Spring naar bijdragen

Woensdag 13 december


Zeeman

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Allez vriendjes en vriendinnetjes,

De dag is weer begonnen.

Rudy, de vulling van m'n voortand ligt eruit. Vlgs mij noemde Stien het een tochtstrip. Jaaa, van je forumvriendjes moet je het maar hebben... hihi Mag zo naar de tandarts.
Ik hoop dat het hem weer lukt het gat te dichtten(1 of 2 T?) We zullen zien.

Haha wat jj schreef over dat je soms heel hard moet ;lachen als je de dradjes leest dat heb ik ook! Ik moest net ook zo lachen om de pogingen van Zeeman en Koh om de tekst van Knuf te ontleden.

Fijn dat jij je weer wat beter voelt Rudy. Later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke,

Eerst het compliment: wat goed van je dat je naar de AA bent gegaan. Ik wet niet of ik dat ooit zal durven. En om misverstanden te voorkomen, dit meen ik echt!
Hierna komen de hardere woorden, als je er geen zin in hebt lees er maar overheen dan.

de vraag rijst bij mij; Wat wil jij nou?!

Jij hebt een probleem jij drinkt, te vaak, te veel. Als jij naar de AA wilt en je man wil je niet brengen ga je maar met de bus, de fiets, de tram of voor mijn part ga je lopen.

Ik kan me voorstellen dat hij je niet wil brengen. Vlgs mij is het nog maar vier dagen geleden dat jij de hele nacht aan de zuip bent geweest. Ik had je ook niet heen gebracht.

En ik ken de beweegredenen van je man niet. Ik kan slechts gissen naar de reden waarom hij zegt dat hij liever heft dat je een paar wijntjes drinkt. Misschien kan hij al die emoties niet volgen en is hij heel tevreden en blij met je als jij je weet te bepreken tot een wijntje of drie, vier per dag. En wil hij verder niet zoveel en ook niet echt dingen veranderen.

Maar ik blijf erbij; wat wil jij? Je moet niet op anderen gaan zitten wachten, jij wilt iets dan moet je een plan maken hoe je er kan komen. En niet zielig gaan doen dat hij je niet wil brengen terwijl je net zelf enorm aan de boemel bent geweest. Jij wilt niet meer drinken, prima voornemen.

Hoe is de reactie van je man eigenlijk na zo'n uitspatting. Is hij boos, is hij gelaten, zet hij koffie voor je nadat je je roes hebt uitgeslapen en vraagt hij of je het leuk hebt gehad? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Marieke, ik wens je succes met de te nemen stappen.

Groet BB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goedemorgen allemaal.

Marieke, weet je nog dat ik je een paar dagen een berichtje op het forum aan je schreef?
Waarin ik je aanraden om de reden voor het drinken te gaan zoeken?
Het klinkt alsof je thuis niet jezelf kan zijn , niet tot rust kan komen. Dat moet afschuwelijk zijn.
Ik heb zo een tijdje geleefd en vluchten dan naar de slaapkamer met Jan.
Ik had het geluk dat ik geleerd heb om de dingen te doen die ik wil zonder afhankelijk te zijn van anderen. Mijn ex was er nooit door zijn werk en toen heb ik mijzelf de vraag gesteld, wil ik nu leuke dingen doen of daarmee wachten tot de enkele dagen per jaar dat hij thuis is.
Je zoon is al ouder en volgens mij woon je in de stad dus OV moet geen probleem zijn dus meiske,
stel je niet afhankelijk op en ga naar de AA en andere dingen die je leuk vind. Alleen, het zal even wennen zijn maar eenmaal gewend zal er een wereld voor je open gaan.
En vraag hulp bij je huisarts door een verwijzing zodat je therapie krijgt en inzicht krijgt waarom je je zo rot voelt.

Anna,
Ja dat ken ik, anderhalf uur reizen voor een puh eindje. Neem je thermosje mee en een goed boek.
en het belangrijkste berust erin. Vooral het laatste helpt echt. Maar leuk is anders.

Cato, ik moest gelijk weer aan die advertentie denken waarin iemand naast een schaap wakker werd.
Moest ik altijd zo om lachen, pure herkenning natuurlijk.
Zonder gekkeheid zo'n vachtje in je bed slaapt heerlijk. Als ik wat voor je kan doen met je studie dan weet je me te vinden.
Zet hem op, meiske! Je kan het.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedevandaag allemaal...

Allereerst even Rudy. Ik stel niet voor om het met de feestdagen maar met z'n allen op een zuipen te zetten, ik stel de mensen die gebukt gaan onder een "algeheel drinkverbod" -al dan niet door zichzelf opgelegd- voor nog eens bij zichzelf te rade te gaan of dit wel de oplossing voor niet drinken is. Een verbod wekt aversie in de hand. Waardoor dus spanning ontstaat en de drang naar drinken toe kan nemen, waardoor dat verbod dus nog zwaarder gaat wegen etc. etc. etc.... met het gevaar van bezwijken en daaruit voortkomend weer schuldgevoelens. Geen prettige situatie.

Om deze niet-prettige situatie niet te laten ontstaan is het wenselijk geen verbod boven het hoofd te hebben hangen. Men is altijd vrij om te kiezen tussen wel en niet drinken. Maar de keuze van niet drinken zou op "willen" gebaseerd moeten zijn. De motivatie is dan stukken groter dan bij "moeten". Ook dan zullen er misschien (hevige) trekmomenten komen maar "wil" is gemakkelijker te handhaven dan "plicht". Er kan bij wijze van spreken speelser mee omgegaan worden.

Dat is wat ik bedoelde te zeggen, en ik hing het verhaaltje nu even aan de feestdagen op maar uiteraard geldt dit niet alleen dan maar in het algemeen, het hele jaar door...

Dus voor alle duidelijkheid, ik wilde geen vrijbrief geven, slechts een aanwijzing om na te denken over het waarom wel of niet drinken.


En verder wil ik iedereen een fijne dag wensen met veel herstelkracht na operaties, met gebitten en zo.
En Mick ook veel sterkte en beterschap de komende tijd. Hopelijk tot gauw weer hier...

Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koh,

dat is nu precies wat ik eerder bedoelde met mijn betoog over mezelf.Ik wil dolgraag weer gaan genieten van de " geneugten des levens" maar weet dat ik daar nu nog bij lange na niet gereed voor ben.
Inderdaad ik WIL weer gaan drinken, maar op het tijdstip dat IKZELF bepaal en hoeveel IKZELF bepaal. En mezelf kennende is dat tijdstip nog lang niet inzicht, al dacht ik eerder deze week van wel. Maar die valkuil hebben jullie me leren herkennen. Daarom ook mezelf geen totaal verbod opgelegd want ik weet dat dat niet haalbaar is. Net als het voorbeeld over gemaakte beloften eerder in het betoog van Rudy van afgelopen nacht
Ik wens een ieder in elk geval sterkte de komende dagen, en niet alleen de feestdagen maar ook voor de prive situaties waarin sommige van ons verkeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke het greep me best aan toen ik je berichtje las van het vorige dagdraadje. Een huivering van herkenning ging er door me heen. Jouw machteloosheid en echt niet weten wat je man nou van je wil.
Waarom wil hij je niet naar die meeting brengen, ik lees tussen de regels door dat hij er anders niet om maalt om je ergens naar toe te brengen.

Je kan me verbeteren als ik de plank finaal mis sla. Er zijn partners die verslaafd zijn aan hun verslaafde partners. Zoals drank jou iets opleverd, levert jouw verslaving hem iets op. Je bent afhankelijk van hem en hoe naar het ook klinkt; er zijn mensen die een goed gevoel krijgen als hun partner van ze afhankelijk is. Hij zegt zelf dat hij liever heeft dat je elke avond wijn drinkt.

Ik heb een partner gehad, 6 jaar lang, en de laatste jaren was ik op elk denkbaar gebied afhankelijk van hem. Mijn stemming hing af van zijn humeur. Als hij vrolijk was was ik dat ook. Als hij dat niet was deed ik er alles aan om hem blij te maken, je kunt je wel voorstellen hoe ik hem vertroeteld heb. Als ik weer eens uit m'n dak was gegaan, en ik dronk 9 van de 10 keer uit frustratie omdat ik hem niet gelukkig kon maken ( zei hij ook gewoon), dan putte ik me uit met excuses, nam de schuld volledig op me want ik dronk en hij niet. Hij werkte, ik kon dat niet meer op het laatst. Dus hij was geweldig, maatschappelijk en sociaal geslaagd en ik niet. En ik beloofde uiteraard beterschap. Van alles heb ik geprobeerd, maar altijd als ik op het punt stond iets te gaan ondernemen verzon hij wel iets dat ik dat niet ging doen. Hij zou me steunen maar toevallig 'zei' ik dan weer iets waardoor hij dat even niet kon 'opbrengen', of hij zou me wegbrengen ergens naar toe maar maakte dat ik te laat kwam. Och, ik kan zoveel opnoemen.
En begrijp me niet verkeerd, je bent niet van de een op andere dag afhankelijk van iemand, daar gaan jaren overheen. Jaren van geestelijke indoctrinatie, in mijn geval ook fysiek geweld en financiele mishandeling. Ja, dat bestaat. Ik had geen inkomen en hij gaf me geld, contant. Ik mocht naar de kapper wanneer hij het nodig vond. En er was altijd drank. En andere geestverruimers. Want feesten konden we als de beste met z'n tweeen. Op het laatst wilde ik niet meer, dan zei hij dat hij zijn gerief elders ging halen. En dat deed ie ook. Uiteindelijk ben ik gevlucht. Hij was zo verschrikkelijk kwaad geworden dat ik een weekend naar mijn broer was gegaan. Hem alleen had gelaten. Met m'n laatste restje gezond verstand ben ik uit huis gerend, met alleen de kleren die ik droeg. Dat was 2,5 jaar geleden.
Nog steeds belt ie, vraagt me hoe het gaat, of hij langs mag komen. Zijn nieuwe vriendin is zwanger maar ik blijf de liefde van z'n leven zegt ie.

Dit is een extreem voorbeeld van partners die een verslaafd zijn aan hun verslaafde partner. En ik hoop dat ik de plank missla nu.
Maar Marieke, wat de anderen op het forum ook al zeiden, het gaat er niet om wat HIJ van jou wil. Het gaat erom wat JIJ van jezelf wil. Wordt weer de sterke onafhankelijke vrouw die je eigenlijk bent, ga naar de meetings, deel mee dat je gaat en ga met het ov. en stop met het jezelf afvragen wat hij nou eigenlijk van je wil, hij wil dat je blijft drinken dus dat is voor jou geen optie toch?
Sterkte, Cato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

De computerproblemen zijn hier weer aanzienlijk. Mijn laptop is nog steeds niet opgestart, en de pc waar ik nu achter zit is zo druk bezig met de opdrachten van mijn zoon dat ik een uur zit te wachten eer ik mijn eigen woorden in beeld zie verschijnen. Maar we geven niet op.

Kohtje, is snap wel wat je bedoelt met met je berichtje gisteravond, en je uitleg van vanmorgen, om jezelf geen verbod op te leggen, maar niet te willen drinken. Ik denk alleen dat het voor veel mensen zo simpel niet ligt. Heel velen 'willen' volgens mij die in hun hart graag iets drinken met de feestdagen. Alleen willen ze niet veel te veel, geen kater, het niet uit de hand laten lopen. En ze weten inmiddels ook, dat ze dat hoogstwaarschijnlijk niet kunnen. En daar zit nu precies de kneep. Als jij diep in je hart iets wil drinken, dan kun je jezelf wel wijs gaan maken dat je dat eigenlijk niet wil, maar dat voelt ook als een soort verbod. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind het vervelend voor de mensen die zo ontzettend tegen die feestdagen aan zitten te hikken. De zenuwen vallen voor mij nog steeds wel mee. Ik wéét van mezelf dat ik hoogstwaarschijnlijk niet met mate kan drinken, en ik heb me daar inmiddels bij neergelegd. Dat geeft al een hoop meer rust. Ik hoef me niet af te vragen of ik het misschien wel kan, of ik het zal proberen. Ik kan het niet, dat heeft jarenlange ervaring wel duidelijk gemaakt. En verder weet ik nog dat ik vorig jaar verschrikkelijk veel gedronken heb, en ik weet zeker dat ik dat in ieder geval NIET meer wil. Dus wil ik niet drinken. Ja, voor mij is het vrijwillig en ik sluit me dus bij jouw woorden aan. Maar ik begrijp heel goed de tweespalt waar veel anderen in zitten.
Ik zeg trouwens nooit nooit. Het is me al een keer eerder overkomen dat een glas in mijn handen werd gedrukt, en ik al drie slokken had genomen voordat ik er goed over na had gedacht. Ik kan me voorstellen dat er een keer een situatie zal zijn, dat ik het moeilijk vind nee te zeggen, dat ik toch maar één glaasje mee doe. Maar ik neem het me niet voor, en ik ga er ook niet vantevoren al over nadenken.

BamBam, sterkte bij de tandarts. Laat je ons straks allemaal weer je big smile zien?

Cato, op naar de volgende nieuwe dag. Laat je even weten hoe het met je gaat?

Stien, ik heb je berichtje over de drukte op je werk met belangstelling gelezen. Hou één ding in het oog meid, die stagiaire moet uiteindelijk zelf de beslissing nemen of ze haar diploma wil halen. En als nu al iedereen het haar gemakkelijk maakt, omdat ze toch niets doet, wat voor collega krijg je hier dan later aan? Laat haar maar een keer op haar b*k gaan, misschien dat ze dan in gaat zien dat ze er zelf iets voor moet doen. Ik weet alles van de onderbezetting in ziekenhuizen. Teveel patienten en teveel verantwoordelijkheid voor één persoon, en dan nog opleidingstaken en administratie erbij. Laat je niet gek maken, en hol jezelf niet voorbij. Het mag best wel eens af en toe (liever nog regelmatig) gezegd worden dat het TE VEEL is. Als mensen zoals jij nooit aan de bel trekken, blijft iedereen maar denken dat het wel gaat, en verandert er nooit iets.

Knuffie, goed van je dat je naar de huisarts bent geweest. Ik hoop dat je een beetje hebt kunnen slapen, en vandaag weer fris op.

Joann, ik weet dat je af en toe leest. Een fijne woensdag, opa en oma dag toch? Ik hoop dat het goed met je gaat.

Ik ga me vandaag wijden aan mijn boodschappen op de fiets, en een nieuwe onderneming met het openbaar vervoer. Zal wel weer véél tijd gaan kosten. Ik volg je tip op Anjo, en neem een boek mee. En zal proberen me níet te ergeren.:)

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal
ik ben nieuw hier en ik heb jullie verhaaltjes enzoo gelezen.
ik moet zeggen dat ik altijd maar alleen ben met mijn drinkprobleem.
Door dit allemaal te lezen zie ik dat mijn probleeem universeel is met dezelfde klachten enzo.
Ik ben een man en ben al 14 jaar bij dezelfde partnet.Echt een bourgondier wat eten en drinken betreft
Sport graag en niemand weet door mijn overkomen dat ik alcoholist ben.
Ik wil echt het onder controle gaan krijgen.
Er is nog niets echt stukgegaan in mijn omgeveing maar de drank gaat een loopje met mij nemen.
Ben redelijk wanhopig...zit eigelijk een beetje te janken nu ik dit besluit heb genomen
wie wil mij helpen

bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jep Anna, dag 3 heeft aangevangen.

Tis ook wat je zegt, weten dat je niet wil drinken maar dat ook voelen is een wereld van verschil.
Ik moet het mezelf in deze fase verbieden en doe dat met een paardemiddel. Gelukkig dat het bestaat.
Hopenlijk is dat op termijn niet meer nodig maar tot die tijd leg ik mezelf echt dat verbod op.
En heb daar, weer, vrede mee trouwens.

Trouwens, het lijkt erop dat je gremlins weer ondergedoken zijn joh, fijn hoor!

Liefs, Cato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anna,

Ik ben bang dat we jou binnen afzienbare tijd kwijt zijn hier op het forum... Dat je een "patsboem" ervaring gaat meemaken. Ik hoop het niet, maar de berichten over je computer(s) klinken onheilspellend. Met veel kunst- en vliegwerk weet je hier nog steeds te komen, maar hoe lang duurt het nog voor je computertjes Patsboem doen en dan helemaal niks meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Doon,

goed dat je je meld om hulp te vragen. Ik denk dat wij allemaal op het forum bereid zijn om je zo goed mogelijk te helpen. Het is ook goed dat je probeert controle te krijgen voordat het uit de hand loopt en er wel dingen stuk gaan. Weten bepaalde mensen in je omgeving al dat je problemen hebt met de alcohol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Doon,

Welkom op dit forum van "lotgenoten" . Hulp kun je hier voldoende krijgen, als je er open voor staat. Allemaal kanjers op dit forum. Dankzij de mensen hier ben ikzelf nu ruim 5 weken van de drank af, na 30 jaar met volle toewijding aan Bachus te hebben geofferd.
Schrijf je problemen van je af, stel je vragen, neem deel aan de discussies en probeer de juiste motivatie uit dit forum te halen. Velen is het gelukt, dus waarom jij niet ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een patsboem met je computer Koh? Ik dacht even dat je bang was dat ik me vandaag of morgen helemaal lam zou gaan zuipen, en jullie me daardoor kwijt zouden zijn. Voor die computer patsboem ben ik inderdaad ook bang. Het was ook mijn plan om binnenkort een nieuwe aan te schaffen, maar door dat gedoe met die auto is dat weer naar de achtergrond geschoven. Geen geld.

Doon, natuurlijk ben je welkom hier, en willen we je helpen. Je bent niet de enige van wie de omgeving niet door heeft wat er aan de hand is. Schrijf regelmatig mee op de dagdraad (je zit al goed) en laat het weten als je het moeilijk hebt ergens mee. Succes met niet drinken!

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo dat is een warm welkom...bedankt allemaal
dat voelt als een warme deken op mijn tranen smoel
ik zou het erg fijn vinden met jullie het een en ander uit te wisselen.
ik sta nu op het punt eidelijk iets te gaan doen aan deze waanzin.
ik ken de vele valkuilen maar waarschijnlijk sommige niet.
Eigelijk wil ik dit ""maatje"helemaal niet loslaten maar ik weet dat het verlaafde duiveltje dit in mij zegt.
Ik drink veel en schijn af te moeten bouwen.
Mensen in mijn omgeveing bv mijn moeder broer en partnet weten dat ik teveel drink.Maar ik zie er nog prima uit voor mijn 42 jaar sport veel en en praat iedereen om.
Maar ik wil nu eens naar mijzelf kijken met dit probleem.
en ik ben ontzettend bang dit aan te moeten gaan.drank is heerlijk tegen die storm in mijn kop maar nu zie ik dat het geen middel meer is maar de alcohol zorgt nu zelf voor een rede te drinken.
ben heel blij met jullie
nu al.

thanks doon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Doontje,

Weet je dat Tactus weer mensen aanneemt voor de internetbehandeling?
Misschien is het een idee om met begeleiding te gaan afbouwen nu?

Ik heb mezelf gisteren aangemeld, gewoon, voor wat extra steun en begrip weet je wel?
Niet dat hier geen begrip vind, die is er volop, maar ik wil dit zodat ik een extra stok achter de deur heb om mijn aandacht niet te laten verslappen. Daar ben ik namelijk de vorige keer door voor gaas gegaan.
Het is maar een suggestie hoor.

Nogmaals, welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...