Spring naar bijdragen

Dinsdag 4 maart 2008


Rosan

Aanbevolen berichten

Corinne, knap en goed van je deze stap die je vandaag weer hebt gezet. :present:
Het zal niet makkelijk zijn maar zo geef je jezelf de kans om uit dat dal te komen, dat gaat je vast lukken.

Mercedes, bewustwording is een belangrijk begin van het proces om van je verslaving af te komen.
Op een dag valt ook bij jou het kwartje en stop je met die troep. Misscien wel sneller dan je denkt. 1 dag niet drinken, wat kan je gebeuren? Succes met de internetbehandeling.

Fijne avond!

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Rudy, wat een mooie beeldspraak van dat negatief dat schuift.

Ik heb het inmiddels al in gedachten UIT elkaar in die zin dat ik het me realiseer dat is stap één.

Nu nog vasthouden en zorgen dat de pijn van mijn moeder bij haar blijft liggen (die was vandaag wel weer weer heftig.... in haar huis tussen haar spullen die allemaal wegmoeten) en de pijn ddie nou eenmaal verbonden is met opvoeden en waarbij de kinderen hun eigen grenzen opzoeken en daarbij opbotsen tegen mijn grenzen.

Dat zijn twéé verschillende soorten pijn, maar ik heb ze uit mekaar gerafeld. Genoeg stappen voor vandaag denk ik zo.

Dank je wel

XXX

Houtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed Simona! Ook ik heb zonder kater heerlijk mijn werk kunnen doen. Voelt veel beter voor jou, is veel beter voor je werk.

Ook ik zit nog in de fase dat ik denk dan kan ik ................. MAAR je hebt altijd bedenkingstijd!!

een rechter zou je schuldig bevinden in de rechtbank: "U had tijd zich te bedenken!!" :)


Groetjes,
Floortje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allemaal,

Ik heb net de dagdraad doorgelezen, en vind dat er mooie en zinnige dingen zijn geschreven. Heel herkenbaar ook. Ik ben vanalles tegen gekomen waarop ik wilde reageren, maar als ik dan op het einde van de dagdraad ben loopt het allemaal zo door elkaar dat ik niet meer goed weet wat ik wilde zeggen. Ach ja, het meeste wat ik bedacht is ook al gezegd en gedacht.

Houtje, bedankt voor de opsteker gisteravond.

quote:


Herkent iemand het volgende: Dat als ik nu (kortgezegd) ruzie met mijn kids heb ik het gevoel heb dat ik door hun wordt afgewezen dat dat een bevestiging is van de afwijzing door mijn moeder mijn leven lang. Snappen jullie dat?


Ja, dat herken ik wel, al ervaar ik het in iets andere vorm. In feite is dit ook precies het probleem wat ik altijd heb in een situatie zoals die van gisteravond met mijn zoon. Ruzie en verwijten zijn voor mij een bevestiging dat ik iets niet goed doe, dat ik misschien wel niets goed doe en consequent tekortschiet, zoals mij het grootste deel van mijn leven door zowel mijn moeder als mijn ex verweten is. Dat IK het niet goed doe, is er zo ingeprent dat ik niet meer goed in staat ben te beoordelen of dit nou echt zo is of niet. De twijfel is een vast onderdeel van mijn leven.
Vergeet niet Houtje dat andere mensen deze twijfel en onzekerheid in ons intuïtief haarfijn aanvoelen, en daarop inspelen. Door onze twijfels roepen wij als het ware hun slechte, verwijtende en negatieve kant op, waarmee ze ons feilloos weten te raken en onze twijfels voor de zoveelste keer bevestigen. Het is een jarenlang proces, waarvan zowel wij als zij ons niet bewust zijn. Jouw kinderen wijzen jou helemaal niet af, net zomin als de mijne dat doen. Maar ze kennen onze angst voor afwijzing, voor tekortschieten, en op het moment dat ze om wat voor reden dan ook niet lekker in hun vel zitten bevestigen ze ongewild en onbewust onze grootste angst. Misschien doen we dat zelf ook wel, bij weer andere mensen.

Het leren herkennen, ZIEN van het mechanisme is de eerste stap om er verandering in te brengen. Maar dan volgt nog het proces van het een halt toeroepen. Niet het doemdenken opnieuw zichzelf laten bevestigen. Anders leren denken, anders leren reageren, de twijfel doorbreken en geloven in jezelf.
De afgelopen anderhalf jaar ben ik vooral bezig geweest met die eerste stap. Het leren zien van de mechanismes en het weten dat ik dat niet meer wil. Daarvoor was voor mij nodig een aantal traumatische ervaringen uit het verleden te verwerken. Zo lang bepaalde situaties of gebeurtenissen van vandaag automatisch de oude paniek en afweerreactie opriepen was ik niet in staat oud zeer van nieuw zeer te onderscheiden. Niet in staat het oude negatief te zien dat over het huidige beeld heen ligt, zoals Rudy het zei. Niet in staat om te zien dat het verleden nu niet meer bedreigend is.
Ik heb het gevoel op het moment in een nieuwe fase aan te belanden. Het kost me nog wel moeite het oude zeer van de nieuwe situatie te onderscheiden, maar ik leer. Voor mijn gevoel sta ik in het overgangsgebied tussen die eerste stap, en de volgende, en ik weet nog niet precies hoe ik verder moet. Oké, ik begrijp hoe het werkt, ik WEET dat ik niet meer in mijn oude vluchtgedrag wil hervallen, maar ik weet niet zo goed wat ik dan wel moet. De twijfel of ik het wel goed zie is er nog steeds, al durf ik iets beter te geloven dat ik misschien wel gelijk heb als ik iets niet wil, of als ik denk onheus behandeld te worden. Nu nog anders leren DOEN.

Ik ben zo ontzettend blij met mijn therapie, want mijn psycholoog kan me ook hiermee helpen. Dat was ook het voorstel na de kerstvakantie, en ik voel nu dat ik er aan toe ben.

Corinne en Stien, ik ben erg blij dat jullie die stap ook hebben gezet. Ik weet het, zo'n intakegesprek kan heel heftig zijn. Ik heb me ook rot gehuild. Het zal nog wel een keer vaker voorkomen.
Rust goed uit, plan zoveel mogelijk een rustige dag na je therapie, want het kost enorm veel energie en levert veel stof tot nadenken. Maar ga ervoor, want het kan je echt helpen op een andere manier te leren leven. Een manier waarbij je geen alcohol meer nodig hebt.

Nog een fijne avond allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ziza,
:)

@An,
Geduld hebben en niks overhaast doen: vind ik soms moeilijk, maar ik ga daarin ook wel eens te ver en dan schuif ik dingen op de lange baan met e.o.a. excuus.

@Tapas,
Last van een voorjaarsdip? Die bestaan ook echt. Een soort van wintermoeheid, uitgeput raken door de donkere dagen.
Ik hou er ook niet van om mijn verjaardag te vieren. Te veel gedoe, ik vier hem dan ook slechts om de zoveel jaren. Uit eten gaan vind ik dan altijd wel leuk.
Ik ken aardig wat mensen die liever hun verjaardag niet vieren, maar het toch doen, omdat het van je verwacht wordt.

@Stien,
Onze relatie in het gesprek ook aan de orde geweest, maar ik heb wel aangegeven dat ik niet wil meenemen in de therapie of behandeling. We komen daar zelf wel uit. Ik wil niks pushen. Er is geen stilstand of achteruitgang, we gaan er steeds op vooruit, al is het langzaam. Het is een proces dat ik samen met mijn man wil doorlopen, zonder bemoeienis. Het mag zijn tijd hebben. Als je een huis bouwt, begin je ook niet met het dak.

@Blacky,
Ik kan niet behangen, bij mij valt het papier er altijd prompt vanaf. Het inpappen kan ik wel goed.
Van de hele tijd gefriemel heb ik nooit veel gehouden. Ik ben geen teddybeer. Toen ik dronk, moest ik er helemaal niks van hebben. Niemand mocht aan mij raken.
Om saxofoon leren spelen, kun het best contact nemen met een muziekschool. Bij de muziekinstrumenten- of bladmuziekhandel weten ze meestal ook wel adressen. Muziekscholen verhuren gewoonlijk aan eerstejaars het instrument, zodat je er op een betaalbare manier achter kunt komen of het idd iets voor jou is. Sommige winkels verhuren ook instrumenten. Als je jezelf de algemene muziekleer wilt eigen maken, dan heb ik nog een goed boek, dat ook geschikt is voor zelfstudie. Het is ook nog leuk geschreven. Het is nog een nieuw boek, want dat zat in het boekenpakket van mijn dochter toen ze op de muziekhavo zat. We hebben het opzijgelegd, omdat ze mijn exemplaar liever gebruikte. Het heet: Eenvoudige Algemene Muziekleer, geschreven door Bernard Nelleke. Als je het wil hebben, geef me dan een seintje, dan stuur ik het op.
Begrijp ik nu goed dat de vloer van je overloop kapot is gegaan? Of waren dat planken van een stellage voor het behangen? Schrijnt zeker nu, dat scheenbeen van je.

@An,
Ook geen vierder.

@Har,
Wat je daar vanmorgenvroeg opschreef, daar herken ik idd wel het nodige in. Dat beviel mij ook wel, al wist ik niet of het nu saai, interessant of gewoon moest vinden.

@Orleando,
Ik hoop voor jou dat je het vandaag ook weer kunt.
Ik had ook wel van die zich dagelijks herhalende moeilijke momenten van stress. Dan at ik een boterham met lekker beleg en dronk lekker sap of zo. Dan ben je stukken minder gevoelig voor die andere trek.

@Stien,
Ja, rare jongens en meisjes zijn die mensen. Ik iig wel.

@Tapas,
Ik heb nu geleerd om nuchter te leven en nu is het tijd om te leren me gelukkig te voelen.
Ik heb trouwens in het gesprek aangegeven dat ik aan 't eind van de dag terugkijk naar wat goed gegaan is en het gevoel wat dat gaf, vast te houden. Maar ook dat dat lang niet altijd lukt. Ik heb een licht anti-depressivum gekregen, Mirtazapine. Het zou niet verslavend zijn en geen vervelende bijwerkingen geven. Wel word je er slaperig van, daarom moet ik het ook 's avonds innemen. Slapen wil ik wel kunnen, want dat is moeilijk.

@Spud,
:)

@Houtje,
:)

@Pippi,
:)

@Safi,
Gewoonlijk doezel ik maar tijdens een middagdutje, vanmiddag heb ik echt geslapen. Gelukkig maar dat ik altijd mijn wekker zet.

@Marjo,
Mijn zoon heeft 4 wekkers nodig om wakker te worden. Ze staan allemaal buiten zijn bereik. Hij slaapt gelijkvloers en ik op de 2de verdieping, maar soms word ik eerder wakker van zijn wekkers dan hijzelf.
Ik word meestal voor mijn wekker wakker, maar ik hou wel van nadoezelen dus ik gebruik de repeatknop. Als mijn andere wekker afgaat, dan is het echt tijd om uit bed te stappen, wil ik zonder haasten kunnen ontbijten. 's Avonds kan ik mijn bed niet vinden.
Ik zit er ook over te denken om terug te gaan hardlopen. Ik ga niet meteen van die dure schoenen kopen. Eerst kijken hoe het bevalt. Zou beginnen met lopen naar het park en terug, dat is net een mooi stukje om te beginnen. Heen en terug is dat ongeveer een km.

@Mercedes,
Door mijn drinken ging ik lichter slapen en kon ik moeilijk in slaap komen. Ja, en dan ga je je ergeren. Daarvoor had ik nauwelijks last van die geluiden. Ik produceer trouwens zelf ook de nodige slaapgeluiden.
He, wat goed dat je met de internettherapie gaat beginnen. Ga ervoor!

@Stien,
Idd is het de bedoeling dat ik nadenk over wat ik precies wil aanpakken en hoe en wat mijn doelstelling is.
Wat is het soms zwoegen als je aan jezelf werkt!

@Trees,
:)

@Anjo,
Ik hoop voor jou dat je nu minder last van de bijwerkingen van refusal zult hebben.

@Albertina,
Vergeet niet om tijdig op de rem te gaan staan. Je bent nog steeds herstellende!

@Rudy,
:)

@Kate,
Ik geloof ook dat het niet altijd makkelijk zal gaan, maar ik wil heel graag van die depressiviteit af.

@Houtje,
Je bent goed bezig. Het opruimen na een overlijden is moeilijk.

@Simona,
quote Maar ik ga morgen weer verder met "vandaag drink ik niet". unquote
Dat is een heel goed idee en ik doe met je mee.

@Floortje,
Goed zo! Laat je niets wijsmaken door de drankduivel!


Zo, ik ben eindelijk bijgelezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel verstandig Corinne. Weten wat je kan en wat je beter kunt laten!


Heb je een leuke vakantie gehad?? :)

Groetjes,
Floortje


Waarom komen bij mij die emoticons steeds op de verkeerde plaats? Ik roep ze op en dan verschijnen ze "ergens" in mijn verhaal. en dan moet ik knippen en plakken en dan raak je confused en dan ................ uuuuuuuh oh nee, dat mag niet!! :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben vandaag toch een weekje weg geboekt dit jaar (zomervakantie). Het was eigenlijk tegen de plannen in, maar ik vind het toch wel erg leuk om even een weekje weg te gaan.

Dit jaar blijven we in Nederland. Iedereen graag een schiedgebedje doen dat het mooi weer wordt in Nederland deze zomer s.v.p.

Hierbij helpen vele handen echt!!!!!!!!!!!!!!!!! :heart:

Welterusten allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Floortje,
We hebben een heel fijne skivakantie gehad ondanks dat de sneeuw niet van goede kwaliteit was.
Als je een emoticon invoegd, wordt die altijd aan het eind geplaatst. Vind ik ook vervelend en het heeft even geduurd voor ik dat door had.
Knippen en plakken is idd een van de oplossingen. Wat ik ook veel doe, is ze gewoon intikken, van de meeste ken ik de 'naam'.
Ik denk dat iedereen wel hoopt op een goede zomer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi en Trees,
'k Zou soms ook wel terug willen. Niet zover als Pippi, zo naar mijn 20-24 jaar terug. Een goede, leuke baan, thuiswonen, waar mijn was en plas gedaan worden (lui leventje) en een heerlijke LAT-relatie. Maar dat kan niet, he. En eigenlijk is dat maar goed ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Trees, Pippi en Corine,

Ik kom er juist steeds meer achter dat ik vroeger domweg reageerde op wat er gebeurde, niets van mijzelf, van wat ik leuk vond en graag deed, daar dacht ik niet eens over na. Maar altijd "zit in in de juiste "Populaire"groep zeg ik de goede dingen, lig ik wel goed in de groep?

Vanmiddag had ik een receptie en daar dronk ik een sapje, jullie willlen niet weten hoeveel drankjes ik aangeboden kreeg.Toch voelde het niet drinken goed en met name omdat ik echt met een paar mensen gesproken heb, weer weet waar ze mee bezig zijn en wat belangrijk voor hun is op dit moment, terwijl ik vroeger altijd de grootste gangmaker was.

En het rare was dat er best veel mensen sap dronken, terwijl ik voorheen gezworen zou hebben dat iedereen dronk.

Weer wat wijzer dus. Groet Jani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar raak je een gevoelige, doch juiste snaar, Jani!
Heb ik dan mijn ganse leven totnutoe mee lopen hobbelen?

recepties en dergelijke waag ik me nog niet. véél te vroeg.

Denk vandaag ook veel aan de Houtje-vraag. Hoe ik in de ruzies naar mijn kinderen ben tov welke emotie ik daarvan mee gekregen heb van vroeguh. Voel me altijd zó schuldig erna. Want ik zou het allemaal beter doen...

Ben officieel op non-actief binnen mijn clubje sinds deze week. Durfde me vandaag zelfs in het dorp te vertonen. loop ik gelijk een goede tegen het lijf. Aan wie ik wel het een en ander kwijt kon. Voelt allemaal als een dikke vette depressie. Kom nog steeds... juist, tot niets!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...