Spring naar bijdragen

L-Glutamine


stoeptegel

Aanbevolen berichten

Ik heb op het internet veel positieve ervaringen gelezen over het aminozuur L-glutamine als een middel om cravings te bestrijden. Ook in de Mood Cure van Julia Ross wordt het aanbevolen bij het detoxen of minderen.

 

Iemand hier ervaring mee?

 

http://www.mywayout.org/community/f22/why-l-glutamine-works-33457.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sterker nog Hutt

het lichaam en de geest herstellen uit zichzelf

op celniveau; elk orgaan heeft verschillende tijden waarop.

Herstel je in die tussentijd extra

dan nemen de cellen die lichaamsherinneringen mee.

blijf je bijv. drinken, dan vernieuwen die cellen mee met

de drankherinnering/littekens erin.

het is een echt wonder dat lichaam van ons

dat we soms niet genoeg op waarde weten te schatten.

een mooi boek hierover is; de helende reis van Brandon Bays

uit ervaring kan ik haar aanraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het oude forum had ik er een topic over gemaakt. Het hielp me toen wel maar toen was het ook een onderdeel van sporten want daar is glutamine ook nuttig voor. Voor bronnen kijk eens bij Nederlandse bodybuilding internet winkels.Ik mag hier volgens mij geen reclame maken, pm me anders. Daar koop je het losse poeder en dat poeder lost goed op en is niet vies.....je hebt snel al grammen per dag nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu twee dagen Glutamine gebruikt en ik merk zeker dat het de drang naar alcohol vermindert. Ik heb nu een twee weken vakantie en normaliter heb ik dan 's middags al behoefte aan een biertje; nu is dat verlangen een stuk minder aanwezig. Wat dat betreft denk ik zeker dat het een goede ondersteuning biedt bij het minderen of stoppen. Sowieso hebben stevige drinkers een tekort aan dit aminozuur (vergelijkbaar met thiamine) dus een aanvulling kan sowieso geen kwaad. Daarnaast gebruik ik chromium voor een stabielere bloedsuikerspiegel en dat vermindert ook cravings. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chroom als in chroompicolinate.....rond 2000 tot 2006 waren er allerlei alarmerende berichten   http://www.ergogenics.org/hoe-gevaarlijk-is-chroompicolinaat.html en daarna las ik er niks meer over. Ik weet de huidige stand van zaken niet meer aangezien ik zo 15 jaar terug mijn chroom weggegooid heb en het niet meer heb willen proberen. Ik raad wel aan heel goed onderzoek te doen voor je dit pakt.

 

De beste manier voor stabielere bloedsuikers is langzaam verteerbaar voedsel als bruin brood, havermout, zilvervliesrijst......en ja het klopt wel dat er een verband is tussen snelle suikers en trek in alcohol. Ik merk dat ook. Bij trek zeker van de snoeppot vandaan blijven maar juist een goede maaltijd eten.

 

Over hoe glutamine werkt: deze uitleg vind ik erg duidelijk en niet te ingewikkeld.

 

When the blood sugar is low, Glutamine suppresses insulin to stop the further decline of the sugar levels. It also stimulates glycogen (a stored form of glucose) to be released to help increase the blood sugar to normal levels. These blood sugar stabilizing effects may partially explain why it decreases alcohol cravings, as well as sugar cravings. In studies with alcoholics, 2000-3000 mg 3 times daily decreased the desire to drink, decreased anxiety, & improved sleep. It works best given between meals. It has been used for this purpose in daily doses from 6000-15,000 mg in 3 divided doses. Use upon arising, mid-morning & mid-afternoon between meals.

 

Het zorgt ervoor dat je bloedsuiker waarden niet te laag worden want dan krijg je trek in zoet en trek in alcohol is daaraan gerelateerd. Het houdt het insuline niveau laag en je lichaam gaat energie halen uit de glycogeen reserves (en die komen uiteindelijk uit je vet reserves als je minder eet dan je netto verbrand) Gezien de hoge dosis raad ik poeder en niet pillen aan. 2 tot 15 gram per dag in pilvorm is veel slikken en duur. Poeder oplossen in water gaat makkelijk en is niet vies. En idd tussen maaltijden in, juist op de momenten dat je bloedsuiker anders zou gaan dippen. Het is zodoende een alternatief voor je de hele dag vol eten en op die manier trek voorkomen zegmaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste erik

 

Bedankt voor de info. Met chroom bedoel ik chromium, het mineraal dat ook in voeding en multivitamines zit.

 

Over het belang van chroom in de voeding is nog niet heel veel bekend. Wel bekend is dat het een rol speelt in het metabolisme van koolhydraten en lipiden.[3] De biologisch relevante vorm van chroom is (waarschijnlijk) het driewaardige ion Cr3+.[4] Dat chroom een essentieel onderdeel is van onze voeding, bleek uit onderzoek bij patiënten die sondevoeding kregen zonder dat daarin chroom zat. Sommigen vertoondendiabetes-achtige symptomen die niet reageerden op insuline. Door toediening van chroom verdwenen de symptomen. De werking van chroom is afhankelijk van insuline.[5][6][7] Mertz en collega’s veronderstelden, onterecht weten we inmiddels, dat het chroom in het lichaam onderdeel werd van een groter molecuul, de zogenaamde Glucose Tolerantie Factor (GTF). GTF blijkt een artefact (het bestaat niet), het werd gevormd tijdens het gebruik van de door de onderzoekers gekozen analysemethode.[7] Sindsdien zijn er verschillende studies gedaan naar het effect van chroom op het metabolisme van glucose en vetten om na te gaan of het diabetes-achtige symptomen kon verbeteren. Chroom suppletie had geen effect bij normale gezonde mensen. Bij diabetici verbeterde de bloedglucosespiegel enigszins, maar had het geen effect op hetcholesterol en andere bloedvetten.[8]

 

Over alcohol en chromium:

 

Nutritional deficiency

I agree with Dr. Abram Hoffer that certainly people with an alcohol problem should supplement their diets with chromium, as well as with vitamin C, L-glutamine, lecithin, and a multi-vitamin. In Dr. Hoffer’s words, “Chromium greatly reduces carbohydrate mis-metabolism, and greatly helps control blood sugar levels.”

If you have a problem with alcohol, chromium probably will help you. But don’t expect chromium to do the job alone. Expecting chromium

 

 

Dat je glutamine tussen de maaltijden moet nemen is logisch, het is een animozuur en opname ervan is beperkt als het moet vechten met andere animozuren uit de voeding (zoals tyrosine).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu meer dan een week aan de glutamine en voor mij werkt het echt met onderdrukken van cravings en dus het minderen met alcohol. Ik heb het nu succesvol in een week kunnen afbouwen van 10/12 consumpties per dag naar 6 consumpties. Nu nog afbouwen naar een niveau van 4 consumpties per dag en dan ga ik wel de support gebruiken van o.a. Tactus, want dat ene roesje loslaten per dag is erg lastig - heb ik in het verleden ook gemerkt. 

 

Met chromium-supplementen ben ik al een paar dagen gestopt, het effect daarvan vond ik toch beperkt, maar dan kan ook omdat in mijn multi-vitamine al een redelijke hoge dosering zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Glutamine is echt een aanrader als het gaat om het minderen van de trek - ook voel ik me daardoor prettiger, dus echt een aanrader. Ook ben ik begonnen met vitamine B3 en chromium (toch). Over een week hoop ik doordeweeks alcoholvrij te zijn, en het gaat de goede kant op. 

 

Het kan een placebo zijn, maar volgens mij zijn er onderzoeken die dat effect hebben kunnen uitsluiten...

Om te beginnen raad ik 2 capsules van Solgar aan als er sprake is van trek (wel op een lege maag, want het is een aminozuur); als dat niet helpt kun je altijd overstappen op poedervorm. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb wat zitten googelen en onderstaand kwam ik tegen over Glutamine suppletie. Niet erg positief.

Zelf slik ik nooit iets zonder overleg met mijn huisarts.

 

-------------------------------------------------------

Glutamine is een niet-essentieel aminozuur, wat wil zeggen dat de mens het zelf aanmaakt. Vanaf het begin van de 21e eeuw is er echter verandering gekomen in de manier waarop artsen naar glutamine kijken. Het wordt nu beschouwd als een ´essentieelaminozuur onder bepaalde voorwaarden´. Wanneer het lichaam wordt belaagd door ziekte, stress of lichamelijk letsel dan kan het geven van glutamine ineens erg belangrijk worden voor het herstel. Het is echter zo dat glutamine als een medicijn met bijwerkingen moet worden beschouwd. Vroeger werd het gebruikt door sporters om hun prestaties en hun immuunsysteem te vergroten maar deze reden voor gebruik moet sterk worden afgewezen; de bijwerkingen van langdurig glutaminegebruik zijn te groot.

 

 

Ernstige bijwerkingen

Tot begin 21e eeuw dachten artsen dat het toedienen van glutamine zonder gevaar was. Dat blijkt niet zo te zijn. In 2013 werd een onderzoek gepubliceerd waaruit diverse ernstige bijwerkingen naar voren kwamen. Glutamine die wordt gebruikt om mensen mee te supplementeren blijkt de groei van een tumor te kunnen aanwakkeren. Dat is de meest ernstigste bijwerking. Andere gerapporteerde bijwerkingen zijn:


  • Glutamine kan opname van aminozuren in darmen en nieren verstoren.
  • De aanmaak van lichaamseigen glutamine wordt verstoord door het supplementeren van glutamine.
  • Glutaminesuppletie blijkt een natuurlijk detoxificatieproces in het lichaam te verstoren.
  • Het lichaam blijkt door glutaminesuppletie minder van de aminozuren valine, leucine, isoleucine, glycine, threonine, serine en proline op te slaan.
  • Het plotseling ophouden met glutaminesuppletie kan een glutaminetekort in het lichaam veroorzaken. Met andere woorden: het lichaam maakt zelf niet meer genoeg glutamine aan na suppletie met glutamine.

 

Glutamine-suppletie leidt tot kanker

In 1993 werd reeds een onderzoek gepubliceerd waarbij een direct verband werd gelegd tussen kanker en glutamine.

  • Kankercellen leven langer als er sprake is van glutamine-suppletie.
  • Tumors kunnen beter groeien onder een regime van glutamine-suppletie.

Toch wordt glutamine steeds vaker in ziekenhuizen gebruikt. In dit Amerikaanse onderzoek werd namelijk ondanks dat glutamine een kankerveroorzakende stof is, geconcludeerd dat wellicht met toediening van minder glutamine deze stof als een medicijn kan dienen. Het zou natuurlijk veel beter zijn als wetenschappers gingen onderzoeken wat het verschil is tussen synthetische glutamine en natuurlijke glutamine. Misschien is glutamine uit spinazie wel veel gezonder dan glutamine die langs kunstmatige weg is verkregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ProudMary,

 

Op internet kun je alle mogelijke informatie vinden over alle mogelijke middelen.

Vaak zijn die adviezen ook nog tegenstrijdig.

Ik gebruik nu lijnzaadolie vanwege Omega 3.

Op internet las ik gisteren dat dat mogelijk tot prostaatkanker kan leiden.

Net als bijvoorbeeld pindakaas kanker kan veroorzaken, appels niet goed voor je gebit zijn, et cetera.

 

Vandaar dat ik alles met mijn huisarts overleg, die zich overigens aan de NGH-standaarden houdt.

https://www.nhg.org/nhg-standaarden

https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/problematisch-alcoholgebruik

 

Mijn zorgverzekeraar vergoed dieetadvisering en dieetpreparaten.

En ook alternatieve behandelwijzen en geneesmiddelen.

Daar zou ik zo nodig gebruik van maken i.p.v. 'zelf dokteren'.

Zie de vergoedingenwijzer van je eigen zorgverzekeraar.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is het 'm Roberto. De tegenstrijdigheden op internet brengen me in de war. Daarom heb ik a.s. vrijdag een afspraak met een natuurgeneeskundige. In mijn geval om te vragen welke supplementen ik het best kan gebruiken ivm verzwakking door ziekte.

Mijn zorgverzekering zal ik nog es extra checken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij is het zorgverzekering extra, 80% wordt vergoed tot maximum 400 euro.

Een natuurgeneeskundige moet (volgens mij) aangesloten zijn bij de beroepsvereniging VNT en een contract met je zorgverzekeraar hebben.

 

Naast eventuele supplementen is een goede voeding natuurlijk het belangrijkste.

Daar kan een diëtist ook advies in geven, verzwakking door ziekte. (basisverzekering, 3 uur)

 

Een second opinion zit bij mij ook in de basisverzekering.

 

Let wel op je eigen (verplichte) bijdrage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...