Spring naar bijdragen

zondag 10 december

stien

Aanbevolen berichten

@Anjo
Ik hoop dat je schildklier niet te lang blijft klieren. Vermoeidheid is bij mij altijd zo'n gremlin die verleidelijk naar me knipoogt en in de vorm van alco zegt: Neem mij! Ik ben blij dat je op dit moment zo sterk in je schoenen staat.

@Knuffie
Wat heerlijk voor je dat je jezelf zo in de hand kan houden. Ik hoop voor jou dat jij die klik kan vasthouden. Ik zit helaas in hetzelfde schuitje als Marion, Anna en waarschijnlijk de meesten van ons. Ik denk dat we allemaal het liefst "normaal" met drank zouden willen omgaan. Voor mij geldt, dat ik het eigenlijk niet kan uitstaan dat ik de regie van mijn gedrag maar niet in de vingers kan krijgen.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik zo'n theemuts ben, die altijd gaat voor alles of niets. Hoe vaak ik doorgedronken heb tot het lichtje uit was, wil ik eigenlijk helemaal niet weten. Daar kan ik best af en toe wel heel verdrietig van worden. Aan de andere kant heeft het me ook iets gebracht. Er is geen verslaafde of in depressie gezonken mens waar ik niet bij mee kan voelen. De onmacht die mensen zichzelf aanpraten en waar ze heilig van overtuigd zijn, herken ik maar al te goed. Het heeft me geleerd open te staan voor iedereen en niemand te veroordelen.

@Mick
Dank je wel voor de site. Ik heb 'm meteen opgeslagen. Kan ik, als het nodig is, weer met beide pootjes op de grond komen :) En, uh, ik merk dat ik toch ook echt heel gezellig kan zijn zonder drank en ook meer zelfvertrouwen heb, omdat het uit mezelf komt en niet uit de fles :D

@Kohtje, hi, hi, en Anna
Mijn poezenkinderen schijnen :rose:;) ook met die prachtige observerende ogen van ze!

Ga zo uit eten, weer zo'n situatie waarbij alco als vanzelfsprekend is, maar ik ben vastbesloten te genieten van m'n Spa'tje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sneeuwwitje, de site openen, op favorieten klikken en dan opslaan in favorieten.

Alcohol wordt niet alleen door 'ons' geassocieerd met gezelligheid, maar door bijna iedereen. Ook mensen die 'normaal' kunnen drinken, vinden dat alcohol bij een feestje, een gezellig samenzijn, of wat dan ook past. Daarom zijn die gelegenheden voor ons ook zo eng, omdat je al gauw te horen krijgt dat je 'gezellig een glaasje mee moet doen'. Waarschijnlijk vraagt niemand zich af of het eigenlijk wel zoveel gezelliger is, en waarom dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@anna:
Men wordt wat losser in de tong, de spanning wordt doorbroken, etc. Maar dit zou nuchter toch ook moeten kunnen? Ik denk dat het merendeel van de mensen, drank om deze redenen gebruikt.

En ja, het kan inderdaad soms best grappig zijn, om die grenzen een beetje te verleggen met elkaar. Maar ja.... Het is spelen met vuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Mick, klopt. Maar ik heb inmiddels een paar feestjes nuchter meegemaakt, en ik heb gemerkt dat die drempelverlaging die het gevolg is van alcohol drinken maar tot op zekere hoogte de spanning breekt en 'leuk' is. De mensen die drinken ervaren dat zelf zo, maar heel vaak worden er ook teveel dingen gezegd, die nuchter niet gezegd zouden zijn. Er zijn al heel wat ruzies ontstaan en relaties verbroken door dingen die gezegd zijn onder invloed. En toch blijven we maar denken dat het leuker en gezelliger is met een glaasje op.

En spanning verlagen, je losser gedragen moet zonder alcohol inderdaad ook kunnen. Ik denk dat heel veel mensen veel te vast zitten in een stramien van normen en waarden die er met de paplepel ingegoten zijn, die bepalen dat je bepaalde dingen niet doet, dat je niet spontaan, ontspannen, losjes mag zijn. En daarom hebben ze alcohol nodig om af en toe die opgebouwde spanning even los te kunnen laten. In feite geen gezond mechanisme als je het mij vraagt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@anna:
Ja, inderdaad. Ik vind ook dat je helemaal gelijk hebt. Ik ga ook regelmatig nuchter naar een feestje en dat is ook best wel leuk, behalve dat ik dan sneller moe ben en snel hoofdpijn krijg van de rook (terwijl ik al drinkend de ene met de ander opsteek).
Ik denk dat ik het vooral moeilijk vind in 1 op 1 contacten. Zo'n feestje doorsta ik wel, of ik ga gewoon niet. Ben eigenlijk niet zo gek op feestjes, dacht vroeger van wel, maar dan kon je me ook letterlijk opvegen. Leuk hoor. Mick het feestbeest en als ik niet mee deed, dan was ik een "partypoeper". Ja, nu ben ik dat inmiddels wel gewend.
Nee, 1 op 1 vind ik moeilijker. Gezellig (weer dat gezellig) met een goede vriend of vriendin een "borreltje" doen. Zonder borreltje is het toch echt heeeeeel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raar eigenlijk. Ik hoor altijd dat "gezelligheid" zo'n typisch nederlands woord en begrip is. Dat dat in geen enkele taal is om te zetten. Terwijl er toch in vele taalgebieden gedronken wordt. Zal het in het buitenland dan minder gezellig zijn met een drankje op dan hier in Nederland? (Sorry, Knuffie, ik reken je niet tot de Nederlanders, je bent een trotse Belgische, maar je behoort, hoe je het ook wendt of keert wel tot het Nederlandse taalgebied, dus jij hoort hier ook bij, hoor. Opdat je je niet buitengesloten voelt;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Mick

@anna:

Ja, inderdaad. Ik vind ook dat je helemaal gelijk hebt. Ik ga ook regelmatig nuchter naar een feestje en dat is ook best wel leuk, behalve dat ik dan sneller moe ben en snel hoofdpijn krijg van de rook (terwijl ik al drinkend de ene met de ander opsteek).

Ik denk dat ik het vooral moeilijk vind in 1 op 1 contacten. Zo'n feestje doorsta ik wel, of ik ga gewoon niet. Ben eigenlijk niet zo gek op feestjes, dacht vroeger van wel, maar dan kon je me ook letterlijk opvegen. Leuk hoor. Mick het feestbeest en als ik niet mee deed, dan was ik een "partypoeper". Ja, nu ben ik dat inmiddels wel gewend.

Nee, 1 op 1 vind ik moeilijker. Gezellig (weer dat gezellig) met een goede vriend of vriendin een "borreltje" doen. Zonder borreltje is het toch echt heeeeeel anders.

Bedoel eerder, bepaald soort feestjes dan. Ik ben ook geen 18 meer.
:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

Anna, daarom zeg ik ook dat ik een paar glaasjes drink en dan stop omdat teveel niet meer gezellig of leuk is!! Ik ben nog niet zover dat ik volledig stop maar nu lukt het me om er na 3à4 vanaf te blijven! Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik niet depressief ben of geen noemenswaardige problemen op dit moment!

Hoi kohtje

Ik heb een partner die me steunt en we hebben afgesproken dat als hij merkt dat ik terug afglij dat hij me er direct op attent maakt!! Ik hoop dat het blijft lukken zoals ik nu doe want daar voel ik me nu goed bij! Ik ben echt wel een trotse belgische;) maar ook hier wordt er over gezellig gesproken als het over feestjes en alcohol gaat!! We spreken het alleen niet zo lekker sappig uit als jullie:P!!
Leuk dat je aan het schilderen bent, beetje preciezig werk naar ik las in een vorig berichtje? Ik heb al 9 zandkaarten gemaakt en de eerste is getiteld 'kohtje', haha, leuk, hé!!

Hoi marion en mick

Ik hoop ook dat ik het zo kan houden en dat ik binnen een tijd niet besef dat ik toch moet volledig stoppen maar dat zijn zorgen voor later, hé!! Ik kan ook beter praten of meedoen als ik iets gedronken heb maar niet meer als ik teveel gedronken heb, begrijp je? Daarom stel ik nu voor mezelf de limiet !!

Veel groetjes van knuffie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Viel me deze week nou juist zo op, geen flessen alleen tas met lege potten voor de glasbak.
Geen dagelijks gepieker wanneer en waar doe ik de boodschappen.
Geen zware tassen sjouwen.
Eind van de week gewoon bloemetje kopen, beloning?
Helaas als bij mij een fles open gaat, wil ik de bodem zien. Waarom? Ik ben er nog niet echt achter, maar de plannen zijn er wel.
Voorlopig voor mij geen feestjes, helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...