joann Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
flipsen Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 dank je joannik denk ook dat je gelijk hebtzie langzaam in wat ik andere mensen heb aangedaan.maar ja daar kan ik nog maar weining aan veranderenkan wel kijken naar de toekomst en mijn contract met de duivel opzeggen maar helaas heb ik nog een uitwerkperiodegroet flipsen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
flipsen Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 goed plangaan we doen en we beginnen maar eens met een warm bad wat primaire zelfverzorgings activiteiten, een maaltijd maken voor mijn lief, en de houtkachel aanstekenbedankt voor je reactie ik had het ff nodiggroet flip Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hoi Flipsen,Ik had aan het begin van de behandeling ook vaak het idee dat ik alleen maar nog méér met alcohol bezig was, het hield me de hele dag bezig, en op mijn vaste tijd (om vijf uur 's middags ongeveer) kon ik me ondanks alle goede voornemens niet meer inhouden en stelde het stoppen/minderen uit tot de volgende dag.Ik ben het met Joann eens, als je denkt dat je nu tot de kern bent gekomen, kun je daaraan gaan werken. En de enige methode is: het eerste glas niet nemen.Sterkte ermee! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
flipsen Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 dank je annahet gaat mij nogal wisselend week adb daarna compensatie van jewelstenu loopt het gestaag op heb mijn doelen gesteld op minderen maar denk dat ik er niet aan ontkom om het helemaal te stoppen heb het vorig jaar 3 maanden gedaan lukt opnieuwgroet flip Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Ja Flipsen, heel herkenbaar. Minderen lukte mij ook totaal niet, al wilde ik het nog zo graag. Dan maar voor het hele werk hè. Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hoi allemaal,Denken is mijn grootste probleem...ook MIJN manier van problemen oplossen heeft nooit gewerkt...Het heeft dingen alleen maar substantieel verergerd...de reden daarvan is omdat ik in de greep van alcoholisme was...en alcoholisme manifisteert zich niet alleen in drinken en gebruiken maar vooral in het denken...obsessief denken...drinken en gebruiken zijn slechts het resultaat van het denken....Ik kan niet kiezen wat ik wil denken...was het maar waar hahahaha...wel wat ik er mee doe...maar als obsessies in het spel komen dan ben ik zo goed als kansloos....Een obsessie is gedachte die alle andere gedachten wegduwt en zichzelf centraal stelt..het is mij nog nooit gelukt om die obessie op eigen kracht of met counterdenken te overwinnen....ik dacht soms van wel maar 2 dagen niet drinken en dan weer los gaan is voor mij geen oplossing...Behalve een mentaal probleem (obsessie met drank en drugs en vul zelf maar in wat nog meer ...relatie , eten , sex , werk etcetc...) ben ik ook spiritueel ziek....dat uit zich in extreem egoisme....denken dat ik in het middelpunt van de wereld sta....alles draait om Ziza...ik zat vol met wrok , oneerlijkheid en angst , schaamte en schuldgevoelens...door het werken aan het 12 stappen-programma ben ik in staat geweest een hoop dingen te ontrafelen die totale waanzin waren wat ik dacht dat waar was...mijn beeld van de realiteit was totaal verstoord en onjuist...en door leren eerlijk te zijn en het toepassen van die stappen is obessie om te drinken en gebruiken verdwenen ofwel weggenomen....ik vecht niet meer tegen alcohol en drugs....geen dag....denk ik er nog wel eens aan ? ja maar dat is logisch ook...maar het stelt niks meer voor... Ik kan gaan en staan waar ik wil...Ook ik ben eens 7 maanden nuchter en clean geweest maar zonder wat te veranderen in mijn doen en laten...was ik ook niet in staat toe want ik was te bang en ik had er niet alles voor over om te veranderen want het viel wel mee toch? (mijn beeld van de realiteit was nog steeds zwaar en zwaar vertroebeld ondanks dat ik nuchter en clean was !!)...met als eindresultaat : drinken en gebruiken....Iedereen moet doen wat hij of zij wil....maar als je blijft terugvallen in drinken kan ik je uit mijn ervaring vertellen dat je het niet goed aanpakt....en dat het wel degelijk mogelijk is om verlost te worden van de obsessie om te drinken....Succes allemaal en een hele fijne dag toegewenst.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
helder Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hai ZizaIk heb een vraag aan jou, je verhaal geloof ik maar al te goed maar wat is het verschil gaan maken in je denken? kwam dat door de AA of heb je boeken gelezen of zo waar is het en kan verandering in denken beginnen ik heb natuurlijk tactus gedaan maar heb ook soms het gevoel dat er nog is werkelijks moet veranderen, maar wat weet ik nog niet.Hoi Helder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
moesje Geplaatst 2 december 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Zo hehe, ben weer een beetje beter te pas.Straks worden de kinderen opgehaald door papa om pakjesavond te vieren bij zijn ouders. Heb ik even wat rust om me heen.Ik wilde eigenlijk van alles nog doen vandaag, maar heb me er net maar bij neer gelegd, dat morgen en volgende week ook nog het een en ander kan.Ja Joan, ik baalde omdat ik idd te heftig reageerde, maar heb ook al weer met zoonlief gepraat. Hij luistert gewoon heel slecht en mn dochtertje heeft ook wel een heel eigen willetje, dus dat wordt voor mij ook nog iets om aan te werken. De juf wees me er ook al op. Ik moest voor de zekerheid naar zn oren laten kijken of het daar niet aan ligt en anders heeft het met een luisterhouding te maken. Nou ik denk zelf dat het dat laatste is en daar had papa ook een handje van. Ik mag niet meer tien keer vragen om iets, volgens de juf, maar hem duidelijk maken dat hij na 1 keer moet luisteren en anders een maatregel nemen, zoals b.v. de televisie uitdoen, even vastpakken en in de ogen kijken, op de gang enz enz. Als ik namelijk vraag of hij een snoepje wil, nou reken maar dat hij dat wel hoort!Nou ja, het heeft ook allemaal wel te maken met hoe het hier in huis allemaal liep. Mama, die maar overal achteraan moest en maar steeds blijft vragen en afwacht, maar goed daar komt nu verandering in!! En dat moet ik de kinderen langzaam aan duidelijk maken op een goede manier. En mister ex is niet meer mijn pakkie aan! Daar hoef ik niet meer achteraan; nou ja de zakelijke afhandeling waarschijnlijk wel, maar voor de rest heb ik niets meer met hem te doen.Oja, flipsen gelukkig staat nou contract niet op papier, toch? Dus je kunt het elk moment opzeggen, moet dat duiveltje in het flesje zelf de rest maar opdrinken!! Heel veel sterkte! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
moesje Geplaatst 2 december 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Oh ja kohtje mn zoon is 6 en mn dochter 4 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hoi Helder,Door het in het begin het tegenovergestelde te doen van wat IK wilde doen...Het uitvoeren van de 12 stappen ipv er over te lezen....En door het volgen van de suggesties van mijn sponser.... Aktie staat centraal...ik kan wel 150 boeken lezen over eerlijk zijn maar ik kan alleen eerlijk worden door het te DOEN...Ook kan ik wel 150 meditatieboeken lezen maar ik moet het DOEN....Al mijn taken en afspraken nakomen of ik nu wel of geen zin heb...ongeacht wat ik dacht of voelde...Naar AA meetings gaan of ik nu wel of geen zin heb....etcet... doen , doen en nog eens doen....Iemand in een meeting zei onlangs.."het gaat er niet om wat ik denk of voel maar wat ik doe" ...Mensen hebben een beeld van Ziza door wat ie doet in het leven en niet wat Ziza graag zou willen of over nadenkt...intenties zijn een begin maar hebben totaal geen waarde als ik niks doe...En dat bedoel ik me naar mezelf luisten...gevaarlijk..... ik probeer zo min mogelijk naar mijn stemmetjes en gremlins te luisteren op elk gebied...en ze te laten voor wat ze zijn namelijk gedachtes.....en er niet op in te gaan....Ik kan alleen leren als ik uit mijn schulp kom en door de oncomfortable zone heen ga....situaties waar ik bang voor ben en die achteraf ALTIJD anders uitpakken dan wat ik van tevoren dacht dat er zou gebeuren...dit bewijst voor mij dat wat ik denk niet vaak klopt...en dat begint zo langzamerhand een meer en meer geruststellende gedachte te worden....het geeft mij innerlijke rust...Ik weet zoveel over mezelf , ik weet wat schadelijk voor me is etcetc..maar het heeft me nooit gestopt te drinken en gebruiken...kennis is niet de oplossing...aktie is de oplossing i.c.m. met een Hogere Macht die in mijzelf zit...en daarmee in contact te komen...en hoe beter het contact hoe rustiger ik ben....Spiritualiteit is voor mij de oplossing... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hoi Helder,Als het goed is ben jij al heel wat langer alcohol de baas dan ik, ik kom net kijken. Ik begrijp je vraag aan Ziza. De afgelopen twee weken heb ik ook heel sterk ervaren dat ik er met alleen niet drinken nog lang niet ben. In de maanden dat ik nu niet drink ben ik tegen zoveel dingen in mezelf aangelopen, die ik heel lang met alcohol onderdrukt ben, dat ik emotioneel in de knoop ben komen te zitten. En de afgelopen 2 weken is de zucht om dat alles maar weer met alcohol te gaan onderdrukken weer heel erg toegenomen. Ik ben daar erg van geschrokken, want het blijkt wel dat ik er nog lang niet ben. Op advies van een vriendin heb ik deze week hierover contact opgenomen met mijn hulpverlener bij de internetbehandeling, hoewel mijn behandeling eigenlijk al afgesloten is. Ik heb ook al antwoord gehad (ze zijn héél attent), en daarin zei hij dat als ik na langere tijd (ik ben nu 16 weken ADB) nog steeds drang heb naar drank, er meer aan de hand is dan alleen mijn verslaving. Ik moet daar dus echt hulp bij gaan zoeken, en ik moet je bekennen dat ik dat heel moeilijk vind. Hoewel mijn emoties en complexen voor mij heel reëel zijn, heb ik altijd het gevoel dat ik me aan loop te stellen, en ik kan daar heel moeilijk met iemand face to face over praten.Ik weet niet of jij een duidelijk beeld hebt van wat er bij jou achter je alcoholgebruik zit, maar ik denk dat voor jou hetzelfde geldt. Je moet eraan werken, eventueel met iemand erover praten, om te ontdekken wat het is. Desnoods hier, op het forum, dat doe ik ook. Hier vind ik een hoop minder eng dan met een -peut. En je kunt al discussiërend, en de stukjes van anderen lezend, heel veel over jezelf ontdekken heb ik gemerkt.Groetjes, Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Ziza, daar is een hoop moed voor nodig, om te doen waar je doodsbang voor bent. Respect, omdat het jou lukt.Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Anna, ik denk dat bij jou toch de grote knoop zit in gebrek aan vertrouwen. Je emoties en complexen zijn voor jou heel reëel maar je hebt het gevoel dat je je aan loopt te stellen. Je voelt je schuldig naar je omgeving toe. Waarom? Als je gevoelens voor jou reëel zijn, waarom zouden ze dat dan niet voor anderen zijn? Gebrek aan zelfvertrouwen of gebrek aan vertrouwen in je omgeving? Hier op het forum kun je misschien wel wat hulp en steun vinden, maar professionele hulp lijkt me toch niet onverstandig, hoe eng het ook lijkt...je angst om er met iemand face to face over te praten spreekt eigenlijk al boekdelen.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
helder Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hai Ziza Das meer dan duidelijk wat je zecht en het is niet aan dovemans oren namelijk ik had dat gevoel ook een beetje dat te weinig doe en nog steeds te veel zit te denken, denken over dingen die gedaan moeten worden zonder er over na te denken.Ha dus dit kan ik in mijn zak steken he, mooiEn Anna voor de gevoelens die opspelen nu die niet verdrinkbaar zijn, heeft het form mij heel erg geholpen ik was sterk aan het vereenzamen, ik zat eens naar TV te kijken dat ouderen op leeftijd, kunnen vereenzamen en ook depresief kunnen worden, en nu na ja, daar herkende ik mij in.Stom he ik ben pas 44 ha ha dus dat brengt mij weer bij Ziza daar gaan we wat aan doenGroetjes Helder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Klopt hoor Kohtje, en Joann, wat jij zegt klopt ook. Als ik een ander adviseer te gaan doen wat ik zelf niet durf, ben ik in feite óók bezig mezelf moed in te praten.Maar mijn berichtje aan Helder was dit keer echt niet bedoeld als de zoveelste uitpluizerij van mezelf, ik herkende in wat hij zei gewoon iets wat ik zelf ook ervaar. En zei dus tegen hem hetzelfde als wat tegen mij is gezegd, that's all. En Ziza's antwoord is heel to the point en goed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
helder Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Hai Joann en AnneDat is denk ik wel een verschil van het niet drinken, ik voel mij sterker in confrontaties en ook rustiger in kontakten er is minder angs of beter schuld gevoelens bij mij, in kontakten.Die gevoelens maakt dat ik de andere eerst probeer in te schaten wat die denkt, en confrontatie voor het gemak dan maar uitstele of afstelde.Lekker stom maar ja zo gaat dat als je niet lekker in je vel steekt. Helder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Eetsmakelijk Joann, later. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
helder Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Ik ook ga weer wat doen en een happie eten enzo hoi hoiGroetjes Helder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lady Geplaatst 2 december 2006 Rapport Share Geplaatst 2 december 2006 Helder, ik ben ook 44 jaar en zit ook aardig in een isolement.Veel kontakten heb ik afgestoten de laatste jaren; sommige omdat het goed was omdat deze mensen geen goede invloed op me hadden, sommige omdat de drank belangrijker voor me was.Ik schaam mij daarvoor, dat ik drank prefereerde.En nu moet/mag ik weer opnieuw beginnen...aan opbouwen in plaats van afbreken.Wat een mooie nieuwe kans en uitdaging, maar wat eng ook!Ziza, ik lees je graag, je bent zo serieus bezig, maar soms m.i. bijna op het enge af.Serieus is hartstikke goed maar het enge vind ik dat je op me overkomt als iemand die zijn ego totaal wil afbreken, omdat die blijkbaar helemaal fout is ofzo...geneigd tot alle kwaad, duivels.Het enge hiervan vind ik dat een mens niet zonder ego kan, het ego en het spirituele zelf moeten volgens mij leren samenwerken, in harmonie zien te komen, niet het een of het ander verstoten.Mijn reaktie komt vanuit mijn ervaring.Ik heb een aantal jaren zeer intensief therapie gedaan, waarin mijn streven was me spiritueel te ontwikkelen. Inherent was dat ik door vele pijnen moest.Op den duur raakte ik zo in de war door mijn grote verlangen een liefdevol een onbaatzuchtig mens te worden, dat ik zwaar depressief raakte en in dagbehandeling moest vanwege deze depressie. De deskundigen noemden mijn probleem een 'zeer zwak ego' een 'ik-zwakte'.Door een combinatie van deze dagbehandeling en AD heb ik geleerd mijn IK; mijn ego weer te versterken. Dusdanig dat ik weer goed kon funktioneren in deze wereld; ik deed een studie en had een prachtige werkplek waar ik me helemaal thuis voelde.Na vier jaar brak dit drukke maar tevens fantastische leven me op, als alleenstaande moeder kon ik die kar niet meer trekken, hoe graag ik ook wilde, mijn lichaam riep me een zwaar HALT toe. Wat was ik teleurgesteld in mezelf!Nog steeds wel eigenlijk, ook al spreekt mijn ratio een geheel andere taal.Nah, tot zover, pffft...ik zit me hier te 'zweten'. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden