Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ja ik ken het boek, lieve Jane, ook gelezen toen de kids klein waren. Is een andere, mooie manier van kijken naar zulke episodes. Groeien doet pijn, geeft tranen of ander gedrag, waarom niet bij volwassenen ook? Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Zoals jij jouw proces beschrijft, daar zou ik zéker voor tekenen.  Heel misschien voelt alles voor mij over pakweg 5 jaar ook meer zo... Dank je voor het delen van jouw verhaal, is al een stukje therapie, troostend   :heart:

En ja Lotus, lijkt de laatste tijd alsof inderdaad het daadwerkelijke voelen pas begint. Schrok er van en kwam natuurlijk het drankduiveltje fluisteren; hé, ik ben er nog hoor, dé makkelijke uitweg. Even niet voelen blabla. Gelukkig toch droog doorheen gekomen. Na aanvankelijk verzet nu ‘het’ er maar laten zijn. Door jullie te lezen voelt eea minder onverklaarbaar, meer als iets dat er bij hoort. Al blijft het nog vier maanden ‘wachtkamer’, ik ga er voor, dank je

Bedacht me laatst, JUIST NU wil ik het droog houden, juist nu alles pijn doet. Want dan kan ik nog het meest leren over mezelf, soort uitdaging, klinkt misschien raar….

Voel me toch een beetje gegeneerd. Oké, depressieve moeder - vader alcoholist - flinke verwaarlozing. Niet prettig en eenzaam maar als ik soms lees wat anderen als kind voor vreselijks hebben meegemaakt dan kun je het bijna niet een trauma noemen. Pff warrig, ook met eea op papier krijgen. Even genoeg voor vandaag

Oh en natuurlijk ook Kruidje, Smart, Erik en Gerrit:   :lips: 

Geplaatst (bewerkt)

Vergeleken wat een ander meemaakt.

Het is wel jou belevenis als kind als volwassene en die kan je niet vergelijken.

Jou pijn is ook voelbaar

bewerkt door huttula
Geplaatst

Hut is me vóór. Ook ik wou schrijven: pijn vergelijken heeft geen zin.

Als kind dacht ik: ach, de oorlog meemaken, dát is pas erg! Pas toen ik volwassen was hoorde ik bij Trauma Verwerking dat niet het leed bepaalt of iets ergs blijvende schade berokkent, maar de eenzaamheid die daarop volgt.

In de eenzaamheid die jaren duurt, vervormt een mens. Misvormt een mens. Mensen die samen een oorlog meemaakten en dat samen deelden, hadden véél meer kans om zonder trauma achter te blijven dan mensen die terug kwamen uit concentratiekampen. Die laatste groep mensen konden hun verhaal nergens kwijt. Ze moesten dankbaar zijn! Ze hadden het 'beter getroffen' dan de mensen die in het kamp waren overleden dus 'mochten ze niet zeuren'.

Indigo, als jij vindt dat je niet mag praten over jouw pijn, kijk je dan uit dat je jezelf niet klem zet in die eenzaamheid? Pijn moet er toch uit.

Indigo, dank je wel voor jouw draadje. Je schrijft mooi en herkenbaar. Je strooit bloemen op mijn pad.

• 8 months later...
  • 8 years later...
Geplaatst

Dag lieve mensen,

ongelooflijk, wat is het lang geleden is, de laatste keer hier. Voor mijn gevoel korter…

Dit forum zorgde voor veel steun en zijwieltjes, tools, zodat ik verder kon. Elke dag hier zijn, steun ontvangen en geven, het niet alleen doen.

jaren verder nu, het is niet in een rechte lijn gegaan. Een aantal keren uitgegleden maar kan me wanneer de laatste keer was, niet meer heugen.

ieders pad is anders, maar het beproefde ‘vandaag drink ik niet’ werkte voor mij. Niet verder kijken dan dat. Vandaag niet. Morgen bestaat niet. En stiekem gaan de dagen zich aaneen rijgen.
Online gaan zodra het moeilijker wordt, een maatje vinden, het wordt echt beter. Het wordt minder zwaar.

Vervolgens het jaarpact, net niet gehaald. In de loop der jaren nog een paar keer uitgegleden. Knietjes afvegen en voorwaarts weer. Struikelen behoort nu tot het verleden.

Het leven is nu vele malen beter. Ik kan het ‘zelluf’, geen drank voor nodig. Geen duiveltje dat fluistert op mijn schouder. Zo veel situaties doorleefd zonder ‘hulp’ van drank.

Krachtiger als mens, geen slaaf meer, het is een gigantisch cadeau. Dat wens ik iedereen. Je kunt het 💕

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...