Meya Geplaatst 28 oktober 2016 Rapport Geplaatst 28 oktober 2016 Ik ben gisteren behoorlijk onderuit gegaan. Ik had een dag met lastige en pijnlijke dingen. Succesvol, met wat complimenten en wat zorg en aandacht voor mij. Daar werd ik wat euforisch en overmoedig van. Even los. En promt te veel gedronken en op geleidde van trek. Naar. Ook voor mijn vrouw. Brrr.
Bert1953 Geplaatst 28 oktober 2016 Rapport Geplaatst 28 oktober 2016 (bewerkt) Hallo Smart, Ja ik heb mij kwetsbaar opgesteld daar. Was ik eigenlijk niet eens van plan, althans dat ik daar ter plekke emotioneel werd en er een paar traantjes over mijn wangen liepen. Ik heb mijn verhaal wel gewoon kunnen afmaken. Daarna nog een aantal vragen van mensen beantwoord. Vandaar even mijn gevoel dat ik daar even voor schut stond. Wat mijn baas betreft, Mijn baas is dus de coördinator van ons groepje, een ervaren rot in het vak. Hi. Zij was ook bij die workshop aanwezig. Zo'n workshop is vaak behoorlijk pittig het is dus de gewoonte om achteraf met elkaar bij zo'n bijeenkomst stil te staan. Soms om gewoon vast te stellen dat het lekker liep, soms is er wat meer diepgang nodig. Vandaag moest ik dus even dat nare gevoel kwijt. Goed gesprek gehad samen. Wat dat "jezelf een beetje aardig vinden" betreft. Voor mij is dat echt de basis om mij te kunnen ontwikkelen en mijn verslaving te controleren. Hoe is dat voor jou? 30 oktober 2016 bewerkt door Bert1953 smart reageerde hierop 1
smart Geplaatst 28 oktober 2016 Auteur Rapport Geplaatst 28 oktober 2016 Wat dat "jezelf een beetje aardig vinden" betreft. Voor mij is dat echt de basis om mij te kunnen ontwikkelen en mijn verslaving te controleren. Hoe is dat voor jou? Hoe dat voor mij is schreef ik toevallig net op mijn eigen draadje. Ik vroeg jou ernaar vanuit mijn herkenning naar dat stuk. Idd de basis! Ik vermoedde al dat je in een dergelijke setting de workshops deed. Mooi lijkt me. En eigenlijk sowieso een kwetsbare positie toch? Dan is napraten en gehoord worden ook wel het minste wat men kan doen. Tranen komen vaak onverwacht. Maar mens zijn he... heel gewoon! Nog een vraag voor jou: een dag in de week niet drinken, zou jou dat lukken en waarom niet?
smart Geplaatst 28 oktober 2016 Auteur Rapport Geplaatst 28 oktober 2016 Wat was er naar Meya? (voor je vrouw b.v. maar ook voor jezelf) Vooral omdat het te veel was? Er is die behoefte aan "even los". Het was pijnlijk, maar ook succesvol (en aandacht voor jou!). Kun je ook op een andere manier dit ondergaan? Mag die aandacht er ook zijn voor jou? Met een big smile en zonder (te veel) drinken? Niet als commentaar bedoeld hoor.... ik herken mijn eigen omslagpuntjes ook. Wees maar lief voor jezelf ... en je vrouw, maar eerst jezelf toch?
erik Geplaatst 29 oktober 2016 Rapport Geplaatst 29 oktober 2016 Ik heb je gelezen Bert en kom erop terug. Wat een mooi werk doe jij. Precies wat ik ook zou willen doen, als ervaringsdeskundige en als hulpverlener (verpleging)
Bert1953 Geplaatst 29 oktober 2016 Rapport Geplaatst 29 oktober 2016 (bewerkt) Hallo Smart, Moest wel lachen om je vraag. Hi. Een dag in de week niet drinken zou dat jou lukken en waarom niet. Je gaat er dus van uit dan mijn antwoord dat gaat mij niet lukken gaat zijn. Mijn antwoord is "vast wel". Maar ik weet dan wel zeker dat ik weer iedere dag krampachtig met alcohol bezig ga zijn. Zoals je weet ben ik pas 1 1/2 jaar serieus met mijzelf aan de slag. Toen is er iets gebeurd wat bepalend is geweest voor mijn functioneren vandaag. Ik zat in dagbehandeling en had wederom stiekem gedronken en dat niet opgebiecht. Een doodzonde in dagbehandeling. Dat was ik gewend drinken en doen alsof je neus bloed. Dit keer liep het anders. Ik een * week. ik was boos, angstig, verdrietig, paniekerig tegelijk. Ondertussen overdag in DB mooi weer spelen. Uiteindelijk bleef de kreet " nooit meer" door mijn kop galmen. Niet nooit meer drinken, maar nooit meer zo bekrompen en bang leven. Daarna is een jaar niet drinken geen enkel probleem meer geweest. Ik ben gaan leren leven. Mei dit jaar ontdekte ik dat ik al weer maanden bezig was met willen drinken. Ik was doodsbenauwd dat ik zou gaan terugvallen. Dat ik mijn" leren leven" weer zou gaan verliezen. Toen heb ik de keuze gemaakt alcohol gecontroleerd toe te laten in mijn leven. Ik heb verschillende alcoholica uitgeprobeerd. Ouzo, na een halve fles geen enkel effect. Wijn, ging direct de mist in met meerdere flessen per dag. Het is uiteindelijk bier geworden. Dronk ik voorheen bijna nooit. Ik drink dus nu zoals je weet een 1/2 jaar 4 pijpjes per dag. Dat is vandaag de balans die ik heb gevonden. Het stelt mij in staat om te leren leven en die biertjes geven daarbij een zeker rustgevend gevoel. Die balans heb ik nodig om kleine nieuwe stapjes te zetten. Geeft dat antwoord op jouw vraag? 29 oktober 2016 bewerkt door moderator
Meya Geplaatst 29 oktober 2016 Rapport Geplaatst 29 oktober 2016 Ik vind het een heldere en boeiende aanpak Bert.
Meya Geplaatst 29 oktober 2016 Rapport Geplaatst 29 oktober 2016 (bewerkt) Meya, Ik snap niet meer wat je aan het doen bent. Ik heb je ontmoet op een meeting een paar jaar geleden en toen ... Awel da's simpel Fruit, dat was ik niet. Een paar jaar geleden had ik nog geen alcoholprobleem en ging ik niet naar forum meetings. Ik ken dit forum pas sinds een jaar. Wellicht verwar je me met Menja, dat had MG ook soms . 29 oktober 2016 bewerkt door Meya
Bert1953 Geplaatst 30 oktober 2016 Rapport Geplaatst 30 oktober 2016 Bert,ik denk "vast niet". Jij hebt je balans gevonden, houdt je daar aan. Als je die balans verstoort met een dag niet drinken, ga je de volgende dag vermoedelijk inhalen. Zo werkt alcohol nu eenmaal op je lichaam, met alle gevolgen van dien. Hallo Roberto, Dank je wel voor jouw reactie. Nu ik er zo eens over nadenk vind ik dat je een punt hebt. Het feit dat ik dan weer elke dag gefixeerd met alcohol bezig ga zijn betekent dus waarschijnlijk het begin van een mogelijke vrije val. In elk geval zorgt het voor veel onwenselijke onrust in mijn hoofd. Dank je wel. Ik lees dat jij ook werkt aan een balans vinden in jouw alcohol gebruik. Wil je me daar iets meer over vertellen?
leila Geplaatst 30 oktober 2016 Rapport Geplaatst 30 oktober 2016 hoi allemaal mooi draadje is dit. ik ben niet aan het minderen of meerderen , ik drink gewoon weer. weliswaar minder dagen dan een jaar geleden, maar het gebeurt wel. ik drink niet om gevoelens o.i.d., ik vind het gewoon lekker. dat was anders met roken, 14 jaar geleden gestopt, ik rookte om mijn lichaam te voeden met nicotine, maar ik vond het niet lekker. vorig jaar 21 november was ik het helemaal zat, gestopt, 3 maand ongeveer lukte dat, toen weer mijn "momentjes" pakken en daar ben ik nu weer. ik ben nog niet zover als vorig jaar, wel doordeweeks liever niet meer drinken, dat lukt niet altijd, maar vaak wel. dat is dan de "winst". als ik terug denk aan die maanden dat ik gestopt was, was moeilijk, maar ook heerlijk. elke morgen fris op, niet denken zal ik toch wat drinken, het mocht niet. moeiteloos de feestdagen door en daar ging het mis denk ik. ik zag dat als het doel, de feestdagen door, en de complimenten. en dan begint het gewone leven weer en dan? ik weet nog niet wat ik ga doen, dat niet door de week drinken, dat is mijn doel, dan functioneer ik prima en voel me lekker. en dan maar eens verder kijken. smart reageerde hierop 1
Bert1953 Geplaatst 30 oktober 2016 Rapport Geplaatst 30 oktober 2016 (bewerkt) Bert, Mijn doel is niet minderen, maar via minderen stoppen. Was een beetje op de goede weg. Gisteren mislukt. Paniekaanval, angst voor de angst. Zit nu weer te denken: hoe weer verder? Hallo Roberto, Een keer de mist in gaan oké. Die angst lijkt me erg moeilijk. Misschien moeilijk om er op zo'n forum op in te gaan. Wil je er iets over kwijt? 30 oktober 2016 bewerkt door Bert1953
Bert1953 Geplaatst 30 oktober 2016 Rapport Geplaatst 30 oktober 2016 Knap dat jij jouw situatie zo scherp ziet en het zo kernachtig verwoord. Voor mij is het voelen van een stukje innerlijke rust heel belangrijk om met mijn alcoholgebruik om te gaan. Het heeft een tijd geduurd maar ik zit nu een stuk rustiger in mijn stoel. Ik kan mij voorstellen dat als je angstig bent en prikkels hard binnen komen een stukje rust vinden moeilijk kan zijn. Van die spanning wil je af en dan is helaas alcohol voor ons snel weer dichtbij. Krijg je er begeleiding bij of moet je het alleen oplossen? Ik was blij met je feedback over een dag stoppen in de week. Heb er ook uitgebreid over gesproken met een lotgenote. Zij heeft trouwens ook angst en paniekaanvallen en problemen met alcohol. Toch een prettige avond gewenst Roberto. smart reageerde hierop 1
tomtom2 Geplaatst 30 oktober 2016 Rapport Geplaatst 30 oktober 2016 Die angst is een beetje de kip of het ei. Hyperventilatie schijnt wel een bijwerking te zijn van alcohol. Daarnaast slik ik nog chloordiazepoxide, daarvoor oxazepam. Van die oxazepam in combinatie met alcohol werd ik helemaal raar. Dat was volgens mij de reden dat ik op dit forum terechtgekomen ben. Die benzo's werken tegen angst, maar versterken het ook weer. Idem alcohol. De bedoeling van die benzo's is om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Kortom: een vicieuze cirkel / driehoek die zeer lastig te doorbreken is. Daarnaast ben ik ook sterk autistisch / asperger. Informatie / prikkels komen allemaal zeer snel en sterk binnen, maar hebben een langere verwerkingstijd nodig, schijnt het. Vandaar vermoedelijk het opsparen van de meest kleine irritaties. Maar je drinkt toch nog las ik? Is dat niet hardstikke gevaarlijk samen met benzo's?
Sita2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Natuurlijk! maar we houden onszelf zo graag voor de gek. Alles is een probleem, behalve de alcohol
Bert1953 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Wat deed die coach waar je wel iets aan had?
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Alcohol en benzo's versterken elkaar. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Het is niet zo gevaarlijk als vroeger alcohol + barbituraten. Volgens mij worden barbituraten niet meer voorgeschreven. Versterken elkaar? Maar dat is toch hardstikke slecht? Of mis ik nu iets? Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, ik heb wel ervaring met het heel vaak, heel fout doen. En minderen en onder controle proberen te krijgen lag voor mij aan de basis waar het altijd misging.
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Zeg maar gerust dat die combinatie levensgevaarlijk kan zijn. Ik ben er tenminste een paar keer door in het ziekenhuis beland. De bedoeling is te stoppen met drinken en die benzo"s te gebruiken tegen eventuele ontwenningsverschijnselen. Dus niet èn, èn... Dat lijkt mij inderdaad een stuk logischer..
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Ok: ik zou nog steeds je huisarts inschakelen. Die is er om je te helpen!
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Ok. Ik ben heel benieuwd wanneer en hoe het je gaat lukken om helemaal te stoppen!
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 Ok. Ik hoop echt dat het lukt voor je. Maar laat ik ook eerlijk zijn: ik vind het geen goede aanpak want je stelt uit wat je, als je op vier blikjes zit moet en kan doen: drop the beer and face the demons. Want ze gaan niet weg maar als je niet drinkt stellen ze eigenlijk ook weinig voor. Maar uit je antwoorden blijkt ook dat je niet openstaat voor alternatieven zoals een psycholoog of hulpverlener. Het is jouw route: doe voorzichtig! smart reageerde hierop 1
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 (bewerkt) Roberto: drink je in je eentje? Mijn persoonlijke mening is dat iedereen die in zijn eentje drinkt, meer dan 1 bier, verkeerd bezig is sowieso. Ik wil daarmee niemand tegen de schene schoppen trouwens die alleen woont alleen de discussie aanzwengelen. En ik spreek voor mezelf. Als ik in mijn eentje drink, dan drink ik een fles wijn gevolgd door een fles wodka. Maar ik ben dan ook geen minderaar heeft de praktijk uitgewezen. 31 oktober 2016 bewerkt door tomtom2
tomtom2 Geplaatst 31 oktober 2016 Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 ik had het al bewerkt voordat je het vroeg Bor om te verduidelijken :-)
smart Geplaatst 31 oktober 2016 Auteur Rapport Geplaatst 31 oktober 2016 (bewerkt) Ik weet het niet zeker Fruit (ben even onzeker door jouw formulering) maar ik geloof wel dat ik het met je eens bent. Je mind heeft de herinneringen, de visie en overtuigingen die deels vanuit je opvoeding zijn ontstaan en mede door de wereld/leefomgeving waarin je leeft/de. Grotendeels ben je zo bepaald.(!) En ook de kijk naar jezelf in die wereld. (hoe red ik me hier-wie ben ik?) Het lijf en de brains krijgen aansturing en responsen, maar er is ook de communicatie tussen je mind en de cellen van je lijf. Ik geloof er in dat in je cellen boodschapjes worden opgeslagen die (mee ziektes kunnen bepalen en zien dat de hamer komt! grofweg) signalen weergeven die daar in opgeslagen zijn. B.v. bij stress, en die nadien telkens gemakkelijker opgeroepen worden naarmate er een stimulus is: opnieuw die stress. (Weer die hamer: help!) Daarom geloof ik echt wel in meditatie - stilte - yoga, manieren om je mind te beinvloeden. (liefde voelen, welzijn ervaren, heling) Je cellen beinvloeden. Heel interessant dat men op dat gebied al veel weet. En nog steeds verder zoekt! Qua alcohol is het ook dit verhaal, vind ik: wij mensen zijn geneigd naar alle verslavingen: er lijkt iets te bestrijden te zijn. Het leven zelf lijkt het wel. Niet goed durven te voelen. Wat mij betreft. Dus veel ratio. Hoewel ratio ook nodig is. Ga dr maar aan staan! En elk op zijn eigen manier! Best apart ook. Zo denk ik wel eens dat JUIST door alcohol er wat meer te beleven is (voor mij) en er veel meer opgeroepen wordt en over na te denken is, maar dit is een precaire opmerking die nog niet is uitgewerkt (mijn proces wellicht), het is echter wel een ervaring van mij: iemand die dit eigene tot na de komma wil leren snappen voor zichzelf. Niet uitgewerkt zeg ik, jawel, ooit op een ander draadje waar het over spanning ging waar je aan gewend bent/was geraakt. Die spanning is goed noch slecht, maar wel een reeel onderdeel van wie ik ben als persoon. En best lastig om zo even op te schrijven Hiervoor zei ik al wat daar mee te maken heeft, het verleden, hoe ik mezelf zag, de tijd waarin ik opgroeide. Draagkracht en -last. Ik kan daar niet om heen. Voor Roberto nog dit: ik merk dat ik het fijn vind dat je je niet aangevallen voelt en je verhaal zo kalm doet. Ik meen ook je angst te zien om veranderingen door te voeren. In zijn algemeenheid ook: een belangrijke draad voor mij, ik lees andere en nieuwe dingen! Bedankt daarvoor! *ik zeg spanning maar die heeft daar een positief gevolg en hangt soms wel met stress samen maar dat is niet per definitie het zelfde 31 oktober 2016 bewerkt door smart
smart Geplaatst 3 november 2016 Auteur Rapport Geplaatst 3 november 2016 Ik vind dit draadje belangrijk. Niet zakken! In mijn overzichten van het afgelopen jaar zie ik dat ik een paar dagen, soms langer, zonder drank kan maar als ik dan weer iets drink, ik geneigd ben om in te gaan halen. Dan mag ik even de teugels laten vieren. Die had ik eerst niet zo in de gaten. Piekmomenten noem ik dat. Die uitlaatklep is er nog. (en nodig kennelijk) Er was ook een fase waarin ik gestaag beetjes dronk en dat pakte beter uit. Dwz: dat lijkt mooier. Iets hierboven in een tekst maakte dat ik dacht: werkt het zo? (...) maar het is niet grijpbaar nog. Hoe dat qua lijf werkt. Ik laat mezelf even met rust de komende dagen (om redenen). In zijn algemeenheid heeft het te maken met beheersen, controleren. Dat ben ik aan het aanpakken. Er is een periode nu van inwerken en wennen aan een ander leven. Wat meer werk. Daar naast zoek ik veel rust en ben in het bos of de tuin. Ik had sociale contacten al op stop gezet voor zover mogelijk omdat ik wil schrijven. Ik ben erg verbaasd over de tijd die ik nodig heb voor mezelf op 1 dag! enfin... Roberto, hoe gaat het nu met jou?
smart Geplaatst 6 november 2016 Auteur Rapport Geplaatst 6 november 2016 Ik doe dat trouwens ook in kleine dingen Roberto. Gestaag ermee bezig. Maar ook los willen komen van oordelen en zelf-oordelen. Als ik midden in de oordelen zit wordt alles moeilijker en gaat het zoemen... dan is er meer rust geboden en ik mediteer dus weer dagelijks. Ga je een planning maken, prioriteiten aanbrengen? Vaak helpt dat je op weg, mits je volhoudt...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden