Spring naar bijdragen

Stoppen, maar angstig voor ernstige bijwerkingen

Tobbertje32

Aanbevolen berichten

Na al veel op dit forum gelezen te hebben, nu zelf ook maar een account aangemaakt.

Ik heb net ook een bericht bij "vraag het de hulpverlener" geplaatst om mijn situatie een beetje uit te lichten.

Ik ben een vrouw van 32 die sinds een jaar of 5 met vlagen te veel drinkt. begon met gezellige kroegavondjes 3 a 4 keer per week. Dan dronk ik zo op een avond 1,5 fles wijn of 12 biertjes. Dan weer dagen of een week ertussen helemaal niets.

Nu sinds afgelopen maand heb ik op 2 dagen na elke dag gedronken, en veel. 1,5 tot 2 flessen wijn per dag. Eigenlijk spanning wegdrinken door een vervelende privé situatie. Ik merk hier de volgende dag natuurlijk een enorme aanslag op mijn lichaam van. Zweten, trillen hartkloppingen etc. Hier voor gebruikte ik dan lorazepam om die onrust gevoelens weg te krijgen.

Dit kan natuurlijk zo niet langer en heb nu een afspraak gemaakt bij een psycholoog vanwege privéquestie

Nu wil ik mij weer fit voelen en stoppen met de alcohol. Heb gisterenavond mijn laatste glas wijn om 01.00 gedronken.

Echter ben ik enorm angstig voor de bijwerkingen en dan met name voor een epileptische aanval of erger nog een delirium.

Wel eet en drink ik goed en gevarieerd en slik sinds een jaar multivitaminen en sinds 3 maanden vitamine b1 ernaast (thiamine).

Wat ik hoop is hier van anderen wat tips en advies te krijgen en dat ik het van mij af kan schrijven.

En wat is wijsheid? Cold turkey stoppen of langzaam afbouwen? Wil eigenlijk in een keer stoppen, maar is dat in mijn situatie gevaarlijk?

Liefs Tobbertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Tobbertje,

Welkom en goed dat je deze stap zet.

Over cold turkey stoppen of niet zijn de meningen verdeeld.

Hangt af van je conditie en de hoeveelheid die je drinkt.

Er is wel info over te vinden hier, en wellicht weten anderen hier wat zinnigs over te zeggen.

Als je twijfelt kun je natuurlijk ook je huisarts inlichten.

Je schrijft over de psycholoog ivm een privekwestie. Wil je daar ook je drankgebruik benoemen en aanpakken?

Mijn ervaring is dat in mijn geval daar licht mee omgegaan werd. Daar mag je alert op zijn.

Verder wens ik heel veel succes met je ADB proces

en hoop dat je hier steun en info vindt.

Misschien ben je dan over een tijdje geen tobbertje meer  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Kruidenthee,

Bedankt voor je reactie. Ik hoop hier zeker tips en adviezen te krijgen.

Bij de psychologe wil ik dit ook benoemen, want de reden dat ik afgelopen maand zoveel dronk had zeker te maken om stress te verminderen. Maar ja, in feite levert het alleen maar meer stress op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tobbertje!

Hartstikke goed dat je je hebt aangemeld! Hoe voelt dat nou?

Je schrijft dat je de afgelopen maand ook twee dagen niet hebt gedronken. Hoe je je toen voelde, is een indicatie hoe je je vanavond gaat voelen als je niet drinkt.

Als je je zorgen maakt is de huisarts inlichten inderdaad de beste optie. Hij / zij zal je wellicht medicatie voorschrijven ter ondersteuning bij de afkick.

Een andere goeie optie bij cold turkey om bij iemand te gaan logeren of iemand te vragen een oogje in het zeil te houden. Zodra die persoon ziet dat het mis gaat, kan die hulp inschakelen.

Je kunt ook een snelle afbouw overwegen. In een paar dagen naar 0. Dan kan er in principe niet veel mis gaan. Praktisch gezien zit je waarschijnlijk niet voor maandag bij de HA. Dan kun je ook vandaag en moergen gebruiken om af te bouwen. Afbouwen gaat trouwens ook een stuk beter met iemand in de buurt die niet drinkt.

Succes Tobbertje en houd ons op de hoogte.

Yo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Tobbertje.

ik ben vele malen geminderd en 2 x cold turkey gestopt.

Dat minderen lukt zelden lang en de 1e keer stoppen lukte

ongeveer 7 maanden. De 2e keer nog steeds prima. Ik heb

er geen last van gehad. Maar dat geeft geen garanties voor jou.

Je zou een verslavingsarts kunnen raadplegen. Maar je hebt niet zomaar

een delirium of epileptische aanvallen hoor.

succes in elk geval, je bent goed gemotiveerd en de winst is groot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tobbertje,

Welkom hier op dit forum :rose:

Je hebt al wat reacties gehad, waar je misschien wat aan hebt.

Minderen lukte mij nooit en ik ben dus ruim een jaar geleden in eenmaal gestopt. Trillen en zweten waren afkickverschijnselen bij mij, die na een beperkt aantal dagen al duidelijk minder werden.

Naar mijn ervaring werken drinken en aan jezelf werken, of dat nou in de vorm van therapie is of anders, elkaar tegen. Met drank zet je jezelf stil, je verdoofd je hoofd en kunt je problemen niet goed aanpakken. Ik hoop dat je dat gaat merken binnenkort.

Als je stopt, zorg dan dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Water, thee, sapjes. Dat schiet er weleens bij in. Goed drinken hebt je ook te ontgiften.

Ik wens je veel succes en hoop je meer te kunnen lezen.

Van Tobbertje naar Toppertje, da's de bedoeling toch? ;)

Na dit bericht stuur ik je een PB, een persoonlijk bericht, met daarin wat algemene informatie over het forum. Misschien helpt het je wat met het vinden van je weg hier. Als je aangemeld staat, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yogajuf, Lady Jane en Mijn Gerrit,

Ook jullie hartelijk dank voor de reacties.

Ik kijk het dit weekend even aan. Wil in ieder geval niets drinken.

Mochten de verschijnselen mij te heftig worden, dan neem ik maandag contact met de HA op.

Ben nu wel een beetje trillerig en zweterig en nerveus.

Soms schiet de angst wat naar boven wbt epileptische aanvallen.

Drink veel water en sapjes en heb hulp ingeschakeld van een goede vriend. Daar mag ik komende dagen logeren.

In ieder geval steunt het mij dat ik mijn verhaal kwijt kan en dat jullie zo attent reageren.

Mijn Gerrit, bedankt nog voor je privébericht en uitleg wbt het forum.

ik houd jullie zeker op de hoogte.

vind het fijn dat er mensen zijn die mij wat steun geven.

Liefs Tobbertje en inderdaad, het is de bedoeling dat dit toppertje wordt!

jullie ook succes allen en fijne avond nog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geweest waar jij nu bent, Tobbertje.

Het is dapper dat je dit aangaat. Veel sterkte.

De eerste dagen zijn niet leuk, maar het kán wel.

Fijn dat je iemand hebt die je bijstaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat er een vriend in de buurt is Tobber.

Ik kan me de eerste dagen zonder drank ook nog goed herinneren. En ik was ook bang voor van alles, tot delirium aan toe. Die angst maakte het erger dan het was. Het viel heel erg mee bij mij.

De eerste dagen zijn het lastigst. Daarna wordt alles beter. Bij de een duurt het wat langer, bij mij ging het bijzonder snel bergopwaarts.

Blijf maar lekker schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tobbertje, ik ben in de loop van mijn leven steeds meer gaan drinken. Een jaar of zes geleden kreeg ik in de gaten dat ik teveel dronk en heb vele malen op allerlei manieren geprobeerd te minderen, doordeweeks niet te drinken, alleen met feestelijke gelegenheden, visite. Ik kreeg dat niet voor elkaar.

Eind 2013 had ik een gesprek met mijn broer over mijn drankmisbruik. Dat kwam binnen. Op 14 februari daarna zag ik mezelf als het ware van een afstandje zitten, veel teveel gedronken, achter mijn bureautje. Dat was 'm.

Ik kon toen pas echt aan mijzelf toegeven, dat ik verslaafd ben en het zonder hulp niet ging redden.

Ik heb me aangemeld op het forum en voor de internetbehandeling van Tactus. En daarmee lukte het me wel. Stoppen is makkelijk, gestopt blijven is lastiger.

Door het forum en de cursus ben ik gaan nadenken over waar ik drank voor gebruikte en waarom. Daar ben ik een flink eind mee opgeschoten en het werd, mede daardoor, steeds makkelijker. Ik heb veel aan het forum gehad; er ligt hier allerlei informatie waar je uit kunt pakken wat voor jou werkt.

Sinds 15 februari 2014 heb ik geen druppel meer gedronken. Ik ben iedere dag weer blij, dat ik niet meer hoef te drinken. Ik groei weer als mens en wordt ook weer meer de persoon, die ik ooit was. Alleen wat ouder natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yogajuf,

dat is bij inderdaad ook de angst die overheerst. Mag ik vragen hoeveel jij dronk en hoe lang? Ben je toen gaan afbouwen of in een keer cold turkey?

Natuurlijk besef ik mij dat het per persoon verschilt hoe de ontwenning verloopt.

En hoe gaat het nu met je?

MijnGerrit, wat ontzettend knap van je zeg! Kan mij voorstellen hoe je je voelde en dat je jezelf van een afstand ziet zitten en dan plots die ommekeer.

Zo zie ik mij zelf nu ook. Baal van mijn eigen gedrag. Ik heb zelf een grote vriendengroep die bijna allemaal dagelijks even lekker de kroeg in gaan na hun werk. Toch worden er daar zo 10 biertjes weggetikt. Wanneer ik het er wel eens met hun over had van, goh, hebben jullie daar nou nooit last van en dat je je de volgende dag zo wazig voelt. Blijkbaar ben ik de enige die daarna met een verdrietig gevoel zit en daar last van heb.

Ontwijk komende tijd zeker ook even alle feestjes en avondje kroeg.

Nu nog een paar kopjes thee drinken en ga dan lekker te bed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen Tobbertje,

Hoe voel je je nou? Kan me voorstellen dat je hoofd vol zit met gedachten over nu en de toekomst. Heb je vrij deze dagen? Zo ja, dan is het misschien een idee om er een paar fijne verwendagen van te maken, als dat lukt. Echt goed voor jezelf zorgen, lekker eten, wandelen, een saunaatje wellicht, met een behandeling... Detoxen zoals detoxen bedoeld is, zoiets. Je bent goed bezig, en dat mag je best tegen jezelf zeggen en een beetje vieren.

Ik dronk ongeveer zoals jij. Bij mij was het - zeker in het begin - ook gerelateerd aan avondjes in de kroeg, na het werk, met vriendinnen. Ik heb het alleen wat langer volgehouden. Als je geïnteresseerd bent, in december schreef ik een samenvatting van mijn verhaal, hier: http://forum.verslavingdebaas.nl/topic/7677-hallo-ik-ben-yogajuf/page-7#entry874357

Ik sluit me aan bij wat Royco schrijft hierboven; veel mensen in je omgeving kampen met hetzelfde probleem, maar zien dat (nog) niet of schamen zich wellicht. Als je gestopt bent met drinken, zul je dat merken. Je zult ook zien dat er anderen zijn zoals jij, die er wel voor uitkomen en er iets aan hebben veranderd. Die herkenning is vaak heel fijn.

Met mij gaat het nu echt heel goed. Stoppen met drinken is het beste wat ik ooit heb gedaan. In het begin leek het nog niet zo, maar vrij snel werd het duidelijk dat stoppen met iets dat je kapot maakt het begin kan zijn van een heel nieuw leven waarin alles veranderd, ten goede. Je leest hier vaker mooie verhalen, over mensen die zichZELF weer terugvinden en weer van zichzelf gaan houden. Die verhalen zijn niet overdreven.

Maar nu eerst maar even concentreren op het nu. Vandaag dag 2 dus? Heb je al een idee hoe je het vandaag gaat aanpakken? 

Liefs van Yo

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tobbertje, hoe is het met je? Heb je een beetje kunnen slapen?

Vandaag een nieuwe dag, waar ik je veel sterkte en succes mee wens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een redelijke nacht gehad, paar keer wakker geworden, maar verder goed geslapen. Had wel een temazepam ingenomen, dus dat scheelde wellicht iets.

Nu goed en gezond ontbeten, verse thee met limoen gemaakt en jullie berichten gelezen.

Yogajuf, ik heb je verhaal gelezen. Mooi en wat herkenbaar zeg! Inderdaad zo is het er bij mij ook ingeslopen.

Royco, ik ga de komende tijd zeker even mijn drinkmaatjes uit de weg. Of met sommigen gewoon overdag afspreken in het weekend.

Alle feestjes en gezellige BBQ avondjes , zeker nu de komende tijd, zal even lastig worden.

Ben nu wel wat trillerig en hoofdpijn, maar neem dat voor lief en af en toe wat onrust.

Lekker relaxen en wat in de tuin werken vandaag.

Morgen gewoon aan het werk.

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.

lees daarnaast veel op het forum om tips en adviezen op te doen.

lieve groet en fijne zondag allemaal,

Houd jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tobbertje, fijn om van je te horen.

Trillerig en hoofdpijn, herkenbaar. Dat trekt weer weg hoor! Lekker wat bewegen, bezig zijn, voldoende drinken, misschien een beetje sporten als dat wat voor je is; allemaal helpend.

Je bent al wat vooruit aan het kijken en over maatregelen aan het nadenken waardoor je minder kans hebt om te ontsporen.

Voor mij was dat vooruit kijken, de risico's in beeld brengen en dan een plannetje maken, ontzettend belangrijk.

Ik deed dat steeds een dag vooruit. Ook nam ik eigenlijk iedere dag het besluit "Vandaag drink ik niet". Op die manier bleef het te overzien de eerste weken en maanden.

Jij ook een fijne dag; hou vast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen Tobbertje,

Hoe voel je je nu, op dag 2? Hoe gaat het met het trillen en de hoofdpijn?

Vandaag ben je gewoon aan het werk schreef je. Heb je al plannen voor vanavond? Morgen is een vrije dag - tenminste voor velen - dus ik weet niet of dat op jouw werk reden is voor een maandagborrel. Bij mijn collega's zou dat wel zo zijn namelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

even snel een update, gisteren maar het een en ander in huis gedaan en een lekker bad genomen.

Rond 2100 te bed. Een enorme moeheid overviel me. Wel wat onrustig geslapen en nu nog steeds moe. En toch wat trillerig.

Maar ga zo te werk en houd vol.

Morgen houd ik een rustige dag. Ga even bij een vriendin langs die pas is bevallen, en niet naar de festiviteiten.

bedankt voor je bericht yoga juf!

Liefs Tobbertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

even snel een update, gisteren maar het een en ander in huis gedaan en een lekker bad genomen.

Rond 2100 te bed. Een enorme moeheid overviel me. Wel wat onrustig geslapen en nu nog steeds moe. En toch wat trillerig.

Maar ga zo te werk en houd vol.

Morgen houd ik een rustige dag. Ga even bij een vriendin langs die pas is bevallen, en niet naar de festiviteiten.

bedankt voor je bericht yoga juf!

Liefs Tobbertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allemaal,

Hier weer een update, op naar dag 6!

Nog niets gedronken, wel een eergisteren even een lastig moment gehad. maar toch aan de sap gegaan.

ik voel me wel ontzettend moe, maar dat zal wel een combinatie van verschillende factoren zijn. En ik droom heel intens.

geen last van trillingen meer, meer af en toe een beetje een doffe hoofdpijn.

En emoties die nu wat versterkt omhoog komen.

Maar wat fijn is, ik kan nu al veel helderder denken en voel me al een stuk frisser, ondanks de moeheid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...