Spring naar bijdragen

Nieuw hier en mijn verhaal

Mell

Aanbevolen berichten

Mell, ik ben yoga gaan doen om mijn flexibiliteit wat te bewaren. Dat werkt goed, maar als positief bijverschijnsel bleek dat een aantal ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen bijvoorbeeld ook tijdens vergaderingen uit te voeren zijn. Dat scheelt mij erg veel aan stress en irritatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lief dat je het vraagt Claartje. Niet bepaald in vorm sinds woensdagavond. Beroerd geslapen toen door de wijn en met slaapgebrek en baalgevoel naar mijn werk. Roofbouw, zulke avondjes. Dat realiseer ik me nu best goed. En ook dat dat al die jaren zo geweest is een paar keer per week :face-icon-small-shocked: . Hoeveel herstel heeft dat wel niet nodig??

Beginnen maar weer met vandaag ;). Morgen nieuwe uitdaging: feestje goede vriend dat 's middags al begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn draadje staat een linkje met uitleg over excuses. Staan goede tips tussen. Hou het nuchter vandaag. Als je die eerste laat staan drink je ook geen fles leeg en sta je morgen fris en trots op. Lees het nog eens goed door voordat je naar het feestje gaat. Succes vandaag. Ook nuchter is het te doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mell. Ik heb het linkje niet gelezen, maar heb zelf in het begin sommige gelegenheden overgeslagen of ben eerder weggegaan.

Ook pakte ik wel de auto of de motor, in plaats van de fiets, als extra stimulans en verklaring waarom ik niet wilde drinken.

Zet hem op Mell.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4 weeks later...

Poosje niet geschreven. Ik ben nu bezig met mijn 2e serieuze stoppoging. Rond begin juli was dus stoppoging 1, toen heb ik een paar keer wat gepost hier. In de weken erna volgden twee misstappen (hele begrijpelijke voor mijzelf) en daarna sloop de oude routine er binnen no-time weer in. Het leek alsof ik gewoon was vergeten dat ik eigenlijk wilde stoppen. Vervolgens ging het vorige week een avond goed mis. Ben vreselijk doorgezakt (in mijn eentje..) en schrok van mijzelf in de spiegel toen ik eindelijk naar bed ging. Rode vlekken in mijn gezicht en compleet rode oogjes. Met een walm van rook en alcohol om mij heen... Horror.

De volgende ochtend voelde ik me erg beroerd en ik werd ook geconfronteerd met de teleurstelling van mijn partner; dat ik toch weer te ver was gegaan, dat ik niet sterk genoeg was geweest. Ook herinnerde ik mij met het schaamrood op de kaken dat ik de avond ervoor met m'n aangeschoten kop een telefoongesprek had gevoerd met een kennis. Kortom, allemaal niet bepaald om trots op te zijn.

Dus nu weer opnieuw een poging tot stoppen. Week 1 heb ik alweer gehad. Weinig trek gehad. De vermoeidheid die de eerste keer ook zo hevig was, is ook weer terug. Vanavond waren ik en mijn vriend uitgenodigd voor een verjaardag, maar ik ga niet mee. Erg moeilijk, want mijn vriend is enorm teleurgesteld dat hij alleen moet gaan. Dat geeft mij een vervelend schuldgevoel. Maar ik wil gewoon niet tussen de drinkende mensen zitten nu. Niet tussen de herrie, de muziek..Ben bang ben dat ik toch weer een drankje in mijn handen gedrukt krijg, maar daarnaast ben ik voornamelijk gewoon moe en heb behoefte aan RUST aan mijn hoofd.

Nog even lezen hier en dan naar bed. Weltrusten allemaal :) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mell, wat goed dat de eerste week er al weer op zit!

Die vermoeidheid vond ik echt wel confronterend, blijkbaar was mijn lijf echt hartstikke moe..gelukkig neemt dat weer af.

Jammer dat je vriend zo teleurgesteld is, maar daar komt hij wel weer over heen. Blijf bij je eigen gevoel en deel dit met hem!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...

Update van 2 maanden nuchter. No booze, no smokes whatsoever. De trek was alleen in de eerste weken, daarna ebde het weg en droogde het op. Het meeste waardeer ik de ochtenden; zonder kater en vroeg kunnen opstaan. Nog in de ochtendschemer kunnen rondscharrelen in je huis. De sfeer die dan in de lucht hangt, heel fijn. Qua fysieke gesteldheid: geen verschil. Ben niet opvallend minder moe en heb ook niet het idee dat mijn conditie zoveel is verbeterd. Maar dat maakt allemaal niet uit. Mentaal voel ik me sterker, dat is al zo'n groot gewin. Met een kater was ik altijd wat angstig in contact, schuw, onzeker... brrr, echt een burden. Daar ben ik vanaf!

Ik merk eigenlijk sinds vandaag dat de inspiratie ook weer begint te stromen. Een excited gevoel wat de dag gaat brengen. Het gevoel dat er nog zoveel mogelijkheden in de toekomst liggen besloten. Eerder kon ik inspiratie alleen maar oproepen met een sloot drank en een wolk van rook. Alsof ik het daarmee kunstmatig uit mijzelf kon persen. Het nu nuchter te voelen stromen vind ik geweldig; een grote stap vooruit in dit proces.

Ik had met mijzelf afgesproken dat ik na 4 week droog, af en toe wel weer eens een drankje kon drinken, maar tot nu toe nog niet gedaan. Wil de keten van nuchtere dagen (nog) niet doorbreken. Dus ik ga nog even op deze droge voet verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat zou dat drankje nu nog echt toevoegen Mell?

wetende dat je je nu sterker voelt en geen katers meer hebt,

wetende dat afhankelijkheid in eerste instantie ook juist mentaal is

en je daar best gevoelig voor bent/was?

De afhankelijkheid sluipt er in en je mentale afhankelijkheid is nu weg.

Het fysieke gaat geleidelijker, en neemt ook meer tijd om te verdwijnen.

Je konditie gaat vast nog vooruit, zeker als je er aandacht aan geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ladyjane en @lars - bedankt voor jullie reactie!

Als je gewend bent te pas en te onpas te drinken en je stopt ineens (zoals ik), is het wel fijn om de vlag aan de horizon te hebben van: "na 4 weken mag ik af en toe weer een drankje, met vrienden, of uit eten". Ik vond dat althans wel een geruststellende gedachte. Dit maakte het voor mij wat minder groot dan "ik drink nooit meer". Daar kon ik me namelijk niets bij voorstellen.

Maar nu ik inmiddels 2 maanden verder ben, schuif ik dat moment van 'weer een drankje nemen' voor me uit, omdat ik de behoefte nog niet heb. Behalve dan soms om het gezellig meedrinken met de rest, of, omdat je dan geen lastige vragen krijgt als je 'nee bedankt' zegt. Maar die beweegredenen zijn het niet waard om iets te nemen, dus is het tot nu toe ook nog niet gebeurd.

Het bevalt me dus prima zo, gestopt te zijn met de optie openlatend voor de toekomst ooit weer eens iets te drinken. Geeft me ook het gevoel een keuze te hebben, wat ik prettig vind. Maar wie weet, kan ik over 10 jaar zeggen dat ik inderdaad nooit meer iets heb gedronken sinds augustus 2016. Ik sluit het zeker niet uit ;-).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 months later...

Nieuwe inzichten in mijn 'gestopt zijn', na nu 5 maanden ongeveer. Ten eerste merk ik dat als ik de laatste tijd stress/spanning heb (wat altijd mijn trigger was om te drinken), ik niet meer automatisch verlang naar een drankje+sigaret. Ik denk er zelfs niet eens meer aan dan. Dat vind ik echt opmerkelijk en geweldig. De pavlov-reactie die ik jaren had (stress = drinken en roken) lijkt te verdwijnen of te zijn verdwenen.

Inzicht 2 kwam na een bezoekje aan een vriend, waarmee ik altijd samen dronk. Ik vond dat ik wel een drankje kon drinken, for good old times sake. Daarbij de grote fout gemaakt om geen afspraken met mijzelf of met hem te maken, zoals: ik hou het bij 2 drankjes. Gevolg was dat ik gedurende de avond en nacht 2 flessen wijn heb opgedronken en meer dan een pakje sigaretten heb weggepaft. Elke uur ongeveer anderhalf glas, dronken werd ik er niet van, maar was wel doodziek de volgende dag. 8x moeten rennen naar het toilet om over te geven, kloppende koppijn en was de gehele dag lamlendig. Vre-se-lijk en niet voor herhaling vatbaar!

Ik voel me nog steeds veel fijner en gezonder zonder alcohol en sigaretten en ga 2017 gewoon lekker nuchter door :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lika. Ik heb nog steeds dezelfde baan, die nog steeds vaak voor stress zorgt. Maar waar ik voorheen op weg naar huis dan al hunkerende naar een glas wijn, komt dat nu niet eens meer in mij op, heel bijzonder! Ik heb niet echt een andere manier gevonden om de stress te ontladen. Wel dat ik al maanden vroeg naar bed ga omdat ik zo moe ben, maar ook dat lijkt te verbeteren de laatste 2 weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je antwoord. Gek dat het zo kan, maar fijn! Ik hield dat niet voor mogelijk bij mezelf, maar misschien is dat het dus wel. Geeft hoop. Ben benieuwd of je moeheid ook verdwijnt. Ik hoop dat je ervaringen wilt blijven delen hier. Dank!

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel succes Lika, ik vond de eerste periode (eerste weken) het moeilijkst, omdat ik toen regelmatig veel trek had (en daar ook wel eens aan heb toegegeven). Maar de trek werd steeds minder vaak en het ging steeds makkelijker. Ik hoop dat het bij jou ook zo werkt!

En Mijn Gerrit, ik heb geen moeite meer gehad na die ene keer. Ik was dan ook hondsberoerd de volgende dag, echt een slechte ervaring en juist een bevestiging dat ik er toch echt wel klaar mee ben.

Ik heb geen andere uitlaatklep voor de stress gevonden, kruidenthee67. Helemaal geen puf voor/behoefte aan sporten of wat dan ook gehad. Ik heb heel veel rust en slaap gepakt afgelopen maanden, dat was denk ik de uitlaatklep. En stress&spanning lijkt tegenwoordig ook minder lang te blijven hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...