Spring naar bijdragen

Vrijdag 5 februari 2016

Gast Vlok

Aanbevolen berichten

O, wacht... ik denk dat er een lichtje begint op te gloeien..

Je denkt wel een "abnormale" band met alcohol te kunnen hebben. Zoiets als met hangen en wurgen, het zweet op het voorhoofd en jezelf

voortdurend bewust te zijn van je eigenlijke onvermogen om het in de hand te houden toch wat drinken... zoiets??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars hoi,

Ja Lars, het leven zit vol kleine en grote ongemakken.

De drank verdoofde alles zo,n beetje en nu komt het grote ontwaken.

Het zenuwgestel gaat weer een en ander registreren.

Eigenlijk dus een positief iets!

Eerst stoppen Lars!! De drank resoluut uit de weg.

Mochten er over enkele maanden nog klachten zijn, dan een arts raadplegen.

Tenzij het onhoudbaar wordt natuurlijk.

De benen kan van alles zijn. Een vaatkwestie-gespannenheid etc.

Echt eerst een tijd goed droogstaan kerel.

Zet,m op.

Trusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, wacht... ik denk dat er een lichtje begint op te gloeien..

Je denkt wel een "abnormale" band met alcohol te kunnen hebben. Zoiets als met hangen en wurgen, het zweet op het voorhoofd en jezelf

voortdurend bewust te zijn van je eigenlijke onvermogen om het in de hand te houden toch wat drinken... zoiets??

Nee

​Ik weet dat, ongeacht of ik nu besluit volledig te stoppen of occasioneel te drinken, die ontwrichte relatie met alcohol er is en altijd bestaande zal zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat ik geen controle kan hebben over wat ik wil toelaten in die relatie of niet.

Net als iemand met een eetstoornis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars, zelf heb ik onophoudelijk last van restless legs.

Om horendol te worden.

Het komt altijd in rust. Met lopen is het weg.

Ik slik dus Gerrit z,n magnesium.

Geloof me nu dat bepaalde dingen meer op kunnen spelen.

Later kan je pas een beetje de balans op maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee

​Ik weet dat, ongeacht of ik nu besluit volledig te stoppen of occasioneel te drinken, die ontwrichte relatie met alcohol er is en altijd bestaande zal zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat ik geen controle kan hebben over wat ik wil toelaten in die relatie of niet.

Net als iemand met een eetstoornis.

Ach zo......

Nee, dan vat ik je écht niet. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik ervanuit ga dat jij niet gelooft, waarvan ik niet weet of je dat bedoelt natuurlijk met je reactie, dat iemand geen controle kan hebben over zichzelf...hoe moet het dan met mensen met een eetstoornis? Is niet eten hun enige redding?
​Drank is een tool om iets te bereiken. Of het nu de roes is, het verdrinken van problemen, het grappiger willen zijn etc..
​Drank op zich is niet het probleem toch?
​Waarom zou iemand daar geen evenwicht in kunnen vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

iemand die hier al schrijft

zal bijna onmogelijk hier

mee om kunnen gaan. Natuurlijk

staat het jou vrij om de uitzondering

op die regel te gaan vormen Truus.

Maar de meesten die het gingen aantonen

die schrijven hier al lang niet meer.

Persoonlijk vul ik dan in dat ze het niet

waar konden maken. En soms komen

ze hier weer terug om opnieuw een poging

te wagen of alsnog te stoppen.

Ik ben ook wat pessimistisch geworden wat

dat betreft. En positiever rond mijn gestopt blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoef die keuze niet meer te maken Jane.
​Dat deed ik al heel lang geleden. En het blijft een proces.
​Ik zie mezelf niet als een uitzondering. Dit forum is niet representatief.

​Net omdat mensen komen en gaan en er zo weinigen van ons aanwezig zijn.

​Je vult het in voor anderen als mensen wegblijven..
Dat is spijtig..want het doet afbreuk aan de persoon die vertrokken is.

​Natuurlijk komen mensen terug als ze (voelen dat ze) terug wegglijden. En maar goed ook.

Maar soms heb ik hier het gevoel dat mensen dat gebruiken om hun eigen keuze, volledig te stoppen bevestigd, te zien als het enige mogelijke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nooit gedacht dat ik veilig was denk ik.

In die zin dat ik denk dat ik ooit dacht nog een 'normale' band met alcohol te kunnen hebben.

Wel liet ik alcohol terug toe omdat ik mijn verslaving niet zie als iets waar ik geen controle over kan hebben.

​Dat zou het buiten mezelf plaatsen zijn. 

Wat ik aan je berichtje van 13:22 uur niet begreep, Truus, was dat je nooit gedacht had dat je veilig was wat betreft een "normale" band

met alcohol maar toch controle denkt te hebben over het toelaten van alcohol in je verslaving.

Dit bericht kwam naar aanleiding van m'n opmerking dat "denken dat je veilig bent" de grootste Trigger is.

Met jouw gedachte dat je controle over het toelaten van alcohol in je verslaving hebt bouw je voor jezelf een gevoel van veiligheid in

wat betreft het omgaan met alcohol. Tenminste, zo vat ik het op.

Voor mij geldt als enige mogelijkheid om veilig met alcohol om te gaan een diep besef dat ik niet veilig met alcohol om kan gaan.

Al helemaal niet als ik denk dat ik het wel onder controle kan hebben met alles wat ik geleerd heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Truus je kunt geen appels met peren vergelijken .Een heroïne verslaafde kan ook niet af en toe heroïne gebruiken op uitzonderingen naar .Een eetverslafde heeft heel andere bedoelingen bij zijn verslaving als iemand die alcohol drinkt .Vaak hebben eetverslafde ook hun heele leven lang problemen met hun verslaving en eten .Maar goed iedereen moet natuurlijk zelfs voor zich uitmaken wat hij wil of helemaal stoppen of niet .Verslaving betekent ook controle verlies .Voor mij zelfs weet ik dat ik op dit moment geen controle meer over alkohol heb en daarom kan ik beter niet drinken .Misschien is het voor jou anders alleen je verklaring vind ik niet kloppen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoelde voor mezelf met 'nooit het idee gehad te hebben veilig te zijn' dat ik plots zou dacht dat ik door het leven kon gaan als iemand die niet moet opletten voor zijn/haar valkuilen en al dat er bij komt kijken.

​Ikzelf ben ooit voor lange tijd gestopt geweest en vind dat iedereen daar op zijn minst van moet vertrekken.
​Verder geloof ik niet dat er maar één optie is.
​Waarom juist gaf ik eerder aan.

​Maar weet je wat gek is, los van dit gesprek? Ik dacht echt dat je een vrouw was Kohtje. Ik zie nu pas dat je een man bent :)
Das bizar

Terug naar de opruim!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Truus je kunt geen appels met peren vergelijken .Een heroïne verslaafde kan ook niet af en toe heroïne gebruiken op uitzonderingen naar .Een eetverslafde heeft heel andere bedoelingen bij zijn verslaving als iemand die alcohol drinkt .Vaak hebben eetverslafde ook hun heele leven lang problemen met hun verslaving en eten .Maar goed iedereen moet natuurlijk zelfs voor zich uitmaken wat hij wil of helemaal stoppen of niet .Verslaving betekent ook controle verlies .Voor mij zelfs weet ik dat ik op dit moment geen controle meer over alkohol heb en daarom kan ik beter niet drinken .Misschien is het voor jou anders alleen je verklaring vind ik niet kloppen .

Ik vind een eetverslaving vaak perfect te vergelijken met een alcoholprobleem.

​Zij gebruiken eten of het niet eten om een bepaald doel te bereiken..zoals afvallen, gevoelens temperen, controle te hebben, etc.

​Het voedsel op zich is niet het probleem, hoe ze het gebruiken wel.

​Net als wat ik deed bij alcohol.

Ik spreek me niet uit over welke richting jij moet uitgaan. Verre van.

​Dit is mijn pad. En mijn ervaring. Mijn kijk op.

​Ik ging opruimen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wat je hier leest, niet representatief is, is absoluut zo. Het is nog niet eens een heel klein handje vol mensen wat schrijft met een erg eenzijdig beeld vaak, wat drank betreft (stellen zichzelf als representatief voor). De meeste mensen (lurkers/niet-schrijvers) zullen met vlag en wimpel de training doen en op pikken wat ze kunnen gebruiken om nooit meer terug keren. Daar ben ik van overtuigd. In ieder geval kom ik alleen als het niet goed gaat terug. 

Loen, nu stel je jezelf ook als representatief voor. Ik denk niet dat hier mensen zijn die zichzelf representatief vinden voor

een manier om van verslaving "af te komen".. Wel hulpvaardig om hun persoonlijke ervaringen te (blijven) delen.

Tegelijk ook tegenstrijdig in je beweringen.

Oude schepen achter je verbranden en nooit klaar zijn met leren, zoals je in je onderschrift schrijft, is jezelf beperken.

Nieuwe wegen inslaan en blijven zoeken naar inspiratie en verdieping vind ik bewonderenswaardig. Maar oude schepen

kunnen een hoop bijdragen aan wat je op je nieuwe wegen leert.

Je moet verder. Natuurlijk. We gaan allemaal verder. Het mooie van dit forum is dat je verder kunt en toch altijd hier

terecht kunt. Als dit forum je beperkt in je ontwikkeling ligt dat niet aan het forum maar aan hoe je je in/opstelt op dit forum.

Mildheid is een groot goed en heeft niets met zwakte te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind niet dat Loes zich voorstelt als iemand die de waarheid in pacht heeft als het gaat om alcoholisme of zich representatief opstelt.
Ik heb inderdaad hetzelfde gevoel als het gaat om een bepaald beeld van sommigen.

Dat komt door een aantal dingen.
​Als ik iets laat vallen over mijn persoonlijke keuze zijn zij de eersten om ervanuit te gaan dat ik aan het begin van mijn pad sta. Dat wordt veronderstel, niet gevraagd.
​Als dat niet blijkt zijn zij de eersten om me in twijfel te trekken en meestal te eindigen met 'nu ja, goed en wel voor jou maar voor mij werkt dat niet en voor 80% die hier zit ook niet.

Ik ga er niet van drinken maar vind het wel irritant en weinig constructief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...