Spring naar bijdragen

Ik, Mari, maak graag kennis!

Mari67

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Mijn naam is Mari en ik meld me bij deze aan voor het forum van alcoholdebaas.nl

Ik ben een vrouw van 48 jaar die teveel alcohol (wijn) drinkt.

Op mijn 32e ben ik begonnen met alcohol drinken, voor die tijd lustte ik het niet. Maar zoals met de meeste dingen die ik doe, ben ik er ook met de alcohol flink voor gegaan... :blush:

In het verleden heb ik weleens geprobeerd om minder te drinken, maar altijd zijn er weer redenen om "terug te vallen".

Ik drink eigenlijk dagelijks en vaak is dat minstens één fles wijn. Twee flessen is geen uitzondering als ik vakantie heb. En omdat ik werkzaam ben in het onderwijs, heb ik regelmatig vakantie....

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu allemaal zal schrijven, ik wil er geen ellenlang verhaal van maken. Daarom maar wat puntsgewijze opmerkingen:

• ik maak me zorgen over mijn drankgebruik, met name om lichamelijke klachten
  • ik wil het eigenlijk niet bekennen, maar kan wel stellen dat ik alcoholist ben met de hoeveelheid die ik drink
  • ik schaam me voor de hoeveelheid die ik drink, sta echter wel bekend als "stevige drinker met een gezellige dronk over zich"
  • mijn partner drinkt bijna net zoveel en zovaak als ik, maar hij kan zich wel beter beheersen
  • ik functioneer prima in sociaal, persoonlijk en professioneel opzicht
  • ik heb ca. 10 kilo overgewicht, zoveel drinken draagt daar ook aan bij
  • drinken heeft voor mij een sociale en ontspannende functie
  • er is vast nog meer te vertellen, maar dat komt in de toekomst wel

Ik wil niet stoppen met drinken, maar wel minderen. Op dit moment is mijn plan om zondag t/m donderdag niet te drinken, alleen op vrijdag- en zaterdagavond. Áls ik een keer op een andere avond zou willen drinken, moet ik die ruilen met de vrijdag of zaterdag.

Ik heb de website alcoholdebaas.nl helemaal uitgeplozen. Op dit moment wil ik me niet aanmelden voor online hulpverlening. Als ik het moeilijk krijg en toch weer door de week ga drinken, meld ik me daar alsnog voor aan. Vooralsnog wil ik dus minderen met behulp van de website en dit forum. Ik hoop hier dus ondersteuning te ervaren, maar uiteraard ook te bieden.

Vandaag begin ik met mijn plan! Vanavond dus geen wijn meer, maar lekkere slaapthee en evt. Rivella.

Ik houd jullie op de hoogte en zal jullie (niet allemaal hoor.... :P ) ook volgen.

Hartelijke groet van Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom mari. mooi dat je onder ogen durft te zien dat je teveel drinkt.

de tijd zal het leren of je gecontroleerd kunt drinken of er beter helemaal mee stopt

je moet het zelf willen en voor jezelf doen.

hier veel lezen kan veel voor je betekenen. zo ben ik ook begonnen.

het zou mooi zijn als je het bij die twee dagen kunt houden.

ga ervoor je bent het waard!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mari. Welkom hier. Ik wens je heel veel succes. Je moet het zelf doen, of beter gezegd laten, maar ik weet dat je hier heel veel hulp krijgt. Als je een vraag hebt, schroom niet, er zijn altijd mensen die je antwoord geven. Ik lees ook heel veel hier. Ik pik de dingen eruit die helpend voor mij zijn.

Je zult merken dat je verschillende fases doorgaat. In het begin ben je super gemotiveerd,euforisch misschien. Na een tijd wordt het normaler. En dan is het volhouden, doorgaan, doel niet kwijtraken enz...

Wat mij hielp is goed na te denken over de vraag: waarom? Waarom drink ik.

Ik wens je heel veel succes. En zoals wisse al schreef...je bent het waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Mari

minderaars zijn hier

in de minderheid

en minderen blijft moeilijker

dan stoppen.

Ik weet niet hoeveel je terug gelezen hebt,

maar het advies aan hen die willen minderen

is toch eerst een poos gestopt te zijn en blijven

zodat je lichaam ontgift en je geest/psyche ook uit de

gewoonte van alcohol drinken komt.

Het valt niet mee om matig te worden, van niets in onmatigheid

daarentegen, dat hebben we allemaal gedaan hier.

Ik las vandaag dat 10 tot 15 % van alcohol drinkenden verslaafd raakt.

Dat is veel Mari, en daar schrijft hier maar een klein deel van

dus je bent al ver dat je je realiseert dat je een groot probleem hebt.

wijsheid en succes voor jou, hoe je het ook gaat doen

wij staan achter je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari

Ik lees gelijk "zoals met de meeste dingen die ik doe, ben ik er ook met de alcohol flink voor gegaan..." Welkom bij de groep, dit lees je bij zoveel van ons. Onmatigheid in heel veel dingen......

Heeft met minderen/stoppen ook wel een voordeel dat er flink voor gaan. Succes daarmee. Los van therapie raad ik je aan om een lijstje te maken van heel droog wat jij ziet als voordelen van drinken en de nadelen. Kijk hier na een paar weken weer naar en analyseer welke punten van plek gewisseld zijn en wees je bewust dat dit zo is. Ik heb ook geen therapie gedaan maar ik vond het heel verhelderend dat schijnbare voordelen van drinken na een tijd nadelen werden.

Succes met minderen.... Ook ik ben begonnen met minder drinken of alleen in een periode als een vakantie drinken. Van 2007 tot Januari dit jaar waarna ik echt niet meer wil drinken.

Probeer het uit en kijk kritisch naar jezelf. Hoop dat jij het wel kan dat minder drinken.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari, ook namens mij welkom op dit forum :rose:

Ik herken je voornemen om te minderen erg goed, evenals de constructie van doordeweeks niet en in het weekend wel. Zelfs het uitwisselen van een doordeweekse dag met een dag uit het weekend. Ik smokkelde als een bezetene. Ik keek uit naar het weekend, want dan mocht ik weer drinken. Ik dronk in die dagen dat het dan wel mocht steeds meer.

Hou jezelf in de gaten, stel vooraf grenzen en wees eerlijk. In ieder geval naar jezelf toe.

Ik hoop oprecht dat het je helemaal gaat lukken!

Na dit bericht stuur ik je een PB, een persoonlijk bericht, met wat algemene informatie over het forum. Misschien helpt het je wat. Als je aangemeld staat, zie je rechts bovenin je scherm het envelopje rood kleueren, ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari,

Ook van mij een warm welkom!

Ben een jaar of 5 geleden ook gestopt voor een jaar. Dan mocht ik weer af en toe drinken van mezelf. Dat is een jaar goed gegaan en dan weer helemaal fout gelopen. Nu wil ik niet meer drinken. Ongelofelijk welk verschil dat is!

Je kiest echt niet voor de gemakkelijkste weg. Dus ik wens je alles wat je nodig hebt om het toch te halen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Mari,

Het is allemaal al wel gezegd hierboven.

Hoop dat het je lukt!

Er wordt vaak als tip gegeven om eens een langere periode niks te drinken, half jaar, of een jaar.

Dan weet je wat alcohol echt met je doet en ook wat er gebeurt als je niet drinkt.

Daarna kun je nog andere overwegingen maken.

Ik ben ook begonnen met minderen...en afspraken met mezelf en ....

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

Wat fijn om door zoveel van jullie welkom geheten te worden! Dank jullie wel. Dit voelt al goed!

Wat ik vooral lees, is dat jullie aangeven dat minderen veel moeilijker is dan helemaal stoppen. Ik geloof ook dat dat zo is, ik ken het althans van roken en daar is het echt optie NUL.

Ik bedenk waarom ik (nu) niet kies voor helemaal stoppen.... ik vind wijn erg lekker en zou het heel jammer vinden als ik daar nooit meer van kan genieten. En dan bedoel ik uiteraard niet de overdaad, maar lekker één of twee glazen Spaanse Reserva bijvoorbeeld...

Ik beken bij deze ook dat ik zelf denk dat minderen lukt omdat ik mezelf niet als alcoholist zie! Ik wéét dat ik het wel ben, gezien de hoeveelheid die ik drink. Maar ik heb een ander beeld van een alcoholist...

Wellicht is dat een ontkenning of iets anders, maar als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf niet zo. Ik functioneer in het dagelijks leven echt prima: heb een leuke baan die goed gaat, heb een goede relatie (mijn partner doet overigens met me mee om door de week niet meer te drinken), heb veel vrienden, leuke vrijetijdsbestedingen, voel me over het algemeen gezond, sport, .... én drink dus :(

Ik ga kijken hoe het minderen gaat. En nogmaals: als het me niet lukt, ga ik alsnog naar de online hulpverlening.

Wat ik ook lees, zijn de fasen die ik door zal gaan maken. Inderdaad ben ik nu haast euforisch. Gisteravond niet gedronken en dat ging prima. We zijn gezellig andere dingen gaan doen dan samen drinken. Daar voelde en voel ik me uitstekend bij. De kunst is natuurlijk om dat vast te houden.

Want wat ook wel speelt (nu nog nauwelijks, maar gaat ongetwijfeld een keer komen) is dat ik ga denken: er is niks meer leuk zonder drank! Ik wéét dat dat niet waar is, maar zo kan ik het soms wel voelen. Bij stoppen met roken had ik dat gevoel ooit ook, maar het bleek onwaar. Het zal met drank hopelijk ook zo zijn. Jullie weten dat en ik lees eigenlijk van jullie allemaal dat jullie blije niet-drinkers zijn! Gaaf!

Ik ga lekker verder lezen op het forum en ga ook het lijst van voor- en nadelen maken, zoals één van jullie voorstelde. Dank voor die tip!

Allen een fijne dag gewenst en ik blijf hier voorlopig in beeld!

Groeten van Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari,

Het idee nooit meer te drinken voelt voor mij ook wel als een pijnlijk afscheid. Ik heb ongeveer 3 jaar gedronken zonder er al teveel last van te hebben. De laatste weken was het echt uit de hand gelopen. Begon ik te drinken om de kater van de dag ervoor weg te drinken. Voelde ik me alleen nog goed tussen het 2de en 4 de glas.... Dat wil ik echt niet meer! Dan maar liever een afscheid. Voor mijn lief is het ook anders. Die is nooit zo diep gezonken als ik en hoopt ook met af en toe verder te kunnen...

Nu ik niet meer drink, merk ik wel dat ik er die 3 jaar meer last van had dan ik dacht.

Nogmaals succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mari, je hoeft jezelf geen alcoholist te noemen

om toch realist te wezen.

Ik lees zoveel tegenstrijdigheden in je schrijven,

juist jij, die met roken al lessen heeft geleerd, zou

de overeenkomsten in je afhankelijkheid/verslaving

mogen zien en ernaar handelen.

Ik heb mezelf nog nooit alcoholist genoemd, maar wil

geen moment terug naar al mijn minderpogingen, weekenddrinken

wel, andere dagen niet, weekje niet (zie je wel, ik kan best zonder!)

10 dagen niet tijdens de vastenkuren enz enz enz.

Ik was een probleemdrinker. En het beste besluit ooit, wan daarmee radikaal te stoppen.

Ik draai hier al heel wat jaren mee en ben daardoor wat behoudender geworden

de mensen die incidenteel nog drinken schrijven eigenlijk nooit de exacte hoeveelheden op.

Dat zegt mij genoeg, als ik dat met mijn eigen drink verleden vergelijk.

Gelukkig mag iedereen een eigen traject in een eigen tempo hebben en hoef ik niemand te behoeden

want dat lukt natuurlijk toch niet. Dus slechts een advies: blijf eerlijk en leer van je fouten. haha 2 adviezen dus☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat jullie zo betrokken reageren. Thx!

Ik krijg een beetje de indruk dat jij, lady Jane, vindt dat ik mezelf voor de gek houd. Of lees ik dat verkeerd?

Tegenstrijdigheden zijn er voor mij natuurlijk, want anders was ik niet hier... Als ik er geen probleem mee had dat ik zoveel drink als ik doe (deed  :P), zou er ook geen tegenstrijdigheid zijn. De tegenstrijdigheid is er voor mij dat ik aan de ene kant graag van wijn geniet, aan de andere kant daar in doorschiet waardoor ik in de problemen kom (of bang ben daarvoor, dat gaat een keer gebeuren als ik niet zelf ingrijp).

Ik zie zelf echter niet dat ik niet eerlijk ben naar mezelf...

Wel dat ik verslavingsgevoelig ben, om die reden ben ik nooit gaan blowen of andere drugs (behalve alcohol!) gaan uitproberen.

Ik snap wel goed dat je misschien (terecht of niet) achterdochtig wordt als je dit forum al een paar jaar volgt en mensen ziet komen en gaan. Als leek kan ik daar niets over zeggen. Het enige dat ik weet, is dat ik door de week niet meer wil drinken en in het weekend in totaal max. 7 glazen mag nuttigen. En je hebt gelijk dat het niet zal werken om mij ervan te overtuigen dat ik helemaal moet stoppen. Als stoppen het enige is wat voor mij werkt, ga ik dat de komende periode ontdekken en inzien. En daarbij ben ik blij dat ik hier mensen heb die met me meekijken en meedenken. Daar ben ik jullie oprecht dankbaar voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Mari,

ik doelde m.n. op onderstaand stukje:

Ik beken bij deze ook dat ik zelf denk dat minderen lukt omdat ik mezelf niet als alcoholist zie! Ik wéét dat ik het wel ben, gezien de hoeveelheid die ik drink. Maar ik heb een ander beeld van een alcoholist...

Wellicht is dat een ontkenning of iets anders, maar als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf niet zo.

jouw beeld van een alcoholist is misschien niet helemaal fair.

Als je er 100 op een rijtje zet, voldoet er misschien een tiental aan dat beeld, maar zegt dat dan iets over de andere 90?

Of dat jouw beeld dus klopt met de werkelijkheid.

We hebben hier denk ik allemaal geworsteld met een ontkenning van ons probleem.

Door schade en schande wijzer geworden, kwamen we hier, en dat was een eerste stap naar erkenning.

Nogmaals, jouw pad is jouw pad, ik heb het met vele malen vallen en opstaan moeten leren en ook ik ben nog niet daar waar ik wil zijn.

Maar wat niet meer hoeven drinken, heb ik een hele grote stap gemaakt op weg naar wat ik ooit hoop te bereiken.

succes meis!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je uitleg, lady!

Ja klopt dat ik wel worstel met dat beeld van een alcoholist. Ik zie dan bij wijze van spreke zwervers in de goot, mensen die door hun alcoholgebruik geen werk, geen familie, geen thuis meer hebben. Beetje erg cliché-beeld he...?  :face-icon-small-shocked: Solly!

Het is ook gek om jezelf alcoholist te noemen, ervaar ik. Ik voel me helemaal niet zo, maar volgens de norm ben ik het wel.

Wat ik me wel afvraag: wanneer heb jij -en meerderen die hier al lang "rondhangen"- het gevoel dat je "er bent"?

Ik weet niet wanneer ik er ben...wil dat het voor mezelf normaal is geworden dat ik door de week niet drink. Dat dus. Wanneer ik dat bereik?? Geen idee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Mari! Jaaaa, die stereotypen die mensen in hun hoofd hebben, wat een 'echte alcoholist' is... Ik kon mezelf lang voor de gek houden, puur en alleen omdat ik niet elke dag dronk. 'Want als ik écht een probleem had, zou ik toch elke dag drinken'....

Had er niet meer naast kunnen zitten, want minderen op de langere termijn lukte niet, en stoppen al helemaal niet. Ja een weekje, soms zelfs langer, maar bij problemen, zorgen of juist blijdschap kon ik er niet vanaf blijven. En laat het leven nu barstensvol zitten met dergelijke zaken  ;)

Pfoe, moeilijke vraag.... Het wordt minder moeilijk, er zit nu goed ingestampt dat die wijn mijn problemen niet oplost, maar juist verergeren.. dat authentieke gevoelens, dus niet uit een fles getrokken, de enige goede zijn... En dat was een strijd, en soms nog. 

Voor mij werd bij minderen en stoppogingen pas duidelijk dat ik verslaafd was. Als ik niet verslaafd was, had dat vrij gemakkelijk moeten kunnen, toch?

Het is jouw weg... Je zult het zelf gaan ervaren, iedereen is anders.... heel veel succes  :rose:  :rose:  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari,

Je vraagt wanneer je 'er bent'.

Volgens mij nooit. Want wat is 'er zijn'? Dat je hele leven op orde is en je nergens meer hoeft aan te werken? Volgens mij wil dat zeggen dat je leven dan klaar is en dan ga je dood.

Klinkt cru, maar zo denk ik dat. Ik ben op pad en ik zal dat altijd zijn. Ben er nog blij mee ook. Want het zou maar saai zijn: elke dag perfect en gelukkig en geen ontwikkeling meer nodig. Al geef ik toe dat dit stuk van mijn pad waarin het stoppen zo'n rol speelt, niet dadelijk het leukste of makkelijkste is. Wel leuk is dat ik zelf de keuze kon maken om voor deze weg te kiezen.

En wanneer ik klaar ben met niet drinken? Misschien nooit echt helemaal. Geen idee. Al geloof ik vast dat het een steeds kleinere rol zal gaan spelen in mijn leven.

Ik was ook nooit zo'n stereotiepe drinker. Zelfs mijn kinderen wisten amper hoe groot mijn probleem was. Maar het was er wel. Ben ik blij dat ik dag 29 nuchter ben! Al stond nog elke maaltijd het eten op tafel en verscheen ik elke dag tijdig op mijn werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niet het gevoel dat ik er ben Mari.

Maar ik ben wel tevreden met hoe ik nog steeds groei.

Ik sjoemel minder met mezelf, maar ben nog steeds een uitsteller.

Ik drink niet meer, maar heb nog wel andere verslavingen.

Ik probeer per dag te leven en meer in het hier en nu.

Dat kan ik behappen en dan durf ik ook wat kritischer te zijn naar mezelf

en anderen. Maar om sociaal eerlijk te zijn vergt soms veel moed nog.

En als ik in een gesprek eerlijk probeer te zijn, ben ik soms nog wel bot

of kwetsend naar anderen. In mijn drankjaren was ik echt het middelpunt van mijn wereld.

Dat is veranderd. Ik ben meer bewust ook bezig iets voor anderen te doen.

En daarnaast blijf ik nog steeds onlust/stress/relatieperikelen/emoties weg-eten bijv. soms nog.

dat vind ik minder erg dan drinken wat ik voorheen deed. Maar daar is zeker nog verbetering mogelijk.

En zo zijn er nog talloze leerpunten voor me; ik ben vrij ongeduldig, kan snel oordelen, wil soms echt

mijn gelijk halen als ik daar erg van overtuigd ben en heb ook nog eens de neiging mensen/kinderen

te willen behoeden. En daar heb ik vast de rest van mijn leven nog voor nodig om daar allemaal

verbetering in te brengen. Nuchter maak ik nog enigszins een kans, maar dan moet ik wel oud worden☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat ik stopte met drinken, nu bijna anderhalf jaar geleden, heb ik toch wel een jaar of vijf iedere keer weer geprobeerd te minderen.

Op diverse manieren, ook zoals jij het nu hebt beschreven als doelstelling voor jezelf.

Ik heb dat dus nooit gehaald, maar als ik nu achteraf de vraag beantwoord wanneer ik er was geweest dan kom ik op het volgende. Ik zou er zijn geweest als ik me aan mijn afspraken had kunnen houden, als dat niet continu een strijd zou hebben opgeleverd, als ik niet meer naar de drankmomenten toe zou leven en daar dingen voor opzij zou zetten, als ik me niet benadeelt zou voelen als ik niet zou kunnen drinken om de een of andere reden. Zoiets.

Zeven glazen ... ook in glazen heb ik geprobeerd om gematigd te drinken. Dan deed ik wél de glazen voller, pakte grotere glazen ... en met sterke drank kom je een heel eind dan ... :blush:

Ik heb nooit in de goot gelegen, ik heb een aardige baan, een huis, ik ben getrouwd, heb kinderen, doe vrijwilligerswerk, ik sport ... ook toen ik dronk.

Ik hoop oprecht dat het je gaat lukken, Mari.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari,

Welkom hier.

In het begin met stoppen/minderen klinkt het idee om voor altijd te stoppen, belachelijk, onwenselijk, onverstelbaar en niet haalbaar. Maar na een of twee maanden stoppen/minderen, lijkt het idee om voor altijd zonder alcohol te zijn, eigenlijk best prima en realistisch. Daarom maar gewoon beginnen. En minderen is een goede stap. Dag voor dag. Mocht het niet werken, dan weet je dat ook weer en probeer je het op een andere manier.

Overigens ben ik een minderaar. Ik ben een jaar nu alcoholdebaas en het afgelopen jaar heb ik 3x 1 glas en 1x 2 glazen gedronken. Dit zijn mijn ideeën erover:

- roken en minderen met drinken gaan niet samen. Het zal niet lukken om te minderen

- minderen is moeilijker dan algeheel stoppen

- kan je niet helemaal stoppen, dan kan je ook niet minderen, dus eerst stoppen dan pas minderen

- het lichaam dient zich volledig te herstellen, liefst zonder alcohol, zeker 9 maanden tot een jaar

- na deze periode is het mogelijk om af en toe 1 glas, hoogstens 2 te drinken. Zeker niet meer

- tijdens een keertje een glas drinken, zul je daarna af en toe weer rare gedachten krijgen van het alcoholmonstertje om weer te drinken, bijvoorbeeld als je in de supermarkt loopt in het alcoholpad

- die periode duurt enkele dagen, tot een paar weken, daarom is het goed om tussen de keren dat je drinkt, minimaal 1 maand alcoholvrij aan te houden

- doe periode zal steeds minder heftig en minder lang worden

- als je je sterk voelt om te drinken en dat je het onder controle hebt, dan ben je juist niet sterk

- nooit drinken wanneer je trek of dorst hebt

- na het drinken van een glas, de afspraak of samenzijn beëindigen en naar huis gaan

- ook bij minderen heb je kans op terugval net zoals bij gewoon stoppen

- minderen is 99% van de tijd gewoon stoppen

- bij hevige trek met schoenen aan onder de douche gaan staan (tip van een medeforummer)

- altijd waakzaam zijn voor terugval, ook na 1, 2 of 3 jaar

- vermijd stress

Dit zijn mijn ideeën erover, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn eerste glas na 6 maanden heb gedronken en niet na 9 maanden of jaar.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank weer voor jullie open en oprechte reacties.

Weet je wat zo gek is (of misschien juist wel heel normaal in de fase waar ik in zit...)? Als jullie (met excuses dat ik even generaliseer, ik bedoel het niet verkeerd) beschrijven hoe jullie omgaan met geen alcohol, heb ik het idee dat het bij mij "anders" is. Haha, ik hoor jullie al hardop denken: daar heb je er weer zo een die nog denkt dat ze haar alcoholgebruik kan controleren!

Ik snap die reactie wel, maar ik ga toch een poging doen om het uit te leggen....

Als ik denk aan veel/de meeste mensen om me heen die alcohol drinken, dan zie ik dat de meesten in het weekend wel een paar glaasjes drinken. Ook wel meer dan een paar glaasjes misschien, maar meestal niet zoals ik elke avond een hele fles wijn. Waar ik naartoe wil, is dat ik dat ook kan.

Als ik jullie beschrijvingen lees en ik zou er ook zo over denken, lijkt het voor mij alsof ik aan het problematiseren ben! Alsof het heeeeeel ernstig is en het nooit normaal zal worden.

Begrijp me goed, ik bedoel absoluut niet te zeggen dat ik vind dat jullie overdrijven, ik bedoel aan te geven dat ik er heel anders tegenaan kijk. En misschien is dat wel precies wat jullie bedoelen met dat ik bagatelliseer of niet eerlijk naar mezelf zou zijn.

Best kans dat ik er over een paar maanden net zo naar kijk als jullie doen: ervan overtuigd zijn dat je nooit meer moet drinken of bijna nooit meer.

Nu is dat voor mij een gedachte die echt niet past! Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik nooit meer alcohol drink, gewoon omdat ik de smaak van wijn (ja ja, die Spaanse Reserva) echt heel lekker vind en dat mezelf niet wil onthouden.

Nou ja, ik deel het maar gewoon open met jullie. Noem me naïef, een leek of beginneling. Op dit moment is het zo voor mij. En ik zal ook een proces door moeten waarin ik mijn eigen inzichten opdoe. En misschien is het dan wel ooit "klaar" ;) Nee, ik bedoel niet dat het leven klaar is en ik "alles" weet, lijkt me ook veuls te saai. Maar het zou wel mooi zijn als minder drinken geen issue meer is, zoals niet roken dat ook voor mij is.

Ok, weer genoeg geluld. Ik ga vanavond hardlopen, daarna lekkere slaapthee drinken.

Fijne avond allen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...