Spring naar bijdragen

Dinsdag 16 Januari


Twan

Aanbevolen berichten

De weersverwachting voor Dinsdag 16 januari:

Opklaringen en wolkenvelden wisselen elkaar af. Aan de kust is een kleine kans op een buitje, elders blijft het droog. Tijdens opklaringen kan het aan de grond lokaal een graadje vriezen.

Donderdag opnieuw storm!
In de tweede helft van de week schakelt de wind weer een paar tandjes bij. Op donderdag komt het langs de kust opnieuw tot een storm. De laatste computermodellen zinspelen op één van de zwaarste stormen van de afgelopen 5 jaar. :angry:

Iedereen bedankt voor het warme badje vandaag, ik ga proberen te slapen en morgen staat mijn teller weer op 1!

Liefs,
Twan :zwaaiend teddybeertje;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 85
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Het is hier nog maandag maar ik zie al een weerbericht van Twan voor de dinsdag. Als ik het weerbericht van hier (Brazilië) geef ziet dat er ongeveer zo uit: zwaarbewolkt met langdurige perioden met regen. Soms zware regenval met onweer en harde windstoten. Niet echt lekker dus.

De 21ste dag is voorbij en gelukkig ook weer helemaal droog en zonder problemen. En daar ben ik heel blij mee.

Ariel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor Twan, die verhaalt over het mislukte "sociale" drinken.
Ik weet niet hoeveel je dronk voor je stopte en hoe vaak, m.a.w. hoe groot je drankprobleem was.
Maar ik weet wel dat 2,5 maand droog staan eigenlijk peanuts is, chemisch/biologisch gesproken dan.
De theorie van de TIQ's, de geheugenstofjes die in je hersenen blijven hangen en meteen een snelle herkenning van de kleinste hoeveelheid drank opwekken, gaat uit van minstens 1 jaar niet drinken.
Misschien wel langer.

Ik las laatst, op een ander verslavingsgebied, een interessante gedachte over 'craving' , dat bijna overheersende gevoel naar (meer) drank.
Een gedachte, een tijdstip, een omstandigheid (oudennieuw) emotie lokt een handeling uit: drinken.
Je lichaam bereidt zich voor op de afhandeling van de alcohol: leverenzymen staan paraat.
Bij gewoontedrinkers gebeurt dit vaak.
Het leidt ertoe dat uiteindelijk alleen de gedachte de lichamelijke voorbereiding al opwekt.
Puur lichamelijk dus al een voorbereiding op de effecten van drank
Dit kan soms erg sterk en overweldigend aanvoelen.
Het is vergelijkbaar met het Pavlov effect, het kwijlen van de hond die een simpel belletje hoort waarbij hij geleerd heeftworst te krijgen.

Ook zo'n proces blijft erg lang hangen, zeker een jaar.

Dus het lijkt me goed om lange tijd niet te drinken en de gedachte aan 'sociaal drinken' even te parkeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Petra en Twan, en ik blijf bij het standpunt dat het in alle opzichten beter is en misschien zelfs wel noodzakelijk om die gedachte aan sociaal drinken niet te parkeren maar helemaal uit te bannen. Geen gedachten aan en associaties met drank leveren geen trekmomenten meer op. Drank is niet misschien in de toekomst ooit wel weer eens mogelijk.....wat een kwelling want wanneer is die toekomst aangebroken?....maar drank is niet drinkbaar voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra,

Helemaal waar.
En denk maar rustig één jaar daar ben ik wel achter.

Voor t eerst in lange tijd heb ik vannacht geslapen met een fles wijn op het aanrecht. Dicht, dat is waar. Voor iemand anders, dat is waar. Maar....... dat heeft me nooooooooooooooit weerhouden hoor om die open te maken en vanmorgen en nieuwe te kopen.

En ik heb hem zó boos aangekeken, jij vieze vuile rotwijn, dat de :devil:voorzichtig probeerde weg te trippelen achter de fles langs, nou met één handgebaar het aanrecht in en hop, heet water erover. Rotbeesten !!!! Toen durfden ze niet meer. Het was één van mijn lievelingswijnen, Chablis en ik had 10.000 redenen om het open te maken maar

één om hem dicht te laten nl. IK WIL JOU NIET.

Dat geeft de burger toch moed hoop ik.

Naast het proces van de TIQ's is er nog een ander proces, een soort rebouncing, ben de naam kwijt (toch een korsakop???) dat als je vaker stopt, de TiQ's makkelijker terugkomen. Ik goochel het wel even.

Ik ga aan de slag fijne dag allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

die lichamelijke reactie, misschien herkennen sommigen dit: als ik een bierreclame zie van zo'n mooi glas met een biertje erin met een perfecte schuimkraag en druppels parelen op de buitenkant van dat glas.....dan gebeurd er iets in mijn mond. Zelfs nu, op de vroege ochtend, gebeurd er iets lichamelijk.
Waanzinnig! En oh zo gevaarlijk!.

En Koh, je zult gelijk hebben met wat je net zei over sociaal drinken en dat niet moeten willen. Ik denk dat een ieder die daar over nadenkt, incluis mezelf, (nog) niet weet hoe verslaafd we eigenlijk zijn. En dat willen we liever ook niet weten. We hebben allemaal onze eigen ervaringen met willen stoppen, beetje minder gaan drinken enzovoort maar dat werkt allemaal niet. En toch dat verlangen hebben en de opties open willen houden.

Heb een goeie dag allemaal. Vanavond moet ik een paar uurtjes werken, misschien tot later.

TF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom maar op Houtje. As weekend een uitje met m'n sportvereniging en in eerdere jaren was ik altijd wel goed voor een krat bier en minstens een halve liter BB. Heb geen last van:devil: momenteel maar het kan geen kwaad iets te lezen wat me daar voor waarschuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het bij thema's gezet, het verklaart ook dat het water in mijn mond loopt als ik aan citroen denk, het is dezelfde fysieke reactie. Als je redelijk Engels leest, kun je op het Internet, vooral in Amerika, erg veel literatuur vinden over de biologische en neurologische werking ervan.

Het is een nogal lang verhaal, maar helemaal niet moeilijk, ik ben nog op zoek naar dat tweede begrip, dat stoppen steeds moeilijker wordt naarmate je het vaker doet (stoppen). Ehhhhh sorry Twan, zo bedoel ik het niet hoor maar gewoon bio-chemisch.

Craving is overigens wéér iets anders, dat heeft te maken met dat je lijf gewend is bv. bij mij was dat zo om 1600 uur gaat de wijn open. Dan begint je lichaam op 1600 uur al de stofjes aan te maken die de alco's moeten opvangen (ook al drink je NIET he). Dat geeft zo'n chemisch verwachtingspatroon in je lijf met bv. insuline en weet-ik-veel (ik ben geen internist) dat je lichaam zo reageert en jou zegt HALLO HET IS 1600 UUR WIJ ZIJN KLAAR HOOR WAAR BLIJF JE NOU??????? Het medicijn Campral heeft als geclaimde eigenschap (tjonge je moet voorzichtig zijn, mag geen reclame maken) de craving tegen te gaan. Bij mij hielp het geen bal, en ik heb het maaandenlang moeten doormaken, dat tandhakken om 1600 uur. Na een halfjaar (er is nog moed !!!!) was het over, en nu ben ik het kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk Stien,

Een biologisch proces wordt ook aangestuurd door je hersens die onbewust weten dat je moet werken. Als ik 's avonds moet werken (nee, ik ben ook geen psychiater) had ik de trek pas als ik thuis kwam en zat ik me in de auto al te verkneukelen op mijn wijntje (één???)....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het verhaal Houtje.
Het is dus eigenlijk heel simpel. IK MOET NOOIT MEER GAAN DRINKEN, NIET SOCIAAL, NIET 1 BIERTJE OF WIJNTJE VOOR DE GEZELLIGHEID OF DE LEKKERTE.
Ook al lacht een glas bier me soms toe, ook al eet ik in een 10sterrenrestaurant, de wijn blijft voor mij dicht!

Mwah, dat is toch niet zo moeilijk:huh:
Ik heb tot nog toe geen uitspraken willen en kunnen doen over hoe lang ik ging stoppen. Na het lezen van Petra haar stukje bedacht ik me dat ik sowieso een jaar niet wil drinken. Voor het eerst joeg deze gedachte me geen schrik aan. Heet dat vooruitgang? Of is het acceptatie en beginnen de voordelen op te wegen tegen de, vermeende, nadelen.

En dan het stuk van Houtje erachteraan.... Ik ben gestopt met roken en heb dat jaren volgehouden. Toen een x een sigaretje op een feestje, nog 1 en nog 1. Ook dit heb ik een paar jaar volgehouden totdat ik afgelopen zomer weer zelf shag ging kopen en binnen 2 dagen op m'n oude hoeveelhied zat!
En ik wil aannemen dat het met drinken ongeveer zo werkt. Ik ga es nadenken over helemaal niet nooit meer drinken.

Rudy schrijft altijd, kijk niet verder als een dag vooruit. En daar heb ik me in het begin erg aan vastgehouden. Ik wil nog stees niet te ver vooruitkijken maar durf ik nog niet hardop te zeggen dat ik nooit meer wil drinken. Heeft het niet zoveel zin te ver vooruit te kijken? Daar kom ik nog niet helemaal uit.

Voorlopig is de score 19 om 17! Ik ben blij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste collega's

ik zeg altijd:

op mijn sterfbed ga ik lekker Dunhills roken, Martini drinken en roze koeken eten. Net zo veel tot ik niet meer kan.

En dat zeg ik wel voor de grap, maar er zit wel een stukje waarheid in. Nooit is wel heel lang dus ik heb nog een mooi vooruitzicht voor het einde.....

Maar voor die tijd blijven de pakken dicht en de dop op de fles! want tot nu toe heeft het voor meer ellende dan plezier gezorgd

fijne dag


Pietjepuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, Kohtje

ik hoop in ieder geval dat het nog heel lang duurt maar het idee helpt me altijd.
Bij mij is het dus niet NOOIT, bij mij is het ' op mijn sterfbed' dat ik weer 'mag'. Maar ik heb inderdaad de stille hoop dat ik daar tegen die tijd geen zin meer in heb.

Maar je begrijpt vast het idee wel, het is een grap met een serieus ondertoontje

fijne dag!

Pietjepuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik snap natuurlijk wel dat het een grap is, maar ook die serieuze ondertoon ontgaat me niet. Want het blijft waar we zo goed in (geworden) zijn toch jezelf ontzettend voor de gek houden. Waardoor je dus nooit rust zult vinden tijdens je leven wat betreft de behoefte aan alcohol. Altijd zal het blijven sluimeren op de achtergrond, van ... ooit misschien... Terwijl je dat talent om jezelf voor de gek te houden ook in je voordeel kunt uitbuiten door te zeggen dat je nooit meer alcohol behoeft. In het begin zul je moeite hebben jezelf te geloven maar gaandeweg de tijd ga je dat wel. Tenminste, ik wel. Ik ben in mezelf gaan geloven en heb zo het verlangen naar ooit tot rust kunnen brengen. Dat is bij mij "de knop omzetten"geweest. Ging niet van de ene op de andere dag, en voor ik die knop gevonden had ben ik ook jarenlang mezelf aan het beloven geweest dat ik nu maar eens moest stoppen en dat ik dan later (als ik 80 ben, of als ik alleen in een bejaardentehuis zit, of ... nou ja, als het er allemaal niet meer toe doet) dan altijd nog weer mezelf klem zou kunnen mogen zuipen. Maar waarom?? Waarom die "beloning" zo lang uitstellen? Als we onszelf voor de gek houden door te zeggen "ooit" is het niet zo moeilijk om in diezelfde trend van onszelf voor de gek houden te zeggen dat het nú dan wel ooit is. Snap je? En nooit is nooit. En dan mag ik wel nooit nooit zeggen, maar als uitgangspunt is het wel zo duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja,

eigenlijk is het mij net zo vergaan, Koh. Eigenlijk net zo als jij beschrijft.

En van de week was ik in een winkel waar de verkoper een enorme kegel had en dan weet ik weer wat die vent moet voelen, wil zich natuurlijk goedhouden voor zijn klanten, wat heel vermoeiend is, voelt zichzelf een suffert op zo'n moment enz enz. Ik had gewoon met hem te doen! En op zo'n moment voel ik me ook bevrijd.

Van die ellende ben ik af. Ik hoef niet meer, ik put mijn lichaam niet meer uit en ik pest mezelf niet meer. Heerlijk!

Bijna altijd maar heel soms zit die knop, die welliswaar om is, toch een beetje losser, is er weinig voor nodig om hem terug te draaien. Die momenten worden schaarser maar zijn er nog wel. Echt 'het licht gezien' zoals Ziza bijvoorbeeld, heb ik niet. En dan is mijn smoes: ' later als ik oud ben' er een die me op dat moment toch weer tegenhoudt. En dan vind ik het niet erg om mezelf weer even om de tuin te leiden.

Maar als dat mijn grootste probleem is, dan ben ik verder dik tevreden.

fijne dag verder, ik ga ervan door

succes allemaal

Pietjepuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...