Spring naar bijdragen

Weet het even niet meer

Chodron

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ben nieuw op deze site. Ben hier gekomen via www.drinktest.nl, waar mij te verstaan werd gegeven dat ik toch echt te veel drink, en beduidend meer dan vrouwen van mijn leeftijd gemiddeld doen. (2 Glazen wijn per dag, soms meer.) Het is nu officieel.

Ik begin het echt zat te worden, om iedere dag te 'moeten' drinken. Van de ene kant probeer ik mijn geest scherper te krijgen door 's ochtends te mediteren, op m'n werk goed bij de tijd te blijven en in m'n vrije tijd te studeren; van de andere kant heb ik 's avonds geen rust als ik niet een paar glaasjes kan drinken, waarmee ik mijn geest juist weer verdoof.

Vanavond heb ik dit forum eens uitgebreid zitten bestuderen, en ik zie erg veel mensen die zeggen dat minderen toch wel erg vermoeiend is (vanwege het voortdurende gesoebat met jezelf) en dat het prettiger is om helemaal te stoppen. Maar daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen. Er is toch op de wereld niets lekkerders dan een glas rode wijn? Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat je dat nooit meer wilt?

Hoe dan ook: ik hoop met mijn deelname aan dit forum een begin te kunnen maken met het veranderen van mijn patronen, zodat ik mezelf weer recht in de ogen kan kijken. Ik wil graag beginnen met af en toe een dagje niet drinken, en dat verder uitbouwen. Als ik in een week meer dagen niet dan wel drink, is wat mij betreft mijn doel bereikt. We zullen zien...

Chödron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Chodron,
je zegt iets heel wezenlijks: een glas rode wijn.
Als de mensen hier over drank hebben, hoort daar meestal een toevoeging bij:
een is te weinig en 10 niet genoeg.
En dan heb ik het nog niet over de dag erna.
Jij houdt het een beetje vaag: 2 glazen en soms meer. Hoeveel meer? En wat is soms?
Hier begint dat stuk onrust dus al. Als je duidelijk kunt zijn, zeker naar jezelf, dan ben je
al een heel eind. Bij de meeste mensen die hier schrijven is de rem weg na 1 of 2 glazen.
Anders was er geen probleem he.
Misschien kun je je aanmelden op deze site voor de ADB training; dan leer je je patronen,
triggers en niet helpende gedachten kennen en met helpende gedachten en acties je doel
te bereiken. Ik heb er veel aan gehad en het geeft een extra houvast.
succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, daar vraag me je me wat. Die 2 glazen dat is wat ik dagelijks uit de berging van de flat mee naar boven neem, in zo'n klein flesje van 0,25 ml. Dat werkt op zich vrij goed, maar ik zorg er wel voor dat ik hierbij geen dag over sla. En soms (misschien 1-2x per week?) krijg ik na die 2 glaasjes pas echt zin, en ga ik in de loop van de avond terug naar de berging om nog een flesje te halen. Dus dan is het aantal gelijk verdubbeld. En soms ga ik nog een keer. Verder zijn er natuurlijk ook feestjes en etentjes, en - echt stom! - de keren dat ik andere drank dan wijn in huis haal, zoals laatst ouzo. Dan schenk ik een bodempje in een glas, water erbij, en dan lijkt het heel onschuldig. Maar naast die paar glaasjes ouzo drink ik nog steeds mijn flesje wijn van slechts 0,25 ml. En dan zit ik die dag op z'n 5 à 6 eenheden - waarbij ik me nog inhoud. En zo gaat dat nu al jaren.

Morgen ga ik kijken wat die ADB-training inhoudt. Bedankt voor de tip. Voor vandaag ben ik al heel blij dat ik de eerst stap gezet heb: om me hier aan te melden. Wat een fijne mensen, hier op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er op de wereld niets lekkerders dan een glas rode wijn?
Gelukkig wel Chodron en dat heb ik door schade en schande moeten leren en ik leer nog steeds...

Ik denk dat ik heel vroeger nog wel kon genieten van 1 glas wijn en ook de smaak kon ik waarderen. Maar op den duur ben ik steeds meer gaan drinken. Ik dronk niet meer om te genieten, zo zie ik dat tenminste niet. Ik dronk om me zo snel mogelijk roezig en ontspannen te voelen, relaxed. Drinken om de smaak deed ik niet meer, dat was bijzaak. Maar behalve de ontspanning kwamen er alleen maar nare dingen bij: katers, black outs, ruzie met mijn vriend...Genoeg redenen om niet verder af te willen glijden, want zo voelde dat toen...

Nu een half jaar gestopt. Ik mis de smaak van wijn niet, ik mis de roes. Maar niet zo erg dat ik al die negatieve dingen er ook bij terug wil hebben, want die mis ik als kiespijn!
Ik ben blij dat ik weer trots kan zijn op mezelf, trots dat ik mijn leven weer in eigen hand heb ipv dat ik het laat besturen door de alcohol. Ik ben weer de baas en dat voelt lekker:P

Je vindt het niet fijn om te "moeten" drinken iedere dag. Klinkt of je in ieder geval last hebt van de gewenning. Begrijp dat je wilt gaan minderen. Misschien helpt het je om op te schrijven welke dag je hoeveel gaat drinken en wat je wil doen wanneer de trek toeneemt en je afgesproken hebt om niet te drinken. Het helpt om daar vooraf over na te denken is mijn ervaring. Succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi chodron

tja, wel of niet drinken, of af en toe eens wat, dat is een keuze die je maakt.
ik vind helemaal niets drinken makkelijker.
als je naar jezelf kijkt zie je dat je meer dagen wel dan niet drinkt, het is dus heel belangrijk voor je anders doe je het niet.
maar bedenk eens als je zou moeten stoppen voor een jaar en je wordt al nerveus van de gedachte dat je niet op feestjes en verjaardagen kan drinken of om te slapen, dan heb je een probleem met de drank.
dan ben je al afhankelijk van de drank en kun je niet meer zonder.
tijd om er wat aan te doen dan, maar wat?
dat is voor iedereen anders.
het is ook de tijd, bijna iedereen drinkt tegenwoordig en doe je het niet dan hoor je er niet bij lijkt wel.
wat je ook doet, je zal het zelf moeten doen, ik wens je heel veel sterkte.

groetjes
walbo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

Inmiddels begin ik jullie punt steeds beter te begrijpen. Het is waar: als je je geen duidelijke grenzen stelt, dan ben je voortdurend aan het soebatten met jezelf. Ben vandaag al de hele dag met mezelf in discussie over of ik vanavond mijn gebruikelijke wijntje wel of niet kan drinken. Dat minderen kan morgen toch ook wel beginnen? Tja, en zo hou ik mezelf mooi bezig en voor de gek. Ik kan me voorstellen waarom velen van jullie zeggen dat het gemakkelijker is om het helemaal niet meer te doen. Dat is ook mijn ervaring met roken. Maar hiermee... Ik kan me gewoon helemaal niet voorstellen dat ik voor altijd op zou houden om te drinken.

Van het begeleide programma op ADB.nl schrok ik me een hoedje. Ben niet bereid om naar de huisarts te gaan voor een verwijsbriefje voor een internetbehandeling van 2200 euro. Dat gaat het voorlopig zeker niet worden.

Dus er rest me niets anders dan een duidelijk plan te gaan maken, en me daar ook aan te houden. Zonder smoesjes.
En dat voor iemand die van smoes naar smoes leeft (zowel op het gebied van alcohol als van eten)....
Duimen jullie voor me?

Chödron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeker weten
dat wij voor je duimen.
en misschien kun je die verklaring via een verslavingskliniek krijgen?
Kan me voorstellen dat de gang naar je arts nu te moeilijk is, maar
om het er voor te laten is ook weer zonde, je bent niet voor niets verzekerd, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha chodron, mij helpt die site van Jaap goed. Ik heb de cursus niet gevolgd, want ik heb al een keer een internetbehandeling gevolgd, toen het nog gratis en anoniem was, dus ik ken het programma wel. Maar op die site heb ik mezelf een doel gesteld, zoveel glazen per week, zoveel dagen drink ik en ik vul het elke dag in. Het stimuleert mij goed. Succes, groet van Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Chodron,

Ik zit hier via Alcohol de Baas (www.alcoholdebaas.nl) en ik ben een minderaar. Ook ik heb op dit forum een heleboel gelezen en gemerkt dat de meningen over helemaal stoppen of minderen verdeeld zijn.

Om te beginnen wordt de internetcursus van Tactive vergoed uit de basisverzekering (in Nederland). Je ziet op de homepagina van AdB een link naar Aanmelden en daarop staat alles wat je moet doen om je aan te melden. Je moet bijv. naar je huisarts voor een verwijzing, maar daar helpen ze je bij Tactive ook mee.
Het hielp mij ook dat mijn huisarts nu op de hoogte is van mijn probleem, al schaamde ik me ervoor. Als je je helemaal niet meer kan inhouden dan schaam je je nog veel meer, denk ik maar.
Mijn "minderen" betekent dat ik nu 15 glazen per week drink en één dag per week alcoholvrij ben. Dat ligt voor iedereen anders en sowieso is het teveel voor een vrouw van mijn leefijd, net zoals bij jou.

Bij Tactive helpen ze je met beide methoden. Ik denk dat ik, als ik eraan toe ben, ook meer dagen niet ga drinken en misschien in het weekend minder. Tot nu toe werkt het voor mij. Ik heb nu mijn laatste opdracht gedaan en weet nu behoorlijk waar mijn valkuilen liggen en hoe het proces gaat áls ik ga drinken. Mijn partner drinkt gewoon (en kan wel maat houden) en in huis liggen een heel wijnrek en allerlei soorten sterke drank. Het is dus aan mij om te veranderen. Hij doet trouwens wel mee uit solidariteit hoor.

Ik vond de cursus erg verhelderend en echt een steuntje in de rug. Nu kan ik nog 6 weken een "vinger aan de pols" traject volgen, waarin ik mijn alcoholschrift blijf bijhouden en hulp kan vragen aan mijn therapeut.

Misschien iets voor jou?

Hoe je het ook gaat aanpakken: je hebt de eerste stap gezet door te erkennen dat je een probleem hebt, net als wij. Ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar je ziet ook "Thema's" waarop allerlei dingen staan over alcoholgebruik en "Ditjes en datjes" waarop mensen met elkaar kletsen, een huiskamer, maar zich ook melden als ze het niet meer zien zitten of een uitglijder hebben gemaakt.

Hopelijk zien we je daar en vooral WELKOM HIER.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Chodron.
Ik ben één van die mensen die hier als minderaar begonnen is. ik wilde niet meer dagelijks drinken. En ik had net als jij dit forum gevonden via de test die je nioemt. Confronterend wel he, als je die invult.
Want die twee glaasjes wijn van jou is niet echt overmatig drinken. Wel teveel natuurlijk, maar er zijn ergere dingen. Denk je dan toch. Maar als ik je verder lees is het vaak meer dan die twee (onschuldige) glaasjes. :$

Stoppen vond ik niet nodig want ik ging niet zat naar bed, had zelden een kater en functioneerde goed op mn werk. Hoewel ik dat 'goed functioneren' nu wel kan relativeren. Ik werkte, deed wat ik moest doen, maar het koste me wel wat moeite en ik wist ook dat ik beter kan.
Maar minderen dus. Ook vanuit de gedachte dat ik nooit meer drinken te zwaar vond. Die berg leek me te hoog.
Het minderen beviel me goed. Ik voelde me al snel fitter, vooral bij het opstaan. En ik zag al gauw dat ik beter functioneerde. Ook in mn sociale contacten zag ik verbetering.

Ik was geen wijndrinker maar bierdrinker. Dat vond ik lekker. Maar tijdens het minderen ging ik de smaak al wat minder lekker vinden.

Nu ben ik toch gestopt. En heus, er zijn meer dingen die lekker smaken :P
Misschien zou je met jezelf de afspraak kunnen maken om eens een x-aantal dagen niet te drinken. Gewoon om te proberen hoe dat is. Dan hoef je nu nog niet beslissen om nooit meer te drinken. Een paar dagen op proef zeg maar. En dan kom je hier schrijven hoe je die dagen ervaart. Kan hier in dit draadje, maar het kan ook in het dagdraadje bij Ditjes & Datjes. Misschien heb je dat al gevonden?
Daar kijken de meeste mensen die hier actief zijn het eerst en daar krijg je meestal snel een reactie van de anderen.

Gemakkelijk is het niet altijd, maar misschien ga je ooit besluiten dat het wel de moeite waard is. Het wordt naarmate je er langer mee bezig bent wel gemakkelijker. Succes! :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

Goed om ook van minderaars te horen. Het zou heel mooi zijn als ik, net als Mupke, op een dag zou zeggen dat het minderen wel gaat, maar dat ik toch liever volledig wil stoppen. Maar nu durf ik dat nog helemaal niet aan. Brrr, wat eng.

Tja, die test was inderdaad heel confronterend, dat ik zo'n 2x zo veel blijk te drinken als de gemiddelde Nederlandse vrouw, en dat dat echt te veel is. Niet op het kantje, maar te veel. Probleem is natuurlijk - al heb ik dat misschien niet heel duidelijk uitgesproken - dat ik met die 2 glaasjes per dag mezelf al sterk in toom houd. Als er per ongeluk een fles in de keuken is, dan gaat die ook helemaal op. En anderhalve fles ook. En als er bier in huis is (b.v. vanwege lekker zomerweer) dan drink ik dat eerst op, en daarna de dagelijkse portie wijn. Ik raak heel snel de beheersing kwijt.

Ik ben blij dat ik die test gedaan heb, en nu dit forum gevonden heb. Dat te doen was al een hele stap. Van de week heb ik besloten dat ik het besluit (niet voornemen) moet nemen om bepaalde dagen niet te drinken, en me daar dan ook aan moet houden. Ik heb besloten om deze week op vrijdag en zondag niet te drinken. Gisteren was mijn eerste dag in hele lange tijd dat ik vrijwillig niet gedronken heb. Het kostte me helemaal geen moeite. Volgens mij omdat het een duidelijk besluit was, en het goed voelde om me daar ook aan te houden. Ik was 's avonds lekker helder en werd gewoon tegen bedtijd moe (in plaats van de hele avond moe en hangerig te zijn). Dat was fijn.

Vanmorgen dacht ik: dat ging me zo goed af, misschien hoef ik vanavond ook niet te drinken. Maar om het voor mezelf duidelijk te houden, doe ik het vanavond toch gewoon, en morgen weer niet. Nu zit ik me alleen af te vragen of ik - omdat het gisteren zo goed gedaan is, en het vast en zeker morgen ook wel goed gaat - vanavond niet een extra glaasje (of twee) kan nemen. Erg hè?

Maar ik zet door. Ga ook snel de genoemde websites met cursussen bekijken. Op z'n minst lijken dagboekjes me super nuttig, en de rest kan alleen maar winst opleveren, toch?
In ieder geval bedankt voor de tips!

Chödron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat het al te bedenken tijdens het lezen van je Chodron, zoooo herkenbaar
jezelf belonen met drank voor het niet drinken, pffff, wat een rare kwiebussen zijn we toch he?
Maar nu weet je meteen je valkuil dus.
En als je er intuint is dat bewust en weet je meteen dat je niets meer in huis moet hebben
dan je van jezelf hebben mag. Dat is het begin van de discipline kweken die je zeer zeker
nodig hebt bij minderen. En als je daar rust in kunt vinden is er kans van slagen, merk je dat de inrust toeneemt, dan komt plan b om de hoek kijken (stoppen?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Jane,
Je hebt gelijk, dat het vast discipline zal vergen om te minderen. Maar helemaal stoppen, dat is toch super-discipline? Als je niet eens meer kunt denken: morgen mag ik weer, of over drie dagen mag ik weer, of met de kerst mag ik weer. Nee, gewoon nooit meer. Dat lijkt mij echt een enorme opgave.
Wat betreft mijn niveau: morgen ben ik bij mijn vriend. Wat zal hij blij zijn, als ik heel cool zeg: 'nee dank je, doe mij maar een kopje kruidenthee'.
Chödron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4 weeks later...

Beste Verrandering,

Dank voor je berichtje. Sorry dat ik het nu pas zie; had niet in de gaten dat er nog berichten bij gekomen waren.
Het klinkt alsof je echt heel goed bezig bent. En het zou zomaar kunnen dat je niet zozeer van de smaak van alcohol houdt, maar dat het hem meer om de roes te doen is. Heel begrijpelijk, denk ik. Daar is het ons uiteindelijk om te doen, toch?

Wat ik in de afgelopen weken gemerkt heb, is dat het ook heel fijn is om de hele avond fris en nuchter te zijn, in plaats van vermoeid en half verdoofd op de bank te hangen. Ervaar jij dat nu ook? Omdat ik dwangmatig iedere dag 'moest' drinken, heb ik dat in geen jaren ervaren, maar nu ik 2 avonden per week droog sta (deze week zelfs 3 avonden!), merk ik dat ik dat heel prettig vind.

Hoe is dat voor jou?

Chödron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...