Spring naar bijdragen

Het is fris op zaterdag 5Mei


Rudy

Aanbevolen berichten

Marieke,

Soms komen dromen uit. Leuk.

Pas nu maar op dat je man niet aan de drank raakt.

Films en documentaires uit de tweede en eerste oorlog heb ik veel gezien inmiddels.

Ja, oorlog en zijn gevolgen. Mijn overgrootvader heeft de tweede een paar jaar overleefd en is toen gestorven aan de gevolgen van de eerste (mosterdgas).

Ik hoop er nooit een mee te hoeven maken.

Is er eigenlijk ooit vrede op de hele aarde geweest sinds de mens "beschaafd" is geworden? Ik dacht het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Toen de mens nog niet 'beschaafd' was, was er ook geen vrede, maar sloegen ze elkaar de koppen in met knuppels. Ik denk dat het probleem niet in de beschaving zit, maar in de mens.

Waar bestellen jullie eigenlijk koffie? Ik heb nog nooit een glaasje likeur erbij gekregen als ik ergens koffie ging drinken.

Vanavond moet ik even mijn moeder bellen, zodat ze nog een keer haar verhaal kan doen. Haar broer, die slechts negen maanden ouder was als zij, is op 5 mei 1945 gestorven. Ze heeft het ieder jaar erg moeilijk met deze dagen, ze leeft dan nog erger in het verleden dan ze de laatste tijd toch al doet. En heeft behoefte haar verhaal te vertellen, dus offeren mijn zus en ik ons op en luisteren voor de zoveelste keer naar haar relaas. Hoe haar oudste broer, die naar Duitsland gedeporteerd was, vermist werd en haar enige andere broer op bevrijdingsdag overleed, terwijl een zus met TBC in een speciale vleugel van het ziekenhuis lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koffie of thee met een gratis likeurtje, ik heb het ook nooit meegemaakt. En als het nu gebeurt, dan zou ik het niet willen.

Bij "onze" Griek geven ze bij binnenkomst wel altijd een ouzo, volgende keer vraag ik maar een fris in de plaats of ik geef het mijn man, dat deed ik toch al meestal (ik lust geen ouzo, dat smaakt naar anijs).

Het eten is bijna klaar. We eten asperges, mjam mjam. Ik hou van dit seizoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heerlijk op terrasje gezeten, met spa en thee, en iemand naast ons die teveel op had, en haar hele leven luidkeels aan ieder die het wilde horen zat te verkondigen. wat kan alcohol je toch belachelijk maken, wat een negatieve invloed op een vrouw die er overigens "keurig" uit zag.

ook hier kun je op het terras thee met een slokje rum krijgen; koffie met likeur is er in allerlei smaken. je krijgt het er gratis bij, en niet eens korting als je zegt dat je de koffie gewoon zwart zonder suiker, zonder room, zonder slagroom en zonder koekje wil. het is alles of niets en even duur. bah!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@anna - ja, er is heel veel gebeurd in die jaren, en het leed van ons gezin is net als dat van miljoenen andere gezinnen. een vriendin vertelde over haar russische vriend waarvan bijna de hele familie bij stalingrad is omgekomen, onder gruwelijke omstandigheden.
ik zal vanavond aan jou en je moeder denken.

@ charlie - de film "der untergang" heb ik ook gezien, heel schokkend dat zo'n man doorgaat tot het bittere einde terwijl dat nog meer mensen levens kost. familie in duitsland vertelde dat het heel stil was in de bioscoop toen zij gingen kijken, en dat jongeren eruit kwamen met hun bakjes pop-corn nog onaangeroerd.

@corinne - ook in jouw familie dus veel oorlogsleed. en als je dan denkt aan irak, aan darfour, ethiopië, zimbabwe, sri lanka, en ga zo maar door....... houdt het nooit op?

beschaving of niet, ik denk dat het inderdaad in de mens zelf zit, dus dat er ook stukjes van agressie in mijzelf zitten, hoe zeer ik ook onder de gevolgen van WO II heb geleden, ben ook ik geen heilige. ik hoop niet dat er hier ooit weer oorlog komt, ik zou me geen raad weten.

maar vandaag is het bevrijdingsdag, en zijn we vrij om dat te vieren, en om erover na te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na de dood van mijn zusje had ik mijn uitsmijter eruit gehaald (sinds ik niet meer drink is ieder uur een happy hour). die tekst is me nu nog te heftig, maar ik heb wel de moed om het nietszeggende standaardzinnetje "groeten van bibelle" weer te vervangen door iets sterkers. vanaf nu is er dus weer een nieuwe uitzwaaier: "zonder alcohol durf ik weer in mijzelf te geloven", met weer een borduurrandje ter ere van mijn duitse oma, anti-fasciste al in 1933, dat lijkt me mooi op deze zonnige bevrijdingsdag. ze vond het toch maar goed dat haar dochter met de voormalige vijand mee naar holland ging, en was altijd heel lief voor mijn zusje en mij. van haar kreeg ik ook die franse uitgang achter mijn oorspronkelijke duitse voornaam. ere dus wie ere toekomt. ze was een sterke vrouw, en dat wil ik ook graag zijn, vandaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Marieke,

Het kan nog gekker. Een paar maanden geleden was ik met twee ex-collega's in Leiden. Daar is een Cholocalemelk tent en daar hebben 2 van ons warme chocola met cointreaux gedronken.
Je had natuurlijk keuze uit div. smaken. Maar gratis was dat niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle,

Niet veel persoonlijk oorlogsleed in mijn familie, gelukkig zijn ze de dans altijd weten ontspringen. Ze hebben wel dikwijls in angst gezeten, in 't verzet zitten bracht dat met zich mee. Spannend was het echt toen mijn grootmoeder in de koepel van Breda zat. Gelukkig kwam ze vrij dankzij de Wehrmacht waar zij in de kantine werkte. Die vonden de aanklacht onzin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou het is rustig hier...ga ervan uit dat dat een goed teken is
en iedereen het zijne te doen heeft.
Ben vandaag de stad in geweest, lang geleden, dat ik eens een middag
alleen een hele middag ben geweest.
Tja Kids en hond zijn weer naar ex in België, altijd weer wennen.....
Heb mezelf daarom maar verwent met een lekker geurtje, had nog 2 bonnen van 40 euro
over van het werk, dus dat was makkelijk verdiend.

Verder was er in de stad nog kermis vanwege bevrijdingsdag en kregen kleine
kinderen op de markt een vlaggetje uitgedeeld.
Toch goed dat er altijd weer veel aandacht aan de vrede/bevrijding wordt gegeven...
Ook mijn oma was een duitse, niet veel last gehad van de oorlog, maar het was wel armoede met 13 kinderen
en een altijd maar drinkende vader. Zij was het oudste meisje, dus dan weet je het wel, dat was aanpakken!
Vandaar, dat ze zelf maar 1 kind wilde (ook wel weer uiterst, maar kan het me voorstellen) en dat was gelukkig
mijn moeder. Dus mijn moeder is enig kind (zie je geloof ik ook niet veel, ze is nu 70)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben terug van vakantie en een beetje bijgelezen (niet alles).

Wat hebben veel mensen persoonlijk (via familie) met de oorlog te maken gehad. Ikzelf niet zo dramatisch behalve mijn vader die altijd vertelde dat zijn huis als kind door de Duitsers is opgeblazen. Lag op een strategisch punt. Niet dat er daardoor anti-duitse gevoelens bij mij zijn, ik heb Duitse vrienden.
Ik denk dat het inderdaad zoals Anna zegt in de mens zit, van vroege tot late tijden is er strijd en gemenigheid en doen mensen elkaar onbegrijpelijk veel leed aan.

Ik heb het niet droog gehouden in de vakantie. Ik heb de schade kunnen beperken en ook van de sfeer kunnen genieten. Ik ga mezelf er niet om verafschuwen. Blijkbaar loopt mijn pad iets anders.

Ik heb mooie stukken hier terug gelezen van afgelopen week, met name van Fran, Anna en Rudy. Ik vind het ontroerend dat jullie je pijn onder woorden kunnen brengen en jezelf niet meer verloochenen.
Dat is mi een belangrijk onderdeel van het proces op weg naar genezing en jezelf worden en mogen zijn.

Bibelle jou wil ik nog speciaal zeggen, ren je jezelf niet voorbij? Teveel werken en altijd maar actief zijn kan ook een vorm zijn van je verdriet wegstoppen. Je zult ook de confrontatie aan moeten gaan met jezelf, in rust. Maar ik vind het wel heel knap hoe je je hier kunt uiten, blijven doen hoor. Je komt er wel.

Liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen bedankt voor de felicitaties.

Ik was even aan het twijfelen of ik dit zou schrijven maar uiteindelijk toch besloten om dit te doen.
Gister morgen is mijn dag verkeerd begonnen. Zoals gewoonlijk als ik tijd heb gaat 's ochtends als eerste de pc aan, en dat is bij velen hier op het forum zo.

Het eerste berichtje dat ik las (inmiddels verwijderd) schoot in mijn verkeerde keelsgat.
Ik ben dan ook helemaal van het pad af geraakt. Nu weet ik dat je de berichtjes ánders moet lezen en het niet bij je persoonlijk moet zoeken. Maar dat was op dat moment voor mij niet meer aan de orde. Mijn kwaadheid,verdriet,angst en pijn overheerste en heeft lang geduurd voor dat ik het kon relativeren.
Ik heb twee uur doelloos buiten gelopen om de gremlins van mij af te schudden daar mijn kast goed gevuld stond te wachten op mij. Het relativeren is mij deels gelukt maar houdt mij nog steeds bezig. Het relativeren kon mede door pb'tjes die ik ontvangen heb waarvoor dank, anders was ik met recht ontspoord en in die gesteldheid blijven hangen.

Deze valkuil kwam zó onverwacht, zó vroeg op de morgen op mijn nuchtere maag.
Hiermee wil ik een ieder toch waarschuwen, die gremlins zijn écht afgestudeerd en kunnen komen wanneer ze maar willen. Nooit heb ik 's ochtends zo vroeg behoefte gehad aan alcohol en toch kunnen ze je er toe aanzetten.

De gremlins waren één ding vergeten, ook ik studeer en leer nog steeds dagelijks bij en heb het overwonnen al zal ik deze dag niet snel vergeten. Nu heb ik weer werk voor zelfonderzoek. Waarom reageerde ik zo vel, waarom werd ik zo geraakt en ga zo maar door.
Om een lang verhaal kort te houden, ik ben droog overgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te lezen heb je ontzettend gewiekste gremlins op bezoek gehad Stien, en dat ook nog met drank in huis. Héél verstandig van je om te gaan wandelen, zo was je tenminste uit de buurt. Ik vind het ontzettend knap van je dat je onder deze omstandigheden droog bent gebleven, en ik ben ervan overtuigd dat je hiermee een stuk sterker bent.

Ik hoop dat je het toch nog een beetje gezellig hebt gehad op de verjaardag van je man. Je bent een kanjer!:present:

Kate, fijn dat je een leuke vakantie hebt gehad. Als jij geen grote problemen hebt met wat je gedronken hebt, denk ik dat je dat er ook niet van moet maken. Het gaat er om dat jij het in de hand kunt houden, ook nu je vakantie voorbij is. Ik zou alleen alert zijn op trekmomenten. Vakanties leiden wel eens vaker tot terugval, zoals ik hier wel vaker gelezen heb. En dat zou zonde zijn.

Moesje, een 70-jarige moeder die enig kind was is inderdaad bijzonder volgens mij. Fijn dat je een leuke middag hebt gehad. Ik weet nog dat ik in het begin altijd veel afleiding nodig had, als de kinderen het weekend weg waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Stien, wat naar voor je dat het zo is gegaan. ik heb het bericht niet gelezen, maar begrijp aan de reacties dat het heftig was en niet zonder reden is weggehaald. heel goed dat je de gremlins van je hebt weten af te schudden! en vast goed om te merken dat je er steeds handiger in wordt om ze van je af te schudden. Weet je al wat je zo raakte? Of misschien beter nog even laten rusten als je er zo van slag raakt?
enne was de verjaardag nog een beetje leuk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kate - je schreef: "Bibelle jou wil ik nog speciaal zeggen, ren je jezelf niet voorbij? Teveel werken en altijd maar actief zijn kan ook een vorm zijn van je verdriet wegstoppen. " daar zou je wel gelijk in kunnen hebben, mijn huisarts waarschuwt me daar ook voor. maar ik heb leuk werk, dat ik redelijk zelf kan indelen, al is het wel vaak in het weekend en 's avonds, omdat wij veel met vrijwilligers werken. twee jaar geleden stond mijn baan ernstig op de tocht, wegens bezuinigingen; ik vloog tegen de muren op, met het idee dat ik thuis zou zitten met mijn man elke week ver weg en de fles dichtbij. wat dat betreft ben ik blij met mijn baan. deze zomer zal er wel veel tijd vrij komen om aan mezelf en mijn verdriet te werken, want door een reorganisatie (alweer!) ligt een deel van het werk stil, één vestiging wordt gesloten waarschijnlijk. ik hoop nog 4 jaar te kunnen werken, tot ik 65 ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog even @ kate - als je drinkt, maar daarna weer adb bent, en je weet waarom, en je kunt daarna de trekmomenten onder de kurk houden, dan zie ik niet in dat jij je schuldig zou moeten voelen, of jezelf zou moeten verafschuwen. hou vol hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve mensen, morgen hebben we een culturele dag voor de vrijwilligers, met een tentoonstelling en een lezing en zo, ook hapjes en drankjes; kortom: ik moet fit zijn (ja kate, maar het is een hele leuke dag, met veel ontspanningsmomenten) en dus ga ik nu vroeg naar bed. welterusten allemaal, groeten van bibelle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Anna, afleiding zoek ik ook wel, maar ook wel in het eten van lekkernijen...
En ik wil ook nog zo graag stoppen met roken, maar ja, dat komt misschien
ook nog wel.

Je zit maar wat tv te kijken en aan te rommelen, denk dan ook wel eens, zal ik een glaasje
nemen...maar er is wel iets dat me steeds weerhoudt.

Stien, jammer dat je je zo rot voelde, soms kunnen berichtjes idd een andere uitwerking
hebben dan de bedoeling is. Dat is ook wel eens een nadeel van een forum; je zie niet
de koppies erbij en lichaamstaal is ook zo belangrijk.
Ik heb een collega, waarmee ik gigantisch kan liggen ruziën voor de grap; anderen kijken ons
dan wel eens aan....zo van jeetje, wat heftig....en wij liggen er dan na de tijd van in een deuk!
Maar je hebt in ieder geval de gremlins bij je weg gehouden!!!
Ja ik weet het...er hoeft maar iets te gebeuren, of PATS ze staan weer op de stoep, het zijn
proffesionals wat dat betreft!

Lindi jij doet het ook nog steeds goed he? Volhouden he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verjaardag had ik best wel moeite mee. De gedachte aan alcohol kon ik niet kwijt raken en heb een aantal keer een poos staan douchen, dus ik rook vast lekker die avond.
De wijnglazen vulde ik alsof het limonade glazen waren tot de nok toe vol, dit had ik zelf niet eens door. Mijn zoon greep in en goot het er weer uit. Mijn zoon en schoondochter hebben toen iedereen 's avonds van vocht voorzien. Daar ik een groot deel van de dag heb zitten verdoen heb ik kant en klare hapjes laten maken, dure grap maar dat interesseerde me niet. Kort om ik had al een hekel aan verjaardagen en dat zal wel zo blijven óók nuchter. Maar het feestvarken vond het gezellig en daar draaide het om.
De flessen hoefde ik overigens zelf niet leeg te gieten. Toen ik erop af wilde lopen stond mijn man ze al leeg te gieteren, lief hé. Ik had er wel de pé in maar achteraf was ik er héél blij mee.
Mijn verjaardag wordt dus niét gevierd, ik blijf liever 26. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...