Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?


lidia

Aanbevolen berichten

@Leentje het beste is natuurlijk om te doen waar jij je goed bij voelt. Als jij nu denkt: ik ben dat afbouwen zat, ik stop ermee, dan is dat het beste. Bij het afbouwen denk je af en toe: 'straks mag ik weer'. Dat is logisch omdat je jezelf ontzegt om gedachteloos te roken. Ik heb ook een beetje afgebouwd vantevoren. Na het stoppen bleven er bij mij een paar momenten per dag waar ik me doorheen moest worstelen, dat hou je toch. De eerste tijd althans. Ik heb inmiddels geleerd dat het voor iedereen verschillend uitpakt.

Het enige wat ik niet zou doen is het afbouw-proces te lang laten duren. Ik zou op een gegeven moment gaan smokkelen. Maar dat is ook voor iedereen verschillend natuurlijk. (Ik ben alles-of-niets, dan maar niets ;) )

Iedereen succes vandaag en fijne dag :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Yvonne,

Nou, met Lidia ging het niet zo best, die trapte met beide voeten in de valkuil waar MG altijd voor waarschuwt : 1 voet voor het roken en de andere voor het drinken. De valkuil die dichtbij is als je denkt dat het wel makkelijk gaat en je dus niet meer op je hoede bent.

Heb 3 dagen gedronken en 2 gerookt, waarvan ik nu weer 2 dagen zonder ben, geholpen door een verkoudheid en gepiep.

Ik heb het advies van MG opgevolgd en eens rustig nagedacht waarom dit is gebeurd en dat is me nu wel duidelijker.

Hoewel ik het eigenlijk al wist. Teveel spanning tegelijk, blij of niet, maakt niet uit. Daar zal ik dus meer alert op moeten zijn.

 

Ik wens iedereen hier veel inzicht, sterkte en doorzettingsvermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 3 gehaald, geen wonder, ben best beroerd en vannacht het verzoek om een herhaalrecept aan mij HA gemaild. Dat is de puffer waardoor je longblaasjes gaan openstaan doordat de spiertjes verslappen. Ik had dat eigenlijk "afgeschaft``  omdat ik vond dat het niet meer nodig was. Ik gebruik zo weinig mogelijk medicijnen en het kost ook veel geld-. Voor mij of voor de gemeenschap, dat maakt niet uit.

Ik had geschreven dat ik hoopte dat het er ´s middags al zou zijn. Het mooie van een kleine praktijk is dat de assistentes je ook kennen en weten van mijn COPD en ook dat ik niet snel naar de HA loop.

Het was er gelukkig en lijkt wel verlichting te geven. Ze zei dat ik terug moest komen als het niet beter werd en wilde eigenlijk meteen een afsprak voor me maken.

Ik houd wel in de gaten dat het geen bronchitis wordt.

Zo wordt je weer eens met je neus op de feiten gedrukt.

Daarom meld ik het hier ook, want mss heeft een ander er ook iets aan.

 

Ga door en geef niet op. Zo ja, begin dan weer opnieuw, de succes verhalen zijn hier ook te lezen.

:moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom ik uit een toets maken heb ik toch trek in roken zo out of the blue. Was ook zo studeren tentamen maken en heel veel roken ging altijd hand in hand. Gek iets hoor dat lijf van een verslaafde. Maar rook niet hoor. Verwonder me slechts. Een wandeling is meer ontspannen als een peuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mij gaat het niet beter, de hele nacht vreselijk gehoest en benauwd gehad. Na lang twijfelen, om 16.15  uur naar de huisartspraktijk gelopen. Dat is vlakbij en om die tijd worden de medicijnen uitgegeven, dus is het een komen en gaan van mensen.

De zaak uitgelegd en met wat moeite werd er even ruimte voor mij gemaakt. (ik hou me altijd aan de regels en kom niet als het niet echt nodig is). Blijkt dat ik wel degelijk koorts had (38,5 C), terwijl dat op mijn (nieuwe) thermometer 36,5 was.

In mijn longen hoorde ze een heel orkest en nu heb ik prednison en antibiotica tegelijk. Ik heb wel prednison gehad, maar pas als de antibiotica niet hielp. Het was een stagière, die altijd overlegd met de HA over medicijnen e.d., dus dat is door 2 artsen als beste bedacht. Mij hoofd werkt niet erg mee, maak allerlei tikfouten, maar wilde toch even me hier melden, anders komt er weer niet van.

De inhaler mag 6 x gebruikt worden.

Wat ben ik blij dat ik nu niet snak naar een peuk of wijn, had ook nog gekund. Wat dat betreft waren deze dagen makkelijk.

Mo is het St.Maarten, moet ik aan de tochtige deur staan, maar eens kijken hoe ik me dan voel, want dat is nu echt wel een beetje algehele malaise en koortsig.

Zaterdag komen er 2 mensen v.d. de Balkanreis, heel leuk, want dat wordt wel vaak afgesproken, contact houden, maar gebeurt zelden. Ik hoop dat ik dan beter ben.

En hoe fijn is het dat je dan niet moet beslissen : buiten roken en het bezoek alleen laten of binnen roken en ze ongevraagd mee laten roken. Hoewel dit hele tolerante mensen zijn.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weinig geschreven hier, is dat een goed teken?

 

Ja Erik, een mens zit raar in elkaar. Laatst heb ik het "filmpje" onder een link hier,  bekeken. Daarin werd de werking v.d. hersens m.b.t. verslaving heel duidelijk uitgelegd, ook hoe het komt dat jij dit nu zo voelde.

Geeft niet, je hebt er niets mee gedaan. Maar neem geen voorbeeld aan mij, je weet wat ik bedoel : ik dacht er echt van af te zijn en zie hier......Daar was ze weer.  :excl:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das mooi Pinkman, gaat goed. 

Ik ben die tel al lang kwijt hoor, maar heb nog wel de datum van het stoppen opgeschreven staan  :P

Gisteren toch ook weer even een heel gek moment. 

Drukke, hele lange dag gehad en stapte om kwart voor tien s avonds in de auto naar huis.

Mijn eerste gedacht was: 'zo, en nu even een peuk'...... 

En dat na een dikke 3,5 jaar niet roken.

Wel verklaarbaar, ik had die avond een ontmoeting gehad met iemand die ik tegenwoordig maar zo'n twee keer per jaar zie,

maar in de tijd dat ik nog rookte dagelijks.... Viel dus gewoon terug in de gevoelens, de denkgewoonte van indertijd. Best gevaarlijk. 

Denken dat je er echt helemaal van af bent.... heel gevaarlijk dus. 

 

Wat ik zo gevaarlijk vind aan het minderen is dat je zo heel gemakkelijk weer terug kunt vallen. 

Je bent namelijk niet gestopt nog, je rookt nog. 

Eentje of een paar meer op kritieke momenten: zo makkelijk realiseerbaar. 

Werken met smoezen vergt geen extra stappen, je hebt namelijk de peuken nog en je rookt immers ook nog. 

De drang om te roken zal ook niet kunnen verdwijnen denk ik,  juist omdat je nog rookt... 

 

Beterschap Lidia, hoop dat de medicijnen snel helpen. 

en ook al lonkt de peuk op zeker moment dan weer, níet doen hoor, met jouw aandoening is een peuk dubbel

schadelijk lijkt me. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik tel nog de 24ste dag :) heel trots!

Leentje, mijn bloeddruk was toen ik nog rookte ( schrik niet) 185/95 eind vorige week weer laten meten 120/70 zie hier een extra motivatie

 

Lidia, hoop dat je snel opknapt

 

Was maandag een hele spannende middag, wat was ik blij dat ik niets te roken in huis had, anders had ik er zeker eentje opgestoken, gaat wel steeds beter de momenten dat ik niet aan roken denk worden langer ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij ook hartslag van 105 naar 75 in een week. Bloeddruk is bij mij een ander verhaal ivm bloeddruk pil die de boel goed houd. Maar ik denk en hoop wel dat ik na een jaar oid een lichtere bloeddruk pil mag. Mijn bloeddruk was vorig jaar 190-110 en nu 125-90 Niet drinken deed heel veel goeds, niet roken ook en dat pilletje doet de rest.

 

Ik had dus alleen gisteren is de setting van back to school en toetsen maken en zoveel mensen rokend bij de ingang trek. In de normale werksetting is trek weg.

 

@Lidia

Wij twee hebben elkaar vaak afgewisseld met stoppen en weer beginnen. Ik ging ook weer maanden verkeerd. Maar deze keer hoop ik de laatste keer dat ik door het stoppproces heen gegaan ben. Want los van die ene keer trek in roken valt het best mee nu zo op een dag.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hele nacht en dag vreselijk gehoest, niet geslapen en om 17.30 uur opgestaan omdat mijn hulp ergens na vijven komt.

Het St. Maarten ritueel was me echt te veel en heb ik opgelost, door een mandje met mini reepjes op een krukje voor de deur te zetten, met daarop een kaart met de tekst: sorry       ziek         neem 1         niet     2 en de laatste woorden in rood.

Er waren nog 4 over, toch netjes een idee voor vlg. jaar. Misschien.

Gisteren het eten ook al min of meer verpest, en ook mijn temp. hier fout, was 38,5 . Gaat nu een stuk beter en het hoesten is ook minder. Kan ook  bijna niet meer, vanwege pijn in de ribben.

Nog wattig hoofd, dat hier kwijt wil:

mensen, mensen, wat zijn je longen toch belangrijk.

Kan mezelf niet meer voorstellen met rook in mijn longen, hoewel ik "niet over m'n longen rookte".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Erik, klopt, vandaar....

Over die bloeddruk, bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, maar mijn ervaring is dat men zelf dit soort dingen in de gaten moet houden, de artsen schrijven iets voor en dat is dat.

Eigenlijk moet je het elke 3 mnd. laten controleren, maar wie doet dat?????

Ik was onder behandeling v.d. praktijkondersteuner (weet je nog?) voor COPD en stoppen met roken en zij deed dat altijd.

Daardoor merkten we dat mijn bloeddruk veel te laag was. De pillen, die ik na lang zoeken had, waren er maar in 1 sterkte, tot ik er jaren later achter kwam dat dat veranderd was. Toen heb ik een lichtere gevraagd, want eerder had ik in overleg met de arts 2 weken geprobeerd zonder, maar dat was geen succes.

Nu is het, voor ik weet perfect.

Omdat ik laatst toch soms weer echt rookte en ook een paar dagen behoorlijk dronk, viel me op dat ik weer hartkloppingen kreeg. Dat was heel lang geleden en ook een waarschuwing.

Ja, hoeveel heb ik nodig om het serieus te nemen. Menigeen zou al dood zijn met mijn verleden.

Hoop doet leven, denk ik dan maar. Ik bedoel: op naar een gezonder leven. Zo iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is dit nu?

Helemaal niemand iets te melden hier?

Is dat goed nieuws?

Ik ben hier nog zo laat, omdat ik bijna niet naar bed durf te gaan, na een nacht nog slechter dan de nacht er voor.

Niet geslapen, veel gehoest met alle bijkomende narigheid. Heb heel erge pijn in mijn zijkanten en kan dus eigenlijk niet meer hoesten. Als ik niet hoesten moest, kwam er een geluid uit mij te vergelijken met krolse katten in maart. Wie kan daar bij slapen en dan nog zo dichtbij.

Bijna de HA gebeld voor tel. spreekuur, maar kon het foldertje zo snel niet vinden, daaruit bleek dat hij terugbel spreekuur heeft.

Dus zelf de inhaler gebruikt wanneer nodig en de ontstekingremmende inhaler van 1 naar 2 pufjes hoger gemaakt.

Gelukkig merk ik dat het nu minder wordt, maar dat dacht ik gisteravond ook.

Gelukkig is kostganger er nu niet, want  die hoort het ook.

Mijn "franse" zuster belde en dat gesprek duurde ruim 3 uur, dan is je dag bijna om, vooral als je pas om 3 uur opstaat.

Zo hoor je nooit iets en zo hangt ze geregeld aan de tel. Ja, zou ik ook doen als ik in  the middle of nowhere woonde.

Nogmaals : problemen met je luchtwegen wil je echt niet hebben.

Voor mij is het nu klaar, dat voel ik gewoon.

Iedereen kan bronchitis krijgen, maar bij mij gaat geregeld een straffe verkoudheid over in bronchitis.

Gelukkig ben ik bijna nooit verkouden.

Wat ik niet begrijp is, dat verkoudheid door een virus wordt veroorzaakt en zodra het verandert in ontsteking v.d. bronchiën, is het een bacterie. Vandaar de antibiotica, die lijkt me na 3 dagen toch wel begint te werken.

Ik hoop echt te kunnen slapen, want zat. komen die mensen v.d. reis en daar verheug ik me erg op. Zal toch in de auto moeten stappen om lekker te halen en voor het geval het zo uitkomt, benodigdheden voor kaasfondue.

Morgen nog niet, ook vanwege het weer, kan beter mijn fotoalbum afmaken en wat opruimen hier en daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...