Spring naar bijdragen

Wakker worden!!!


visje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen Visje en alle anderen. Jij was niet laat vanochtend.

Anna, misschien moet je toch overwegen om, op Houtjes computer, die powerpoint voor te bereiden. Wie weet leren we daar allemaal nog van!

M'n lieve Knuf, hadden ze daar geen dubbelfris???
Dat was me de nieuwjaarsreceptie wel, of niet dan? Ben je daar tot bijna drie uur geweest?
Even vooropgesteld dat ik ook, mezelf en anderen, vaak zat beloofd heb niet te gaan drinken en die belofte, soms nog geen uur nadien, verbrak maar wat bezielde je. Je leek zo vastbesloten, opgelucht door het goeie nieuws dat je kind niet ernsig ziek was. Het leek je het perfecte excuus te geven om niets uit te hoeven leggen maar gewoon te zeggen; nee, ik drink niet.

En dan om 03.00 uur inloggen en het spijtig vinden dat er niemand meer wakker is maar je al (straal)bezopen bent, tja. Ik vraag me dan af wat je graag had willen horen. 'Lieve Knuf, het geeft niet, morgen is er weer een dag'.

Nou lieve Knuf, het slechte nieuws is dat het wel geeft. je hebt jezelf een belofte gemaakt en je daar niet aan kunnen houden. Naast dat je waarschijnlijk vandaag een kater zult hebben, heb je last van schuldgevoel:$:wacko:
en dat is zo mogelijk nog vervelender. Tenminste, dat denk ik. Schuldgevoel is heel rot en maakt, zo werkt het bij moij althans, dat ik de dagen erna als een muis langs de plinten ga uit schamte en schuldgevoel. En dat ik bij een volgende gelegenheid toch weer ga drinken om dat rotgevoel weg te zuipen.

En Knuf, iemand die z'n berichten onderschrijft met: groetjes van ikke daar krijg ik een ietwat raar gevoel bij. Alsof je jezelf niet helemaal serieus neemt. En omdat je in de verkleinvorm spreekt hoef je je ook niet serieus te nemen, snap je? En ik krijg acuut de neiging om dan tata te gaan zeggen.

Het goede nieuws is dat er vandaag een nieuwe dag is en je weer een nieuwe start kan maken. En dat is dan toch maar weer fijn. En daar wens ik je veel succes mee. Hou je doel voor ogen, je wilt niet meer drinken.

Alleen vandaag drink ik niet!

Heb een goeie dag allemaal.

(tf)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Knuffie,

Kinderen , ziek of niet ziek , partner , situaties goed of slecht hebben mij nog nooit nuchter gehouden....
Ik was een meester in zelf-bedrog....natuurlijk nu ga ik zeker niet drinken want blablabla....vals zelfvertrouwen kweken bij mezelf en anderen daar was ik een meester in...en ik geloofde het ook nog...

Als ik jou een suggestie mag geven : blijf voorlopig weg bij feestjes waar alcohol wordt geschonken....jij hebt een belangrijker missie dan of je gezien wordt op een feestje of dat je denkt dat het gezellig is....

Als ik je goed begrijp wil je stoppen met drinken...dat is niet makkelijk en gestopt blijven is zeker in het begin nog een stuk lastiger... Als je serieus bent met je voornemen om te stoppen met drinken dan moet je er dingen voor doen en voor laten...het gaat om jouw gezondheid en automatisch ook om de gezondheid (geestelijk) van je kinderen... Ik veroordeel je niet...ik weet wat het is....heb het jaren zelf ook gedaan...

Opstaan , afstoffen , aankleden en gewoon weer beginnen.....vandaag is wat telt....niet blijven liggen in de poel van zelfverdriet...behalve jezelf doe je daar ook andere mensen pijn mee zoals je kinderen...
Take care of yourself !!

Zelfverdriet is het ego in reverse....niemand is er bij gebaat....

Succes....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie,

BamBam en Ziza hebben feitelijk alles al gezegd. Ziza heeft gelijk als hij zegt dat het begin het moeilijkte is. Het is echt jezelf een nieuwe gewoonte aanleren en dat gaat net als bij fietsen met vallen en opstaan.
Dus gewoon weer opstaan en verder fietsen.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferry,

Fijn dat je je wat beter voelt en gefeliciteerd met je prijzen! Ik hoop dat er nog wat overgebleven zijn voor de andere deelnemers;)

Ik heb een afschuwelijke nacht gehad met nachtmerries. Een soort horror maar ik kan het wel thuis brengen. Zie gewoon tegen weer aan het werk gaan op.
Enfin, centjes moeten verdient worden.

Vandaag weer de papieren handel in, niet leuk maar het kan maar gedaan zijn.
Hopelijk verdwijnt al doende dit vervelende gevoel.


Iedereen een goede dag!

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar aanleiding van Knuf haar vraag gisteren wat ze moest zeggen op de receptie over geen alcohol drinken had ik thuis een geprek. De vraag die ik mezlef stelde was; ben je werkelijk vrij van alcohol, en je verslaving, als je niet eerlijk kunt zijn tegenover je omgeving.
En staat dat ook je herstel niet in de weg?

Ik ben niet tegenover iedereen eerlijk. Misschien hoeft dat ook niet. Maar alcohol en de verslaving heeft me wel heel lang belemmerd. Waarom is het zo moeilijk hier eerlijk over te zijn.
Voor mezelf is het schaamte. Ik heb er nooit over geprakkezeerd om naar de AA te gaan. Mijn argument was dat ik niets had met die Amerikaanse toestanden. Nar zo'n podium lopen en dan zeggen: Hay, i'm BB and i'm a alcoholic. En dat er dan 10 of 20 mensen terugblaten: "Hay BB.

Maar het zijn niet de Amerikaanse toestanden, voor mij is het schaamte.
Schaamte omdat ik een drankprobleem heb. Schaamte dat ik ondanks het alcoholverleden van zowel vader als opa, en de verwoestende werking aan den lijve ondervonden hebbende, niet van de drank af kon blijven.

Schaamte omdat ik niet geassocieerd wil worden met die zwervers die dronken op straat lopen. Maar he, ben ik dan zoveel beter. Wat maakt mij, zo misplaatst, hoogmoedig. Zijn ook zwervers niet mensen(ja het zijn mensen) met een alcoholprobleem, net zoals ik?! Had ik ook niet veel slechter af kunnen zijn als de dingen iets anders waren gelopen?

Waarom bespreek ik niet met anderen dat ik hier schrijf en dat ik er zoveel steun van heb?
Dat is toch raar?

Ik heb, pas sinds kort, besproken op mijn werk dat ik ADHD heb. Ik heb er, in bepaalde werkzaamheden, veel last van. Ik heb dit soort dingen altijd alleen uitgevochten. En daar werd en word ik heeel moe van. Dat is ook wie ik ben, waarom vertel ik dat niet.
Kijk, ik weet heus wel waarom ik niet verteld heb op mijn werk dat ik een alcoholprobleem heb. Ben je gek zeg, als er ontslagen moeten valln ben ik zeker als eerste aan de beurt. Dat heb ik mezelf altijd voorgehouden. De vraag rijst steed vaker: Wie houdt wie nu voor de gek.

Ben je niet beter af als je hier eerlijker over kunt zijn. Zijn bv Koh, die naar een kliniek is geweest, of Ziza, Marieke en Rudy die naar de AA gaan niet beter af omdat ze eerlijker kunnen zijn over hun verslaving. En begrijp me niet verkeerd, het gaat me niet om beter of slechter, je wint geen prijs.

De vraag is of deze mensen beter af zijn, voor zichzelf, omdat ze eerlijker kunnen zijn over wie ze zijn?
En doe ik mezelf tekort door niet eerlijk te zijn.
Ik kan die vraag wel bentwoorden voor mezelf. Ik ben beter af door eerlijker te zijn. Dat wil niet zeggen dat ik iedereen ga vertellen dat ik een alcoholprobleem heb maar een beetje eerlijker?
Nou ja, ik weet het niet zo goed, bestaat dat dan, een beetje eerlijker. Of kan ik selectief eerlijk zijn. Niet iedereen hoeft alles te weten.

Pfff, zomaar wat gedachten die door m'n kop gaan. Wat denken jullie ervan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedevandaag iedereen,

Om te beginnen wens ik iedereen die het kan gebruiken (Anjo, Petra, Knuffie, Sneeuwwitje, Zeeman, Francesca enz.) voor vandaag weer veel goede moed en lichtpuntjes, wat zeg ik.... lichtbakken aan de horizon en dichter bij huis. We zitten allemaal op dezelfde aard***** en moeten het samen toch maar allemaal zien te doen hier. En wie of wat we zijn is in mijn ogen belangrijker dan wat we gevonden worden. (zie het onderschrift van Knuffie).

We zijn hier in spannende afwachting van onze nichtjes die hier dus drie dagen komen. We hebben er allemaal zin in. Die meiskes waren hier nieuwjaarsdag al even met pa en moe op bezoek en wilden het liefst toen al blijven. Maar dat feestje ging niet door want ze moesten van de week nog het een en ander met pappie en mammie ondernemen.

De bel gaat, daar zijn ze. Tot later en een fijne dag.

Koh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ja Knuf en Marion, het is zo.....we moeten weg uit die slachtofferrol. Het wordt tijd dat er nu idd duidelijk een streep onder wordt gezet.
Het is zo gemakkelijk om in die slachtofferrol te blijven hangen, maar er is een oplossing en die oplossing is een nieuw leven!!!!!
Misschien eng, maar een veel beter leven!
WE KUNNEN HET WEL!! EN HET IS NOOIT TE LAAT OM DIE WENDING TE MAKEN, NOOIT!!!!
Even een schop onder het gat voor ons allemaal!

liefs Mel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam, eerlijk zijn vind ik prima. Ik heb het wel aan bepaalde vrienden en familie verteld, oke het is even slikken en je schaamt je, maar he, je mag ook opkomen voor jezelf en mopchten ze boos of teleurgesteld zijn, dan kun je ook aangeven, dat je eerlijk bent en je er voor in wilt zetten. Als er geen begrip is en alleen maar minachting, dan zijn deze mensen jouw eerlijkheid niet waard....Begrip en steun helpt alleen maar, al het andere geeft je nog meer het gevoel dat je slecht bent en wat nog al niet meer. En dat mag je OOK laten weten.....

Zo denk ik erover.....

liefs Mel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Allemaal,

Moesje je hebt gelijk, ik heb mezelf ook een schop onder mijn kont gegeven. NU moet het maar eens afgelopen zijn.
Als ik aan oudejaarsavond denk, schaam ik me weerover wat ik gezegd en gedaan heb bij mijn schoonfamilie.
Als ze het nog niet wisten dat ik een alcoholprobleem heb, dan weten ze het nu wel.

Ferry: Proficiat, een Nederlandse kampioen in ons midden.:present:

Marieke: Ik hoop dat het meevalt, met je pijn en blauwe plekken.

Visje, wat was jij vroeg vanmorgen.

Anna. Ik sch**t ook 1000 kleuren voor een ontmoeting, maar ik probeer toch te komen.

Bammetje: Je hebt het mooi verwoord, ik kan het gevoel delen.

Knuffie: Ik sluit me bij Bammetje en Ziza aan.
Ik weet ook dat het moeilijk is, maar ik ga nu wel even die situaties vermijden, want het zijn ook mijn valkuilen.

Kolhtje: Vermaak je met je nichtjes. Het zal wel druk zijn, als je geen kinderen gewend bent.

Allemaal een fijne droge dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bambam:
Inderdaad, kan me helemaal vinden in jouw stuk tekst. Allleen dat laatste, dat "beetje" eerlijker. Hier moet ik nog eens even goed over nadenken. Klinkt wat tegenstrijdig. Eerlijk is eerlijk en daar zit naar mijn idee niet echt iets tussenin.
Maar toch.... vind dat inderdaad een wat moeilijke kwestie. Wat is eerlijk? Soms is het ook handig om niet helemaal eerlijk te zijn, bijv. door iemand in zijn waarde te laten. Ik hoef die pruik op iemand zijn hoofd niet mooi te vinden, maar dat hoef ik nou niet direct te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat beetje eerlijk zijn daar ben ik ook niet uit.
Sommige vrienden heb ik wel verteld dat ik van mening ben dat ik teveel drink. En dat dat de reden is dat ik gestopt ben. Ik heb ze niet verteld dat ik hier schrijf, nou een enkeling wel, de rest niet, dus dat is een beetje eerlijk, denk ik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam

die vraag die je jezelf stelt heb ik mezelf ook zo vaak gesteld. Als je stopt met roken schreeuw je het van de daken en is iedereen trots op je.
Als je zou schreeuwen dat je stopt met drinken gaat iedereen je zielig aankijken. Volgens mij is dat één van de redenen.

Een andere reden was bij mij volgens mij: stel dat het niet lúkt, en je roept overal dat je gestopt bent met drinken, en je houdt het niet vol, dan weet iedereen dat je een zuiplap met een drankprobleem bent.

Pas toen ik een eind op weg was durfde ik het te zeggen. Als ik nu zeg dat ik een drankprobleem heb en daarom niet drink vind ik dat minder erg dan als ik zou zeggen dat ik een drankprobleem heb terwijl ik volgende week weer bezopen in de kroeg zou zitten.

Volgens mij was dát voor mij de belangrijskte reden. Het is al zo vaak mislukt de stoppogingen, dat ik het niet durfde te zeggen voor ik wist dat het nu écht ging lukken.

Daarom wordt het op de duur makkelijker om het wél te zeggen. (denk ik hoor... ik vond het ook zo vreemd dat ik me schaamde terwijl ik iets aan mijn probleem deed... heel curieus)

groetjes

Pietje

en Ferry, gefeliciteerd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bambam:
Nee, dat heb ik ook aan maar 2 mensen vertelt dat ik hier schrijf. Maar ik hoef niet alles te zeggen tegen mensen. Dan lieg ik niet, dan vertel ik gewoon niet alles. Alleen als ze erom vragen en ik zou NEE zeggen, tja... dat is liegen he. Maar goed, waarom zouden ze erom vragen? Alleen als ik er aanleiding toe zou geven en eerlijk (hahaha) gezegd zou ik er geen moeite mee hebben om daar eerlijk antwoord op te geven, want wat is er nou zo erg aan.
Ik zou het alleen niet zo leuk vinden, wanneer men zomaar mee ging lezen en zou weten wie ik ben. Niet de hele wereld vind ik aardig en zij mij ook niet... dus... die hoef ik niet te betrekken in mijn leven. Maar als ik het nu over vrienden heb.. Ja, daar zou ik dus echt niet tegen willen en hoeven liegen. Eerlijk zijn is dan wel gemakkelijk. Behalve als je het dan weer over die pruik hebt he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en over het hier schrijven:

ik denk dat we denken dat andere mensen het zielig vinden dat je met virtuele personen praat. Wij zijn toch al bang voor wat anderen denken, dus ook hierover vullen we al in dat iedereen het wel stom zal vinden.

ALthans, zo is het bij mij!


wat een kronkels in die hersenen van Pietje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Pietje, ik ben ook wel es gestopt met roken, bijna 10 jaar en toen weer begonnen:angry:
Toch vertelde ik dat wel aan iedereen dat ik gestopt was maar was de schaamte minder erg toen ik weer begon. Raar he?

Ik vertel wel, als mensen me vragen of ik zo ben afgevallen, wat waar is, kilootje of vier vijf, dat ik heel gezond eet en niet meer drink. Maar dat voelt toch en beetje als tussen neus en lippen door, snap je.

Leuk dat jij zo nu en dan nog ff inlogt. Ik had je op oudjaarsavond ook al wel gezien(oh mijn god, op wie begin ik nu te lijken:Disgust;) Maar dacht al dat je geen zin had in dat gedonder.
Jij ook nog de beste wensen voor 2007.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Knuf.........

Ik ga niet zeggen goh wat jammer, want je voelde al door de pc heen : je voelt je al niet sterk..........

Ik ga vóór zo'n "uitdaging" goed tegen mezelf zeggen IK GA NIET DRINKEN verder strooi ik die smoezen in het rond, en........zo langzamerhand heb ik mijn truucs niet OM te drinken maar om NIET te drinken. Ik drink veel cola light lemon (59 cent, Plusmarkt) dan neem ik een fles mee.

Ik wijs een kind aan in het gezelschap en zeg: JOUW TAAK is mijn glas vol cola houden. Ergo: niemand vraagt wil je echt geen wijn? Wil je niets anders? Nee,,,,, en dan zeg ik JE DOET ME EEN PLEZIER HET NIET TE VRAGEN WANT IK MAG HET NIET.

Kerst, oud en nieuw 2005 én 2006 gelukt, en al 1 verjaardag van mezelf in 2006 (die van mijzelf in 2005 was een dieptepunt, ik ben ik halverwege het feestje bewusteloos op de trap in slaap gevallen aiaiaiaiaiai) toen kwam het omslagpunt, de kinderen zijn zelf naar bed gegaan, vreselijk. Ik had mijn pyjama aangedaan en kwam beneden in mijn nachtjapon om de lichten uit te doen en vroeg, wankelend en zo scheel als een aap wat die mensen hier eigenlijk deden. Totaal niet aan mijn kids gedacht, die waren zelf maar naar bed gegaan DIEPTEPUNT ECHT DIEPTEPUNT.

Ja, ik val nu ook wel eens in bed in slaap maar dan ben ik gewoon MOE je weet wel gewoon MOE.
Genoeg over mezelf geleuterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...