Spring naar bijdragen

Voorstellen


Josje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Vandaag ben ik op dit forum beland, omdat de wens volledig te stoppen met drinken steeds sterker wordt. Ik weet ondertussen dat het heel moeilijk is om alleen te stoppen en dat elke hulp en steun welkom is.

De eerste keer dat ik met alcohol in aanraking kwam, zal ik zo'n 15 jaar geweest zijn. Een borreltje op zondag na de kerk. Zeer gebruikelijk in katholieke milieus. Een tijdlang was er niet veel aan de hand, ik ben echt dagelijks gaan drinken toen ik een jaar of 24 was en ging samenwonen. Hij dronk ook dagelijks, dus daar wisten we elkaar wel in te vinden. Ondertussen heb ik een nieuwe partner en ook hij drinkt dagelijks.

Ik ben nu 41. Ik heb het heel lang volgehouden 2 a 3 glazen per dag te drinken, maar het laatste jaar is alcoholgebruik opgelopen en wordt het vaak een fles wijn per dag. Ik schrik daar enorm van, die fles is zo leeg! En nog heb ik niet het gevoel dat ik dronken ben! De volgende dag voel ik me lamlendig, heb nergens zin in, ben passief en doelloos. Ik kan me vaak moeilijk concentreren. Voel me dan leeg, somber en depressief. En weet je waar ik maar niet achterkom? Waarom ik het doe, waarom drink ik? Ik weet het werkelijk niet. Ja, het maakt me losser in sociale contacten, dat is heel prettig. Ik kan me beter ontspannen, ook heel fijn. Maar ik heb een huis, een hond en een vriend. Ga volgend serieus op zoek naar een nieuwe baan, ik heb geen reden ongelukkig te zijn en mijn verdriet weg te drinken. Vroeger had ik toch ook sociale contacten en kon ik me toch ook ontspannen? Daar had ik toen geen drank voor nodig.

Ik wil graag helder zijn, ik wil kunnen ontspannen en genieten zonder drank. Ik ben de laatste jaren meer met spiritualiteit bezig, daar komt dan ook gezond eten, goed slapen en noem alles maar op wat goed is voor je lichaam en geest, bij. Maar mediteren met drank of mediteren met koppijn, lukt niet, dus ik kom niet verder, ik draai in cirkeltjes rond.

Ik heb wel het een en ander aan internetprogramma's gedaan, maar dat heeft maar tijdelijk geholpen, soms 3 weken niet gedronken, dan weer een tijdje volgehouden 2 dagen in de week niet drinken, maar ik val telkens terug en kom dan weer op dagelijks drinken uit. Minderen werkt niet voor mij, daar ben ik wel achter. Ik zal moeten stoppen. Mijn gedachte nu is begin januari te stoppen. Ook heb ik gelezen over De Helderheid, een centrum in Utrecht, waar je een training van 2 dagen krijgt en wat goed schijnt te helpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Josje en welkom bij ons forum.
Heb je ook al onze virtuele huiskamer gevonden? Daar waar we al onze problemen bespreken en raad vragen aan anderen?
Dat is bij ditjes en datjes. Als je dat aanklikt dan zie de de dagdraad van vandaag ook staan. Klik dat aan en als je dan de laatste pagina aanklikt kom je bij ons.
Hartstikke fijn als we je daar zien. Voor jou een eerste :present: als welkomsgeschenkje. Ik hoop dat je lang plezier hebt van ons forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje welkom!

Misschien moet je je niet druk maken over het "waarom" van je drinkgedrag. Ik zie bij mezelf ook geen directe aanleiding ervoor, heb een prima leven! Het sloop er langzaam in bij mij, steeds een glaasje meer. Steeds de grens verleggen. Ik zie het als een drug. Bij heroine wil je ook steeds meer. Bij drank ook, het is vergif.
Je wil ervan af, ok.... Daar moet je wat mee!
Waarom niet vandaag stoppen? Wat houdt je tegen? Waarom pas in januari?
Kom op en begin vandaag! Iedere dag is er eentje!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ekstertje,

We gaan rond de feestdagen op vakantie met vrienden en iedereen drinkt (stevig). Ik zou dan echt niet niet kunnen drinken. Ik ben er niet sterk genoeg voor. Sowieso zie ik het meest op tegen alle feestjes, verjaardagen en etentjes. In mijn vriendenkring en die van mijn vriend wordt veel gedronken. Ik weet, ik moet mijn eigen verantwoordelijkheid nemen, maar het maakt het niet gemakkelijker.

Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen hoe veel mensen toch al jarenlang niet drinken, knap hoor.

Ik wil ook nog een maatje zoeken als ik zover ben, zal ergens 2 of 3 januari worden. In mijn omgeving wordt het drankgebruik gebagataliseerd. Mensen zeggen tegen me, acht het valt toch wel mee. Terwijl ik de laatste weken steeds eerlijker wordt tegen een aantal goede vrienden. Het voelt als een grote worsteling, een grote strijd in mijn eentje, maar als ik die win, dat zou de beste prestatie van mijn leven zijn.

Groeten Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bolletje, ik heb de huiskamer gevonden en al wat mee gelezen. Wat zijn er toch veel mensen met een alcoholprobleem! Wat me ook opvalt is dat veel mensen extra hulp hebben/zoeken, de AA of een opname in een verslavingskliniek. Hoop dat ik het zonder red. Bedankt voor je berichtje, groeten Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje als je naar het bericht van Ekstertje kijkt, zie je aan de rechterkant een slotje staan. als je daar op klikt, kun je haar een p.b. sturen.
Als je een p.b. ontvangt, zie je links boven de pagina nieuwe berichten staan, als je daar op klikt, kun je ze lezen en ook beantworden.
Suc6.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Josje,

Welkom hier en ik hoop dat je hier wijsheid en inspiratie kunt vinden om te doen wat je wilt doen.
Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft. Over die gelegenheden waarbij gedronken wordt en waar je tegen op zie. Over die stagnerende spirituele groei. Over het diep van binnen aanvoelen dat het drankgebruik echt wel een belemmering gaat vormen....

Ik ben nu zelf een maand en een week gestopt. Al een feest gehad en doorstaan, een etentje gehad en doorstaan en nu laatst de jaarlijkse kerstborrel gehad en..... doorstaan:-) Wel beschouwd maakt het qua gezelligheid eigenlijk geen enkel verschil of ik nu drink of niet. Voor wat betreft mijn innerlijke rust wel degelijk. Het lijkt alsof er veel meer rust van binnen gekomen is. Ook voel ik een enorme grote innerlijke ruimte, meer bewustzijn en iedere dag dat ik niet drink is een parel aan mijn halsketting. Natuurlijk niet alles gaat even makkelijk en van zelf, maar toch, tot nu toe valt het mee en is het te doen.

Succes,

Jim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Josje een warm welkom in deze koude winter.
Ik heb even gekeken op de site van de helderheid.
Ik vind de prijzen wat commercieel eerlijk gezegd, maar misschien
zijn ze hun geld waard. Je spaart veel uit als je overstapt op lekkere thee
en watertjes. Maar je kunt er ook voor kiezen hier de ADB training te doen gecombineerd met hier komen. Velen hier zijn je voorgegaan en net als jij met vallen en opstaan.
Dat het voorheen niet blijvend lukt, zegt niets over nu.
Je wilt het en bent hier gekomen.
Toen ik hier kwam wilde ik het ook.
En kijk, dat is nu richting 1 1/2 jaar alweer, ik moet tegenwoordig (op mijn vingers)
tellen. In tegenstelling met de dagen, weken die maanden werden eerst.
Ik gun jou ook die rust.
Wat jouw strijd misschien wat moeilijker maakt is een dagelijks drinkende partner, dus daar
kun je beter duidelijk tegen zijn en liefst steun vragen. En wie weet, doet ie mee?
we hebben een feestdagen-pact, je kunt een maatje zoeken, aan Eks heb je een hele goeie,die
komt hier vaak ook, en als je het moeilijk krijgt, kom op t forum vóór je naar de winkel gaat.
Als ik het kan, dan jij ook, je hebt nog zoveel jaren te gaan waar je zonder drank zoveel meer uit kunt halen. Laat 2011 jouw jaar worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, wat een lief en warm welkom. Bedankt allemaal. Eks is inderdaad mijn maatje geworden, hardstikke fijn om eindelijk alles te kunnen delen wat alcohol aangaat. Je hebt gelijk Jane4 wat mijn partner betreft. Hij weet ook wel dat hij een alcoholprobleem heeft, net als ik. Hij vindt alleen de gedachte dat ik wil stoppen, al heel goed van mij. Maar of hij er zelf ook wat aan gaat doen, ik twijfel er aan. Ik ben deze maand aan het minderen en nog niet aan het stoppen. Heb nu wel, en dat is een tijdje geleden, al 2 dagen niet gedronken en ik kom al behoorlijk wat tegen. Onrust, een leeg, hol en knagend gevoel. Van 16.00 uur tot 21.00 uur veel aan wijn denken. Snel geirriteerd zijn en het gevoel hebben mezelf iets te ontzeggen, een beloning, ontspanning. Het is echt mijn moment, zo tegen 17.00 uur als het net donker is en dan met een boek en een glas wijn heerlijk in mijn stoel zitten. Concentreren op een boek lukt nu niet. Dat wordt nog wat als ik helemaal stop. Hoop dan inderdaad veel aan dit forum te hebben. Nogmaals bedankt en groeten Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vast Eks! en Josje natuurlijk.
17 uur is een bekende tijd bij beel mensen
misschien een lekker bisschopsdrankje brouwen
met druivensap. ikzelf drink liters zoethoutthee met verse gember
erin gesnipperd. Verwarmend, lekker zoet en kruidig.
En ja het forum is ook verwarmend
dus spitsuur rond 17 uur?!! afgesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Josje,

Ook ik wil graag even reageren,
ik herken veel in wat je schrijft, drank wat er zo langzaam insluipt en dan niet meer kunnen minderen, leegte voelen, verdriet en maar doormodderen.

Bij mij was het zo dat ik ben gekapt met dat wat me gevangen hield in de drank, in mijn geval mijn relatie met iemand die ook fors dronk, mijn mensen in mn omgeving laten weten dat ik ben gestopt met drinken, blijf je, .... dan is het mooi, pas ik dan niet meer in je leven, pijnlijk maar blijkbaar waar,
zo heb ik echt kunnen kiezen voor mezelf, niet drinken
en bleven de mensen die er echt toe doen me trouw, eerlijk ook.
Alleen zo is het me gelukt, wellicht is het voor anderen anders, dit was mijn keus, me niet meer laten verleiden door vrienden, sociaal gebeuren of wat dat ook, er echt voor gaan,

ik heb het adb programma gedaan via internet, sloot goed bij me aan, heb even meegedaan op het forum en las regelmatig daar, zo vond ik er toch steun.

inmiddels anderhalf jaar droog, superblij mee, een lieve man erbij, ook van t forum,
echte vrienden en dagelijks genieten van dat wat er toe doet,
het kan echt, het is niet eenvoudig, maar je krijgt er zoveel voor terug, het leven is prachtig nu,
en onderhand weet ik, en durf ik erop te vetrouwen dat trek weer verdwijnt, als je niet drinkt, verdwijnt trek weer, dat is nu veel beter te beseffen en te dragen ook,
alertheid altijd dat zeker,
gaandeweg leer je jezelf ook beter kennen ik kan af en toe glimlachen als ik merk dat mn geest me wil foppen, een weg wil uitstippelen om toch te gaan drinken, ik trap er niet meer in, dat vergt enige reflectie, maar het lukt,

ik wens je alle kracht toe om door te gaan, zoek de juiste mensen voor hulp en ondersteuning en ga ervoor, echt, het is zoveel mooier nu, vrij zijn van de drank, heerlijk..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Josje,

Mijn doel is alc de baas te worden. Ik ben sinds 18-11 geminderd naar 400 ml wijn per dag. Ik zou dit zo willlen houden maar aangezien ik al enk de fout ben in gegaan denk ik dat dit niet gaat lukken. :wacko:
Vandaar dat ik je ook schreef dat ik me misschien wel achter je aan zou sluiten. Helemaal stoppen met drinken bedoelde ik daar mee.

Succes gewenst, liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Myriam7, bedankt voor je berichtje. Ik heb in het verleden meerdere malen geprobeerd te minderen. Maar dat lukte niet, het was elke dag een worsteling en ik was dag en nacht met drank bezig. Vandaar dat ik moet stoppen, het is de enige manier. Het is niet gemakkelijk, de trek komt en verdwijnt en ik bekijk het per dag. Maar beter dit, dan er zoveel mee bezig zijn. Ik werd ook somber en depressief van de drank. De laatste week van het oude jaar ben ik eens eerlijk naar mezelf gaan kijken hoe ik me voelde met drank op. Dan kon ik me ook vervelen, of onrustig zijn of boos of verdrietig, merkte ik. Ook al mocht ik wel van mezelf drinken, dan waren de emoties erook. Het lost dus niets op en maakt het leven niet mooier. Ik moet zeggen dat ik al best een klein beetje trots ben met deze dag 3 :) Jij ook veel succes hetzij met minderen, hetzij met toch de stap zetten om te stoppen. Ik heb mezelf als doel gesteld: 3 maanden niet drinken. Nooit meer kan ik nu niet aan en niet overzien:( Maar ik ben benieuwd hoe ik er op dat moment bij zit. Misschien wil ik dan wel nooit meer, we zullen zien

Ook liefs van Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Josje

Hallo Jane, ik vind je verhaal heel bemoedigend en sterk. Wil je daarvoor bedanken, er spreekt veel vertrouwen en overtuiging uit. Kom je nog wel eens op het forum? Bedankt:present:



Josje haar kunnen we niet missen hoor. Zij hoort bij het forummeubilair. Onze kanjer in moeilijke tijden. Onze rots in de branding. En zo kan ik nog wel door gaan.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Josje,

Jou verhaal lijkt wel heel erg op het mijne. Ongelofelijk veel overeenkomsten.
zowel in ontstaan als motivatie van het alcoholprobleem.
Ik heb mij gisteren ingeschreven en ga zo een wie ben ik verhaal opstellen.
Maar ik dacht ik lees eerst eens wie er al op het forum zijn.
In iedergeval meer gelijkgestemden dan ik dacht.
Heel veel succes en ik hoop nog vaker met je contact te houden op dit forum.

Groetje Kanjer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...