Spring naar bijdragen

Donderdag 7 juni


Twan

Aanbevolen berichten

Soothe,

Dat je dat blikje hebt gelaten voor wat het was, geeft aan dat je al wat sterker bent geworden. Je begint ook duidelijk de voordelen van het niet drinken te onderkennen. Dat is heel goed. Ga zo door.

En die oudgedienden waren eens ook groentjes en ik vind het prachtig dat die oudgedienden ons groentjes zo goed helpen om, zo hoop ik, ook eens een oudgediende te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 211
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Stien,

Dan zal ik compliment maar in dank aanvaarden! En tja, die combi bindings-/verlatingsangst is herkenbaar, óók bij anderen dan alleen je partner. Op momenten dat ik die angst voelde leerde ik stil te staan bij waar ik nu bang voor was. Ik kwam er achter dat het vaak oude angsten zijn. 't Viel niet mee om die niet te ontvluchten, maar ze onder ogen te zien en te ervaren. 't Was een opluchting om me te realiseren dat andere, meer gezonde mensen vaak niet de dingen doen waar ik zo bang voor was, de dingen die vroeger gebeurde. En dat ik als volwassene veel meer mogelijkheden heb om te reageren dan ik had als kind. Ik hoef niet meer op die manier bang te zijn. 't Is inderdaad lastig uitleggen aan andere mensen. Maar ik kan nu zeggen: moeilijk traject, maar ontzettend de moeite waard. Ik heb er veel voor teruggekregen: goede relaties met (min of meer) gezonde mensen. En natuurlijk ook met mezelf, 't is een stuk prettiger leven zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hè, hè de bestuursleden zijn weer weg. Alles weer opgeruimt en nu..... Wat namen ze voor me mee? Een lekkere fles wijn. Ze wisten wel waar hun secretaris van houd. Ik heb maar gelijk verteld wat er allemaal mis is met me.

Verhoogde bloeddruk, waarschijnlijk botontkalking (12 juli onderzoek), artrose waarvoor ik naar een ergotherapeut moet die gaat kijken wat ik m.n. met mijn handen anders kan doen omdat het zo'n pijn doet. Te langzaam werkende schildklier, Copd waardoor ik nu ben gestopt met roken en last but not least ik ben gestopt met drinken omdat dat niet zo handig is voor mijn bloeddruk. Ik heb niet verteld dat ik ook ben gestopt met drinken omdat er nog zoveel andere redenen zijn om te stoppen. Maar zei dat ik het wel heel moeilijk vond dat stoppen. Dat snapten ze.

Dus na de koffie broodjes gemaakt en ze dronken lekker water met mij mee. Maar nu.... normaal zou ik na zo'n vergadering (ook tegen het einde van de vergadering) allang een lekker wijntje hebben genomen. En het roken miste ik nu ook veel meer. Want dat deed ik ook altijd heel veel onder de vergadering door. De voorzitter ging buiten roken.....

Ik ga maar even de deur uit want hier nu blijven is misschien niet handig. Nou geweldige forumleden ik zie jullie later. Ik hoop dat mij onderweg niets wordt aangeboden Soothe :)

Later,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luciene,

Toch aardig dat ze begrepen waarom je niet zo blij was met die fles. En goed dat je opening van zake hebt gegeven waarom. Als je zulke dingen onder de leden hebt, is het niet meer dan logisch dat je zo gezond mogelijk gaat leven en stopt met roken en drinken. (Weten zij veel dat je meer dan een sociaal drinker was).
Ik vind dat je sterk was in deze voor jou gevaarlijke situatie. Vergadering waarbij tijdens gerookt wordt en tegen het eind nog lekker gedronken werd. Dat heb je heel mooi aangepakt. Gefeliciteerd.:present:
Maar ik begrijp helemaal dat je nu even de hort op moest.

Tot straks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rufus,Ferry en Anna,

Gefeliciteerd mensen! Groot feest misschien nog niet maar je MOET even geweldig trots op jezelf zijn.
Jullie houden het toch maar mooi vol.

Anna,

Ik zit even thuis in een ontzettend stoffig huis, de badkamer zit er goed uit en ik ben verliefd op mijn toilet. En weet je wat zo lief is, ik had mijn binnen deur wit geschilderd en eigenlijk moet nu alles rood.
Kom ik daarnet binnen is mijn binnendeur toch maar mooi weer wit!!
Vandaag is X jarig en hij is even naar kantoor om taart te eten dus ik kan even op de bank roken:$
Dus ik kjk zo om mij heen en mijn vingers beginnen gewoon te jeuken.

Gisteren de tweede doses chemo en hij kan echt niet mopperen, hij is erg moe maar voor de rest gaat het goed. Hij at een heel Engels ontbijt op dus so far so good.
Hij krijgt nu de volgende pas over 13 dagen dus misschien kan ik dan even tussendoor hier aan de gang want dochter 1 komt de hele zomervakantie met poppedeintje dan kunnen we omwisselen. Ik moet toegeven dat ik best even in de tuin zou willen rommelen.
Dus houd moed, straks ziet alles er weer prachtig uit.

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ferry,

Ik zelf vind dat ook een vreemde gewaarwording soms.... ik "dacht" altijd alcohol maakt mij relaxed en een leven zonder alcohol en drugs kon ik mij dan ook niet voorstellen... en wat blijkt , net als bij jou , mijn leven zonder alcohol is relaxed... niet meer na hoeven denken over wat ik nu voor smoesje had om te drinken , hoe ik het kon verbergen , de manieren om voor elkaar te krijgen dat ik kon gaan gebruiken , dat ik mijn partner en anderen er van probeerde te overtuigen dat ik in orde was terwijl iedereen kon zien dat ik in stukken lag..niet meer dat verkrampte gevoel in mijn maag als ik s 'ochtends opstond, dat voortdurende gejakker in mijn hoofd.... en na ongeveer na 3 maanden was de obsessie met alcohol en drugs kompleet verdwenen... en dat is het mooiste geschenk wat AA mij gegeven heeft....
Ik tel geen dagen , ik ben niet bezig met wat anderen drinken en wat ze drinken , ik heb niet het gevoel dan ook maar iets te missen in mijn leven omdat ik niet drink en gebruik.... ik moet er niet aan denken om mijn hele leven te moeten vechten tegen de obsessie om te drinken...op dit forum wordt soms de term "tandhakken" gebruikt en ik ben zo blij dat dat maar een hele korte periode was... als ik na 1 jaar nog de hele dag met niet-drinken bezig zou moeten zijn zou ik gillend gek worden...mijn redding is acceptatie geweest...vechten deed ik al heel mijn leven tegen alles en iedereen...en het heeft mij niets opgeleverd... en vandaag hoef ik niet meer te vechten tegen alcohol of drugs... keer op keer is bewezen dat alcohol en drugs het gevecht wonnen..iedere keer lag ik weer plat op mijn rug...en toen ik het gevecht opgaf begonnen dingen te veranderen...en snel ook...

Anna ook gefeliciteerd met 10 maanden ... petje af....

Gr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie voor jullie reacties lieverds. Heb de (leen)fiets maar even gepakt en weer een eindje gefietst. Leenfiets omdat mijn oude fiets feitelijk nog nieuw is maar bijna nooit op gefietst, haar banden waren bijna verpulfert. Daar worden nieuwe banden opgezet, vandaar. Wordt ik onderweg gebeld door manlief die zei dat hij onderweg is.

Of ik even langs de slijter wilde want de jenever is op.... Ik vertel dat ik een fles wijn van de jongens had gehad en dat ik gezegd had dat ik niet meer dronk (voorlopig, zei ik tegen de mannen). Zegt mannie: dat moet je niet zeggen jôh. Ik zei: je kunt wel zien dat jij een echte alcoholist bent want die verzwijgen zulke dingen. Ik zei: dat moet je juist wel vertellen, kun je er niet meer om heen.

Om het voorzichtig te zeggen: hij is er nog niet aan toe om te stoppen met drinken. Jammer, het zou samen zo veel prettiger zijn. Dan zou ik, buiten jullie om, ook thuis steun aan hem hebben en hij aan mij. Het zij zo ik moet het toch zelf doen.

Nu ga ik maar eens kijken wat we gaan eten. Hij is waarschijnlijk wat eerder thuis en dan wil ik gelijk kunnen eten ingeval van zin-gevaar.

Zie jullie straks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Ziza

...op dit forum wordt soms de term "tandhakken" gebruikt en ik ben zo blij dat dat maar een hele korte periode was... als ik na 1 jaar nog de hele dag met niet-drinken bezig zou moeten zijn zou ik gillend gek worden...Gr.



Ziza, ik wil even reageren op jouw opmerking die ik hier gequote heb. Ik lees uit jouw woorden dat jij veronderstelt dat mensen die een andere weg dan de jouwe gebruikt hebben om te stoppen met drinken, en dat nog doen, voortdurend bezig zijn met tandhakken en niet-drinken. Dat zie je fout.

Tandhakken is voor iedereen een tijdelijke periode, maar wel een die zwaar is en waarin je alle steun en hulp kunt gebruiken die je kunt krijgen. Het is ook maar een woord, maar wel een dat heel goed aangeeft hoe je je op bepaalde momenten (vooral de 'vaste tijden') voelt in die beginperiode.

Net als jij ben ik niet meer de hele dag bewust bezig met niet-drinken. Maar net als jij schrijf ik wel nog op dit forum. Dat doe ik om mede-strijders te steunen, om degenen die net beginnen moed in te spreken en te laten zien dat het kán, en ook om zelf alert te blijven.

Als jij alleen maar even je berichtjes van vandaag terug leest, dan zul je zien dat jij net zo veel met niet drinken bezig bent als iedereen hier, al zeg je van niet. Je beschrijvingen, waarin je je oude leven vergelijkt met je nieuwe, verraden dat jij heel vaak terugdenkt aan je oude leven. Ieder moment van vreugde in je leven van vandaag herinnert je aan hoe het daarvoor was.
Je gaat naar meedere meetings per week, heb je wel eens gezegd, je hebt dagelijks contact met mensen als hun sponsor, of met je eigen sponsor, je hebt net een survivalweekend achter de rug met AA mensen. Kortom, je bent wel degelijk nog steeds elke dag bezig met niet-drinken. Van mij mag je, maar wees er dan wel eerlijk in. Je kunt met reden blij zijn dat je niet meer drinkt, net zoals ik blij ben, en Ferry, en Rufus (neem ik aan) en BamBam, Marieke, Mick, Corinne, noem ze allemaal maar op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luciene

Een stevige drinker wil nooit alleen staan. Ikzie dat in mijn eigen omgeving. Dat zijn dan de jongens van de straat, waarvan sommige ook bij mij binnen zijn geweest.
Ik maar draagtassen bier van Lidl aanslepen, want nooit een penny in hun zak.
Ik ook niet, maar ik was creatief, wat me nu dus opbreekt.
In de roes zag ik dat niet.Pas in de ochtend bleek dat ik driekeer de giromaat had aangedaan. Wist ik veel!

Nu er uitsluited koffie, fris, of iets dergelijks is, zie je ze niet.
Ze willen dus dat je meedoet, dat geeft een goed gevoel.Het idee dat ze er niet alleen in zijn.
Nu verplaatsen we ons even, naar wat jij de hushpup noemt. Hij is natuurlijk niet blij met je(wel als persoon)maar er wordt hem iets ontnomen,wat hem blijkbaar erg dierbaar is en dat is een mededrinker!

Dit fenomeen, kan behoorlijk hardnekkig zijn. Zie het als een soort in de steek laten.
Samen hadden wij het toch zo tof(ouwe jongens krentenbrood) Onbewust vind hij het zelfs misschien een beetje "lullig".Hij moet toch zien dat je drankgebruik een "beetje" buitensprorig was, waarom dan niet , de drank een beetje uit het zicht houden. En toch geen fles jenever laten aanslepen, zeker niet in dit stadium.

Ga zo door!! Groetjes van Soothe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Quote Anna

"Ziza, ik wil even reageren op jouw opmerking die ik hier gequote heb. Ik lees uit jouw woorden dat jij veronderstelt dat mensen die een andere weg dan de jouwe gebruikt hebben om te stoppen met drinken, en dat nog doen, voortdurend bezig zijn met tandhakken en niet-drinken. Dat zie je fout."

Quote Ziza (mijn opmerking)

"op dit forum wordt soms de term "tandhakken" gebruikt en ik ben zo blij dat dat maar een hele korte periode was... als ik na 1 jaar nog de hele dag met niet-drinken bezig zou moeten zijn zou ik gillend gek worden"

Anna ik veronderstel helemaal niets.. andere weg , jouw weg waar staat dat allemaal ?? en ik gebruik het woord SOMS.... zie je ???

Weet je Anna... interpreteer maar hoe je het wilt...is goed... conclusies trekken op basis van wat je denkt wat ik denk maar niet opschrijf lijkt me nogal voorbarig...

Maar goed nogmaals knap van je 10 maanden en nogmaals petje af...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RAF trio,proficiat, goed gedaan van jullie.
Anna,je jaar vieren we met vuurwerk maar stilstaan bij elke maand mag best. Het is een hele prestatie.

Ikwil ook iets zeggen over dat tandhakken. Er zijn mensen die idd nog elke dag een strijd leveren tegen het niet drinken. Ik weet niet of Ziza dat bedoeld maar dat meen ik wel te lezen. Ik ben blij dat ik niet meer heel vaak de afweging hoef te maken of ik wel of niet ga drinken. Ik drink niet en heb ook bijna geen trek meer. Ik heb mijn verzet opgegegen en sta machteloos tegenover de drank. Ik kan het niet alleen en accepteer dat ik een alcoholist ben.

Ik zie hier mensen die voortdurend heen en weer geslingerd worden tussen wel graag sociaal willen drinken en daar keer op keer de fout mee ingaan.
Ik ben een alcoholist en kan niet, ik herhaal KAN NIET SOCIAAL DRINKEN. Ik ga niet voor 1 biertje of voor 2 of 3. Dan begint het pas en zet Bammetje het lekker op een zuipen met alle gevolgen vandien.

Ik ben nog wel elke dag met drank bezig, daar heeft Anna een sterk punt. Ik vergelijk mezelf zo vaak op een dag met de Bam tijdens het drinken en de Bam nu. Het bevalt me wat ik zie. Maar dat vind ik niet te vergelijken met 'tandhakken'.

Ik ben van mening dat de mensen die nog elke keer de afweging moeten maken niet los zijn van de drank en niet werkelijk accepteren dat ze machteloos staan. En dus blijf je, volgens mij, ''tandhakken' en lijkt het me zo moeilijk om los te komen van.
Dus lijken het mij verschillende dingen. Maar ja,zo zie ik het.

Ik wens een ieder het bevrijdende gevoel toe wat ik, de laatste maanden, elke dag ervaar. Ik ben zo blijd at ik niet meer drink.

Ik ga vanavond naar de AA, heb er in in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo,
Blij dat het allemaal zo goed loopt.


Luciene,
Mijn manlief zou echt niet aan me vragen of ik bij de slijter langs ga. Zoveel begrip heeft hij wel.
Heb je hem al wel eens laten zien wat wel niet verantwoord alcohol gebruik inhoudt


Anna,
Het feit dat ik nu nog een groot deel van de dag bezig ben met alcohol zorgt ervoor dat ik er af blijf. Maar ik ben er al minder mee bezig dan in de beginperioden, toen overheerste het alles. Was ook wel nodig om het besluit tot stoppen te nemen en de eerste weken door te kunnen komen.
Als de gedachte aan alcoholgebruik niet meer in mijn gedachten zou opkomen in de toekomst, geloof ik dat het gevaar van een uitglijer of terugval groter wordt.


Soothe,
Als je vrienden echt vrienden zijn, dan moeten ze rekening houden met het feit dat jij nu niet meer wilt drinken en dat dit je moeite kost. Dus moeten ze niet met drank onder je neus wrijven en gezellig mee koffie of thee drinken.


BamBam,
Ik ben ook blij dat ik gestopt ben en weet ook zeker dat ik niet een meer kan nemen, omdat de laatste dan niet meer in zicht komt. Ik heb ook aanvaard dat ik een alcoholist ben en dat ik af en toe trek ervaar. Ik heb geleerd ermee om te gaan en die gaat ook weer over. En ik ben vastberaden gestopt te blijven. Alcoholisme is nu eenmaal een ongenezelijke ziekte. Ook dat heb ik aanvaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandra, welkom terug.
Begin maar weer gewoon mee te schrijven op het draadje.Hier kun je steun vragen en vinden in jepoging om te stoppen.

Heb je verder nog hulpof probeer je gewoon de eerste te laten staan. Succes en sterkte. De eerste dagen zul je je waarschijnlijk niet zo lekker voelenmaar hou vol. Drink veel water, zoek afleiding als je trek krijgt en hou voorogen waarom je niet meer wilt drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...