Spring naar bijdragen

Dinsdag 26 februari


An

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 192
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen allemaal,

Nog een vroege vogel op deze regenachtige dag.
Voor mijn doen laat naar bed gegaan en niet echt heel lekker geslapen.
Een beetje liggen piekeren.
Wel heb ik weer een positieve ervaring uit het piekeren kunnen halen,
ik kan slecht met conflicten omgaan, ga er vaak van uit dat de oorzaak
van het conflict, of meningsverschil (zoals gisteravond met de vriendin)bij mezelf ligt.
Ik krijg dan een soort onbehagelijk gevoel, en dat gevoel komt voort
uit de angst om niet aardige gevonden te worden.
Na jullie reacties ook nog eens te hebben nagelezen, kom ik tot het inzicht dat
je toch niet altijd een meningsverschil kan vermijden.
Dit heb ik vaak wel gedaan, het vermijden.
Voor het eerst heb ik gister toch mijn mening geuit, hetzij met enige angst.
Nu realiseer ik mij dat het nu eenmaal zo is dat je niet door iedereen aardig gevonden
kan worden.
Maar dat het wel belangrijk is om bij jezelf te blijven, en vooral eerlijk te zijn.
Hierin heb ik nu een voorzichtige stap gezet.
En ik moet zeggen het voelt wat onwennig maar best wel goed.
Ik hoop bij een volgende situatie ook weer bij mezelf te kunnen
blijven en mij niet uit het veld te laten slaan door een ander,
of de angst niet aardig gevonden te worden.
Het zal met vallen en opstaan gaan, naar ik ben blij dat ik tot dit
inzicht ben gekomen..

Ik wens iedereen een fijne dag toe,
en ik doe weer mee vandaag drink ik niet.

Typefout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Tina:
Ja een kunst apart. Bij je eigen emoties blijven. Rustig zeggen wat je niet bevalt, dat is jouw mening en die ander mag daar best boos over worden. Jammer voor die ander. Misschien wil de ander nog uitleg. Ook niet, tja dan houdt het op. Tot ziens, daaaaag.
Heel simpel en heel eenvoudig.
Was het maar zo eenvoudig. Als een onbekende boos tegen mij uitvalt, waar ik geen emotionele BAND mee heb dan raakt het me nauwelijks. Kan me er ongemakkelijk bij voelen , maar verder.
Hoe strakker die band hoe moeilijker het is om er niet emotioneel bij betrokken te zijn. Eigenlijk is het kinderlijk gedrag: overstuur raken als een ander boos op je is. Als kind is het belangrijk dat mensen van je blijven houden, want daar ben je immers van afhankelijk. Overlevingsstrategie zeg maar.
Ik moest vroeger ook alles maar slikken, want anders......
Drank brengt ons ook weer in een afhankelijke situatie. Er borrelt een schuldgevoel, het idee afgewezen te worden omdat we drinken of gedronken hebben, niet volwaardig voelen etc. We doen ons uiterste best om 'er maar bij te horen, en niet op te vallen'.
En dan op een dag drinken we niet meer.
Meestal lukt het mij al om bij mijn eigen emoties te blijven. Dit gaat zo. Ik zeg tegen die ander 'ik zie / hoor dat je nu erg boos op me bent en dat is heel vervelend voor je. Misschien kunnen we morgen/straks verder praten als je gekalmeerd bent, Ik ga nu even verder met poetsen/koken.'

Dit lukt me dus (nog hoop ik) totaal niet bij mijn man. Als hij boos op me is of rot dingen zegt zit ik direct boven op de kast. De ander weet dat en zal daar misbruik van maken, gewild of ongewild.
Nou Tina, was voor mij echt een nadenkertje. Iets waar ik zelf heeeeeeeeel hard aan moet werken.
Zo zie je, je bent echt niet de enige die hiermee worstelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ja, Albertina, ik ken dat gevoel van vermijden maar al te goed.. Conflicten uit de weg gaan - vooral met de nearest en dearest - uit angst voor verlies. Uiteindelijk stapelt dan alles wat je aan boosheid gevoeld heb op, met dramatische gevolgen: of het slaat naar binnen (dat doet het bij mij vaak, en je richt alle agressie - soms ook middels drank op jezelf) of (en dat is mij ook vaak gebeurd) als een conflict niet meer te vermijden is word je zo onredelijk kwaad, dat het nergens meer op slaat.

In Pesso Therapie is dit één van de dingen waar ik aan werk.. Het leren aanvaarden dat (zelf irrationele) gevoelens van boosheid bestaan en dat die een plek verdienenen, dat die er mogen zijn en dat ik daar zonder veroodeling naar zou kunnen kijken.. Nog een lange weg..

Zelf zo naar gewone therapie. De verkoudheid is iets opgetrokken, maar ik voel me n-og steeds niet echt fit..

Fijne dag allemaal! ADB ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha, ik zit ook aan de koffie en een pafske.
En ik moet zeggen eigenlijk wel heel erg lekker.
Sinds ik thuis ben door mijn voet rook ik het dubbele
van wat in normaal rook, een pakje per dag:o.
En dat bevalt me eigenljk niet zo goed.
Als ik werk kan ik niet roken want dat is
niet toegestaan.
Dus als ik weer ga beginnen wordt het afkicken:huh:.
Blijf jij nog lekker thuis deze week?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi RJB,

Goed dat je daar de Pesso voor gebruikt, kan je alleen maar voordeel
opleveren.
Want de naar binnen gekeerde boosheid is voor mij ook regelmatig de trigger
geweest het afgelopen jaar.
Ik uitte die gevoelens helemaal niet, zocht alles bij mezelf met als gevolg dat ik weer
aan de alchol ging.
Door het voorval van gisteren, ben ik echt een stap verder gekomen,
niet gedronken en gezegd wat mij heeft gekwest.
De boosheid of het verdrietige gevoel de kans gegeven maar ook geuit,
wel binnen laten komen maar niet op de negatieve manier die ik gewend was.
Kost wat moeite maar de 1e stap gezet.
Succes met je therapie, gaat het verder een beetje met je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RBJ: ik heb bewondering voor je. Je ondergaat het toch maar allemaal.
Ja ik kan ook echt woeeeeeeeeedend worden. Alles komt er dan in een keer uit. Het liefst ga ik gooien met iets. Liefst servies. Meestal doe ik niks als ik woeeeeeeeeedend ben en ga ik op mijn kamer zitten wachten totdat het over is. Stoom komt dan wel uit mijn oren.
Zie je je kinderen komend weekeinde weer?

Tina: dit is werkelijk zalig, eeuwige luiheid. Ik slaap veel, zelfs overdag, dus echt niks voor mij.
Nu met die griep rook ik max. 5 sigaretten op een dag, maar oh die slaan wel aan hoor. Misschien dat ik toch nog naar de dokter ga. Mijn longen zijn nog niet ok. En ja, deze mevrouw gaat hier nog mooi een weekje aan vast plakken. Ben nooit ziek, dus als ik ziek ben dan BEN ik ook ziek. :D

Dit keer het gebed van AA als handtekening. Ik herinner me nu weer dat me dat erg goed deed, maar kon het nooit onthouden. Soms denk ik dat m'n hersens afgestorven zijn of stervende. (hoop het niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bon dia adb'ers,
rjb boosheid heeft mij toen op mijn gezicht doen vallen , nu kies ik er voor mijn woede boosheid op een boksbal uit te werken inplaats van op dat eerste glas welke een twee en een derde enz wordt .
knuffie fijn je te lezen , alles oke met jou ?? en als ik knuffie lees denk ik ook aan kotje , ...... kohtje met jou ook alles oke ?,
vandaag mogen onze mede lotgenoten van hun eiland , ik hoop ze te mogen lezen voor ik naar zee vertrek dus lieve bannelingen klein berichtje aub, porfavor , please .
albertina het is geen respect hebben voor iemand anders zijn spullen wat er bij jou vriendin gebeurt is , als men iets van iemand leent moet men het nog beter koesteren als dat het van je eigen is .
ik heb redelijk goed geslapen maar twee keer wkker geschoten van een nare droom , nu vertellen ze dat nachtmerries verwerken is amaai dan zou het bij mij toch al verwerkt moeten zijn .
strakjes richting bredene , mijn auto zit vol met extra dekens zo danig dat ik weer geen bevroren kieken ben , al zou ik beter mijn gruwel voor vuurtjes overwinnen
zo mensen nu eerst koffie en ja peukje :-))
mercedes laat jij ook vandaag samen met ons de eerste staan
floortje jij ook ??
agnes goed gedaan , slaapzacht
tot later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hier begint het ook te regenen :wacko:
nu ja kan misschien van de regen profiteren om de buitenkant van de caravan af te wassen , moet ik geen emmertjes water gaan halen ;)
enig probleem hoe krijg ik mij nadien terug warm ??
an is maar een uurtje rijden hoor als er geen files zijn , maar die zullen er uiteraad wel zjn
ik ga mijn big book mee nemen en mij eens verdiepen in dat boek .
zo en nu douche in
speciaal voor jullie
wat dappere krokussen priemen naar boven
en richten hun kelkje naar de waterzon
die harde klonter aarde , houdt hen niet meer tegen
ze hebben licht gevoeld en kunnen hopen
en ook mijn hart hoopt met hen mee
en bloeit voorzichtig open
heel schuchter nog
bang nog voor de noorderwind .
die alles plots wegmaaien kan .
innenkrimpen laat dat eerste , tere, dappere blad .
deze wind
brengt herfsresten met zich mee
en strooit de lege luchten vol
met zin en zucht naar lentlucht
waar blijf je toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morge luitjes! Wat herkenbaar Tina en An dat je emoties door je keel gieren als je bang bent voor afwijziging. Goh, kan ik een boek over schrijven. Wat zijn er toch veel overeenkomsten tussen ons mensen die problemen hebben met Jww. Ergens maar goed ook want zo kunnen we veel van elkaar leren. Komt ie An:
God, geef mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen
Moed om te veranderen wat ik kan veranderen
en wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch even een stapje uit de (vrijzinnige) AA
De 11e.

Door innerlijke zelfwaarneming, zoek ik bewust verdiept inzicht in mezelf,
mijn mogelijkheden tot zelfvervolmaking en ontplooiing.
Ik probeer dit te doen zonder enigzins de harmonie te verstoren tot
enerzijds mijn geluk en anderzijds het geluk van mijn milieu.
Ik wend al mijn krachten aan om moedig en eerlijk deze lijn in mijn leven
te blijven volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook peuk(en) en Senseo! Beterschap An en Tina trouwens! Blacky, altijd weer een genoegen om jouw boodschappen te oncijferen ;)
Om er nog even op terug te komen, ik geloof zeker dat ik op dat vlak gegroeid ben. Ik heb dan ook flink kunnen oefenen de afgelopen jaren omdat mijn familie met elkaar overhoop lag. Ik was niet het mikpunt, maar het ging me wel aan het hart en ik heb geprobeerd een bemiddelende rol te spelen.
Tussen de ruziemakers speelde zeker het erkennen van elkaar een rol. We hebben van thuisuit nooit geleerd goed naar elkaar te luisteren en we zitten wat dat betreft allemaal nog al snel op de kast.
Later meer, telefoon!

Ooh..ik moet zo weg. Ik kom er later wel op terug. Ben er inmiddels achter Tina dat mijn rode boekje een heruitgave is van de werkgroep Eindhoven. Zal er op een later tijdstip fragmenten uit plaatsen.
Groet, fijne dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky, altijd weer een genoegen om jouw boodschappen te oncijferen
hi hi moet jullie gedachten toch met iets bezig houden he ;)
har als je dan ook nog mag weten dat ik praat zoals ik schrijf , van de hakkie op de takkie blacky de waterval ;)
ps schrijflessen zijn welkom !!!
wwwwaaaauuuww ik ben uniek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agnes, een grote pluim op je hoed!! Geen drank na de nachtdienst!!! Goed van je!! slaap lekker en zometeen zonder kater wakker!

Mercedes, er is maar 1 ding dat je kan doen als je echt wilt stoppen met drinken en dat is jezelf serieus nemen en die eerste niet te nemen, een andere manier is er niet. Daarna per dag de beslissing nemen om die dag niet te drinken en verder ook niet vooruit kijken, zeg nooit tegen jezelf dat je nooit meer mag drinken maar spreek met jezelf af dat je vandaag niet drinkt. Zo heeft iedereen het op dit forum gedaan. Voor contact via msn en bellen ofzo, dat is voor mij iets wat moet groeien en waarvoor je elkaar ook eerst moet leren kennen en vertrouwen. Voor anderen ligt dat misschien anders maar zo werkt het bij mij.

Blacky veel plezier aan zee en waai niet weg!!! wat een weer zeg! Ben ik blij dat ik gisteren vrij heb genomen!

Albertine en An, goed onderwerp, grenzen aangeven en niet willen dat de ander je aardig blijft vinden. Ik loop er zelf ook weer tegenaan momenteel maar het helpt enorm als je voor jezelf kunt onderkennen wat je wel en niet accepteert van een ander en wat ook nog wel eens wil helpen is niet alleen aan te geven wat je niet wilt maar ook hoe je wel wilt dat een ander met je omgaat. Dan ervaart de ander het minder als kritiek, andersom trouwens ook bedenk ik nu, als iemand kritiek op je heeft vraag diegene dan hoe hij of zij het wel zou willen zien en bedenk of je dat kan of niet. Op die manier doe je ook nog iets constructiefs met boosheid en verdriet.

Har, je gaat goed he! nog steeds!

Charlie mijn complimenten over hoe jij aan het veranderen bent nu je niet meer drinkt! vind het echt heel knap! Je klinkt zoveel opgewekter en positiever! echt mooi om te zien!

RJB jij gaat ook goed, je bent bereid om naar jezelf te kijken, naar je eigen aandeel in dingen, ondanks de vervelende situatie waar je nu in zit. Houd je verwachtingen laag en neem kleine stapjes en dan weet ik zeker dat je hier weer sterker uit gaat komen.

en nu ga ik alle goede raad en positivisme die ik jullie allemaal wil meegeven ook mezelf meegeven, genoeg gedipt hier! Huis opruimen, plaats maken voor de vriezer die ik vanmiddag op ga halen en lief zijn tegen mezelf!

oja en vandaag houd ik het natuurlijk weer droog! jullie ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

har , sommige weten hier hoe boos ik hier soms om was ik bedoel mijn schrijfstijl .
nu maakt het mij niet boos meer zou dit ook komen door dat eerste glas te laten staan ;)
juist mail gehad van iemand van aan zee , ook daar slecht weer , nu ja ik zal daar binnen zitten , heb dvd speler mee en dvd's en leesgerief en noem maar op
singing in the rain , dancing in the rain ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky, ik vind toch echt dat je wat aan je schrijfstijl moet doen hoor:D das toch geen doen zo joh. hihi, en hoezo waterval, je hebt mij mn oren van mn kop gekletst. En ik maar denken dat ik bveel kon praten:huh:

Heb het fijn in je huisje!

Allen een fijne dag gewenst. Laat de eerste staan, je hoeft niet iets te doen, je moet iets laten. Ik vind het zo de moeite waard om elke dag nuchter wakker te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tina een mooi thema, afhankelijkheid.

In principe zijn we allemaal afhankelijk van elkaar.
Het brood van de bakker, de molenaar , de boer er zijn veel handen nodig geweest om ons brood dat smorgens op tafel staat te produceren.
En denken aan al deze mensen die samen een brood fabriceren stemt mij mild.

Maar de afhankelijkheid waar wij dikwijls over praten heeft met ons geestelijk leven te maken.
Een verslaafde vader, een pessimistische moeder, mensen die aan hun lichaamstaal lieten zien dat wat ik deed nooit goed genoeg was.
Hun liefde moest ik mondjesmaat VERDIENEN.
Het is vandaar dat ik in het begin zoveel moeite heb gehad met voorwaardelijk en onvoorwaardelijk liefhebben.

Ik geloofde deze mensen terwijl ik "ergens" voelde dat het niet klopte wat er gebeurde, maar ging er niet tegen in.
Ik ben daardoor het geloof in mezelf kwijt geraakt.
Het vervelende is dat wij vaak voor partners kiezen die identiek gedrag tonen van onze ouders, de grootste valkuil.
Maar het is gekend en een veilige wereld.

Hoe langer ik nuchter ben hoe meer ik leer vertrouwen op mezelf en sta niet meer toe dat men mij behandeld zoals vroeger.
Ik vertrouw op mijn innerlijke kracht, die weet wat goed en kwaad is voor MIJ.
Die innerlijke kracht maakt deel uit van mijn HM die het beste met me voor heeft.
Daarop vertrouwen maakt het makkelijker de confrontatie met het leven aan te gaan.
Want een keer gaat de stekker uit de PC en trek ik de voordeur achter me dicht.
Mij onder de mensen begeven, daar speelt mijn dagelijks leven zich af.

Tina je hebt mooi omschreven hoe de afhankelijkheid werkt, als mens worden afgerekend en niet op gedrag worden aangesproken.
Herkenbaar en Je draagt zelf al min of meer oplossingen aan.
Bedankt daarvoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...