Spring naar bijdragen

zondag elf november


druppeltje

Aanbevolen berichten

Het punt is dat ik graag van uitglijders wil leren.
Als je dat meemaakt ga je er niet snel over schrijven, of minimaal.
Het gevolg is dat er niet over gesproken wordt en er dus niet van geleerd kan worden.
Hier smullen de gremlins van, want de volgende keer donder je in dezelfde valkuil.
Ook valt het me op dat mensen een hele tijd wegblijven of dat je ze helemaal niet meer terugziet hier op het forum.
Het is toch niet zo dat wanneer je hier komt direct 'genezen' bent, het is een leerproces.
Dus ik zou graag eerlijk van mensen willen horen die dit ook meemaken hoe ermee om te gaan.
Of hoe iemand er mee omging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@An,
Jammer van het overschrijven van je streefgetal. Dat maakt het minderen zo moeilijk.
Nou ja, vandaag gewoon weer gezellig droog. Beter dan buiten dus.
Hoe is het met je hoofd? Alles weer op orde?
Nog bedankt voor de wensen.
Weet je wat voor mij het stoppen moeilijk maakte? Wel een gebrek aan zelfvertrouwen en angst om het zonder te moeten stellen.

Mensen,
Ik moet nu naar het concert.
Tot straks wellicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wilde nog altijd een keertje afscheid nemen hier op het forum en laten weten dat alles oké gaat. Ik zie dat ik daar vandaag een mooi moment voor heb uitgekozen:

Corinne,
Van harte met je 7 maanden!!!! Toen ik voor het eerst hier op het forum kwam vierde je je 7 dagen. En in de tijd dat ik hier regelmatig kwam was je er altijd voor iedereen met een opbeurend antwoord. Waarvoor mijn dank! Ik vind het reuzeknap dat je na een periode van zo veel drinken nog altijd nuchter bent!

Ik hoop dat er meer mensen die nog helemaal in het beginstadium van een alcoholprobleem zich hier aanmelden. Ik heb hier wel geleerd dat als je er snel bij bent (zoals ik) dat het dan veel makkelijker is om weer het goede pad terug te vinden. Van zondag t/m donderdag drink ik niks en daar hoef ik ook niet meer bij stil te staan. En op vrijdag en zaterdag stop ik na 1 - 3 glazen. Alcohol houdt me gelukkig niet of nauwelijks meer bezig. Helaas blijkt hier dat als je meerdere jaren flink veel gedronken hebt matig drinken zelden een optie is. Ik las pas over een nieuw verschenen boek van e.o.a. professor in de verslavingen ('Slaaf van de alcohol' of zo heette het boek) dat er na een aantal jaar flink drinken iets blijvend in de hersenen veranderd. Dat zou er de reden van zijn dat als je eenmaal over een bepaalde grens heen bent het erg moeilijk wordt om terug te keren naar 'sociaal drinken'.

Ziza, Blacky, Marieke, Gem, Mick, Stien, Water en alle anderen die hier al langer zijn: dank voor jullie hulp hier en alle goeds op jullie levenspad verder. Alle anderen die nog korter hier zijn: veel sterkte & succes.

:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,
Aan uitglijders doe ik niet echt. Ik heb 1 x 4 (!) glazen gedronken en wat ik daarvan leerde was dat ik de dag erna dat echt de hele dag moest bezuren: suf & sloom & een katerachtig gevoel. Met dat voor ogen heb ik het niet meer gedaan - zonde van de mooie dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne:
Van harte gefeliciteerd met je 7 maanden ADB :present::present::present::present::present::present::present:. Een knappe prestatie die ik je nog maar na moet doen.

An:
Hier nog zo'n "uitglijder". Die nu voornamelijk heel kwaad op zichzelf is omdat ze weer in die valkuil is gevallen. En net als Blacky dat flink heeft moeten bekopen. Maar ik geef niet op, vandaag ga ik gewoon weer met frisse moed op de ingeslagen weg verder. Ik weet gewoon dat ik het kan.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lindi,

Een goed bericht van jou. Voor iedereen is een uitglijder natuurlijk anders. Voor mij is het inderdaad bijzonder dat ik niet boven die 6 glazen per weerk kom, maar dus niet te bedoeling om die in EEN dag te consumeren. (ik denk slim te zijn)
En ik denk ook dat er iets in je hersenpan is gebeurd na jaren misbruik. Maar ook geloof ik dat na jaren droog staan je met behulp van gedragsveranderingen je wel kan gaan 'gedragen'.
Het goede van dit forum en de internetbehandeling is dat hier juist aan gewerkt kan worden.

Ja Delta, ik ken dat van de AA ben er vijfenhalf jaar geweest. Zo lang droog gestaan.
Toch kies ik nu voor dit om, net als Lindi, straks te kunnen zeggen: maximaal 2 glazen.
Na d ie vijfenhalf jaar had ik een uitglijder, maar het idee weer helemaal opnieuw te beginnen bezorgde me een serieuze terugval van ruim een jaar. Daar baalde ik zo van en dacht bij mezelf, ik wil hier geen wedstrijd van maken. En dat gevoel krijg je wel bij AA. Een keer terug en je bent weer bij af en dat klopt gewoon niet.
Dus ik heb nu een ander streven: dat gaat me lukken, Ik voel het.
Dank je dat je even doorgeeft dat Safi gewoon even weg is. Ik dacht al.....................

p.s. ook moet ik wennen aan het tellen van het aantal glazen: 1 glas is wel errug weinig. Dus dat heeft ook zijn tijd nodig, om te leren wat MAAT is. Mijn glazen zijn echt anders :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Dani: kijk dat bedoel ik nu, daar pep je mij dus ook mee op....... dus..VANDAAG GAAN WE GEWOON WEER HARSTIKKE ZONDER DRANK DE DAG DOOR!! Neem een hoofdpijn pil, maak een soepje of zo.
We schrijven elkaar er wel door vandaag.... ook voor Blacky.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen gefeliciteerd die het gisteren weer droog heeft weten te houden en degene die het niet gelukt is.. knietjes afkuisen en opstaan en weer verder gaan.
Speciaal voor Corinne en Marieke die van die mooie mijlpalen hebben bereikt gisteren en vandaag een bosje rozen (aangezien ik meestal via de quick reply reageer zitten daar geen ikoontjes maar denk ze er maar bij)

Gelukkig sta ik na vorig weekend ook nog steeds droog.. al kost me dat nog steeds moeite om mezelf die terugval te vergeven (hoezo perfectionist) en weet ik even niet hoe verder te tellen.. bijna 5 maanden of een week??

schuldgevoel, je weet dat het niets oplevert maar het is er wel. Je voelt jezelf een slappeling na een terugval, en dan bedoel ik niet 2 glaasjes maar een echte terugval waarvan je weet dat je over je grenzen en je eigen afspraken bent gegaan... de boosheid, de schaamte.. het zijn niet helpende emoties maar je kan ze ook niet zomaar aan de kant schuiven merk ik. Het gevaarlijke van deze emoties is dat je er 2 kanten mee op kan. Je kan denken, dom, ik heb het weer gedaan maar ik ga er weer voor om dit gevoel niet nog een keer te hoeven voelen of je kan denken: wat kan mij het schelen, het is toch al misgegaan en ik ben een mislukkeling en daardoor weer een excuus hebben om het uit je handen te laten glippen

eigenlijk mag je ook best trots op jezelf zijn als je na je uitglijder met schuldgevoel weer opkrabbelt want dat is niet makkelijk en vraagt je ook om goed naar je eigen aandeel in alles te kijken... om te voelen wat er is en er naar te luisteren op een positieve manier.

ach, dat mijmer ik nu maar even over de vraag wat is schuldgevoel en hoe ga je er mee om. Ben ook wel benieuwd hoe anderen ermee omgaan... ik vind het een heel lastig gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas: vijf maanden of 1 week?
Toen ik dat vorige week las bij jou, bekroop me dat ook al weer. Je schreef toen ook al dat je weer opnieuw zou beginnen, maar dan opnieuw moest gaan tellen.
Zojuist heb ik van mijn handtekening gemaakt: vanaf 14 augustus 2007 ADB. Daarmee spreek ik mezelf moed in. Mijn mega valkuil, is het telkens opnieuw te moeten beginnen. Ik werd daar doodmoe van.
Nee, we gaan gewoon verder. Ik weet dat wanneer ik hier niet meer schrijf ik weer terug bij af ben en dat betekend, grenzenloos, hopeloos en elke dag weer die zooi. En dat wil ik nu juist voorkomen.
OK dan donder je een keer maar de draad weer oppakken, DAT IS JUIST KUNST.

Je zegt zelf: 'eigenlijk mag je ook best trots op jezelf zijn als je na je uitglijder met schuldgevoel weer opkrabbelt want dat is niet makkelijk en vraagt je ook om goed naar je eigen aandeel in alles te kijken... om te voelen wat er is en er naar te luisteren op een positieve manier. '

Precies, daarom zou ik het fijn vinden als meer mensen op dit onderwerp willen reageren.
Kijken naar je eigen aandeel, leren voelen wat er is en vooral er naar luisteren.

Bij mij is het een duister iets. Ik kan heel de dag vrolijk zonder de drank en het hoeft maar een woord een zin een lied of wat dan ook te zijn en het lijkt alsof mijn hersens blokkeren.

Ik denk dat ik op dat moment een gevoel blokkeer, iets niet wil weten.........

Maar voor mij Tapas ben je gewoon 5 maanden ADB!!! Dat is toch harstikke knap. Tel het gemiddelde van wat je hebt gedronken van toen je nog dronk , dan zit je daar toch VER onder.

Sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het gevoel Tapas, ben zelf precies drie jaar er vanaf geweest toen ik dacht dat ik wel weer "sociaal" kon drinken. Niet dus, het gaat welliswaar geleidelijk, maar na een week of zes was ik weer terug bij af. 's Morgens de dag beginnen met een blik bier is nou niet echt sociaal drinken lijkt mij.
Daarna ben ik tot nu toe bezig met steeds maar weer vallen en opstaan. En inderdaad steeds na zo'n paar dagen/weken drinken voel je je weer een grote loser dat je er weer bent ingestonken.
Maar goed, we zijn weer op de goeie weg.

Groetjes...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Corinne, wat een prestatie: jezelf al 7 maanden in controle, al 7 maanden laten zien dat jij baas bent over wat je (niet) drinkt: van harte gefeliciteerd, ik vind je super!!! En een hele fijne dag vandaag!

KarelK natuurlijk ook een hele grote PLUIM voor 2 overwonnen weekeinden!!! Het geeft wel een kick zo bezig zijn met jezelf, vind je niet?!

*An: ik wil het best over mijn misstap hebben.
Allereerst weet ik wel zeker dat er ook fysiek in de hersenen van alco's iets anders is, want na 5 weken droog werd ik op dag 1 nogal dronken van 1 glas, maar op dag 2 zat ik al weer op een nivo waar de rest nog niet eens de helft van haalde, en dan nog steeds maar meer meer meer willen. Dat laatste is waarom het voor mij alles of niets is: slechts 1 of 2 glaasjes hebben voor mij geen meerwaarde, bevredigen mij niet, dus dan drink ik liever niks, dan hoef ik mezelf nl in feite minder te ontzeggen.
Moet je helemaal overnieuw beginnen na een misstap? Nee, want de tijd van onthouding voor de misstap zit nog vers in je hoofd, dus daar ben je zo weer. Dat het mij nu extra moeite kost, komt omdat mijn misstap 3 weken duurde, en dat is natuurlijk heel wat anders dan 1 dag de fout in gaan. Het is gewoon een stuk moeilijker, eenmaal de Gremlin toegelaten, om er weerstand tegen te bieden, want je proeft ook weer alle 'fijne' effekten van de drank.....en daar heb je jaaaarenlang kontakt mee gehad dus de herkenning komt meteen...maar de herkenning van wat je deed toen je niet dronk komt gelukkig ook weer snel terug.
Een misstap kan ook een funktie hebben: ik heb ervan geleerd dat ik niet overmoedig moet zijn, dat ik niet zo sterk ben als ik dacht en dat ik me beter in kan leven in een ander die een misstap begaat. Ik denk nu ook dat misstappen niet zo erg zijn zolang je maar asap opstaat en je weg vooruit vervolgt. Het vervelendste van een terugval is misschien wel de angst terug te (ver) vallen in een leven wat je niet meer wil, omdat je weet dat je als ADB'er zoveel beter met je leven bezig bent en dat je daardoor zoveel meer kans hebt op geluk!
Ik denk dat de AA zo streng is omdat als je eenmaal dat achterdeurtje in je hoofd geopend hebt, de gang daar door heen voor een volgende keer een stuk gemakkelijker wordt. Eenmaal 'geroken' aan de Gremlin, doet em weer levendiger dan ooit in je geheugen gegrift staan. Dan kan een rigoreuze aanpak heel effektief zijn om em uit te roeien. Voor mij werkt dat ook beter: liever geen Gremlin, dan een paar keer per week een kleintje, want geef ik die eenmaal mijn vinger dan pakt ie gelijk mijn hele hand, en dan heb ik er nog maar 1 om mee te meppen ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je gaat goed Uname, de eerste twee weken zijn vooral de eerste keer het moeilijkst qua slapen, gevoelsmatig ( zenuwachtig, bang zijn en niet weten waarvoor, en de angst om te trillen vooral in gezelschap ), maar kop op dat alles gaat geleidelijk aan steeds beter. En ja, in het begin is het moeilijk om de extra tijd door te komen. Ga door, je krijgt er absoluut geen spijt van. Over een paar dage voel je je echt lichamelijk en geestelijk een heel stuk beter.
Ik heb nu zelfs nog ooit dat ik in gezelschap een kop koffie in m'n hand heb en dan denk verdikke dat ik dat ding zo stabiel vast kan houwen ;-)).

Groetjes.............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blij voor je dat het goed gaat, Username, en bedenk je maar dat jij je morgenochtend in ieder geval een stuk beter voelt dan je stevig drinkende vriend, en dat jij nu weet dat het allemaal tussen je oren zit als je denkt dat je het nodig hebt levenslang tot drank veroordeeld te moeten zijn, jij bent al zoveel verder, stay tuned in there & hang in here;-)))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe:
Ik hobbel weer achter je aan vandaag. Er liggen weer tig flessen spa rood in de koeling :).

Tapas:
Lastig dat tellen. Zit er zelf ook een beetje mee te dubben. Als je gaat kijken naar "alcoholvrije" dagen dan zou ik dus opnieuw moeten gaan tellen. Aan de andere kant ben ik wel vanaf 4 sept. bezig om mijn alcoholgebruik onder de duim te krijgen en daar is niets aan veranderd na mijn uitglijder. Die intentie is er nog steeds. Misschien nu nog wel meer nu ik heb gezien hoe gemakkelijk en hoe groot het gevaar loert om weer de fout in te gaan. Ik zie het dan ook meer als een leermoment. Ondanks dat ik het best stom van mezelf vind dat ik de fout in ben gegaan realiseer ik me ook dat ik ook maar een mens ben met al haar zwakheden. En daar is alcohol er 1 van. Ik zou mezelf pas echt heel stom vinden als ik hier niets van zou leren. Vandaag ga ik dus gewoon weer verder waar ik gebleven was. Geen drank!

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kaia, daar ben ik het mee eens, dat je eerst een hele lange tijd totaal zonder drank moet leven. En geen achterdeurtjes moet hebben!! In die angst leefde ik ook. Toen ik het forum en internetbehandeling nog niet had gevonden was ik zoooooooo ontzettend bang, bang dat ik er nooit meer vanaf zou kunnen blijven, dat ik verloren was.
Dit zijn compleet Niet helpende gedachten. Via internethulp heb ik geleerd anders te denken hierover.
Het is een bevrijding.

Knap wat je ervan geleerd hebt in ieder geval: niet overmoedig zijn en erkennen dat we zwakker zijn dan we denken.

Soothe< vijfde sobere dag!! zet 'm op , vandaag gaat het gewoon lukken.

Username: errug gevaarlijk waar jij nu zit. Lees bij Kaia.... we zijn zwakker dan we denken hoor.
Kan je toch niet beter thuis gaan zitten. Of die vriend vragen niet te drinken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...