Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?

lidia

Aanbevolen berichten

Heb een paar dagen niet de gelegenheid gehad te posten...maar ben er nog hoor. 

Aakie nu gepromoveerd tot niet-roker.... MOOI. 

Maarrrrrr. blijf dan nu dubbel alert meis, het gevaar ligt vlak om de hoek, ook voor 'niet- rokers'. 

Lidia, ik hoop dat je nu snel toch weer opknapt. en inderdaad, blijf van dat spul af, laat geen enkele

reden meer reden kunnen zijn om er  eentje, ook al zou het er maar 1 zijn, op te steken. 

Voor Leentje nu dus ook het moment om te stoppen hè? 

Dat gehannes met minderen helpt je echt niet definitief...

En ook voor jou hoop ik dat je snel weer opknapt. 

Blondie ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ging dus helemaal niet beter, de afgelopen nacht had ik het gevoel in de hel te zijn beland en dat al een paar nachten. Eigenlijk heb ik na zondag niet meer geslapen dan een paar hazeslaapjes, maar ik was bijzonder helder en had zelfs soms het gevoel te hallucineren.

De krolse katten waren nu grommende leeuwen en als die stil waren, kwamen de om voer piepende jonge nestvogels.

Er kwamen een paar nieuwe oorsuizingen bij en net als ik dacht even te kunnen weg zakken, vloog ik weer overeind om te hoesten, wat eigenlijk niet meer kon omdat er een olifant met zijn voorpoot op mijn ribbenkast had gestaan.

Ondanks alles voelde ik me redelijk opgewekt en moest nog wel eens om mezelf lachen met al dat gevecht om de boel droog te houden. Vrouwenprobleem, zeg maar.

Ik hoefde me niet in te houden want kostganger was er niet.

Toen ik om 13.30 uur wakker werd van mijn 1e echte slaap (1 1/2 uur), voelde ik pas dat ik uitgeput was en besloot het bezoek af te zeggen en toen viel er een last van mijn schouders.

Meteen belde mijn oudste zoon, waarmee ik, mede dankzij het forum, weer contact heb.

Ze waren in de buurt en wilden langskomen. (om de cadeautjes te halen, ongetwijfeld daardoor aangezet door dochtertje).

Ik had al het gevoel dat dit nu zou gebeuren, hoewel ze niet vaak komen, dat hoeft ook niet.

Helaas heb ik uit moeten leggen dat dat nu echt niet kon en dat ik zou bellen als het beter ging.

Toen mijn stoelbuurvrouw v.d. reis gebeld, want ik dacht dat zij mij gebeld had, maar dat was niet zo. Zij gaf mij de opdracht het bezoek direct af te zeggen en niet te wachten, net als mijn zoon al gezegd had, en voor mezelf te gaan zorgen.

Zo'n zetje heb ik gewoon nodig. Ik hoefde dus niet onder de douche in die koude badkamer en morgen niet met de auto boodschappen te doen.

Voor mezelf vind ik wel wat te eten, heb toch geen honger. Drink veel water en thee en bouillon. Ja, ik weet het wel, hoor :P

Het bezoek begreep het helemaal en was zelfs een beetje boos, of ik dacht dat zij het leuk zouden vinden als ze zouden merken hoe ik er aan toe was!!!

We hebben afgesproken dat het een week verschoven wordt. Maar ik moest beloven dat ik eerlijk zou bellen als het nog niet ging. Zij begreep het precies, want haar broer heeft ook chronische asmatische bronchitis.Ook dat je in bed onder een dekbed je longen uit je lijf hoest. En idd, ik had vannacht ook een kussen erbij gepakt, dat hielp wel wat.

Ja, ik weet, ik zit hier heerlijk een eindje weg te kletsen, maar dat doet me goed. Heb zelfs de dagdraad geopend, met enige moeite, want ik had de datum vergeten. Maar van alles leer je weer. Als het goed is.

Nou, deze les heb ik op de harde manier geleerd, wat niet wil zeggen dat het een rechtstreeks gevolg van veel roken was, zoals een kater dat is van veel drinken. Daar denk ik al helemaal niet aan, zeker niet nu het bezoek is uitgesteld, want het dilemma was ook nog: bij antibiotica geen wijn, want dat vermindert de werking en dat is het laatste dat ik nu kan gebruiken.

Dank Yvonne, voor je reactie. Heel to the point.

Blondie:

als je zelf het gevoel hebt dat je er te veel stress van krijgt omdat de tijd niet goed is, doe dan wat je wel kan. Uiteindelijk gaat het je lukken. Ik herinner me nog hoe je met het stoppen met drinken ook zo geworsteld hebt en kijk eens: dat is je ook gelukt.

:rose: Voor op je landgoed.

Ik stop maar met kletsen en verhuis naar mijn bed dat nog geen meter van me af staat. Ik verwacht nu echt wel te kunnen slapen en me morgen een stuk beter te voelen.

Als dat zo is, vertel ik een verrassing, tenminste ik vind het een verrassing want ik wist er zelf niets van. Cryptisch, dit, lijkt wel.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat wat beter, vannacht bij elkaar een uurtje of 5 geslapen.

Longen zijn nog niet schoon, maar ik merk nu dat er eind in zicht is.

Ja, Yvonne, ik blijf lekker binnen en ben meer dan 2 kilo afgevallen. Toch raad ik je niet aan het op deze manier te proberen.

Wat is ons brein ongelooflijk vreemd, al deze dagen, als ik besluiteloos ben over opstaan of niet, schiet er een gedachte door mijn hoofd : ga eruit, kun je lekker roken.

Het is niet meer dan een schicht, maar hoe gek kan het zijn?

Nou, Skye, jij gaat goed zeg.

Merk je al wat in je keel, luchtwegen of portemonnee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skye,

Ik vond vooral sigaretten stinken, in mijn vorige periode dat ik pas gestopt was. In die tijd moest ik 2x p/wk naar het ZH en daar stonden dan de patienten die wilden roken buiten. Als ik er langs kwam haalde ik even diep adem om extra de viezigheid te ruiken.

Als er niemand was hield ik mijn neus boven de peukenbak. Dat hielp echt om het vol te houden en mijn therapeute vroeg er elke keer naar en gaf me dan een extra zetje om het vol te houden.

Ik heb zo'n vreselijke pijn in mijn rug en rechter zij van al dat hoesten, wordt steeds erger, heb er nu zo goed en kwaad als je dat kunt bij je eigen rug, van die sportzalf op gesmeerd. Gisteravond op de bank een elektrisch kussentje, niet dat het veel hielp, maar je probeert eens wat. Als het nog erger wordt, zal ik toch naar de Ibuprofen moeten grijpen.

Nee, niet naar de drank, echt niet. Is er ook niet.

Vandaag is de prednisonkuur afgelopen, nu nog 2 dagen antibiotica.

O ja, vandaag sta ik weer eens op een week rookvrij. Voor het laatst zullen we maar denken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op naar de twee weken dan Lidia. En ja... heel herkenbaar weer dat je je bed uit wilde om een peuk te kunnen opsteken. Zo gek, bij allerlei gelegenheden die ik nog niet eerder had meegemaakt sinds ik stopte met roken kreeg ik die reflex. Toen ik een jaar na het stoppen een middag ging shoppen met een vriendin die ik in dat jaar niet had gezien was bij het opstaan 's morgens mijn eerste gedachte : straks lekker een peuk.... zo raar. Afgelopen week uit eten met een ex-collega, ook iets wat ik zelden doe en op weg naar huis in de auto even de gedachte om een pakje te kopen.... en dat na 3,5 jaar... 

Het menselijk verslaafde brein is inderdaad heel vreemd...

Maar het gaat beter met je, das mooi. 

En die rugpijn zal ook weer verdwijnen als het hoesten over gaat. 

Skye en Pinkman op naar week 5, toppie. 

Leentje... smoezen helpen je niet tegen de stress hoor. Stoppen, gewoon stoppen. 

Jammer dat het weer mislukte Blondie. 

Heb niet alles meegekregen geloof ik, wat is de reden dat je toch weer bent begonnen??? 

bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had het gisteren onverwacht zwaar een humeur om op te schieten en pijn in mij kop :(

Op naar een betere dag!

Lidia, bedoel niet perse sigaren of sigaretten, ik ruik de honden, andere geuren buiten heel opvallend

Iedereen een succesvolle dag!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel beter is het niet, maar het gaat vooruit. Als ik uit bed ben gaat het wel, maar als ik probeer te slapen is het hopeloos en als ik in slaap word ik gierend wakker omdat ik zowat stik in het slijm, dus daar gaan we dan weer: zitten of staan en hoesten of je leven er van afhangt. Wat dus ook zo is.

Piepen e.d. wordt wel minder gelukkig.

Het vreemde is dat ik geestelijk prima in orde ben, voel me positief en opgewekt.

Vandaag was het plan boodschappen te gaan doen om eten te halen. Voornamelijk voor mijn kostganger, ik red me wel met dingetjes die er nog zijn en heb toch geen honger.

Maar om 1/2 11, na weer een paar gigantische hoestbuien, zag ik dat helemaal niet zitten en besloot hem te bellen dat hij niet kan komen. Deze man stuit mij zo tegen de borst met hoe hij in het leven staat en zijn rechtse ideëen, dat alleen al zijn aanwezigheid mij de rust in mijn hoofd zou kosten. Een paar vriendinnen hebben gezegd dat ik voor mezelf moet zorgen en dat ik zo beter word.

Normaal ben ik dan een hele tijd aan het dubben, maar samen met het proberen veel minder te drinken, pak ik ook mijn gebrek aan assertiviteit aan omdat me dat een goed gevoel geeft over mezelf en zo weer de "drang" tot verdoven vermindert.

Snapt iemand wat ik bedoel?

Dus ik de daad bij het woord gevoegd, maar moest er voor naar beneden omdat in de handset bij mijn bed zijn nummer niet stond.

Antwoord apparaat, gezegd dat ik nog net zo ziek was en dat hij niet door had hoe erg het was (terwijl hij ook niet kon slapen van mijn hoesten) en dat hij niet kon komen. Bel mij niet, ik bel jou. Anders zal je net zien, slaap je, gaat de tel.

En toen legde ik neer en zei : zo. Bleek dat de verbinding niet verbroken wordt als de oplader uit staat.

Weer naar beneden. Ik weet niet hoe dat werkt, maar hij belde toch. Gelukkig staat de tel. boven op nachtmodus en dan gaat hij maar 1 x over.

Nu niets meer gehoord, maar was een goede beslissing.

Hij zal wel willen voorstellen dat ik dan niet kook, maar dat is het niet alleen. Ik wil niemand om me heen en zeker niet iemand die verstoken is van elk gevoel van empathie. Zoals vorige week dat ik met koorts sta te komen en het was idd niet zoals hij gewend was, dus commentaar en de 3e dag vroeg ik of hij de boerenkool wilde stampen en kreeg daar ook een .... reactie op.

Heb hem nog nooit iets gevraagd.

Ik ben gewoon uitgeput en wil niet dat er iemand door het huis spookt en gaat douchen en met de deuren "gooit".

Zo genoeg hierover, ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt en nu besloten dat hij deze week (die 3 dagen is) maar helemaal niet moet komen. Nooit meer is ook goed. Dit jaar houdt het sowieso op. Er zitten ook positieve kanten aan, maar het is de persoon die me steeds meer gaat tegen staan. Zo iemand die alleen maar kijkt wat een ander meer heeft dan hij en niet wat hij meer heeft dan een ander. En dat is dan 65 jaar. Wordt je gelukkig van !!!

Misschien herinnert iemand zich nog het gedoe om de sigaar die hij bij mij in de huiskamer rookte en dat ik daar last van had en hij eigenlijk verongelijkt was dat het niet meer mocht. Ik had gezegd dat ik COPD heb, blijkt nu dat hij niet weet wat dat is.

Ik geef hem niet de schuld, maar een rookverslaafde die steeds hoort (en ziet) : nu even lekker een rokertje, heeft het niet makkelijk om niet weer te gaan roken. Dat is uiteindelijk, mede daardoor toch gebeurd.

Dank voor uw aandacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen week werd de winnaar v.d. ......... literatuurprijs bekend gemaakt. Hij kon de prijs zelf niet ophalen, dat liet zijn gezondheid niet toe. Hij zat in een rolstoel en was benauwd. Dat was de verklaring van de mevrouw die hem voor de schrijven in ontvangst nam.

Later kon je zien dat die bij hem thuis werd gebracht. Ik kon mijn ogen niet geloven:  de man zat idd in een rolstoel en had het duidelijk benauwd, maar had kennelijk net een nieuwe sigaret opgestoken !!!

En dat terwijl hij natuurlijk wist dat het in het nieuw (nieuwsuur) zouden worden uitgezonden. Dus voor een groot publiek.

Dat begrijp ik niet, vooral omdat sinds Theo van Gogh er niet meer is, er eigenlijk niemand meer rokend op TV verschijnt.

Nou ja, Helmut Schmidt, maar die was dan ook 95 jaar en zullen we ook niet meer zien.

En zeer hardnekkig iets, rookverslaving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoppen Leentje, 'gewoon' stoppen dus  :wacko:  :blink:

Jammer dat het niet wat sneller gaat Lidia, maar het gáát in ieder geval vooruit. 

En goed dat je je kostganger hebt afgezegd. 

Ik weet inderdaad nog hoe je in het verleden rekening hield met zijn rookgedrag. 

Op de één of andere manier mocht ik die man toen al niet niet. 

Nu ik deze verhalen hoor....  bah. 

Fijn dat je in ieder geval deze week geen last van hem zult hebben.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prik een datum Leentje en stop dan!

Nog 2 dagen en dan ben ik een maand rookvrij :)

Dochter was hier gisteren (ik had een hele moeilijke dag) zegt ze om 3 uur

trek jij je jas maar eens aan?? had ze kaartjes voor de bios gekocht, toch weer een paar uur afleiding.

Veel succes iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leentje,

Vanavond was er op RTLZ (daar zijn tegenwoordig doc. op, maar onbekend wat) toevallig een doc. over de aantrekkingskracht van roken of i.d.

Ik zag er een paar min. van en leek me heftig, dus heb het opgenomen, ga zo kijken. Dit kan ook helpen om jezelf af te vragen : waar ben ik nu eigenlijk helemaal mee bezig? :(

Misschien kun je het nog ergens zien?

Het lijkt me dat jij een goede zet nodig hebt om er voor te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat beter, maar zo uitgeput als ik me voel is me zelden overkomen en dan te bedenken dat ik tot 16.16uur geslapen heb.

Af en toe hoesten en op het emmertje, maar meteen weer als bewusteloos verder geslapen.

Omdat ik mijn laatste pil in moest nemen om die tijd, met veel moeite mezelf wakker gemaakt.\

Daarna er weer in, maar dat gaat dan niet.

Kostganger belde, snapt er nog steeds niets van. Neem maar wat fruit. Gek word ik van die man.

Afgestudeerd Ir., nou soc. intel. van een 3 jarige, dus heb hem de werking v.d. longblaasjes maar eens uitgelegd en meteen onder de neus gewreven dat hij zo verongelijkt was dat hij niet in de kamer mocht roken.

Zegtie weer dat hij niet weet wat COPD is. Toen ook uitgelegd.

Nou ja, nog 5 weken en dan is het end of stay.

O ja, zegtie: neem anders een klein glaasje wijn, dan kun je mss slapen!!!!!

Terwijl ik hem net vertel dat ik 14 uur geslapen heb.

Bovendien van een glaasje wijn gaat een grootinnemer echt niet in slaap vallen en moet er niet aan denken nu.

Even de DD lezen en dan die doc. kijken. Ben benieuwd.

Yvonne,

bedankt voor je meeleven. Ja, gaat de goede kant op, alleen denk ik nu niet meer : morgen ga ik mijn haar wassen en overmorgen boodschappen doen.

Ik wacht maar af, er is altijd wel iets te eten in huis. Had nu van die noedels met een ei erdoor en 2 boterhammen

Honger heb ik totaal niet, maar moet wel wat eten natuurlijk.

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lidia, ik hoop echt dat je snel een beetje opknapt :rose:

Ja het klinkt natuurlijk niet leuk, maar ik weet!! dat ik nooit meer ga roken, heb ik er geen zin in, nou en of wordt helemaal gek van mijzelf.

Kijk dan naar hele nare filmpjes waar de meest vreselijke dingen, veroorzaakt door roken voorbij komen.

Een tijdje terug had ik dan altijd het antwoord, dat zit in je genen had je ook gekregen als je niet had gerookt, waarschijnlijk klopt dat ook wel maar wel jaren later.

Ik ga het echt niet meer doen en kan nog steeds met trots het armbandje van mijn dochter dragen, zou ook niet weten hoe ik tegen haar zou moeten zeggen: sorry maar ik kon het niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog 1 dag Skye.... !!! 

Heerlijke dochter heb je..

En dan op naar ......  :)

Jeetje Lidia, wat een #@$#$ van een man. 

Hij had al lang, heel lang, even op internet kunnen zoeken wat jij hebt. 

Bah, zulke mensen .... 

Ennu... niet plannen .. laat maar komen zoals het is. 

Zolang jij nog wat te eten in huis hebt... Drink je ook voldoende? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Huttela, Skye en Yvonne,

om jou moest ik lachen en dat is goed. Ja, dat dacht ik ook, zeker omdat hij ICT-er is. Soms wilde ik hem gewoon niet meer in huis, bijv. als hij over de bezette gebieden begint en vluchtelingen. Nu snoer ik hem gewoon de mond en zeg dat ik daar niet met hem over praat.

Aan de andere kant, alleen is maar alleen en het brengt ook geld in het laatje en ik heb nu veel meer keuze in het avondeten.

Het erge is dat hij het niet slecht bedoelt, maar echt zo in elkaar steekt.

Ja, ik drink heel veel, doe ik altijd al, nee ik bedoel natuurlijk water en thee.

Vannacht ging het stukken beter, nog wel hoesten, maar niet meer hartverscheurend. Om 15.15 uur opgestaan (uur eerder dan gisteren), had best door kunnen slapen, maar er moet toch weer enige regelmaat in komen.

Heel moe en nog steeds hoofdpijn.

Skye haalt hier een goed punt aan, namelijk al die vreselijke plaatjes op sig.doosjes, medische programma's en wat niet al, die ons waarschuwen tegen de gevaren van het roken, werken niet. Dat is bewezen.

Men denkt altijd, dat geldt niet voor mij.

Dat is nu precies de reden dat ik hier zo uitgebreid rapporteer over hoe het is om echt naar adem te snakken. Niet om medeleven of zo (ook wel fijn, hoor), maar een met de neus op de feiten relaas.

Bronchitis gaat over, al zou het in mijn geval al lang over zijn als ik geen chronische asmatisch bronchitis had. Het is niet zeker of dat door het roken is gekomen, want het is begonnen met allergie en hooikoorts toen ik achter in de 30 was en toen rookte ik niet.

Met 4 kleine kinderen is dat natuurlijk idioot, ook toen.

Stel dat je longkanker krijgt, dat gaat niet meer weg, hoewel medici steeds weer de boodschap verkondigen dat kanker een chronische ziekte aan het worden is. Dank zij allerlei nieuwe ontdekkingen.

Vergeet het maar. Als je het een beetje bijhoudt, valt op dat je er niets meer van hoort en ik weet niet hoe het bij jullie in de omgeving is, maar hier krijgen 40- en 50-ers in groten getale kanker. Er wordt onder elkaar vaak over gepraat, wat daar toch de oorzaak van zou kunnen zijn.

Dus.........waarom een extra risicofactor toe te voegen en jezelf tot paria te promoten.

Ik weet het, het klinkt roomser dan de paus, maar lees dit draadje maar eens terug als je op je handen zit om niet te roken, dan zul je zien dat ik er al lang zo over praat. En hoewel het me heel lang gelukt is niet te roken en mezelf ook als een niet-roker beschouwde, ging ik toch weer voor de bijl.

Dank zij deze ervaring ben ik er (vrij) zeker van dat ik nooit meer een peuk op steek. En ook niet in de buurt van mensen komt met een sigaret, want ik vind het vies. Gelukkig maar.

Yvonne,

Ik was weer 700 gram lichter, denk dat dat hoesten heel veel calorieën heeft gekost.

Morgen komt mijn hulp, geen idee wat ze kan doen, want het wordt hier niet vuil, met mij op de bank en onder de wol.

Maar wel gezellig en het is maar een uurtje.

Vanaf nu gaat het steeds beter, dat verwacht ik tenminste wel.

Ik hoop alleen dat ik niet de hele nacht van die rare verhalen droom, dat blijft me dan gewoon bij, niet leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...