Spring naar bijdragen

TomTom2 levensverhaal


tomtom2

Aanbevolen berichten

Dag allen,

Sommigen van jullie kennen wellicht delen van mijn verhaal, anderen nog niet. Ik ben een man van middelbare leeftijd met kinderen en een goede baan. En toch heb ik een enorm probleem met mijn leven, dat ik opgevuld heb jaren lang door enorm veel alcohol te drinken. 

Die opvulling heeft me al veel gekost en voordat het me nog meer kost ben ik vastbesloten er een eind aan te breien en afscheid te nemen van de alcohol. Want het is mij duidelijk dat alleen stoppen met drinken niet genoeg is, dan blijft die leegte er blijkbaar zitten (goh, gek he?) en gaat het op gegeven moment toch weer mis. De afgelopen jaren ben ik aan de ene kant minder gaan drinken, maar als het dan fout ging dan bleef ik af en toe een week lang onder zeil en zoop me in een coma elke dag weer. Totdat ik weer probleerde op te houden en ik na vele nachten zweten en ziek zijn weer boven Jan (TomTom) was. 

Dus wat zijn nu eigenlijk mijn problemen? Angst, vermijdingsgedrag ("als we de problemen maar vooruit schuiven gaan ze wel weg"), hoogmoed ("ik zal iedereen wel even laten zien hoe goed ik ben") zijn er een paar. Ik heb weinig vrienden (meer) en ik dacht eigenlijk dat ik dat wel best vond. Maar het is me nu ook duidelijk geworden dat gewoon praten met mensen over de problemen die je hebt, vaak de problemen al oplost. Gewoon door erover te praten. Geslotenheid, dat is misschien nog wel een van mijn grootste problemen. 

Drank loste mijn problemen op, alleen had ik nooit door tot nu toe dat de prijs die ik daarvoor moest betalen veel hoger was dan de oplossing. Het is alsof ik wratjes van mijn voeten verwijderde door een kettingzaag erop te zetten. Alleen dat met die kettingzaag doe je maar 1x, het drinken en blijven drinken en het onder controle proberen te krijgen heb ik honderden keren gedaan. 

Ik besef me ook wel dat anoniem op een site wat schrijven niet genoeg is voor mij, maar ik ben ook bezig met andere stappen om een keer echt eerlijk te zijn. Niet alleen met mezelf maar ook met een begeleider die ik vertrouw en die me kan helpen. 

Wellicht vul ik straks nog wel wat dingen aan maar voor nu heb ik wel even genoeg geschreven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha TomTom, wat goed van je deze stap. Dat is al een hele grote. Door hier te lezen en te schrijven ben ik met mezelf een stuk verder opgeschoten dan ik anders zou zijn. Daarnaast werk ik ook nog met begeleiding. Kan me goed voorstellen dat dat voor jou ook gaat werken. Onderschat dit forum niet. Je kent het natuurlijk al. Wat een wijze mensen waar we ons tussen mogen begeven. Zo hé! 

Sterkte en ik kom graag bij je lezen. Hoe oud zijn je kinderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee een eigen draad! Fijn Tomtom! Ik ben erg benieuwd hoe het nu met je gezondheid is... ? En goh, ik heb steeds gedacht dat je allang gestopt was met hooguit een ernstige terugval. Heb je een plan (zou MG zeggen)? Ik hoop dat we je kunnen helpen!! Zet m op!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom terug tomtom, wat ben ik blij je te lezen ook als is de reden om hier te schrijven niet leuk

In mijn beleving las echt iedereen je graag, ook omdat je zo open was, zo eerlijk. Ik heb je heel hoog; ik hoop dat je je levensverhaal hier op dit draadje kunt doen zoals jou dat goed dunkt. Dank je wel dat je weer met ons deelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei smart:

Hee een eigen draad! Fijn Tomtom! Ik ben erg benieuwd hoe het nu met je gezondheid is... ? En goh, ik heb steeds gedacht dat je allang gestopt was met hooguit een ernstige terugval. Heb je een plan (zou MG zeggen)? Ik hoop dat we je kunnen helpen!! Zet m op!! :)

Ben ik allang gestopt? Ja en nee. Ik heb de afgelopen 5 jaar: een periode van 15 maanden geen druppel gedronken, gevolgd door een terugval een drie dagen, daarna nogmaals 12 maanden (terugval van twee dagen) gevolgd door periodes van 6-12 maanden, steeds gevolgd door een verschrikkelijke periode waarin ik mezelf total loss zoop. Dat maakt het vreemd genoeg op dit moment ook weer veel makkelijker: niet drinken is de enige optie, een glas is namelijk teveel voor me terwijl een fles wodka (of twee) niet genoeg waren en/of zijn. 

Ik heb een plan, en dat is om voor het eerst echt met professionale begeleiding uit te vinden wat er eigenlijk "verkeerd" met me is. Ik heb heeel veel aan de AA gehad maar besef me nu dat het niet genoeg is. Niet nu. En dat er best oplossingen zijn waarbij ik ook kan blijven werken, sporten en met de kids leuke dingen te doen. Het "nadeel" van de AA is ook dat ik het gevoel kreeg, dat ik het programma niet snapte of niet genoeg mijn best deed om "me over te geven" aangezien ik steeds weer begon te zuipen. Alleen is de laatste weken mij duidelijk geworden dat de AA een herstel program is, dat kan helpen om je leven te verbeteren, maar waarschijnlijk pas nadat je jezelf begrijpt.Of in ieder geval een beetje en ik ben daar nog niet ondanks al mijn materiele succes.

 Ik weet niet of ik duidelijk uitleg wat ik bedoel: de AA is uitstekend om op een gezonde basis verder te werken maar niet genoeg voor mij om uit te vinden waarom ik nu eigenlijk mijn eigen fundamenten af aan het breken was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Lika:

Ha TomTom, wat goed van je deze stap. Dat is al een hele grote. Door hier te lezen en te schrijven ben ik met mezelf een stuk verder opgeschoten dan ik anders zou zijn. Daarnaast werk ik ook nog met begeleiding. Kan me goed voorstellen dat dat voor jou ook gaat werken. Onderschat dit forum niet. Je kent het natuurlijk al. Wat een wijze mensen waar we ons tussen mogen begeven. Zo hé! 

Sterkte en ik kom graag bij je lezen. Hoe oud zijn je kinderen?

Die zijn tussen de vijf en de vijfiten, dus een volle bak hier thuis :-)

Ik heb het gevoel dat ik de bodem wel bereikt hier deze keer en dat ik ook niet bang meer ben om om hulp te vragen. Vreemd eigenlijk: als ik mijn huis geschilderd wil hebben, heb ik geen schroom om een schilder te bellen. Maar terwijl mijn geest eigenlijk al 15 jaar ofzo niet goed meer werkt, heb ik het toch nooit echt eerlijk aangedurfd om hulp te vragen. Maar nu wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Monster:

welkom terug tomtom, wat ben ik blij je te lezen ook als is de reden om hier te schrijven niet leuk

In mijn beleving las echt iedereen je graag, ook omdat je zo open was, zo eerlijk. Ik heb je heel hoog; ik hoop dat je je levensverhaal hier op dit draadje kunt doen zoals jou dat goed dunkt. Dank je wel dat je weer met ons deelt.

Ik ga dat doen, op een manier waarbij ik me comfortabel voel. Dank je wel voor je vriendelijke woorden en ik hoop dat het met jou ook goed gaat nog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei tomtom2:

Die zijn tussen de vijf en de vijfiten, dus een volle bak hier thuis :-)

Ik heb het gevoel dat ik de bodem wel bereikt hier deze keer en dat ik ook niet bang meer ben om om hulp te vragen. Vreemd eigenlijk: als ik mijn huis geschilderd wil hebben, heb ik geen schroom om een schilder te bellen. Maar terwijl mijn geest eigenlijk al 15 jaar ofzo niet goed meer werkt, heb ik het toch nooit echt eerlijk aangedurfd om hulp te vragen. Maar nu wel. 

Hulp vragen voor de geest is ook wel iets anders dan een schilder vragen en opdracht te geven om... 

Zou trouwens fijn zijn als het kon. Paar offertes en dan garantie dat je ( in ieder geval voor de komende 15 jaar) geestelijk gezond bent. Dapper van je dat je bent waar je nu bent en hulp vraagt. Heel dapper. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verslaafd worden doe je niet zomaar.

Dus stoppen en gestopt blijven ook niet.

En ja TomTom elke poging brengt jou verder in jou proces van stoppen.

Het achterliggende stuk waarom je drinkt heeft aandacht nodig.

Niet makkelijk maar het brengt je verder.En hulp dat is er genoeg..als je er aan toe bent.

Je hoeft het niet alleen gelukkig

Succes TomTom 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi TomTom,

Dapper. Dapper dat je wilt gaan zien wat er 'mis'  is met je.

Ik heb in mijn drinkende leven een paar keer 'coaching' gehad, om met bepaalde werksituaties te kunnen omgaan. Gek genoeg hebben we het nooit over mijn drankgebruik gehad. Ik vond het ook niet nodig, want ik had geen probleem. Wat we bespraken, kwam wel aan, maar gelukkig kon ik dat 's avonds gewoon weer wegspoelen. Tja...

Nu, na bijna 2 jaar zonder drank, krijg ik nog steeds nieuwe inzichten. Soms echt beangstigend, soms heel bevrijdend. Maar ik kan er nu niet meer voor weglopen, of het wegzuipen. Ik moet het onder ogen zien en er iets mee doen. Alles staat erg helder voor mijn geest. Komt ook keihard binnen, maar kan er ook keihard mee dealen.

TomTom, ga ervoor. Hoe naar het ook kan zjijn, je krijgt er zoveel voor terug! Jezelf bijvoorbeeld. En niet degene die je ooit was, maar een upgrade met allerlei nieuwe features. Soms een bug, maar daar wordt aan gewerkt in een volgende versie.

Succes! :rose:

 

Ph.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...