Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Voor mij was dit een belangrijke reden van mijn omkering Meya. De herkenning van... nog steeds de stress van vroeger in mijn lijf te hebben; w'at :blush:   : deze mede in stand te houden :excl:

Ik geloof ook wel wat Poppy zegt over dat het chemische stoffen zijn geworden. Maar het bewust worden van dit alles kan maken dat je wat milder naar jezelf leert kijken. Bij mij werkte dat zo!

Ben benieuwd hoe dit bij jouw herkenning past!

Geplaatst (bewerkt)

Om vast te houden. Verschillende soorten trek die ik in de afgelopen weken ontdekt heb:

- gewoonte trek (trek in een borrel rond 15.30 uur, merk ik niet meer vaak)

- zin om het op een zuipen te zetten (niet gebonden aan tijd, behoefte lijkt ruimte voor mezelf en ruimte voor emoties)

- trek in een glaasje wijn bij het eten als anderen dat ook doen (voelt als ongevaarlijk)

- wraak trek (vandaag voor het eerst. Erg boos op mijn vrouw die mijns inziens destructief gedrag vertoonde naar de kinderen. Verbijsterend maar waar: de gedachte kwam in me op 'nou, dan haal ik een fles jenever, dat zal haar leren'.

Over verbijsterend gesproken. Ik betrapte me op de smoes der smoezen. Ik dacht een paar dagen geleden, tsja, als ik nu drink dan moet ik volgens mijn eigen plan opnieuw beginnen met tellen (tot 90 dagen). Dat levert me dus nog anderhalve maand extra alcoholloos op. Dus eigenlijk is dat gunstig.

Belangrijkste van vandaag. We evalueerden pakjesavond en dat het zwaar maar fijn was geweest. En nuchter. En mijn vrouw zei dat het de fijnste pakjesavond was geweest die we hadden gehad en dat ze zich voor het eerst geen zorgen maakt over kerst en oud en nieuw.

bewerkt door Meya
Geplaatst

Wat mooi, dat laatste.

Maar iets daarvoor begreep ik niet goed; de smoes der smoezen.......? Wil je die uitleggen? Over 90 dagen droog en dan?... snap ter nix van.

De rest van jouw rijtje is heel erg herkenbaar.

Maar.............................. negeren maar.

huuuuuu

ja.

Geplaatst

Meer energie, minder somber

Ik zit in mijn zevende week droog en merk dat ik energieker opsta en 's avond ook actiever ben. Bovendien sta ik niet meer dagelijks op met de gedachte dat ik liever dood zou zijn. Dat is nogal wat allemaal. Ben er een beetje beduusd van, en vind het ook wat eng om op te schrijven.

Is dat nou allemaal het effect van niet drinken? Ik ben al jaren aan het worstelen met die energieloosheid. Therapie, gesprekken met de huisarts, grondig getest op depressie (niet het geval), grondig getest op copd (niet het geval), en ja, grondig getest op alcoholverslaving. Niet het geval.

Pfff...

En stel nou dat de verbetering nu eens niet alleen door de alcohol komt, dan nog weet ik eigenlijk wel zeker dat het serieus meespeeld. En hoe lang is dat dan al zo, dat alcohol mijn energie wegneemt? Toen ik 18 was, een wopping 29, jaar geleden  :blush: ging ik studeren en drinken, dat hoorde er min of meer bij. Ik dronk meer dan anderen, kon er beter tegen. Ik stopte ook met dagelijks anderhalf uur naar school fietsen. Vanaf toen herinner ik me energieproblemen.

Pfff...

Ook maar ff op mijn eigen draadje dit.

Geplaatst

Meya, ik wil aan de ene kant zo graag een duit in het zakje doen, aan de andere kant vind ik dat ik geen recht van spreken heb. Ik ben immers geen verslavingspsycholoog. Ik ben verslaafd. Meer niet.

In de kliniek werd ons verteld dat uitstelgedrag verslavingsgedrag is. Daar voel ik weerstand tegen, want niet-verslaafden kennen het soms óók. Voor mij maakt het wél dat ik het nu bij mijzelf opspoor, actief bestrijd. Ikzelf ben verder niet op zoek gegaan naar de oorzaken van het uitstelgedrag. Voor mijzelf heeft het analyseren ervan geen toegevoegde waarde. Ikzelf probeer te doen als Kate al schreef: niet alles tegelijk weg willen werken want dan is het zó'n berg, dat ik de volgende keer wel 2 keer nadenk voordat ik weer een werkaanval krijg. Daarbij; Uit of Voluit..............ook dát is de meeste verslaafden niet vreemd.

Doseren, balans vinden, dat is voor mij als verslaafde echt heel moeilijk. Maar ik probeer wel mijn best te doen.

Veel plezier in het ontdekken van wie-en-hoe je bent ;) .

Uitstellen is vaak helemaal niet slecht. Maar het moet niet in je hoofd blijven malen!

Geplaatst

Stel... stel dat puur het drinken inderdaad zorgde voor het gebrek aan energie en depressieve gedachten. Kun je denken: ai wat zonde van die jaren..

OF: wat goed dat ik het nu ontdek, STEL dat ik zo de rest van mijn leven had doorgebracht ; )

Wat mij, naast het drinken onder controle houden, het per dag leven brengt, is dat ik zo min mogelijk denk aan verleden (had ik maar), of aan toekomst (ai hoe ga ik dat aanpakken). Na 11 maanden gaat dat steeds soepeler. 

Kan het je aanraden! Tuurlijk lukt het nooit voor de volle 100%, maar dat stuk wat ik niet meer pieker of treur, zálig!

Geplaatst (bewerkt)

Hoi Meya,

Ik denk dat ik het al eerder gezegd heb, maar ik hou van je stijl. De manier waarop je naar dingen kijkt, analyseert en mogelijkheden zoekt.

Al zou ik er ook in het geval van meer energie niet teveel aandacht aan geven. Er vooral van genieten.

Verder vraag ik me af of die 'wraaktrek' wel klopt. Zo leek het. Maar je schreef in het verleden al dat je drank gebruikte om boosheid te verdoven. Mij lijkt dat dus een nieuw kleedje voor hetzelfde patroon. Iets waar het stemmetje goed in is. De oude kleedjes, daar tuin je al lang niet meer in.( wat goed dat je je niet aan het nieuwe hebt laten vangen!)

Nu ja, het is maar een idee. Kan ook helemaal fout zijn.

Lees ik verder dat je eigenlijk voor jezelf een goede reden zoekt om die 90 dagen te verlengen? Heb je misschien hier wat aan: ik heb last van gevoelige pezen. Dat blijkt voort te komen van een overbelaste lever. Hoe zo? Ik ben op 1 herval na al bijna 5 maanden droog! En hoe lang heb je daarvoor gedronken? Dat is zo snel niet uit je systeem....

Succes Meya!

En dank voor je blijvende steun op mijn draadje!

bewerkt door Akkordeon
Geplaatst (bewerkt)

Oei Akk, dat laatste is niet mis. Ik weet niet hoe oud je bent (en hoe lang je dronk) want dat telt mee natuurlijk...

Maar deze onthoud ik voor mezelf!

Dat van die wraaktrek van jou Meya, ik lees dat alsof je je een lichte overdrijving wilt permiteren, een vorm van dramatiseren (waar ook humor in zit).

Maar klopt mijn lezen wel? .....?

Had niet goed gelezen; je schrok er zelf van dus was het je ernst! Ik moet beter lezen!!

Hoe gaat het nu met jou?

bewerkt door smart
Geplaatst

Hi Meya,

Heb je verhaal gelezen, indrukwekkend!

Je bent goed bezig, mijn complimenten.

Lastig he? (Altijd) dat gedoe met je gewicht....

Ik was zelf behoorlijk aan de maat (klein rond tonnetje) ben afgelopen jaar 10 kg afgevallen. Nadeel is met sporten dat je het eerst heeeel vaak moet doen voordat je "er aan gewend" raakt.

Je zult het niet geloven maar na een tijdje word het een gewoonte :) Ik werd elke dag wakker en wist dat ik ging sporten, niet moest of mocht, ik ging het gewoon doen.

Volhouden hoor!

Geplaatst

Avond,

Ik heb heel veel geleerd

Als je er iets mee wilt, dien

je alert te blijven

Echter toch ook niet zo

Dat het verstikkend is, of tegen je gaat werken

Heb je dat weer

Weer:Loskoppelen

En er van genieten!

Fijne avond

Met je verstand die situatie loskoppelen van verslavingsgedrag

Als je daar bent

Dan weer koppelen

Weer één worden met

die je altijd al was

Met al je gevoel, emotie en verstand

Los!

Niet te krampachtig

Dan hou je vast

Vindt je universele zijn

niet prettig

Blokkades

Over alert moeten blijven gesproken.

Ik ging net met de kinderen impulsief kerstverlichting kopen, en bij de kassa kregen we onverwacht 50% korting en bleken er buiten nog een paar gratis kerstbomen te staan. Die hadden we nog niet dus opgewonden een kerstboom ingeladen. Op de terugweg reden we langs een mooi verlicht grand cafe waar we wel eens lunchen. Smekende kinderen op de achterbank of we niet uit eten konden. Lachend, 'nou vooruit dan maar, omdat het zo'n gekke middag is'. Gejuich.

We stappen binnen, gezellig druk, drankjes af en aan. En ik ga me toch volstrekt onverwacht bijna voor de bijl...

Alert blijven dus.

Geplaatst

Over alert moeten blijven gesproken.

(...)

Ik zou moeten vervangen door willen

"zin in hebben"

Nu duik ik weer even in mijn boek

Tot later

Wellicht

• 2 weeks later...
Geplaatst

Hier tot dusverre een erg slechte kerst, hevige ruzie met mijn vrouw. Wel droog. Dat hou ik zo maar het kan me op dit moment allemaal weinig schelen.

Geplaatst (bewerkt)

Kerst is net begonnen.

Ruzie is een moment opname.

Zelfs in ruzie tijd droog staan

Klinkt strijdlustig.

Kop op Meya..maak er wat van✌

bewerkt door huttula
Geplaatst

Meya sterkte ! Blijf alert.

In geval van ruzie meerdere Triggers aanwezigvan de HALT. Hungry misschien niet

Maar Angry Lonely en Tired kleven aan je vast. Nog een beetje " kan me niet schelen " er bij en het recept voor een gifdrank is klaar

Je bent zo goed bezig. Hou vol !

Geplaatst

Dank voor de snelle bemoedigende woorden. Misschien dat ik vandaag nog inhoudelijk in ga op de ruzies. Ze zijn niet direct alcohol gerelateerd, maar indirect des te meer. Het drinken is naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van een onderliggend heel oud probleem. De ruzies ook.

Ik ben me goed bewust dat de gifdrank niets opost. Maar de strijdlust was even weg, merk dat ie, mede door jullie posts, terugkomt.

Wat kan het me ook schelen en de varianten (!) 'dan moeten ze het ook zelf maar weten', en 'hun eigen schuld' liggen inderdaad op de loer. Daar moet ik me heel erg bewust van zijn. Wat eigenlijk op de loer ligt is drinken als uiting van boosheid en destructie. Als gemene daad, naar hen en naar mezelf.

Heul goed om dat scherp in beeld te krijgen.

Nogmaals dank.

Geplaatst

Zo snel kan het helder worden als je niet toegeeft.

En zo kom je verder.

Trots zijn op wat je nu hebt bereikt ook al is het klein en nog niet opgelost.

Goed bezig jij :)

Geplaatst

Stoppen met drinken was op verzoek van mijn vrouw. Het was voor haar.

Ik heb twee jaar geleden ook een keer 4 maanden niet gedronken maar dat moest in het kader van medisch onderzoek. Ik heb dat toen niet bewust gedaan. Ik heb de knop omgezet en niet gedronken. Daar heb ik toen niets van geleerd. Toen ik weer 'mocht' heb ik me prompt torretje lam gezopen.

Nu is dat heel anders. Doordat ik, min of meer toevallig op dit forum belandde, ben ik de afgelopen maanden zeer bewust bezig geweest met niet drinken en wat het met me doet. En ik ben daar van geschrokken. De trek was in het begin oorverdovend. Bovendien heb ik gemerkt dat ik bij heftige gerbeurtenissen drinken wil. En vooral dat ik drinken gebruik om 'aan mezelf toe te komen'. Deze ontdekkingen zijn ondersteund door kennis en informatie die ik door jullie heb opgepikt.

Ik kan met overtuiging zeggen dat ik nu zelf alcohol de baas wil zijn. Voor mezelf.

Geplaatst

lieve Meya,

wat naar kunnen "feestdagen" toch zijn he

om de lieve vrede wordt onecht gedaan vaak

of juist barst de bom als dit niet meer kan.

Drinken verdooft, er wordt dan ook veel gedronken dezer dagen,

het is heus niet alleen een feestelijk drinken zoals men doet geloven.

Jezelf een onverschilige houding aanmeten is ook zoiets, dan hoef je niet te voelen

wat er onder dat laagje eelt zit.

Misschien is nu geen goede tijd om te strijden. Maar dan kun je wel een duidelijke

time out afspreken en een tijd bepalen wanneer dan wel.

Want, zeker als het om oud zeer gaat, dan moet er wat mee, alsnog.

Deze dagen gaan voorbij Maya, net als trek, somberte, en wat nog meer.

Drinken is een ramp nu. Maar dat weet je gelukkig al. Het verergert alles wat er al ligt.

Kom maar lekker vaak hier. Bel Sensoor als je even een neutrale stem nodig hebt

of een klankbord en maak er wat van deze dagen. Dat kun jij nu.♥

Geplaatst

Wat bijzonder dat je er achter komt dat er iets ouds onder ligt. Bij het lezen vroeg ik me het al af.

Een in de schoot geworpen cadootje wat je uit mag pakken.

Ik hoop dat je mild kijkt naar jouw aandeel in het geheel.

Ook hoop ik dat je het misschien nu wat kunt laten rusten..?

Even... even gewoon deze dagen in...?

Zet m op joh!!

Geplaatst (bewerkt)

bovendien heb ik gemerkt dat ik bij heftige gebeurtenissen drinken wil. En vooral dat ik drinken gebruik om 'aan mezelf toe te komen'.

​oef wat herkenbaar, ben er zo bang voor, de eerste knallende ruzie hier, wat ga ik doen. mijn gedachten zullen zijn, stik erin, ik doe wat ik zelf wil, echter ik hoop dat ik dan de kracht heb om mijn gedachten om te buigen. 

hoop zo dat het jou ook lukt, dan kun je mij straks steunen, want het moment komt, dat weet ik zeker.

zo zijn er veel momenten waar we doorheen  moeten, de een is makkelijker dan de andere en deze is heel lastig, maar niet onoverkomelijk ! ook dit gaat voorbij. kom op, je doet het zo goed, heel menselijk dat dit nu gebeurt.

leila

bewerkt door leila

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...