Spring naar bijdragen

Woensdag 13 december


Zeeman

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ik begrijp je nu beter Koh.
Als mij vroeger werd verboden te drinken kroop ik in mijn schulp
en ging stieken toch drinken.
Net een klein kind dat niet volwassen is geworden.
Door te accepteren dat ik machteloos stond tegenover drank, mijn leven daardoor stuurloos was geworden gingen deuren voor mij open, die voorheen gesloten waren..
Bedankt.

Cato ik herken de afhankelijkheid in je verhaal.
In die afhankelijkheid schuilt de onverwerkte pijn van vroeger.
Deze pijn herbeleven en een plaats geven heeft er toe bijgedragen dat ik ben gaan herkennen waarom ik op latere leeftijd mijn eigen leven niet kon leiden en altijd afhankelijk ben gebleven van mijn omgeving.
Ik ben altijd bang gebleven in de steek te worden gelaten, mijn verlatingsangst was groot.

Ik denk dat terugkijkend naar je eigen jeugt je deze afhankelijkheid wel herkent.
Opvoeders maken hun kinderen afhankelijk en remmen de ontwikkeling door hen alles uit handen te nemen, in plaats van los te laten.
Het raakt me diep wat je vertelt.
Op het moment ik opstandig werd en niet meer wilde dat mij alles werd aangedragen (waar ik niet had omgevraagt)en ik op eigen benen wilde staan mijn eigen keuze wilde maken ...........was ik een ondankbaar kind........
Ze hadden toch zooooooooveel voor mij gedaan en ik had handen vol geld gekost.
Een enorm schuldgevoel was het gevolg...

Op het moment ik voor het eerst ging werken kwam pa een jaar lang mijn salaris opeisen omdat ik zo duur was geweest in het onderhoud.
Het ergste is dat ik toendertijd de reactie van een vader normaal vond.
Nu daarop terugkijkend is het een pijnlijk en verdrietige situatie en het is niet voor niks dat ik steeds weer terug kom op de voorwaardelijke liefde en ware liefde.
Liefde is er wel of niet...een beetje liefde bestaat niet.
Bedankt voor je openheid.

Rudy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy,

Er bestaan gezinnen die ontwricht zijn.

Er bestaan ook gezinnen die ontwrichtend zijn voor het kind.
Uit zo'n gezin komen jij en ik en nog vele anderen, helaas.
Hoewel de relatie met mijn ouders nu goed te noemen is, ik weet dat dat komt omdat ik nu, volgens hun maatstaven leef. Probeer te voldoen aan hun verwachtingen, in ieder geval de schijn op te houden dat dat zo is. Dat heeft maar 1 oorzaak, ik wil ze niet nog een keer kwijtraken.

Dit beseffende denk ik terug aan jouw zin, namelijk: Geruststellen is een relatie op basis van angst en voorwaardelijke liefde. En dat doe ik keer op keer op keer bij hun.

Ik heb je, geloof ik, al eerder gezegd dat we raakvlakken hebben die hun oorsprong vinden in onze jeugd.
Ik ben nog steeds afhankelijk van mijn omgeving,
Probeer te voldoen aan verwachtingen die ik ( nog) niet kan waarmaken voor mezelf.

Jij ook bedankt
Cato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zooooo, hé.... wat raar allemaal. Had ik net aan Anna geschreven dat ik bang was dat ze d'r ineens niet meer zou zijn (computer..POEFFFFF bedoel ik) en dan valt ineens de boel hier helemaal stil. Niet alleen de computer maar alles. De halve straat zat ineens zonder stroom... Nou ja, ze hebben wat in zo'n grijs kastje op straat zitten friemelen en er is weer stroom, hoi hoi... Wat ik wel gek vind is dat ik midden in een welkomstberichtje aan Doon zat en dat dat -zonder dat ik het verzonden heb- toch op het forum staat. Snap ik niet...
Maar goed, ik ben er weer. Hoewel...ik ga nu weer aan het werk... Doeg doeg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Marieke,

Ik wil je niet tegen spreken maar ik denk dat je niet moet verwachten dat je man je ondersteunt. Hij weet ook niet wat dit forum is omdat hij niet meeschrijft en dan is het moeilijk te begrijpen... Misschien houd hij al helemaal niet echt van achter de p.c zitten!? Jij hebt dit probleem en jij moet dat oplossen verwacht niet dat een ander dat voor je doet!! Jij kan dat ook je bent sterk en laat het ook zien aan je man. Ik denk ook dat hij even geen vertrouwen in je heeft met het stoppen wat eerlijk gezegt niet heel vreemd is als (wat ik lees) je van de week weer gedronken hebt. Begrijp me niet verkeert dit is zeker geen aanval op jouw Marieke. Ik probeer je alleen te laten zien dat jij je zelf alleen maar kan veranderen en je man alleen maar kan wachten tot het zover is. En waarschijnlijk helemaal niets van jouw gevecht begrijpt en je probleem! Zet je zelf eens in zijn schoenen echt voor de partner lijkt het me ook moeilijk!
Heb je zelf geen rijbewijs?? Wil je dat niet halen? Zorg dat je sterk genoeg wordt dat je zelf overal naar toe kan gaan en niet afhankelijk bent.


Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allen, heb even terug gelezen. Er zijn weer heftige verhalen over het scherm gerold.

Doon, welkom op dit forum!

Marieke ik denk dat je nu wel wakker geschut bent, doe er wat mee!

Fijn dat alle computers het weer doen, al is het wat stilletjes op dit moment op het forum.

BamBam, zijn alle tochtgaten gedicht of gedigd , ik weet het even niet, dan maar gevuld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, je hebt helemaal gelijk over die werkdruk. Maar het is moeilijk tegenwoordig, je krijgt er gewoon geen personeel meer bij. En als je 's ochtends begint met twee ziekmeldingen, waar je soms uren mee bezig bent om die weer op te kunnen vullen schiet het niet echt op. We proberen hier met z'n allen te dragen en niet klagen. Het helpt namelijk niet en kost extra energie. Elke dag weer maken we er gewoon een gezellige dag van voor zover het kan. Een maal per maand klagen we onze nood bij de hogere baas, meer kun je niet doen. Neemt niet weg dat ik toch klaag als ik eenmaal weer thuis ben hoor, brandende voeten, dood moe. Maar ja, is ook niet alleen van het werken toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil hier nu onder het genot van een kop koffie nog even mijn abrupt onderbroken welkom aan Doon afmaken...

Nogmaals, welkom Doon. Je bent denk ik mooi op tijd met je hier aanmelden. Ik bedoel, er is in je omgeving door je drankgebruik nog niet echt iets kapot gegaan. Dat je voor jezelf hebt vastgesteld dat je je vriendschap met alcohol misschien wel moet beïndigen voelt als een trieste beslissing. Misschien juist wel doordat er nog niets echt kapot is gegaan. Was alles om je heen wel in duigen gevallen door de drank dan was die beslissing misschien makkelijker te nemen geweest. Je kunt dan makkelijker inzien dat alcohol geen vriend is maar een gluiperige duivel die je de illusie geeft een troostrijke en gezelligheid biedende vriend te zijn.

Je hebt al wel in de gaten dat de drank een loopje met je begint te nemen. Dat je het niet altijd meer zelf in de hand hebt. En dat bedoel ik eigenlijk wanneer ik zeg dat je mooi op tijd bent...

Als je een tijdje gestopt bent zul je, als je goed naar jezelf kijkt, luistert en voelt, merken dat je er beter door wordt. Misschien is het verstandig om je partner op de hoogte te stellen van je ideeën over je alcoholgebruik en het voornemen dat je hebt. Dan wordt er niet raar opgekeken als je ineens niet meer wilt drinken. En misschien kun je wat support verwachten tijdens je strijd, want een strijd is of wordt het.. zeg ik niet om je te ontmoedigen maar om je te waarschuwen.

Ik wens je in elk geval veel succes en schrijf hier mee over wat je zoal tegenkomt.. We proberen elkaar hier zoveel mogelijk te steunen en bedenk dat je niet de enige bent die het er moeilijk mee heeft.

Groet, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh Stien, dat jij met zo'n zware baan, altijd alcohol dronk.
Dan heb je toch vaak met een kater moeten werken en dat lijkt me helemaal zwaar.
Hoelang ben je nu gestopt?

Rudy, smaakte het brood, na al die beschuitpap?

Kohtje, moest er wel om lachen, dat jij midden in een zin wegviel, vooral na jouw berichtje over Anna.
Wel raar dat het inderdaad verzonden is.

Bammetje, hoe is het met je tochtstrip?

Ik ben met de administratie aan het uitzoeken, heb er maanden tegen aan zitten hikken, maar vandaag heb ik de stoute schoenen maar eens aangedaan en ben er mee begonnen.
Wat een zooi, maar het geeft wel aan, dat ik weer wat energie begin te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Femmy,

Fijn dat het weer wat beter gaat, je klinkt in ieder geval positiever dan een tijdje geleden.
Hopelijk lukt het je om alleen in het weekend te drinken, ik heb het ook en poosje geprobeerd, maar ik was zo bezig om naar dat weekend uit te kijken, dat ik daardoor donderdags alvast met het weekend begon en zo kwam alles weer snel op het oude gedrag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sneewwitje, nee nooit met een kater aan het werk, daar is mijn verantwoordelijkheid te groot voor.
Ik ben ook nooit een dagelijkse drinker geweest maar de dagen die ik wel dronk was de hoeveelheid te veel. En ik voelde dat ik afhankelijk werd, begon 's ochtends al te denken waar ik de boodschappen ging halen en hoeveel er nodig was. Ik draai veel late en nachtdiensten dan heb ik geen tijd en zin om te drinken, klinkt eigenlijk heel gek he? Maar na een late kom ik eigenlijk de volgende dag pas terug om half een en dan ga ik gelijk onder de wol. Ook hanteer ik strenge regels voor mij zelf. Bij een vroege dienst moet ik ook vroeg te bed, soms ga ik al om 21.00 plat. Nee voor mij is het probleem mijn vrije dagen te hanteren, voorheen mocht ik nooit voor vieren drinken. En op mijn vrije dagen probeerde ik samen met mijn glaasje alles te verwerken hetgeen me dus niet goed lukte, ja de alcohol verwerkte ik prima. Ik ben op 16 november gestart met de tactus therapie, juf is tevreden. Ik doe het rustig aan, heb voor de maand december een slag om de arm genomen, vond de juf goed idee. Dus helemaal droog, hoeft eigenlijk nog niet, maar gaat me op het moment goed af. En eerlijk gezegd schaam ik me, om op het forum uitgebreid te melden dat ik een uitglijder heb gemaakt. Ik begin dan gewoon met de teller op 0.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Stien,

Die schaamte waar je het over hebt komt voort uit schuldgevoel naar jezelf toe. Je hebt je iets voorgenomen en dat is niet waargemaakt. Maar die schaamte moet alsjeblieft geen belemmering zijn om uitglijders toch hier te melden, en liefst ook uitgebreid te omschrijven zodat we hier op de hoogte blijven van het proces waar je midden in zit. En zomogelijk weer tips kunnen geven om verder te gaan. Je hebt al wel gemerkt dat je hier niet veroordeeld wordt om een uitglijder, wel beoordeeld.

Die slag om de arm is waar ik het gisteren en vanmorgen over had. Jezelf niet teveel onder druk zetten zodat het misschien makkelijker is om nee te zeggen dan wanneer het al nee is en je je daar aan moet houden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien,

Dat doe ik ook, als ik een uitglijder maak, dan begin ik ook weer gewoon op 0, want anders voelt het bij mij niet goed. In sommige dingen ben ik dan ook perfectionistisch (wat een woord, begin nu te twijfelen of het wel goed geschreven is)
Als ik b.v. gisteren maar 4 glazen had gedronken, dan nog begin ik opnieuw te tellen.
Ik tel echt alleen de droge dagen.
Maar het komt niet vaak voor, dat ik maar zo weinig drink, want meestal sla ik helemaal door en dan te bedenken dat er mensen zijn die een hele avond over 2 glazen wijn kunnen doen.
Bij mij is het alles of niets.

Joann, hoe is het met je? Ik weet het is woensdag, maar ik mis je hier op het forum.

Goh, wat is het vanmiddag rustig hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Femmy, leuk dat je er weer bent. En fijn dat het goed gaat met je. Ben je al bij die therapeut geweest, die de huisarts je aanbevolen had?

Sneeuwwitje en Stien, ook hallo. Gelukkig dat het rustig is, anders had ik nu veel te veel om bij te lezen. Drukke middag gehad, ik ga nu even uitpuffen.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,

Medevechters in de strijd. Ik was er ff niet (druk druk druk). Na een weekend tandhakken (echt) vreselijk ben ik nu braaf weer dagen aan het tellen 406, 407, 408.
Ach het zal mijn straf wel zijn en dan NEE NEE NEE
Uit de cursus Minder Drinken (een aanrader !!! op internet te volgen ook) erg leerzaam haal ik weer dezelfde gedachtes als bij de internettherapie van Tactus: helpende gedachtes, trek over je heen laten komen, dat vergeet je toch enigszins na een jaartje.

Eh...... dat is geen ogen uitsteken dus, ik vind het nog steeds tussen 16-17 uur moeilijk zat, al heb ik wel mijn afleiding gevonden: kwart voor vijf tv aan met dr. Phil en een fles Spa Rood erbij, in de reclames het eten maken (is al voorbereid dan) en om zes uur, uiterlijk kwart over zes eten.

Ook welkom Doon, je bevindt je in goed gezelschap hiero.

Affijn we slepen ons nu eerst naar het hockeyveld voor Dochter, over een uur weer terug, gelukkig staat de prak al klaar.

O ja en over dat tellen: ik heb natuurlijk ook mijn uitglijders gehad..... en besloten dat dat onderdeel uitmaakt van het ADB-leerproces (mits niet té gek dus bij dag 99 redde ik de 100 niet toen wou ik opnieuw beginnen, maar heb meteen aan de bel getrokken, gestopt en gewoon doorgeteld).

De spanning van de 100 dagen was gewoon té groot.

Let op de Gremlins !!! In het donker hebben ze vrij spel en opeens zit er een op je schouder !!! Meppen hoor. We laten ons niet kisten hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion volgens de instruties mocht ik vandaag weer een broodje eten.
Het broodje smaakte goed maar ik was alweer vergeten dat ik gisteravond onder de in veel vet gaargestoofde eieren ook al twee broodjes heb gegeten.
Ik word een beetje misselijk als ik er nu aan denk..
Groet
Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, ik ben geroerd door je antwoord.
Eens heb ik hier op het forum laten weten dat ik het moeilijk had, de hele avond hebben de tranen gestroomd boven de computer en had nog moeite om te antwoorden. Ik ben werkelijk erg gesteund, maar al die aandacht, dat ben ik niet gewend. Ik heb veel mee gelezen en weet inmiddels dat jullie niemand veroordelen en alleen een duwtje in de goede richting geven. Maar toch die schaamte, en aandacht voor mijn alcohol gebruik dat kan er bij mij nog even niet in. Met de tactus therapie heb ik het ook best moeilijk, zeer confronterend en kost mij soms hoofdbrekens. Het in december een slag om de arm houden, heb ik hier op het forum advies gevraagd. Ik moest op een gegeven moment een beslissing nemen. De meeste reacties, wat ik me er van herrinner (rot woord toch, daar heb ik de pest aan, want stukken ontbreken vaak)waren het geloof ik niet zo mee eens. Maar ik heb mijn gevoel gevolgd en voel mij nu minder onder druk staan. Overigens had ik voor de kerst al voorzorgs maatregelen getroffen, gewoon 's avonds werken. Uitglijders melden is de schaamte voorbij voor mijzelf, ik toon mij zwak, heb een hekel aan mezelf en voel dan geen recht om hier te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, ja om 16.00 tot 17.00 zijn ook voor mij de moeilijke minuutjes. Soms begin ik al om 15.00uur te koken. Kan ik om 16.00 achter de strijkplank, tv aan. 17.00uur is meestal mijn man thuis, zoveel door te praten dat ik afgeleid wordt. Deze truukjes heb ik wel hier op het forum geleerd, een ieder nog bedankt!

Anna, lekker uitrusten, heb je verdiendt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, waar, je raakt me.
Ik ben zwak maar ben niet gewent om over deze zwakheden te praten, naar zoveel jaar kost me dit de grootste moeite. Vandaar die hoofdbrekens voor de tactus therapie. En dan de volgende dag naar je werk, waar ze heel anders tegen je aan kijken. Lijkt wel......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...