Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?


Meya

Aanbevolen berichten

Trek, zucht naar, smachten (mooi woord) of craving.

 

Hoe je het wil noemen... maar ik heb het. Ook met roken trouwens. Ik wist niet dat het 20 á 30 minuten duurt maar heb het de afgelopen dagen uitgeprobeerd. En het klopt. Dat is een daverende tip. Uitzitten dus. Ik dénk wel dat de wereld vergaat als ik NU NIET drink. Maar dat denk ik over 30 minuten niet meer. Geniaal.

 

Las ergens op het forum dat je tijdens die 30 minuten met je schoenen aan onder de douche kunt gaan staan. Vind ik vreemd. Maar ja, ook wel weer mooi aan dit forum: wat voor de een werkt, werkt voor diegene.

 

Fantastisch Meya. Onlangs heb ik ook via de CGT geleerd om aan 'gevoelssurfen' te doen tijdens dit uitzitten of liggen.

 

Maar Mindfullness helpt ook, bijvoorbeeld een 'full body scan'. Als je een iPad of smartphone hebt dan kun je ook de gratis app van VGZ downloaden om mindfullness te leren via de vele oefeningen. 

 

Maar GGZ Drenthe heeft online ook vele ontspanningsoefeningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand schreef me ooit "En wat als je nu even zou stoppen met afleiding zoeken, jezelf bezig houden en wegrennen van dat wat je voelt?"

Bewust voelen waarvoor je weg loopt, wat je diep van binnen voelt. Wat voelt er zo rot? Hoe voelt dat dan en waar zit het? Van drinken tot blowen tot helemaal op gaan in me zorgen maken om een ander, overmatig sporten....ook ik ken heel veel manieren van afleiden. Jij hebt nu drinken verruild door gokken om je af te leiden. Wat ga je nu doen? Een nieuwe afleidingstruc verzinnen of echt stilstaan biij hetgeen waarvoor je vlucht/laat afleiden.......

 

Vette note to self. Vette.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aanvullingen op mijn plan:

 

  • Afvallen en in conditie komen als eerste prioriteit. Minder drinken als middel daartoe, niet als doel. Mijn leven is een behoorlijk puinhoop. Een paar weken geleden besloot ik relaxed af te gaan vallen. Niet alles tegelijk aanpakken maar één ding, nl mijn gewicht. Dat lukte, ruim 5 kilo er af. Toen sprak mijn vrouw me ernstig toe op mijn alcohol gebruik. De afgelopen week ben ik daar mee bezig geweest, oa door veel hier op het forum te zijn, kennis op te doen en een plan te maken. Het afvallen is stilgevallen. Dat is jammer en  niet goed. Dat was mijn keuze. En voor mezelf kiezen is even heul belangrijk. Kortom, de draad van het afvallen en in conditie komen weer oppaken maandag. Met minderen met alcohol als een van de middelen.
  • Relax. Relax de komende weken. Zie tip van Eric. Fanatiek sporten, lijnen, forummen... is voor mij ook een manier van vluchten. Ik wil graag zo ontspannen mogelijk gaan ontdekken waar de spanning bij mij zit :) .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wens je veel succes Menja.

In het verleden heb ik momenten gehad dat ik alles tegelijk wilde aanpakken. Stoppen met drinken, afvallen, meer sporten, noem maar op. Dat werd niets bij mij. Ik heb de drank er uit kunnen werken door me daar volledig op te focussen.

Jouw plan is weliswaar wat anders geformuleerd. Misschien werkt het bij je; ik hoop dat natuurlijk. Maar hou het in de gaten.

Ik heb een internetbehandeling gedaan (bij Tactus) en daar hoorde bij dat ik een alcoholschrift bijhield. Wanneer ik trek had, in welke situatie, wie er aanwezig waren, wat de aanleiding was, mijn gedachten, of ik wel of niet had gedronken, hoe ik eraan ontsnapt ben ... Waarschijnlijk nog wel meer. Als snel begon ik patronen te zien en kon ik stappen verder komen daardoor.

Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het verleden heb ik momenten gehad dat ik alles tegelijk wilde aanpakken. Stoppen met drinken, afvallen, meer sporten, noem maar op. Dat werd niets bij mij. Ik heb de drank er uit kunnen werken door me daar volledig op te focussen.

 

Ja, dat is inderdaad het dilemma waar ik mee zit. En de reden waarom ik een paar weken geleden koos voor 1 ding, afvallen. En dat werkte. Ik viel op een relaxte manier af, waardoor mijn zelfvertrouwen toenam, ik meer leuke dingen ging doen, waardoor mijn zelfvertrouwen meer toenam. De oproep van mijn vrouw over de alcohol wil ik echter niet negeren. Maar volgens mij is het slim om mijn oorspronkelijke lijn vast te houden. Met als risico dat ik inderdaad te veel tegelijk pak. We zullen zien. Dank dat je met me meekijkt. (en zo'n schrift hou ik als het ware in mijn hoofd bij de afgelopen twee weken. En een beetje hier. Maar geen gek idee om ook daadwerkelijk een schrift te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lady Jane. Mijn drankgebruik is de afgelopen twee weken meer dan gehalveerd ten opzichte van de weken er voor. Maar ik ben er expres niet bezig met tellen. Wel met opletten wat de triggers zijn en ik heb gespeeld met het smachten.

 

Maandag as is de dag. Het plan, semi definitief:

- de draad weer oppakken met afvallen

- die dag de eerste niet nemen en dat 90 dagen vol houden om de gewoontes te doorbreken, terugval niet erg, wel hier melden en opnieuw beginnen met tellen

- die zondag meelopen met Loen

- mezelf met het die week uitgespaarde geld belonen

- kijken of ik wat kan met de onderliggende thema's (agressie, tijd voor mezelf) en als dat niet lukt daar hulp bij zoeken, anders is de missie kansloos

- na drie maanden kijken of ik gewoon kan drinken

- als dat niet werkt, en dat kan ik me zomaar indenken, een nieuw plan maken

 

- Spud vragen hoe ik dit plan kan opleuken en ontbraven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Maandag komt dichter.

Veel succes!

En misschien valt het allemaal wel mee. Ik las een paar dagen geleden dat mensen die gaan sporten meestal automatisch gezonder gaan eten. Dus als je trek momenten aanpakt door te wandelen, fietsen, hardlopen of zo, sla je misschien 3 vliegen in 1 klap?

Behalve als je iemand bent die troost zoekt in eten en graag snoept.

Zelf ben ik 2 kilo kwijt door te stoppen met drinken. Moet nu in de andere richting op mijn gewicht gaan letten!( ik verloor al 8 kilo toen mijn dochters vertrokken)

De eerste week dat ik niet dronk, had ik wel meer honger. En heb ik dan ook meer gegeten. Maar daarna was mijn honger weer hetzelfde als voorheen.

Het kan dus ook gewoon goed gaan!

Ik wens het je van harte!

bewerkt door Akkordeon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 1

 

Pfff... de kop is er af en het viel niet mee. Flinke craving rond half zes, moe, honger. Irritatie om kinderen en vrouw. De halfvolle fles jenever was niet verstopt door mijn lieve vrouw (had ze wel beloofd). Ik wilde wat forummen maar mijn laptop werd ingepikt. Appel gegeten, twee mandarijnen, drie soepstengels. Toen een halve bak koude fu yong hai van gisteren. Toen de andere helft. Toen op mijn kop gekregen omdat dat het eten voor de kinderen voor vandaag had moeten worden. En toen moest het avondeten nog beginnen. Als je met je schoenen aan onder de douche gaat staan moet die douche dan echt aan?

 

Wel lekker en lang gewandeld vanochtend in voorbereiding op de forum wandeling komende zondag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gedaan Meya, de eerste dag is gedaan. Ik mag tenminste hopen dat die halfvolle fles je niet heeft genekt.

Waarom kieper je die fles niet leeg? Dat kost je een paar euro dus dat valt wel mee. ZIe het als een diepte-investering.

 

Half zes had je waarschijnlijk kunnen voorspellen. Misschien heb je dat ook wel gedaan.

Morgen is er weer een half zes. Misschien kun je een alternatief bedenken om aan de trek te ontsnappen. Ik ging hier het forum op, dat werkte voor mij. Of ging de stoep vegen, de planten water geven. Veel water en sapjes gedronken.

 

Irritaties schreef ik op. Dan was ik even bezig, ik was ze even kwijt en later kon ik er wat mee. Misschien ook iets voor jou?

 

Ik wens je alvast een goede dag twee en zie je op 1 november.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb door het lezen van je verhaal gisteren nu meer een persoon voor me met een levensverhaal dan een avatar met een draadje. Merk dat dit heel anders leest.

 

Bij mij is het ook heel lang een kwestie geweest van niet meer mogen drinken en dit jammer vinden. Waardoor ik ook in verweer ging tegen het niet mogen. Ik weet niet hoe het bij mij omgebogen is van niet meer mogen naar niet meer willen. Anders had ik je tips kunnen geven......Alles tegelijk oppakken heb ik ook gedaan en werd snel teveel. We zijn maar mensen en geen robots. Alles op zn tijd en niet alles meteen. Alles meteen en wel nu! Dat herken ik ergens ook bij mezelf en meerdere verhalen hier. Het lijkt iets te zijn wat meer verslaafde hebben. Wellicht veroorzaakt door met drank alles te lang de boel de boel te laten en nuchter opeens de puinhopen te zien en die dan allemaal meteen willen aanpakken.

 

Succes en ja je schrijf idd erg leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Hoe gaat het?

Nooit meer een glas wijn bij het eten vind ik ook nog jammer. Maar ik weet waar dat ene glas me brengt. En ik wil dus niet meer.

Soms denk ik : misschien ooit...?

Maar dan weet ik dat het niet mijn stem is die spreekt, maar wel die van de verslaving. Want als ik het nuchter bekijkt, wil ik echt niet meer.

Misschien wordt het dus makkelijker eens je ervaart hoe leuk een helder hoofd is.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi daar,

wat goed zeg, dat waar je mee begonnen bent.

respekt hoor, ik herken er veel in wat je schrijft.

ik ben na een week opname sinds 7 mei gestopt, dwz tot gisteren.

heb een kleine terugval gehad die ik wijd aan verhuisstress en mijn verstandelijk beperkte dochter van 12, die sinds enkele weken weer thuis woond.

hoe dan ook vandaag brak, en ik schaam me rot , heb me niet al te netjes gedragen schijnt.

maar vol goede moed hoor, ik ga gewoon weer verder waar ik gebleven was.

wil je veel kracht wn sterkte wensen en blijf je graag hier volgen!!

groetjes sjuul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wens je veel sterkte, Meya!

 

Ik ben ook soms verdrietig omdat ik niet meer mag drinken. Daar ga ik niet tegen in het verzet. Ik mag mij best verdrietig en mega-zielig voelen. Ik ga gewoon lekker een potje janken, als me dat zo uitkomt. Het is ook niet niks! Het is een soort van rouwproces: afscheid van Koning Alcohol, afscheid van je ouwe zelf, afscheid van alles wat vertrouwd was, terwijl het nieuwe nog onduidelijk / onzeker / in ontwikkeling is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit begrepen waarom iemand een hond aanleert om te kwijlen. Hoogst irritant is dat.

Wist je trouwens dat Pavlov deze theorie ook toepaste op zijn opvoedingmethode? En dat het met zijn zoon helemaal fout is gelopen? Drugs en zo.

Het ontstaan van de nature- nurture controverse. De knappe koppen zijn er nog steeds niet uit, maar de mens blijkt geen tabula rasa te zijn.

Nu ja, als jij steun vindt in de theorie van Pavlof, wil ik je dat zeker niet ontne ontnemen! Al wat kan helpen is meegenomen.

Succes vandaag!

Na je laatste post dat het moeilijk was niks meer gehoord. Ik hoop dus van harte dat het goed gaat. En zo niet, dat je toch blijft komen. Alleen wie opgeeft heeft verloren!

En dat lijkt me nu helemaal niet jouw stijl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brrr... ik heb met mezelf afgeproken dat ik vandaag op mijn eigen draadje terugkijk op mijn plan en de eerste week droog.

 

Daar hik ik al de hele dag tegenaan. Vet in de weerstand. Eigenlijk al dagen. Ik vind het veel makkelijker op anderen te reageren, al dan niet in de dagdraad. En voor ik het weet zit ik uren op het forum zonder echt op mezelf te reflecteren. Omdat het vandaag moest heb ik het hele forum maar omzeild.

 

Maar goed, ik ga nu echt aan de slag. In de loop van de avond staat hieronder een reflectie, al is het maar kort en oppervlakkig. En nee, ik ga niet eerst even bijlezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...