Spring naar bijdragen

Goedemorgen, alweer 2januari

visje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal. Ik heb weer slecht geslapen, maar nu omdat mijn vader midden in de nacht met ambulance naar het ziekenhuis moest. Heb daarna nog lang liggen woelen. Ik hoop dat alles ok is.
Nu eerst maar werken, jullie horen me nog wel vandaag.
Allen een goede dag. Visje(gaaaaap)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen allemaal.

Vervelend van je vader Visje, ik hoop dat het niet al te ernstig is. Erg veel slaap is jou de laatste tijd niet vergund, ik hoop dat daar snel verandering in komt.

Zit je nachtdienst er nu op Knuffie?

Allemaal een fijne, en voor velen denk ik weer een 'gewone' dag.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedevandaag allemaal,

Zo, vanmorgen weer gewoon om kwart over zes opgestaan en nu het gevoel dat het 'gewone' leven weer begonnen is. Ondanks dat het een bewogen einde van het vorige jaar is geweest, zowel hier thuis als op het forum, heb ik een warm gevoel. Ik voel me goed dat ik er allemaal zo nuchter, en dan bedoel ik gewoon nuchter zonder drank, op terug kan kijken en net zo nuchter nu weer verder kan.
Ik wens alle mensen die deuken hebben opgelopen een voorspoedig schadeherstel (lijkt wel een reclameboodschap van een of andere verzekeraar) en een nuttig en plezierig verblijf hier op het forum.

Anna, ik zit hier voor je te duimen en hoop dat het helpt want zonder miljoenenprijs zul je het toch moeten zien te rooien. Wel oppassen voor overstekende stenen, lantaarnpalen, bomen en wat Dies allemaal nog meer zei.

Zeeman, Joann en anderen die opnieuw verder gaan met de strijd, voel je hier thuis alsjeblieft. Als het hier niet kan waar dan wel? Vertrouwen en wantrouwen zijn niet kant en klaar te koop, dat zijn van oorsprong zaadjes die moeten wortelen en groeien en uiteindelijk zelf weer nieuwe zaadjes opleveren.

Lady, ook jij hopelijk weer gekalmeerd evenals Ferry. Eerlijk duurt het langst blijkt maar weer. Allebei een pluim.

Knuffie, jij weer sterkte na je nachtdiensten. Nu weer drie weken thuis??

Tja en de rest ook het allerbeste. Wat zijn er toch veel mensen hier. Fijn.

Nu ga ik in de garage maar eens de kampeerspullen die we na de afgelopen zomervakantie uit de auto hebben gehaald en in een hoek hebben neergelegd uitzoeken en opruimen. Voor sommige gebeurtenissen hanteer ik het gezegde: Beter nooit dan laat, maar hier geldt toch wel: Beter laat dan nooit. Volgende maand hebben we de ruimte hard nodig want dan gaan ze hier de badkamer uitbreken en vernieuwen. Dan moet er dus opslagruimte zijn.

Tot later.

Koh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@visje:
Hoop dat het mee valt met je vader en dat je vanavond lekker kan slapen.

@anna:
Ik heb voor je geduimd. Als je nog meer geduim nodig hebt, dan zegt u het maar.

@kohtje:
Laten komen en laten gaan.... duurt maar 5 minuten.
Sterkte!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen,

Anna, ik duim voor je.

Visje, sterkte met je vader, ik hoop dat het meevalt.

Koh, succes met het opruimen.

Zeeman, Ik hoop dat je vindt, waarom het eerste glas, naar binnen in gegaan.

Een ieder die ik vergeten ben, een prettige en vooral droge dag.

Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Visje, veel sterkte met je vader. hopelijk valt het allemaal mee.

Tja Anna, dat stomme geld ook. Ik hoorde gisteren dat onze huizen nieuwe ramen enzo krijgen, ook nieuw toilet. Dat worden dus een paar lawaaige weken maar betekent ook nieuw behang lijkt me.
We krijgen wel een overlast vergoeding, niet veel natuurlijk, we blijven Zeeuwen:D
Zoals jullie weten zit ik op een krap budget en zit op krijgertjes. Misschien wordt het tijd om het beneden
volwassen aan te kleden. Hoe dat weet ik nog niet maar komt tijd komt raad zeggen ze toch altijd.

Ik moet er tegen aan, heb ontzettend geluierd de afgelopen week maar nu ligt er een hoop werk op me te wachten.

Iedereen een goede dag. EEn goed begin van het jaar is het halve werk!

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal.

Visje, sterkte meissie, en verder iedereen bedankt voor de opbeurende woorden.
En natuurlijk een ieder sterkte in het gevecht tegen da drank en nogmaals een hele goede gezondheid toegewenst.

Voel me de afgelopen week gewoon, hoe zal ik het zeggen, het vliegveld van Zurich heet zo. Hou ik het netjes. Een barstende hoofdpijn, moe, kortademig, hoesten, luchtwegen zitten verstopt, voel me geradbraakt.

Vandaag wordt weer de eerste dag van een serie droge dagen van ........?? wie weet hoelang. Voel me ondanks dat ik zo beroerd ben me mentaal een stuk sterker dan de afgelopen week. 2e kerstdag ziek op bed gelegen, nieuwjaarsdag op bed gelegen bij moeten slapen. Najaarsdip ? winterdip ? wie zal het zeggen ?
Zometeen de kerstversieringen weghalen, moeders heeft gisteren het meeste weggehaald, vandaag pa en de jongste dochter, bijna 18, de rest.

En mensen ook hier is de nieuwjaars klapper niet gevallen, nada noppes niente helemmal niks. Zal tzt weer met lood in de schoenen, zweet in de handen bord voor m'n kop naar m'n werk moeten ;)
Volgende week maandag m'n huisarts weer terug van vakantie, zal de goede man maar weer eens opzoeken.

Ben blij dat alle verplichte feestdagen weer om zijn, terug naar de orde van de dag.

Burgers Boeren en Buitenlui, ik heb gemerkt dat ik niet zonder het forum kan, dus als het jullie niet verveelt zal ik jullie van m'n dagelijkse beslommeringen lastig vallen LOL, ok een glimlach dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Zeeman,
nou ben ik vergeten hoe het vliegveld in Zürich heet, maar ik kan het me bijna voorstellen.

Je slecht voelen heeft niets te maken met drinken of niet.
Eigenlijk heeft geen enkele omstandigheid in het leven te maken met drinken of niet.
Dat dachten wij, drankzuchtigen, alleen maar, wij hebben zélf die koppeling gemaakt.

En laat dit nou een leuk bruggetje zijn naar mijn verhaal;
In 2006 heb ik die verbindingsdraden allemaal doorgeknipt
alle leuke, alle vreselijke, alle schokkende en alle (zogenaamd) feestelijke gelegenheden zonder drank meegemaakt.

Ik kan alles zonder de roes van drank.
Maar niets is makkelijker, leuker, prettiger of aantrekkelijker geworden.
Alles is hetzelfde gebleven.
Ik ben dezelfde gebleven.

Ik voel me zeer rot, erger dan alle voorafgaande maanden, zonder te bevatten waarom nu dan..........

Nu ik geen drank meer nodig heb, heb ik ook het niet-drinken niet meer nodig.
Ik kan rustig 1 slok wijn nemen en dan de hele week niets.
Ik taal er niet naar, ofschoon ik wel iets gedronken heb, onlangs.
1 x een bodempje, 1 x een slok.
het kan me gestolen worden, maar het is een prettig idee dat ik heel misschien wel sociaal kan drinken.
Heel misschien.
In elk geval ben ik de angst echt kwijt, wat ik een paar weken geleden nog niet had, toen merkte ik dat dat dronken gevoel optrad na 1 glas en dat vond ik angstig.
Het gaat er dus om voorlopig dat te vermijden.

Ik kan al helemaal anticiperen op vragen als: waarom zou je nou drinken?
Wat zet je op het spel?
Als je drank niet nodig hebt waarom neem je het dan?

Het zijn misschien de vragen die we ook gesteld hebben n.a.v. Rebos'vragen, een paar maanden terug, waarom alles op het spel zetten?

Voor mezelf kan ik antwoorden dat ik niets op het spel zet. Ik heb eerst geleerd heel matig te drinken, waardoor ik mijn eigen discipline heb getraind.
Daarna ben ik lange tijd helemaal gestopt, waardoor ik de rust in mijn hoofd terug kreeg en de discipline kon afschakelen.
Maar ik hoef helemaal niet streng te zijn als ik niet onmatig ben. En daar ga ik mezelf eens in leren onderzoeken.
Waarom zou ik nou drinken? Tja, dat zouden we misschien aan Tactus kunnen vragen.............
Alle verslavingsinstituten op het gebied van drank (Tactus, Trimbos, Nivel etc) propageren gematigd gebruik van drank.
Waarom maken deskundigen zich niet sterk voor de absolute nullijn?
Waaom zou ik drinken? Omdat ik geloof dat het geen kwaad kan. Wat niet wil zeggen dat ik het op regelmatige basis ga doen.
Zo eet ik af en toe ook wel eens taart, niet omdat het nou zo goed of zo slecht is en ook niet dagelijks en soms sla ik het af. Als ik te zwaar dreig te worden eet ik een tijdje helemaal niets taartigs. Genotsmiddelen, genot, tja, wat een leuk woord, genot....................

Als drank bepalend zou zijn voor erop of eronder zou ik de veilige kant van de lijn moeten en willen kiezen, en wat ik soms lees is die situatie voor heel velen zo kritisch. Dus mij zul je blijven zien toejuichen om toch vooral te stoppen met drank als je er een probleem mee hebt.
Pas dan kun je zien wat het echt voor je leven betekent.
Bij mij (helaas?) geen opzienbarende omkeringen bij het nuchter worden. Bij zoveel anderen wel, gelukkig. Ik blijf een voorstander van niet-drinken, omdat je heel goed zonder drank kunt.
Maar ik wil geen scherpslijpende antidrinker zijn.

Elk het zijne
dan komt het goed met ons

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag, al weer middag, ik heb het gevoel dat de tijd vreselijk snel aan mij voorbij gaat.
Het gevoel overal achteraan te moeten hollen, zowel in daadwerkelijk opzicht als het verwerken van emoties. Deze jaarwisseling zal mij nog lang heugen, en hoor jullie al denken, hou er nou maar over op. Gebeurd is gebeurd, maar heeft wel een enorme indruk op mij nagelaten en mogelijk op meerdere mensen. Maar ik ben er voor mijn gevoel wel heel sterk van geworden, ik ben de feestdagen droog doorgekomen ondanks alle strubbelingen. Heb goede hulp tijdens moeilijke momenten van het forum gehad, mijn ervaringen hiermee zijn toch niet stuk te krijgen.
Dus een ieder die stoppen gaat, blijf vooral schrijven, mijn ervaring is het helpt.
En zoals Petra zegt voor mij is het ook stoppen geworden, ondanks dat ik van tactus nog mocht drinken in de maand december. Stoppen heb ik ervaren als makkelijker dan maar twee glazen nemen in het weekeinde. Ik voel me toch wel al een beetje trots met deze kleine overwinning van de afgelopen dagen en ga nu tot de zomervakantie. Vandaar zie ik wel weer!

Anna, ik duim mee hoor!

Visje, hoop dat het allemaal goedkomt met je vader.

Zeeman, succes en ja je hebt luxe paarden en werkpaarden, ik weet nog zo net niet wat beter voor een mens is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

By the way, flappen zijn op, nog 14 oliebollen in de aanbieding. zijn niet aangeraakt, volgend jaar haal ik ze niet meer.
Ga nu evenals de anderen, kerstboomaftuigen, rommel ruimen en weer boodschappen doen. Eenvoudige verse maaltijden verzinnen, dan blijft er straks misschien weer tijd over voor een goed boek!!
Laterrr..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Guys, Girls & People,

Ben de dag met een vette grijns begonnen (NOT).
Heb tot 3 uur liggen piekeren. Ik kan zoooooooooooooooo waanzinnig goed piekeren. Vooral over geld. Aangezien ik principieel niet gok, kan ik nooit de loterij winnen, je wilt niet weten wat een rust het geeft. En van van 13,50 in de maand die zo'n *** lot kost zeg 10 jaar niks winnen = 1620 euro bespaard, geweldig toch.

Ik ben natuurlijk lid van de Gereformeerde Gemeente dat wisten jullie al, niet roken, niet drinken, niet gokken, ik rijd geen auto, woon in een bescheiden huurhuis en voed de kinderen op met de harde deugden van het ware leven.

En jaaaaaaaaaaaa ook vandaag zwarte panties onder mijn zwarte rokje.

Daarmee ga ik braaf naar het schadebedrijf, me zielig voordoen om te kijken hoe groot de schade is......

O o o o o mijn schoonmoeder zei altijd: wie spot zal bespoten worden (wat een uitdrukkig he) en nee, ik ben opgewekt r.k. gelukkig, een prettig geloof zonder levenszware zondenlast, zo triest vind ik dat.

Maar inmiddels leid ik bijna een nonnen-leven, dat wel. Alleen zing ik minder (althans lager) dan Julie Andrews in The Sound of Music.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo luitjes, effe rusten.

Zojuist een hele hoop kerstspullen opgeruimd en nog niet klaar, morgen weer een dag. Wat kan die vrouw van mij een troep in huis halen, ongelooflijk, maar gezellig is het wel, geen klachten, inrichten doet zij, kan zij ook heel aardig en heel leuk, maar dan alles weer opruimen..................... heb vandaag al vier dozen met versiering naar zolder gesleept, allemaal voor binnenshuis, morgen de rest buitenshuis weghalen, Aandelen ENECO of ESSENT of NUON zullen zo wel weer instorten. Maar het was weer gezellig. Dit was een gratis beurstip !!!

Ga zo een maaltijd bereiden van de kliekjes van de afgelopen week. Broccoli met kaassaus, witlof met kaasssaus (en ham), bloemkool met kaassaus ( en knoflook ).
Bij de slager een verse worst laten draaien zoals ze dat alleen maar in het Noorden des Lands kunnen. Ik kreeg hier in het westen, vroeger verse worst daar lustten de honden geen brood van.
Net als gebakken bloedworst, heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk, maar dan uit Stadskanaal of omstreken of Drenthe. Kocht ooit eens hier bloedworst, had de slager speciaal voor me gemaaakt. Heb het maar aan de hond gevoerd want ik vond het niet te vrete.... Heb de slager dat ook verteld en hem een stuk bloedworst gebakken zoals ze worden gemaakt in Nieuw Buinen, Heeeeeeeeeeeerlijk, Vond de slager trouwens ook ??????

En dan nog een stukkie droge "Koster worst", ook lekker door de snert met een varkenspoot op een plakje zwart Fries Roggebrood, beetje warm. Jongens ik schei uit, ik begin alweer te kwijlen, net als m'n hond ;)

Effe toetje gaan maken, tot laters, blijf ingelogd staan, ben zo terug............... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeeman, bedankt voor het aanbod, heb even mijn buik vol van feestjes evenals bollen. Hoewel ik dit jaar geen ananasbol heb geproefd, eind van het jaar misschien weer. Het is nu weer tijd om aan het lijntje te denken. Salade, rauwkost, mager,mager, mager, en vooral water.

Houtje, het waanzinnig goed piekeren klinkt zeer herkenbaar. Maar over de loterij begin ik nu toch wel na te denken. Normaal doe ik daar ook niet aan mee, maar als ik een jaar niet meer drink, heb ik toch wel veel meer uit bespaard. Zeg dat je dan één kans in de 20 jaar hebt om de vetpot te winnen, dan heb je op z'n minst 5 kansen in het leven, helaas zijn er bij mij al twee kansen verkeken. Maar ik wil dit jaar positief in gaan en blijven er nog 3 kansen over, aan één kans heb ik vlgns mij wel voldoende.
Geloof dat ik eind van het jaar toch een gokje waag, wie niet waagt, wie niet wint. Mits ik natuurlijk droog sta.
Ik hoop dat de schade meevalt en denk niet dat die zwarte kousen je zullen helpen vandaag.
Beter een vrolijk kleurtje kunnen nemen, valt lekker op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja jongens zo gaan de dingen.
Wie zich terug wil trekken, kan dat zelfs doen zonder aankondiging...daar ging gisteravond een hele overweging van mij over.
Daarna ben ik naar bed gegaan, dus de reacties nu pas gelezen. Zoon is uit logeren, Dochter bij haar Vader dus even een paar uurtjes kinderloos......heerlijk. Wij gaan in januari proberen 1. op 0,00 te eindigen..... maar met die deuk......

heb nu drie on nee VIER prijsopgaves:

de officiële dealer met plaatwerkbedrijf die voor 1200 euro ex BTW het he-lemaal maakt + garantie
een autoschadebedrijf dat me wil matsen voor 800 incl. BTW
een ander die zegt ik kan proberen uitdeuken ik denk rond de 600 ex BTW

en een beun de haas in twee dorpen verder, met vieze handen (ja mevrouw dat hoort erbij) daar hou ik van die maakt hem morgen voor 350 , all round, zonder bon (tja , tenzij u btw wilt betalen neeeeeeeee merci !!!!!!!).

Dus ik ben soort van opgelucht.

Alleen vrees ik dat in de lege bedden van mijn kids een nestje Gremlins aan het voortplanten is, gut o gut ik heb zo'n trek in maanden niet gehad (het is niet eens 1600 uur). Mischien moet het nieuwe jaar even "inslijten" wie weet.

We gaan er voor, vandaag en desnoods met de keukenwekker methode !!!!!!

liefs,

Houtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch kan ik me dit heel goed voorstellen van Joann. Veel van jullie hebben al veel ervaring over het meeschrijven op een forum voor anderen is dit de eerste keer. En als je qua gevoelens erg gevoelig bent aangelegd, mede door het pas stoppen met alco, al helemaal. Je vertrouwen in de mensen hier is groot en dit gebeurde verwacht je niet. Je neemt het jezelfs kwalijk dat je het over het hoofd gezien/gelezen hebt, zo betrokken ben je geraakt. Dat speelt bij mij althans een grote rol. Joann gaf gisteren al aan een grote deuk op gelopen te hebben, meerdere met haar. Je moet voor jezelf de beslissing nemen, wil ik dit wel. Kan ik onbevangen hier verder gaan zonder continu aan het voorval te moeten denken. Ook bij mij heeft dit een vieze nasmaak nagelaten en er is weinig meer voor nodig om ook mij over de streep te halen op dit moment. Joann is helaas ook nog in de valkuil gestapt, ik bijna.
Ik heb verdorie echte nuchtere tranen gelaten en sla mij ook voor de kop. Ik denk dat Joann ruimte nodig heeft om weer op de baan te komen, en hoop Joann dat je weer je rust hervindt en dan weer hier kan aanmelden om mee te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb me vandaag zeer, zeer druk gemaakt. Vanmorgen auto weggebracht, vriendin gecharterd om me weer thuis te brengen (waarvoor zeer mijn dank!), alle kerstversieringen en boom opgeruimd (zelfs de lampjesellende heb ik weer overleefd), ramen gezeemd want dat was nodig na al dat steengrillen en oliebollen bakken, auto weer opgehaald (andere vriendin gecharterd om me daar weer heen te brengen), de boel gestofzuigd, en nu zit ik dus even achter mijn laptop uit te puffen, in de hoop dat hij het even doet.

De schade aan de auto viel gelukkig mee. Natuurlijk is het nog zonde van het geld, maar iemand die na mij bij de garage kwam was ongeveer hetzelfde overkomen, en die had voor zo'n slordige 1000 euro schade. Ik heb dus maar even zeer opgelucht adem gehaald, want daarbij viel mijn bedrag erg mee.

En als ik zometeen uitgepuft ben ga ik nog even een rondje met de hond (hij vindt het eigenlijk nu al tijd), om vervolgens de rest van de dag bekaf te zijn (denk ik). Maar één voordeel, ik heb morgen ook nog vrij, dus nog even gelegenheid om uit te blazen voor ik weer moet werken.

Joann, ik las je berichtje daarnet. Ik weet niet of je dit nog leest. Zo niet, dan kan ik gewoon zeggen wat ik wil, het maakt toch niet uit. Zo wel, dan wordt je nu misschien boos op mij, maar dat risico neem ik maar. Ik vind heel erg eerlijk gezegd dat je nu nogal melodramatisch reageert. Je reageerde zeer heftig op het bericht van Sally's overlijden. Je reageerde eveneens zeer heftig op het bericht dat het niet waar was, of dit nou het gevolg was van een kwalijke grap, of van de acties van een zieke geest (ik ben zelf geneigd het laatste te geloven). En nu reageer je wederom zeer heftig, op het feit dat jij zo heftig reageerde. Alles bij elkaar ben ik geneigd te denken dat je een beetje overreageert, op alles wat jou raakt. Je kunt nu natuurlijk zeer drastische maatregelen gaan nemen in een opnieuw emotionele opwelling, waar je misschien over een poosje, als het allemaal wat bezonken is, spijt van krijgt. Of niet, maar daar gaat het mij niet eens om.
Ik denk zelf dat je in plaats van opnieuw zeer heftig en zeer drastisch te reageren, misschien beter jezelf de vraag zou kunnen stellen waarom jij steeds zo heftig reageert op dingen die gebeuren. En hulp zoeken om met emotionele zaken wat evenwichtiger om te kunnen gaan. Een beetje eelt op je ziel aankweken, zoals het gisteren al werd gezegd.
Als ik je met deze mening kwaad heb gemaakt, of opnieuw emotioneel, dan spijt me dat. Maar ik meen elk woord. En je weet dat ik het altijd goed met je voor heb gehad. Denk er maar even over na.

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allemaal,

Een heel goed 2007!! Vooriedereen.....

Ik zit echt met m,n mond open te lezen zeg!!!
Wat is er nu allemaal weer gebeurd!? Ik vind het echt te vaag voor woorden hoor en Ferry dat je eerst hoort dat hij is overleden en dan aan de telefoon hebt nou ja zeg!!
Wat mensen allemaal niet doen voor een beetje aandacht..... ZIEK!!!:devil:

Mensen laat je niet gek maken! Voor iedereen die het droog heeft kunnen houden een:present: ik heb wel gedronken toch te zwak..... Weet dat ik er niet beter van word maar het is nog niet uit m,n systeem en dit jaar ga ik er weer voor stap voor stap ga ik het gevecht aan.....

Ik drink vandaag niet!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,
Geintje, moet kunnen :$

Lieverd, je hebt helemaal gelijk met Joann maar ik denk dat ze zolang ze wél drinkt die afschuwelijke labiliteit van emotie blijft houden en ook voor omgeving (ik denk met name aan haar kinderen) zal dat desastreus zijn. Ik ben nl. liever een stabiel(ere) nuchtere moeder voor mijn Schattebouten (ggggrrrrr). En jij ook.

En dat Joann nokt, misschien kan ze onze kritiek (en die van anderen gisteravond) nog niet aan dat wij zeiden dat ze zelf de keuze had gemaakt om te gaan drinken.

Jij en ik weten dat we elke dag 100.000 redenen kunnen verzinnen om de fles aan de mond te zetten MAAR WE DOEN HET NIET.

Maar misschien is de confrontatie te moeilijk, ik hoop nóg te moeilijk, maar volgens mij gaat het niet goed met haar. En Anna, hoe rot je het ook voor haar vindt en dat je zou willen dat ze blijft en dat je haar misschien wilt helpen: voor jou geldt hetzelfde als voor Ferry: laat het aan de professionals over, die worden er voor betaald, en kunnen het beter en het kost ons onze vrije tijd én onze nachtrust.

Niet doen, loslaten die hap !!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...