Spring naar bijdragen

Zondag 23-12, laatste voor de kerst.


haddock

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 251
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Beste mensen, ten eerste echt hartelijk bedankt voor jullie warme welkom! Ik ga me in de loop van de komende weken in jullie verhalen verdiepen.

En voor alle andere mensen; succes de komende dagen! Bedenk je dat dit een moment van bezinning is, samenhorigheid en juist hier kan je karakter tonen waar je doorgaans op de automaat functioneerd. Weet dat er in de mens twee partijen zijn, jouw ego en jouw persoonlijkheid.

Om het even heel mooi te verwoorden: (dit is niet mijn eigen tekst ;)

Alle denken is vergelijkend en dus gerelateerd aan het verleden. Denken is een mechanisme dat we gebruiken om te overleven in onze lichamelijke en persoonlijke staat en in die zin heeft het zijn natuurlijke functie, maar het is waardeloos als het op echte zelfkennis aankomt.

Wat we echt zijn is tijdloos en dient niet te overleven. Wat we echt zijn valt niet onder de wetten van het overleven noch onder het bereik van het denken. Om fysiek en emotioneel te overleven vergelijken we nieuwe situaties bewust of onbewust met oude, om hetzelfde gevaar of dezelfde fysieke pijn of emotionele pijn niet opnieuw te hoeven ondergaan. Op zich is daar niets mis mee. 'Om te overleven' stapelen we echter steeds meer dode informaite in ons systeem op, om in de toekomst te weten wat we in een bepaald geval moeten doen. We gebruiken deze dode denkmaterie als een soort filter waardoor we nieuwe ervaringen verwerken.

Denken is altijd tweedehands - alleen waarneming is direct en in het NU. Een snelle, to the point respons komt vanuit de totaliteit, niet vanuit een ergens opgeslagen fragment. Denken, oordelen is juist wat je verhindert om zuiver en snel waar te nemen. Oordelen is altijd gekleurd. Denken is altijd gekleurd. Wat voor denken doorgaat, is eigenlijk zoeken naar bevestiging van wat we al geloven.

Bijna alle denken is geconditioneerd en dus per definitie non-sequitur.
(Latijn voor; wat niet zou moeten volgen. Het betekent dat de reactie niet klopt met de stimulus. Denken staat waarnemen in de weg. Denken is koppelen aan het verlden waar waarnemen enkel nu is.)

We gaan op basis van onze mentale en emotionele filters selectief waarnemen. Dat is echter geen waarneming, dat is zelfmanipulatie. Pure waarneming vereist de afwezigheid van een denker.
En wie is de denker? Het EGO.
En wat is het ego? Niet een aanwezigheid, niet een pure indentiteit, maar een geconcentreerde reeks reacties uit het verleden.

Begint het een beetje duidelijk te worden?

Wat voor denken doorgaat is meestal zoeken naar gelijk en dus een vorm van onzekerheid!

Alleen degene die totaal onbevangen naar iets kan kijken, ziet wat er echt te zien is. (einde citaat)

: Kerstdagen, het moment van bezinning, rust, verbondenheid, liefde, geluk, vrede, overvloed van eten, ontspanning en vreugde. Drank, het is maar een klein onderdeel. Het delen van al die kleine mooie momenten samen is meer waard dan het verschuilen van mijn ego. Ik verheug me erop om mijn familie dan ook een dag te zien. Ik put kracht uit mijn persoonlijke behoefte, mijn principe om persoonlijk sterker te zijn dan de drank en een ieder van jullie is hier ook toe in staat :D Succes!

Haddock! Wat ben je nog laat op! Kun je de slaap niet vatten?

Voor iedereen die zich erover verbaast waarom ik nog zo vroeg... of laat wakker ben?

Kom net weer terug van mijn werk, vandaag bijna 10 uur non-stop in de telefoon gehangen met klanten die mij opbellen. Vooral hele erge vervelende dronken mensen. Ik werk voor een nummer informatie dienst en dan denk ik: 'wow! Wat goed dat ik niet aan de andere kant van de lijn sta!' Te brallen voor een taxi :D

Citaat: schrijvers Jan Bommerez & Kees van Zijtveld uit het boek 'Flow en de kunst van het zakendoen' (zeven vitale inzichten voor topverkopers en topondernemers.) pagina 33: Denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie tekst, Leeuw. Het wezen van zijn is gewoon zijn, niets meer, niets minder. Daarom hou ik zo van m'n badkuip, oogjes dicht, nergens aan denken, terug naar de baarmoeder, de benadering van de oersoep. Ik wou alleen dattie ook nog bewoog. You can't have it all.
En jij komt van je werk, ik zit er nog, hahaha.
Maak wat moois van je feestdagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen forumgenoten en medestrijders,

Ik heb besloten om mezelf een paar dagen forumvrij te geven. Merk dat ik er teveel bij betrokken ben en dat sommige dingen die worden gezegd, me in zo'n mate kwetsen, dat ik er later nog over loop te tobben.
Daarbij wil ik trouwens niet alle lieve en bemoedigende woorden vergeten! Maar de balans slaat voor mij nu even naar de verkeerde kant uit. Beter om eventjes afstand te nemen.

Ik wens iedereen een goede kerst op-maat, dus voor degenen die er tegenop zien, kop op, over een paar dagen is het hele gedoe alweer voorbij. Jullie slaan je er wel weer doorheen.
En voor de mensen die het wel leuk vinden, heel fijne en vredige dagen.

En natuurlijk voor vandaag: hou het droog, en een goede zondag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!
Nog even en dan is dit forum 24/24 huur bezet!
Ik wens iedereen een hele fijne zondag! Ik hoop dat iedereen lekker geslapen heeft ook degenen die aanvankelijk de slaap niet konden vatten (rolgordijna, e.a?)
Benthe, ik wens jou ook prettige dagen, hou het droog en ik zie je wel wanneer het heeft kunnen bezinken.
Ik hoop ook dat Dani weer terugkomt.
Dan Delta en Charlie nog, dan zijn we weer compleet.

Ik drink vandaag niet en hoop dat jullie (Kohtje??) weer met me meedoen! Het zal ons lukken om die rottige dagen met al hun drankreclames glansrijk te weerstaan, nietwaar!!

Anjo, ik denk aan je! Heel veel KMW!

Ik duik er nog even in en ga straks me in het gewoel storten van de super voor de laatste boodschappen.
Morgen durf ik niet meer met die drukte of zou het vandaag erger zijn???

Maak er wat van vandaag!!!!


:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook vanuit belgie wens ik iedereen een fijne rustige zondag , ook al rustig ;)
gisteren eens naar Aalst geweest en enkele cadeaus voor mijn partner gekocht , kleine bruikbare dingentjes .
vandaag zijn de winkels hier in belgie open dus verder op cadeau jacht .
aan trees ik heb het er soms moeilijk mee gehad dat iedereen dit forum kan meelezen , maar uiteindelijk schrijft men enkel wat men zelf wilt he , zelf sites waar men zich moet inschrijven zijn niet altijd veilig , als je mij begrijpt.
persoonlijk schrijf ik liever al herkend men mij , als dat ik dronken langst de straat loop en dat men mij ook herkend , ik doe tenminste iets aan mijn drank probleem .
rest mij enkel nog te schrijven dat ik juist beslist heb dat ik vandaag niet drink , hoop dat jullie mee doen ?
kothje alleen vandaag laten we die eerste staan .
fijne zondag voor iedereen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hele goede morgen,

Nachtwerkers, slaap lekker!

Benthe, even alles laten bezinken dat geeft rust. Toch hoop ik je hier nog te lezen voor en tijdens de kerstdagen.

Blacky, ware woorden: ik doe tenminste iets aan mijn alcohol probleem.

En er dáádwerkelijk iets aan doen heb ik gemerkt kan hardwerken zijn, rustperiodes nemen, relativeren, bezinken, verwerken en sommige dingen een plaatsje kunnen geven waardoor ik weer ruimte heb om dingen anders aan te pakken ofwel nieuwe dingen te ondernemen.
Na een jaar droogstaan loop ik nog niet constant over glad geplaveide wegen maar heb nog de nodige hobbels, bobbels, kronkels te gaan, keuzes maken welk pad ik verder wil bewandelen is elke keer
weer een stap vooruit en soms maak ik een foute keuze en moet weer even terug.

Koh, doe je best en laat je niet kennen joh! Je kunt het!

Anjo, sterkte meis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Môgge!

Tjeee, ik ga toch maar weer de wekker zetten want anders kom ik er over twee weken echt niet meer op tijd uit voor m'n werk, ik wen tè snel aan een verschoven dagritme, draai me veel te makkelijk nog een keertje om... discipline!

Benthe, je kunt alleen gekwetst worden als je dat zelf toestaat he. Wat jij hoort (leest) is soms niet hetzelfde als wat de ander zegt (schrijft). Daar zitten De Filters Van Leeuw tussen... maar ik snap je wel hoor, ik neem zelf af en toe ook wel een forum-break. Kan helemaal geen kwaad.

Mooi stukje filosofie van de kouwe grond trouwens, Leeuw... het is nog vroeg voor mij, dus de hersenen kunnen het allemaal nog niet zo fijn filteren, maar het wordt (in het citaat) wel erg simpel gesteld lijkt mij. Wat te doen met creativiteit? Of met emoties? Kom ik nog wel op terug als ik echt wakker ben, want ik hou wel van dit soort onderwerpen.
Wel mooi om te zien dat je zo positief bezig bent!

Gem, shop-ze, veel plezier met de bots-autootjes... eeh sorry, boodschappenkarretjes.
Gaat helemaal goedkomen als je voldoende Zen tussen de oren hebt! ;)

Ola, Blacky, hetzelfde gewenst voor jou. En ik doe met je mee! Met niet-drinken dan he, ik ga de deur niet uit vandaag...

Aan een ieder: Have fun & Hou vol! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was hier gisteren zó druk en men deed zó druk dat ik mijn probleem maar even achterwege heb gelaten. En ja, ben de deur uit gerend, totale paniek.
Daadwerkelijk zin om aan de rol te gaan en volgend jaar pas bij mijn positieven te komen.
Vanochtend blij dat ik het droog heb gehouden want kom er achter dat alles nog net zo
is als gister en er niets is veranderd.
Ik heb er een zooitje van gemaakt, mijn agenda klopt dus niets van.
Normaal gesproken kom ik daar wel uit, even wat afzeggen en zo, maar gisteren...
Ik ben nu uitgewerkt en bezie nog even alle plannen voor de Kerstdagen,
kom er achter dat alle afspraken op één en dezelfde Kerstdag is gepland!

Mega probleem, kan ik op twee verschillende adressen op één Kerstdag tafelen?
Neem de één mee naar de ander, maar ze kunnen elkaar niet pruimen!
Iedereen heeft de boodschappen in huis, ik ben er onderhand ziek van!
Ik houd van sobere Kerst viering maar de anderen bulken van de cadeautjes onder
de boom en hebben mega voedselvoorziening in huis gehaald.

Ik moet vandaag dus oplossingen verzinnen, moet mensen teleur gaan stellen?
Stappen ondernemen want met stilzitten gaat het écht fout, maar wat?

Tja, die eerste laat ik staan want anders weet ik morgen niet wat ik vandaag heb
gedaan!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal, en hier is het een stralende morgen. Met hier bedoel ik niet het midden van het land, want ik heb gisteravond laat nog maar even toegegeven aan mijn impuls om mijn liefje met een bezoek te vereren. :D Geen spijt van.

Stien, waardoor was je zo in paniek gisteravond? Het spijt me dat je het door de sfeer op het forum hier niet kwijt hebt gekund.
Zelf merk ik dat ik me zo´n sfeertje niet meer zo aantrek. Ik heb ook al mijn hele leven moeite met ruzie, maar de discussie van gisteren kan ik eigenlijk niet echt ruzie noemen. Je kunt verschillen van mening, dingen kunnen niet helder zijn, en ik voel me er prettiger bij om het dan maar even wel uit te spreken en alles duidelijk te krijgen merk ik. Maar ik zie nu ook dat dat een hoop mensen tegen de borst stuit. Moeilijk!
Ik moet er nog maar even over nadenken hoe hiermee om te gaan. Anderen bezwaren om mezelf prettiger te voelen stuit me tegen de borst. Maar dingen om deze reden opkroppen voelt ook niet prettig, ik hou van openheid. Tja, het is onmogelijk het iedereen naar de zin te maken vrees ik.

Ik hoop dat het vandaag weer een harmonieuze en vredige dag kan zijn, en dat iedereen zich weer prettig en veilig kan voelen. Ik voel me tenminste rustig en vredig, en dat wil ik graag zo houden. Daarmee maak ik alvast een goede start door me bij Blacky aan te sluiten. Ik drink vandaag niet!

Fijne zondag! En een knuffel, niet alleen voor Knuffie, maar voor iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Stien,
Je hebt het ook zo druk! Begin jezelf eerst eens niet teveel te verwijten. Zo!
Dan bekijken wat de mogelijkheden zijn! Wie kan je het meest teleurstellen? Het klinkt heel erg, maar je moet kiezen uit 2 kwaden! Je kunt in dit geval niet iedereen "pleasen".
Wellicht is het ook nog een optie (als het echt niet anders kan) om het een vroeg te plannen (zo in de middag) en het andere wat later in de avond? Het verdient geen schoonheidsprijs en ik roep ook maar wat hoor! ik ken je situatie niet, dus weet niet wat mogelijk is!
Knap dat je niet hebt gedronken, want zo'n situatie zou voor mij ook aanleiding zijn om daar een flinke borrel op te nemen! Maar zoals je zegt het lost niets op!
Overigens is het niet alleen jou probleem maar ook van je huisgenoten, ook al zullen die ongetwijfeld het probleem bij je neerleggen!
Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, je vraagt me waarvoor paniek? Als het je ooit gebeurd en je kent alle betrokkenen
zou je me wel begrijpen denk ik.
Een discussie heb ik echt geen moeite mee hoor, maar er wordt soms giga lang over hetzelfde
doorgezaagd. En er was gevraagd te reageren op het andere draadje toch?
Hier en daar mis ik soms heel wat begrip voor elkaar.
En ja de sfeer op een draadje kan bepalend zijn of ik wel of niet een posting doe.
Ik ben nu eenmaal een gevoels mens en soms érg gevoelig helaas.

Gem, dank je voor het meedenken.
Nu ik uitgewerkt ben komt er plaats in mijn hoofd om aan de Kerst te plannen.
Maar ja, mensen willen alles heel vroeg weten en toen liep mijn hoofd om.
Mijn huisgenoten zijn van oudsher gewend dat ik alles bij hou en de plannen maak.
Maar ook als er problemen zijn gaan ze er van uit, dat lost ze zelf wel op.
In mijn alco jaren heb ik dat wel heel vaak gemoeten, maar nu nuchter lijkt het wel
of ik af en toe niet kan denken. En dat brengt die nare Grrrrrrr weer boven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, zou het mogelijk zijn om te bedenken wat jij het liefst zou willen met de kerst en dat te doen? Je gaat toch al mensen voor hun hoofd stoten...
probeer in ieder geval vandaag met alle partijen te overleggen om het op te lossen, des te eerder heb jij weer rust in je hoofd, en top dat je het droog hebt gehouden.. je hebt niet voor de "makkelijke" weg gekozen maar voor de moeilijke die uiteindelijk het meeste oplevert!! sjappoooo! en volgende keer dat het je aanvliegt zoals gisteravond gewoon wel schrijven... want dat jij bijna onderuit was gegaan is belangrijker dan wat geruzie over wat alcohol de baas is en een boek!

succes met regelen Stien, hoop dat je voor jezelf een goeie oplossing kan vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, gigalange wandeling met de hondjes gemaakt. Lekker!

Mijn excuses Stien, dat ook ik gisteren doorging op het dagdraadje. Zoals gezegd, ik wist niet dat er een themadraadje was geopend over het onderwerp. En meerdere mensen waren het erover eens dat het voor een op dat moment hot item niet handig was te moeten switchen naar een ander draadje. Laten we er nu maar over ophouden.

Sterkte met je kerstplanning. Ik kan me bij je gevoel wel iets voorstellen, ook ik ben niet goed in staat vooruit te plannen als mijn hoofd nog vol is met mijn werk en andere dingen die moeten gebeuren. Gelukkig heb ik aan mijn familie al lang geleden laten weten me niet vantevoren vast te willen leggen op allerlei kerstafspraken. Kerst is in de eerste plaats een rustpunt voor mijn eigen gezin, dat wij op onze eigen manier invullen. Als ik daarnaast nog ruimte heb voor een bezoek zien ze me wel verschijnen. Ze zijn er niet onverdeeld happy mee, maar respecteren mijn keuze inmiddels wel. En het geeft mij een hoop rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede-bijna-middag allen.
Ook hier is het stralend weer en daar bedoel ik mijn toekomstige ex-woonplaats mee.
Spullen gepakt en Tommie nog ff in de mand en dan ga ik naar mijn Mr.Right, waar ik de kerstdagen blijf.
Zijn kids zijn er al en de mijne komen de 2e kerstdag bij ons.

Maar voor dat zover is ga ik nog ff rappoklappo klussen in mijn nieuwe appartement.

Fijne dagen allemaal en tot spreeks.


ps. Kohtje heb je pien in't heufd? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben ik heel eventjes... goeiemiddag trouwens.... Ik zit nu in mijn tweede dag afkick... erger kan bijna niet... ik hoop hier morgen weer ietsje vrolijker te zijn... nu even gewoon een waarschuwing mijnerzijds... drinken kan dan zogenaamd even van alles en nog wat oplossen... maar stoppen is the hell....... ik zet nu door en weet weer voor een volgende keer... zucht...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, ga je wel weer terug naar je hulpverleners? de vorige keer hebben ze je goed op weg geholpen dus roep hun hulp weer in zodat je wat steviger in je schoenen komt te staan!
sterkte vandaag met de afkick, knietjes afkuisen en nuchter weer je problemen aan pakken!

Mieke, wat heerlijk, klussen in je nieuwe huis, lekker dicht bij je prins op het witte paard! Ik wens je hele fijne feestdagen toe maar zo te lezen gaat dat allemaal best wel lukken! Klussend de kerst door!! en in je toekomstige woonplaats schijnt ook vast wel de zon!!!! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag!

Vanmorgen niet te lang blijven liggen, mijn yoga-oefeningen gedaan en aan de studie gezeten. Zo heerlijk als je helemaal nuchter blijft.
Vanmiddag een lunch buiten de deur. Manlief aan de kerstbiertjes, ach ja moet hij ook zelf weten. Ik voel mijn eigen lichaam en weet genoeg. Het voelt lekker nu.

Leeuw, je gaat goed joh! Ja dat denken van ons, dat is de oorzaak van alles he? Krishnamurti heeft er ook leuke boekjes over geschreven.

Stien, het zal wel geen optie zijn, maar eerlijk tegen beide afspraken zeggen en dan lekker thuisblijven?
Of oneerlijk en je ziek melden. Tsja, zal wel weer rennen worden naar beide afspraken?
Wat het ook wordt, je bent een kanjer dat je de drank laat staan.

Ik heb gisteren niet verder gelezen. Benthe (omdat je vanmorgen schreef), en anderen, laat het bezinken en wie weet leer je er nog iets van. Of niet. Het blijft lastig hoor, discussies via de mail.

Kohtje, gestruikeld begrijp ik? Pak de draad snel weer op kerel, en roep hulptroepen in als dat nodig is.
Sterkte.

Iedereen die het nodig heeft veel sterkte en denk ook aan jezelf deze dagen!

Vandaag drink ik niet, net als gisteren! :rose:

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...