Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi Meya,

Ik ben super onder de indruk van je 2 laatste posts. Die van op de dagdraad had ik gemist.

Je geeft me nu wel echt de indruk dat je alles gelijk en snel wil aanpakken. Eerder schreef ik nog dat door te stoppen met drinken meer sport en afvallen wel mee komt, maar dat is er misschien toch wat over.

Eerst stoppen met drinken lijkt me wel een goede keuze. Dat geeft je namelijk meer tijd en energie om de rest aan te pakken.

Zou je niet, nu je pas sinds een paar weken wat minder druk op je schouders hebt, eerst wat vakantie nemen in plaats van al te willen gaan werken? Al dat werk dat je met jezelf gepland hebt lijkt me al een full time baan. Volgens mij kan je na 3 jaar 24 uurs diensten wel wat rust gebruiken.

Petje af trouwens voor wat je die 3 jaar hebt gedaan. Volgens mij doen dat niet veel mensen je na!

Veel succes en nog meer liefs

Geplaatst (bewerkt)

Ik val echt een beetje stil van deze warmte en wijsheid hiero. Ik laat het binnen komen en ben blij dat het hier staat en blijft staan. Dit kan ik nalezen.

Voor het eerst in de negen droge dagen had ik het na de warme maaltijd moeilijk. De afgelopen negen dagen waren druk en vol, maar regulier. De zucht kwam rond vier uur, was makkelijk te pareren en verdween na zeven uur, het eten in de mik. Ik meld me steeds pas droog af op de dagpact als ik naar bed ga, maar eigenlijk kan ik dat net zo goed om half acht doen. Gevaar geweken.

Vanavond is anders. Ik heb vandaag een zeer dierbare begraven, samen met onder andere mijn ouders. Mijn relatie met mijn ouders is geen makkelijke, contact met hen destabiliseert me. Ik kwam rond half zeven thuis, gegeten in de auto, macdrive. Kinderen naar bed. Ik in een anti sociale mood (genoeg mensen gezien vandaag). Mijn vrouw kan dat prima hebben.

Maar wat nu? Hoe kan ik opstandig zijn zonder drank? Ik wil nachtbraken, maar zit aan de spicey rooibos thee. Het is inmiddels kwart voor twaalf. Alcohol werkt bij mij lang als een upper. Maar die heb ik nu niet. Dit 'nachtbraken' zou nog wel eens heel snel kunnen eindigen in bed.

Ik weet niet precies. Maar dit voelt als weer een echt belangrijk moment in mijn alcohol de baas worden.

bewerkt door Meya
Geplaatst

Copy van dagdraad:

@Tomtom Ik ben die begrafenis gisteren ingesukkeld zonder ADB plan. Dat is goed gegaan maar ik vind het achteraf niet zo snugger van mezelf. Wellicht een tip voor jou voor morgen?

Ik bedoel geen groots plan. Meer een soort checklist.

- Wat ga je drinken na afloop thuis en is er iets echt lekkers te eten?.

- Wie ga je bellen of mailen als je 's avonds alleen zit (ik had behoefte aan iemand anders dan mijn vrouw, met wie ik de hele dag al samen was geweest)?

- Je gaat neem ik aan met je kinderen. Dat is goed en fijn, maar daardoor kun je niet helemaal jezelf zijn. Dikke kans dat je ergens in de loop van de avond breekt, of de dag er na. Is er voldoende ruimte daarvoor.

Dat soort dingen en misschien nog meer of anders...

Kan zomaar zijn dat het niks is voor jou en dan natuurlijk lekker laten wegwaaien. Maar ik dacht ik geef het toch even mee.

Geplaatst

Rouwen met kinderen is puur,

de kinderen kunnen veel hebben juist

en als ze zien dat hun vader rouwt en verdriet heeft

mogen zij dat ook. Toen ik mijn vader begroef

stortte ik even kort in, zoon kwam mij troosten

terwijl hijzelf ook huilde, ik heb me zelden zo verbonden

met hem gevoeld. En zijn band met opa was ook sterk.

Ze wilden ook persé een tekening in de kist leggen, daar

heb ik heel kort, even over getwijfeld. Toch mijn gevoel gevolgd

en hun wens gerespecteerd. Alles verliep precies zoals het was.

Wij kunnen nog wat leren van kinderen.

Ik wens jullie beiden sterkte TomTom en Meya; rouwen

het is, net als hier, iets wat je zelf doet, en liefst niet alleen.

Geplaatst

Hallo Meya,

Ik heb je net gelezen en ben erg onder de indruk. Wat ben je hard aan het werk en wat heb ik daar een respect voor. Je doet de ene na de andere ontdekking, je ga je het gevecht dapper aan. Ik vermoed dat er voor jou geen weg meer terug is en dat roept heel veel op de boel is ontregelt.

Je hebt heel veel mee gemaakt en ik hoop dat je heel mild en aardig voor jezelf bent, alsof je je eigen aller-allerbeste vriend bent en dat ben je uiteindelijk ook.

Dat van die hele erge craving gaat echt over en voor nu mag het er ook zijn, het gaat altijd weer over. Het is een tijd van afscheid van veel vaste gewoontes b.v. het nachtbraken wat je noemde en dat doet pijn en is verwarrend heel veel sterkte en succes, nogmaals wat ben je al ver gekomen in zo'n korte tijd.

Gecondoleerd met het verlies van je dierbare.

Fijn dat je het niet alleen hoeft te doen en dat je dit forum hebt gevonden, ik ben hier zelf net en ik zie dat erg fijne en rake dingen gezegd worden.

Geplaatst

Hoi Meya,

Het zou zo fijn zijn als de wereld even stopte met draaien en we ons volledig konden richten op ons proces.

Maar zo gaat het niet...

Knap dat je alweer een stappenplan achter de hand hebt voor een volgende situatie!

Jij bent echt een krak in constructief en oplossingsgericht denken! ( vind ik)

Succes vandaag! Ik wens je een dag zonder extra uitdagingen. Het is zo al lastig genoeg.

Geplaatst

Na de begrafenis gaan we "gewoon" naar huis. Daar hebben we niks want mijn vrouw heeft, door mijn jaren van alcohol misbruik, zelf een hekel aan alcohol gekregen en het is slechts op enkele momenten dat we wat in huis hebben. Deze week zeker niet!

Ik heb een grote zak chips gekocht en ga vanavond The Office Space kijken. Domme maar leuke comedie. Vanavond wil ik niks depri/moeilijk zien of lezen. Morgen weer...

En morgenochtend om 9 uur staan we weer met frisse moed op het veld, samen met zijn jochies...

Bedankt voor de tips nog!

Copy van dagdraad:

@Tomtom Ik ben die begrafenis gisteren ingesukkeld zonder ADB plan. Dat is goed gegaan maar ik vind het achteraf niet zo snugger van mezelf. Wellicht een tip voor jou voor morgen?

Ik bedoel geen groots plan. Meer een soort checklist.

- Wat ga je drinken na afloop thuis en is er iets echt lekkers te eten?.

- Wie ga je bellen of mailen als je 's avonds alleen zit (ik had behoefte aan iemand anders dan mijn vrouw, met wie ik de hele dag al samen was geweest)?

- Je gaat neem ik aan met je kinderen. Dat is goed en fijn, maar daardoor kun je niet helemaal jezelf zijn. Dikke kans dat je ergens in de loop van de avond breekt, of de dag er na. Is er voldoende ruimte daarvoor.

Dat soort dingen en misschien nog meer of anders...

Kan zomaar zijn dat het niks is voor jou en dan natuurlijk lekker laten wegwaaien. Maar ik dacht ik geef het toch even mee.

Geplaatst (bewerkt)

18.10 zelf pizza's gemaakt met zijn vieren. Oven is aan het voorverwarmen. Was zoals mijn koken altijd: veeel meer werk dan ik dacht.

Ben gesloopt. Had op een gegeven moment de neiging de jongste te slaan. Flinke trek. Gepareerd met water (wel in de mooie kan en het mooie glas) en schranzen van het pizzabeleg. Nu dus even in mijn kamer en achter de pc. Dat is het doorbreken van een routine.

Pfff.

(was overigens anders dan dit klinkt wél heel gezellig. Nu maar bidden dat de pizza's smaken want ik heb per ongeluk teveel rode peper in de saus gedaan. De saus is het enige dat de kinderen niet zelf mochten kiezen om op de pizza te doen (want verder tsjokvol gezonde groenten ;-))

bewerkt door Meya
Geplaatst
  • Afvallen en in conditie komen als eerste prioriteit. Minder drinken als middel daartoe, niet als doel. Mijn leven is een behoorlijk puinhoop. Een paar weken geleden besloot ik relaxed af te gaan vallen. Niet alles tegelijk aanpakken maar één ding, nl mijn gewicht. Dat lukte, ruim 5 kilo er af. Toen sprak mijn vrouw me ernstig toe op mijn alcohol gebruik. De afgelopen week ben ik daar mee bezig geweest, oa door veel hier op het forum te zijn, kennis op te doen en een plan te maken. Het afvallen is stilgevallen. Dat is jammer en  niet goed. Dat was mijn keuze. En voor mezelf kiezen is even heul belangrijk. Kortom, de draad van het afvallen en in conditie komen weer oppaken maandag. Met minderen met alcohol als een van de middelen.
  •  

Vandaag net als vorige week 112 kg gemeld op de killokiller draad. Stabiel dus en dat is heel fijn. In mijn eerste stopweek kwam ik 2 kilo aan. Toen ik hier begon was ik net in twee maanden soepel en zonder discipline afgevallen van 117 naar 110 kg. Ik maakte me echt zorgen dat ik binnen een maand weer op 117 zou zitten.

Dank aan Yvonne trouwens voor het geweldige werk op dat Killokiller draadje.

Geplaatst

Meya, was het trek en dan je jongste (extra) lastig vinden,

of je jongste erg lastig vinden en daar trek van krijgen?

Ik weet het niet zeker. Ik denk eigenlijk dat de irritatie en de trek los staan van elkaar. Eerst is er de vermoeidheid. Jamie Oliver deed die pizza's samen met zijn kinderen in tien minuten . Maar ik blijk Jamie niet en bovendien kan hij de opname 20 keer over doen en de leuke stukjes er uit knippen. Mijn kinderen (6 en 7 jaar) gedragen zich ook meer als gewone kinderen.

Naast de vermoeidheid is er honger, het loopt tegen zessen. Honger maakt mij altijd chagrijnig. H(al)T.

Het kereltje was niet echt lastig. Dus daar kan het eigenlijk niet door komen.Toch weet ik het niet zeker. Agressie is voor mij een ingewikkeld ding. Ik kan er maar moeilijk bij. Als ik boos was dan was ik het eerder op mijn vrouw denk ik. Hoe het ook zei, de pizza's zagen er prachtig uit en waren lekker. Alleen de volgende keer wil mijn dochter me begeleiden als ik de rode peper toevoeg.

Geplaatst (bewerkt)

Haha door je dochter begeleid worden in onmatigheid met pepers. :P

En over 2 kilo aankomen in je stopweek. Door alcohol is je hydratatie toestand minder, alcohol ontrekt vocht. Na een feestje met veel drinken kon ik zo 2 kilo afvallen. En als je daarvoor slecht at kan het ook zijn dat je glycogeen reserves niet vol waren (dierlijk zetmeel voorraad in lever en spieren) dat heb je ook met koolhydraat arm dieet. Dan kan je zomaar anderhalve kilo afvallen en dat is dan omdat de energiereserves leegraken. Ga je goed eten dan vul je dat aan. Dat heeft niet veel met vetverlies te maken. 

Verder heb ik bewondering hoe constructief en met zoveel bewustzijn van jezelf aan de slag bent.

bewerkt door erik
Geplaatst

Dank Monster, Lila en Gerrit. @Erik, dat wist ik niet. Het verklaard waarom ik al jaren nogal flink fluctueer op de weegschaal zonder dat ik daar een verklaring voor had.

Even voor mezelf vanaf het draadje van Popy:

Het is allemaal heel simpel.

- je kunt pas goed voor een ander zorgen als je eerst, of in elk geval ook, goed voor jezelf zorgt (anders sloop je jezelf);

- voor een ander zorgen moet je alleen maar doen als je zeker weet dat de ander dat ook wil (anders sloop je de ander);

- boos worden en ruimte innemen kan heel erg zorgzaam zijn als je het op de goede manier doet, namelijk vanuit een stevige volwassen basis (want je hebt wat te bieden in je boosheid).

Sjo... nu nog even in de praktijk brengen.

Ik denk oprecht dat als ik dit zou kunnen dat pakweg 80% van mijn alcoholprobleem opgelost zou zijn.

Geplaatst

Hoi Meya,

Wat mij helpt is dat ik nieuwe troostrijke rituelen heb ontwikkeld, hele simpele. B.v. als ik aan het koken ben maak ik mezelf meestal een groot glas thee.

Ik voel me vaak en vooral in het begin vanaf een uur of 16.00 erg somber. Ik probeer zelf iets van dat kop thee te maken, bewust denken, zo ga ik een heerlijk glas thee maken (ook al zegt mijn gevoel van dat dat niet is wat ik wil(de) alleen maar verdoving). Ik oefen dat en ik maar er zelf wat van. En eigenlijk is drankgebruik ook voor een groot deel gebaseerd op gewoonte. Dus ga ik met nieuwe gewoontes aan de slag. Het werk echt.

Mijn man wordt ook heel heel chagrijnig met een lege maag en dat betekend dat je even heel erg ongelukkig bent. Ik vind ook dat je het goed hebt gedaan. Dit heb je toch maar mooi nuchter gedaan! En ik kan je beloven dat je er in de niet zoverre toekomst een soort gelijk moment zal komen waarin je wel (al is het maar een klein momentje) even kunt genieten en je blij kunt voelen.

Geplaatst

misschien een tip?

Je bloedsuikerspiegel daalt ook

na een x aantal uren niet eten,

en dan waren met drank snelle suikers

dus een verdoving, maar ook aan suikers

verslavende gewoonte.

Toen ik op kantoor werkte was dat mijn

fruitpauze altijd. Ik had nog nooit gedronken toen,

dus dat kon het bij mij niet zijn. Maar na de fruit

was ik weer fit voor een laatste ronde tot etenstijd.

Suiker troost en maakt een beetje (nep) gelukkig.

Kinderen na school in America? choclat cookies en thee/melk.

2 stuks fruit per dag kun je dus ook op die tijd nemen.

Geplaatst

Hoi Meya,

Eerst maar een compliment voor je analytische en constructieve brein. Heerlijk om lezen is dat!

Verder iets wat even goed totaal naast de kwestie zou kunnen zijn: zou het kunnen dat er ergens in jou een grote boosheid zit over iets totaal anders die getriggerd wordt? Dat een 'kleine' irritatie een lading krijgt die helemaal niet nodig is omdat er iets anders aan gekoppeld zit?

Ik vraag het me maar af omdat ik zoiets meegemaakt heb met angst. Ik had vreselijke angstaanvallen om haast niks. Tot ik in een droom terug beleefde wanneer ik die angst voor het eerst had gevoeld. Daarna werd het snel beter.

Fijne dag vandaag! Hopelijk zonder trek en met rustige kinderen!

Geplaatst

Ja LJ en Poppy, ik ben inderdaad bezig met het veranderen van gewoontes en zorgen dat ik daar water en fruit in inbouw.

Verder iets wat even goed totaal naast de kwestie zou kunnen zijn: zou het kunnen dat er ergens in jou een grote boosheid zit over iets totaal anders die getriggerd wordt? Dat een 'kleine' irritatie een lading krijgt die helemaal niet nodig is omdat er iets anders aan gekoppeld zit?

Daar zit je helemaal niet naast. Ik had een hele bange moeder die mij erg nodig had en een afwezige vader. Ik heb dat 'opgelost' door thuis een heeeel braaf verantwoordelijk kindje te worden. Complimentjes alom en intussen stotterde ik, werd ik gepest en had ik zelfmoord gedachten. Ik ben daar denk ik heel erg boos over. Maar ik voel dat eigenlijk nooit. Dat is niet goed, maar wel zoals het is.

Geplaatst

Hoi Meya,

Ik ben de laatste om enige kritiek te hebben over iets wat er is.

Maar wil je er wat mee?

Voor zover ik weet zijn zowel healing als EMDR therapieën waarbij je zo'n oude emoties een plaats kan geven zonder er helemaal door te moeten.

Want bij een therapeut rustig gaan zitten vertellen dat je eigenlijk boos bent, lijkt me niet effectief. En helemaal in dat gevoel gaan en ergens de boel kort en klein slaan lost ook niks op.

Veel succes vandaag! ( en verder)

Liefs

Geplaatst

Kritiek is altijd welkom.

In dit geval kun jij niet weten hoe het zit, simpelweg omdat ik dat nog niet verteld heb: ik heb ruimschoots therapie achter de rug in de afgelopen 30 jaar. Gezinstherapie toen ik 20 was rondom mijn verslaafde broer, een paar jaar alternatieve therapie rond mij 25e, anderhalf jaar CGT rond mij 30e en vorig jaar heb ik vier jaar analytische therapie afgerond.

Ik heb HEEL veel aan al die therapie gehad en ga zo weer als dat nodig is. Maar op dit moment zet ik flinke stappen de goede richting op, en zolang dat zo is... goed zoals die gaat, zou ik denken :) .

Geplaatst

Je hebt hard gewerkt Meya,

mooi dat je nu met stoppen drinken

alles een kans tot integreren geeft.

Zelf heb ik die ervaringen ook

en Mindfulness was het ontbrekende

om te kunnen integreren bleek later.

Al het voorwerk leek als de muntjes op de kermis die op het randje liggen,

en die door één laatste muntje vallen in het laatje; oogsten maar♥

Geplaatst

Tuurlijk ga jij goed nu!

Anderzijds geeft bovenstaande post mij niet veel moed: als je zoveel therapie hebt gehad en je nog steeds denkt dat die oude woede nog invloed heeft... ( maar dat schrijf ik dus eerlijk in het nu maar niet helpen voor jou)

Jij bent goed bezig! Vooral zo doorgaan!

Geplaatst

Net het volgende aan mijn voetbalmaten gemaild:

Dag mannen,

Vorige week meldde ik nog dat ik dacht met twee weken weer op het veld te staan. De fysiotherapeut heeft me net uit die droom geholpen. Ik mag naar verwachting de komende zes maanden niet voetballen of squashen. Wel wandelen, fietsen en boksen. En aan de slag met een revalidatieprogramma. Pffff..

Ik ga er vol tegenaan en zie jullie begin juli in de zaal.

Groet,

Dat boksen is me twee jaar geleden geadviseerd door mijn toenmalig psychotherapeut. Ik heb handschoenen en ook een keer meegedaan op de sportschool. Maar ik heb er een enorme weerstand tegen. Volgens mij moet ik er nu maar echt aan gaan geloven.

Geplaatst

Haha, en of ik de redenatie van die peut nog weet. Hij hoopt - ik zit je niet dollen - dat het boksen agressie bij me naar boven brengt. Daar zit ook mijn weerstand. Ik was en ben namelijk ook niet agresssief ;)

Geplaatst

Voor zover ik weet zijn er al een hoop studies gebeurd rond dit onderwerp. Met tegenstrijdige resultaten.

Of het voor jou werkt, kan je alleen ontdekken door het te doen, denk ik dan.

Al moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik het niet zou doen. Een boksbal nog tot daar aan toe. Maar leren slaan op mensen? Dat zou ik niet kunnen.

Toch zijn er velen die het een geweldige sport vinden.

Ik wens je dus veel plezier!

Zo jammer, dat nieuws van de fysio. Je keek zo uit naar dat sporten!

Sterkte!

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...