Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?

Meya

Aanbevolen berichten

Wat doe ik nu?

Even van me afschrijven, weet niet zeker of het alcohol gerelateerd is, misschien indirect.

Ik heb een paar simpele taakjes te doen ter voorbereiding op een Sinterklaas feestje dat ik volgende week organiseer. Ik hik al dagen tegen die taakjes aan. Ze hangen als een steen om mijn nek. Dit weekend de kinderen uit logeren maar ik geniet er veel minder van, want die klusjes nog te doen.

Het lijkt op de fysio oefeningen die ik niet doe. Op het muziek oefenen dat ik als kind niet deed. Op het eindeloos niet studeren dat ik heb gedaan. Op mijn saaie taakjeslijsten op mijn werk die ik vermeed. Het zou zomaar kunnen dat dit me evenveel of ik denk eigenlijk veel meer schade geef gedaan in mijn leven dan drinken. Als ik dit nou eens op zou kunnen lossen.

Het gaat niet op nare dingen die ik moet doen.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide kanten bestaan naast elkaar: doen wat gedaan moet en je daarna superlekker voelen of.... uitstellen en daar tegenaan blijven hangen...

Met dat laatste ben je jezelf tot last. Er is verzet; een rotgevoel dus. Is het zelfhaat... is dat hangen in ergens prettig om jezelf wat dwars te zitten?

Het moet toch een functie hebben?

(zo spreek ik mijzelf ook toe)

Gewoon gauw gaan doen en daarna trots zijn omdat je tijd open hebt liggen daarna voor.. leukere dingen...

Hihi

:musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De methode Kai- zen werkt goed, Meya. Komt uit Japan geloof ik.

Uitvoering in kleine stukjes.

Niet alles tegelijk maar elke dag 1 pakje maken, of 1 oefening.

Ik hik soms ook tegen mijn oefeningen 's ochtends en dan doe ik er in ieder geval 1 of 2.

Of ik doe ze allemaal, maar dan heel kort.

Dan hou je toch de boel op gang en wie weet krijg je er nog lol in.

Het werkt echt. Omdat je niet zoveel tegelijk hoeft is de drempel veel lager en stelt het minder voor.

En voel je je toch goed omdat je wat gedaan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje; we hebben elkaar misverstaan. De Sint klussen daar heb ik verder geen hulp of ideeën bij nodig. Gaat om een feestje op de vereniging van mijn kinderen (dus brief aan ouders, instructie Sint en piet, draaiboek etc). Daar ben ik inmiddels uit. Ik dacht dat je ideeën bedoelde voor het onderliggende probleem: uitstellen, me slecht voelen, etc. En dat mijn leven lang al.

@allen; reactie komt later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Ik zit hier te denken over je vraag. En kan natuurlijk weer alleen uit eigen ervaring spreken.

Ik heb last van uitstelgedrag als ik te weinig energie heb. Dan helpt rusten of iets doen wat me energie geeft.

Ander uitstelgedrag krijg ik als ik de klus niet belangrijk of boeiend genoeg vind. Poetsen bijvoorbeeld. Komt altijd terug en zeker in de winter met een hond in huis zie je al na een paar uur het resultaat niet meer. Kan dus best een dag of wat later. Behalve als er bezoek komt. Dan gaat het plots vanzelf.

Maar verder heb ik zo'n hekel aan het gevoel dat er nog wat ligt te wachten dat me dat vaak wel helpt om het maar gelijk gedaan te hebben. Iets leuks plannen waar ik na de klus pas aan kan beginnen helpt me ook wel.

En verder maak ik soms lijstjes. Omdat het me voldoening geeft om dingen weg te strepen. Dan begin ik sneller.

Al heb ik hier in huis 2 mannen die er niet in slagen om wat dan ook aan te pakken zonder dat ze een deadline hebben. Zoon krijgt die dan van mij.

Misschien helpt het inderdaad beter als je de oorzaak kent van je uitstelgedrag. Maar die kan ik natuurlijk niet voor jou vinden. Mogelijke onderzoeksvragen lijken mij: bij welke taken komt het voor? Heeft het iets met mijn energie peil te maken? Zijn er ook taken waarbij het niet voor komt? Hoeveel 'moet' ik op een dag en hoeveel kan ik kiezen? ...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, ik wil aan de ene kant zo graag een duit in het zakje doen, aan de andere kant vind ik dat ik geen recht van spreken heb. Ik ben immers geen verslavingspsycholoog. Ik ben verslaafd. Meer niet.

In de kliniek werd ons verteld dat uitstelgedrag verslavingsgedrag is. Daar voel ik weerstand tegen, want niet-verslaafden kennen het soms óók. Voor mij maakt het wél dat ik het nu bij mijzelf opspoor, actief bestrijd. Ikzelf ben verder niet op zoek gegaan naar de oorzaken van het uitstelgedrag. Voor mijzelf heeft het analyseren ervan geen toegevoegde waarde. Ikzelf probeer te doen als Kate al schreef: niet alles tegelijk weg willen werken want dan is het zó'n berg, dat ik de volgende keer wel 2 keer nadenk voordat ik weer een werkaanval krijg. Daarbij; Uit of Voluit..............ook dát is de meeste verslaafden niet vreemd.

Doseren, balans vinden, dat is voor mij als verslaafde echt heel moeilijk. Maar ik probeer wel mijn best te doen.

Veel plezier in het ontdekken van wie-en-hoe je bent ;) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oooh wat herkenbaar dit Meya. Ik heb nu niet de rust en de tijd om te schrijven, maar ik neem dit mee en ga er op broeden want ook ik loop hier altijd tegenaan. Het heeft zeker met liefde voor jezelf te maken en de misschien de verslaving aan het rot gevoel want dat is immers zo vertrouwd.

Even praktisch, volgens mij is er bij mij iets aangeklikt in mijn profies ofzo zodat ik alles leuk vind? ik wilde dit bij jou aanklikken maar toen vond ik het in eens 'niet leuk' terwijl ik het 'vind ik leuk' nog niet eens heb aangeklikt. Ik ga even op zoek hoe ik dit kan oplossen...(je hoeft er niet op te reageren hoor, maar het lijkt alsof ik als een dolle alles van iedereen 'vind ik leuk' en dan is de functie ervan verdwenen.

Fijne avond, ik ga nu mijn 'klusje' doen even 20 minuutjes op mijn muziekinstrument oefenen.

(Ik ben er uit hoe het met de vinkjes werkt, klaar alweer, heb niet goed gekeken)

bewerkt door Poppy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even tussendoor op mijn to do list (naar aanleiding van onderstaande berichten van Harry): is er ook bij anderen een 'drie maanden dip'? En hoe zit dat dan? En hoe relateert dat aan mijn na drie maanden weer gaan drinken plan?

Morgen zijn we precies vier maanden droog! voor de beginners hier.. ik heb zelf wel eens de vraag gesteld.. wat gebeurd er met je na de eerste weken niet meer drinken.. die eerste periode is zo duidelijk doordat je lichamelijke klachten langzaam afnemen en het slapen steeds beter gaat.. en het niet drinken gaat nog op de euforie van het gestopt zijn.. maar daarna.. als je zelfs de 3 maanden dip hebt overleeft.. hoe gaat het dan? Nou.. dan gaat het prima!  :) ik ben niet in gevecht met de drank maar juist blij dat ik niet hoef te drinken en ik heb niet het gevoel dat het iets toevoegt.. eerder dat het een last ik als ik zou ‘moeten’ drinken.. de drank, daar denk ik eigenlijk niet meer aan en ook niet tijdens uitjes of feestjes.. wat ik de laatste tijd merk is dat alles weer intenser word.. ik heb al maanden geen last meer van somberheid o.i.d. en geniet veel intenser van alles wat er om mij heen gebeurd en het klinkt raar maar ik voel veel meer liefde naar mijn gezin en heb ook veel meer behoefte om bij hen te zijn en dingen met ze te ondernemen.. er beginnen veel herinneringen van vroeger op te komen.. dat heb ik jaren niet gehad en voelt lekker.. en de vermoeidheid? Dat al om 5 uur ’s middags in slaap willen vallen… ook dat is nu wel weg en ik kan echt zeggen dat ik mij goed voel en super blij ben dat ik dit heb doorgezet.. nu op naar mijn eerste half jaar! Ohw.. en ondanks dat het mij voor mijn gevoel redelijk makkelijk afgaat lees ik hier dagelijks mee en helpt mij dit!

Hallo allemaal, dit zal mijn laatste bericht zijn hier.. ik ben inmiddels 6 maanden droog (en drie dagen) en durf wel te zeggen dat ik het vol ga houden.

Ik heb inmiddels voor mijzelf de knop om kunnen zetten en een andere mindset aangenomen waardoor ik niet meer verlang naar drank.. ook niet tijdens feestjes etentjes of andere normaliter lastige momenten. Dit alles garandeert niet dat ik nooit meer terug zal vallen maar ik heb de indruk dat dat ik klaar ben hier. Ik hoop dat nieuwkomers hier net zoveel steun ervaren als ik heb gehad. Niet dat ik nou zo’n frequente schrijver was maar het meelezen en herkennen helpt ook enorm. Ik wil alle stoppers graag meegeven dat het zonder al te veel wilskracht is gegaan.. ik heb niet zwetend in mn bed gelegen of de dagen huilend doorgebracht.. (en ja.. ik dronk ook 1 fles wijn op een avond en vaak nog een paar biertjes). Na een maand of twee krijg je het heerlijke gevoel dat je niet meer HOEFT te drinken.. zodra je dat ervaart weet je dat het gaat lukken is mijn ervaring. Hierna word het makkelijker.. (op het beruchte drie maanden moment na dan :s) voor iedereen die het zo heerlijk vind (wat ik ook vond) om ’s avonds in je uppie die fles wijn leeg te maken en je hooft leeg te hebben en de roes te voelen.. OOK DAT GAAT OVER!  echt! Mijn leven is in een hoop opzichten verbeterd. Los van de fysieke voordelen.. geen trillende en tintelende handen meer.. geen hoofdpijn de volgende dag.. geen depri gevoelens meer, stukken energieker, je gaat er een stuk beter uit zien.. mijn relatie met de mensen m mij heen is veel beter geworden.. ik heb weer allerlei gevoelens waarvan ik niet eens wist dat ik ze nog had. Jaaaaaaa ik durf te zeggen dat ik een ander mens ben geworden  en echt.. dat depressieve.. dat kl*te gevoel wat je ook telkens weer aanzet tot drinken.. dat gaat gewoon weg! :D ik voel me gelukkig en jullie hebben hier onbewust aan bijgedragen.. ik wens iedereen hier super veel succes en gun jullie allemaal 6 maanden droogte 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof ook dat er geen wetmatigheden zijn; wel uitlokkende factoren. Heb er mijn ex net op nagevraagd, die heeft er totaal 2,5 jaar over gedaan om echt volkomen droog te worden. Eerst na 6 dgn iets kleins drinken, dan 12 weken verderop weer een biertje (of 2) en steeds ging het beter.

Hij vertelt ook dat er idd uitlokkende momenten waren, van erg moe zijn, van " gezellig op een terras en dan ineens een borrel voor zijn neus krijgen van iemand die niet op de hoogte was (en voor gaas gaan)" ... dat soort van dingen dus.

Ik denk dat je gewoon scherp moet blijven wat ik MG ook geregeld hoor zeggen.

SCHERP :musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie ja maar Meya, iedereen is anders. Het is mij wel overkomen, uit het niets, vlak na de drie maanden. Alsof er een bende hondsdolle beesten op mijn nek sprongen, beesten die schreeuwden om drank. Er was nul komma nul veranderd in omstandigheden, gevoelsleven, etc etc. Was nog op het oude forum, en ben gelijk paniekerig gaan schrijven toen ik me zo voelde. Kreeg toen van een aantal mensen te horen dat het een 'bekend fenomeen' was, en van anderen dat ze er totaal geen last van hadden gehad. 

Dus het hoeft bij jou helemaal niet het geval te zijn!! Maar mocht het je overkomen, het duurde bij mij zo'n 24 uur, alles uit de kast getrokken aan afleiding en niet toegeven, en daarna zijn de 'beesten' weer heel braaf gaan slapen. Moet een beetje denken aan de uitleg van Els Noorlander, dat rond de drie maanden de celletjes zich herstellen daarboven. Misschien is zo'n enorme craving nog een restverschijnsel, een soort noodroep van de verslaving om nieuwe aanvoer?

Zijn zo maar wat bedenkingen van mij, niks is gebaseerd op bewijs oid.

Ondertussen maar niet druk over maken, lekker gewoon dag voor dag, je bent een warme, mooie aanwinst hier op het forum Meya    :rose:  :rose:  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank.

Om vast te houden van de draad van Poppy:

(...)

Het gaat verbazingwekkend goed met me gezien de omstandigheden is dat nieuw. Het voelt heel goed.

Zondag is de boel weer geëscaleerd, ik ben niet een van de betrokkenen die alles over zich heen krijgt maar krijg alles zijdelings mee en dat hou ik zo. Er is pijn, angst en verdriet maar ik ben er nog gewoon, ik zit hier achter mijn computer en ik voel me nu op dit moment goed, ik wist niet dat het naast elkaar kon staan.  Ik ben van mijn aloude standje 'crisis' af. Ik ben van oudsher gewend om dus in die crisis-stand te schieten, volledig alert en gespannen, het is een slopende en ziekmakende gemoedstoestand die alle chemische stoffen in jij lijf ontregeld.  Ik kan nu landen en ineens schiet met te binnen dat ik wil zeggen dat ik er niet meer aan verslaafd ben. Het is als een oude jas die maar al te vertrouwd was, verslaafd aan het crisis gevoel, het is een oud en vertrouwd patroon en ik ben het aan het loslaten.

(...)

Wat ik herken uit jouw voorlaatste post is de verslavende werking van voortdurende crisisgevoelens.

Zo erkende mijn hulpverlener onlangs dat ik bijna steeds in een arrousal zit (hoog opgestapelde spanning van door de jaren heen) en dat ik dat in stand hield door alles wat maar saai is in mijn leven te overgieten met A (met name). Kon ik de volgende dag tenminste weer gespannen en beroerd zijn en zorgde zo zelf eigenlijk voor het instand houden van die bekende gevoelens. Dat klonk plausibel... maar is erg destructief voor mijn gezondheid, ondanks compenserende zaken als goede voeding e.d.

Dat was tevens een inzicht: dus nu zoveel mogelijk de rust in mezelf zien terug te vinden; zorgvuldiger, kalmer....

(...)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet leuk maar wel heel fijn en waardevol dat we ons in elkaar herkennen. Het alcoholmisbruik gebruiken als een zoethoudertje, zoiets denk ik. Het leven heeft ons zoveel meer te geven dan al die ellende.

Ik ben blij hier te zijn, ik krijg en voel de  bevestiging dat ik op het juiste pad zit. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij was dit een belangrijke reden van mijn omkering Meya. De herkenning van... nog steeds de stress van vroeger in mijn lijf te hebben; w'at :blush:   : deze mede in stand te houden :excl:

Ik geloof ook wel wat Poppy zegt over dat het chemische stoffen zijn geworden. Maar het bewust worden van dit alles kan maken dat je wat milder naar jezelf leert kijken. Bij mij werkte dat zo!

Ben benieuwd hoe dit bij jouw herkenning past!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om vast te houden. Verschillende soorten trek die ik in de afgelopen weken ontdekt heb:

- gewoonte trek (trek in een borrel rond 15.30 uur, merk ik niet meer vaak)

- zin om het op een zuipen te zetten (niet gebonden aan tijd, behoefte lijkt ruimte voor mezelf en ruimte voor emoties)

- trek in een glaasje wijn bij het eten als anderen dat ook doen (voelt als ongevaarlijk)

- wraak trek (vandaag voor het eerst. Erg boos op mijn vrouw die mijns inziens destructief gedrag vertoonde naar de kinderen. Verbijsterend maar waar: de gedachte kwam in me op 'nou, dan haal ik een fles jenever, dat zal haar leren'.

Over verbijsterend gesproken. Ik betrapte me op de smoes der smoezen. Ik dacht een paar dagen geleden, tsja, als ik nu drink dan moet ik volgens mijn eigen plan opnieuw beginnen met tellen (tot 90 dagen). Dat levert me dus nog anderhalve maand extra alcoholloos op. Dus eigenlijk is dat gunstig.

Belangrijkste van vandaag. We evalueerden pakjesavond en dat het zwaar maar fijn was geweest. En nuchter. En mijn vrouw zei dat het de fijnste pakjesavond was geweest die we hadden gehad en dat ze zich voor het eerst geen zorgen maakt over kerst en oud en nieuw.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mooi, dat laatste.

Maar iets daarvoor begreep ik niet goed; de smoes der smoezen.......? Wil je die uitleggen? Over 90 dagen droog en dan?... snap ter nix van.

De rest van jouw rijtje is heel erg herkenbaar.

Maar.............................. negeren maar.

huuuuuu

ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meer energie, minder somber

Ik zit in mijn zevende week droog en merk dat ik energieker opsta en 's avond ook actiever ben. Bovendien sta ik niet meer dagelijks op met de gedachte dat ik liever dood zou zijn. Dat is nogal wat allemaal. Ben er een beetje beduusd van, en vind het ook wat eng om op te schrijven.

Is dat nou allemaal het effect van niet drinken? Ik ben al jaren aan het worstelen met die energieloosheid. Therapie, gesprekken met de huisarts, grondig getest op depressie (niet het geval), grondig getest op copd (niet het geval), en ja, grondig getest op alcoholverslaving. Niet het geval.

Pfff...

En stel nou dat de verbetering nu eens niet alleen door de alcohol komt, dan nog weet ik eigenlijk wel zeker dat het serieus meespeeld. En hoe lang is dat dan al zo, dat alcohol mijn energie wegneemt? Toen ik 18 was, een wopping 29, jaar geleden  :blush: ging ik studeren en drinken, dat hoorde er min of meer bij. Ik dronk meer dan anderen, kon er beter tegen. Ik stopte ook met dagelijks anderhalf uur naar school fietsen. Vanaf toen herinner ik me energieproblemen.

Pfff...

Ook maar ff op mijn eigen draadje dit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, ik wil aan de ene kant zo graag een duit in het zakje doen, aan de andere kant vind ik dat ik geen recht van spreken heb. Ik ben immers geen verslavingspsycholoog. Ik ben verslaafd. Meer niet.

In de kliniek werd ons verteld dat uitstelgedrag verslavingsgedrag is. Daar voel ik weerstand tegen, want niet-verslaafden kennen het soms óók. Voor mij maakt het wél dat ik het nu bij mijzelf opspoor, actief bestrijd. Ikzelf ben verder niet op zoek gegaan naar de oorzaken van het uitstelgedrag. Voor mijzelf heeft het analyseren ervan geen toegevoegde waarde. Ikzelf probeer te doen als Kate al schreef: niet alles tegelijk weg willen werken want dan is het zó'n berg, dat ik de volgende keer wel 2 keer nadenk voordat ik weer een werkaanval krijg. Daarbij; Uit of Voluit..............ook dát is de meeste verslaafden niet vreemd.

Doseren, balans vinden, dat is voor mij als verslaafde echt heel moeilijk. Maar ik probeer wel mijn best te doen.

Veel plezier in het ontdekken van wie-en-hoe je bent ;) .

Uitstellen is vaak helemaal niet slecht. Maar het moet niet in je hoofd blijven malen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel... stel dat puur het drinken inderdaad zorgde voor het gebrek aan energie en depressieve gedachten. Kun je denken: ai wat zonde van die jaren..

OF: wat goed dat ik het nu ontdek, STEL dat ik zo de rest van mijn leven had doorgebracht ; )

Wat mij, naast het drinken onder controle houden, het per dag leven brengt, is dat ik zo min mogelijk denk aan verleden (had ik maar), of aan toekomst (ai hoe ga ik dat aanpakken). Na 11 maanden gaat dat steeds soepeler. 

Kan het je aanraden! Tuurlijk lukt het nooit voor de volle 100%, maar dat stuk wat ik niet meer pieker of treur, zálig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Ik denk dat ik het al eerder gezegd heb, maar ik hou van je stijl. De manier waarop je naar dingen kijkt, analyseert en mogelijkheden zoekt.

Al zou ik er ook in het geval van meer energie niet teveel aandacht aan geven. Er vooral van genieten.

Verder vraag ik me af of die 'wraaktrek' wel klopt. Zo leek het. Maar je schreef in het verleden al dat je drank gebruikte om boosheid te verdoven. Mij lijkt dat dus een nieuw kleedje voor hetzelfde patroon. Iets waar het stemmetje goed in is. De oude kleedjes, daar tuin je al lang niet meer in.( wat goed dat je je niet aan het nieuwe hebt laten vangen!)

Nu ja, het is maar een idee. Kan ook helemaal fout zijn.

Lees ik verder dat je eigenlijk voor jezelf een goede reden zoekt om die 90 dagen te verlengen? Heb je misschien hier wat aan: ik heb last van gevoelige pezen. Dat blijkt voort te komen van een overbelaste lever. Hoe zo? Ik ben op 1 herval na al bijna 5 maanden droog! En hoe lang heb je daarvoor gedronken? Dat is zo snel niet uit je systeem....

Succes Meya!

En dank voor je blijvende steun op mijn draadje!

bewerkt door Akkordeon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei Akk, dat laatste is niet mis. Ik weet niet hoe oud je bent (en hoe lang je dronk) want dat telt mee natuurlijk...

Maar deze onthoud ik voor mezelf!

Dat van die wraaktrek van jou Meya, ik lees dat alsof je je een lichte overdrijving wilt permiteren, een vorm van dramatiseren (waar ook humor in zit).

Maar klopt mijn lezen wel? .....?

Had niet goed gelezen; je schrok er zelf van dus was het je ernst! Ik moet beter lezen!!

Hoe gaat het nu met jou?

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...