Spring naar bijdragen

Hallo, nieuw lid


Lotus79

Aanbevolen berichten

Balen voor je Lotus  :(

 

Bijzonder toch hè, de invloed die onze ouders nog op ons kunnen hebben als we al lang en breed volwassen zijn. En dat ze ons zo kunnen raken dat we er helemaal van overhoop zijn en dat gevoel weer moeten gaan bedekken. 

 

Ik weet het niet, misschien heeft jouw moeder met haar afwijzende gedrag ten opzichte van jou wel een soort oer-gevoel van afwijzing bij je getriggerd. Een oud negatief gevoel dat je ook al had als kind, bijvoorbeeld: ik ben niet goed / leuk genoeg (want mijn moeder zegt het immers, dus dan zal het wel kloppen). Misschien dat dat gevoel weer bij je op kwam en dat je het wilde onderdrukken, omdat het zo rot voelt.

 

Kun je er de vinger op leggen welk gevoel je had n.a.v. dat bezoek, en welk gevoel je aan het drinken bracht? Misschien ook: welke negatieve gedachte over jezelf daarachter zat? Welke gedachte voelde zo slecht dat je hem moest verdoven?

 

Als je dat kunt uitvinden kun je misschien wel bij de kern van de hele problematiek komen, en is deze uitglijder niet voor niets geweest. Helemaal "terug naar nul" ben je in elk geval niet. Dat kan niet hè, elke dag kom je een stap verder in je ontwikkeling, stilstaan of teruggaan is eigenlijk helemaal niet mogelijk.

 

Sterkte Lotus & liefs van Yo  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hey iedereen,

Even een update mag wel. Zelf schrijven, daar had ik niet zoveel zin in de laatste tijd, meelezen deed ik wel nog trouw.

Het gaat terug 'goed'', lees droog. Heb mezelf even de tijd gegeven om de triggers goed te onderzoeken, met het nodige verdriet maar ondertussen durf ik toch voorzichtig zeggen dat de 'kosten-baten' analyse duidelijk is. Met die cognitieve therapie (beginstadium hoor) lukt het me om gewoon toe te staan dat bepaalde gedachtes er zijn. Ze moeten niet weg, maar misschien verdienen ze minder, of andere aandacht. We moeten niet af van negatieve gevoelens om een beter leven te creeren. En daar zit het drinken bij mij: de druk om positief, gelukkig en succesvol door het leven te gaan. Door deze druk even weg te nemen, is de nood aan verdoven bijna weg.

To be continued.. Sterkte aan iedereen die het nodig heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag was een belangrijke dag. Voor mijn kind (groot verjaardagsfeest) en voor mij. Alles is gelopen, nee, het is beter gelopen dan gehoopt. Het was goed voorbereid, positieve mensen, leuke kids, ... Mijn zelfvertrouwen heeft een boostje gekregen, en dat was welkom. Door niet te drinken de laatste (korte) tijd, is het me gelukt om deze dag tot in de puntjes voor te bereiden, de juiste keuzes te maken, en iedereen aanwezig een onvergetelijke dag te geven. Mocht ik gedronken hebben de laatste dagen, dan had het ook gelukt. Maar niet zoals nu. Dan had ik er maar half bij geweest, in plaats van te genieten van al die leuke interacties, en meer stress dan wat anders gevoeld. En dat zouden de anderen gevoeld hebben.

Maar ik besef heel goed, dat ik net als velen hier, slechts 1 glas verwijderd ben van de neerwaartse spiraal. En dat maakt me bang. Want wat wil ik noooooooit meer de regie verliezen, in een nepwereld leven waar chaos meester is. Daarom blijf ik hier lezen, soms schrijven, leren.

Een positief bericht in het proces.

Iemand schreef hier: 1 glas en je kan in de ellenlange wachtrij voor de achtbaan terug achteraan aanschuiven. Sta nu achteraan, maar er is hoop, toch al wat opgeschoven. Iedere dag een stapje naar voor en op de duur gaat het sneller en sneller en groeien de hoop, het zelfvertrouwen en onmisbare mooie momenten in een leven. Daar gaan we voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi bericht Lotus en fijn dat het zo gelopen is allemaal.

Dag voor dag en hopelijk gaat het steeds wat makkelijker. Voor mij is het belangrijk om iedere dag even met het onderwerp bezig te zijn. Dat ene glas maakt me tegenwoordig niet meer bang, maar ik heb er wel een groot respect voor.

Zet hem op Lotus! En gefeliciteerd nog trouwens :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lotus, ik wil niet dwars doen want je bent zo goed bezig, maar je schreef over regie. Je wilt nooit meer de regie verliezen. Nu weet ik niet of je overal graag controle over wilt kunnen hebben, of zelfs een controle-freak genoemd kunt worden. 

 

Ik was dat wel. Ik kon alles, ik regelde alles en alles verliep meestal zoals mij dat goed leek. Behalve verslaving, die had ik tot mijn ergernis niet in de hand. Ondertussen ben ik een poosje clean onderweg en voor mijzelf geldt dat ik steeds meer ontdek dat ik niets in de hand heb.

Niets.

Niet de mensen en dingen om mij heen...................dat moge duidelijk zijn.

Maar dus óók niet mijn stemming, mijn gevoelens, mijn eerste reactie in mijn brein.

Ook niet mijn onmacht, mijn fouten, mijn karaktertrekjes die aan de oppervlakte liggen.

 

Hoe méér ik mijn best deed om het enige wat ik niet onder controle had in de hand te houden, mijn verslaving, hoe méér ik tegenviel als dat niet lukte of zou lukken.

Tuurlijk heb ik de regie in handen over de eerste die ik niet neem. Buiten dat heb ik geen regie, buiten mijn eigen gedrag heb ik geen regie. Dat realiseer ik mij dagelijks en herinner ik mij dagelijks.

Lotus, je bent zo mooi bezig, dank dat ik mee mag lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Dag Monster,

Ik lees je bericht nu pas. Terwijl ik toch dagelijks eens kom kijken, het is le ontgaan.

Vind jouw bericht wel heel leuk om te lezen. Zo is het ook, en dat besef ik nog niet zo lang. Kan er veel met, bedankt!

Op dit moment gaat het goed, maar de angst zit er dik in. Omdat het soms gewoon opkomt, even niet voelen, dus..

Een controlefreak ben ik niet, vraag me af of er veel mensen met 'ons' probleem dat überhaupt kunnen zijn. Want controle verliezen, dat gebeurt er net, als je langere tijd drinkt. Op opvoeding dochter was ik te bang om de controle te verliezen door het co-ouderschap. Nu ben ik daar een stuk rustiger in geworden. Heb het wel moeten leren.

Verslaving controleren is wel een groot thema nu, dat wel. Daar heb ik nu wat hulp bij. Voor de rest is het accepteren, accepteren..

Bedankt voor je bericht! En alvast een rustig en droog eindejaar voor iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...