Spring naar bijdragen

Paaszaterdag 22 maart


Houtje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pippi: haha, dan maar hopen dat ik geen terugval krijg, want dan kan ik heel het jaar eieren schilderen.

Koh: als ik alles wat mij aan het drinken zou zetten niet meer zou doen dan deed ik helemaal niks meer, haha. Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Je gaat goed Koh, echt keigoed.


OPROEP............. ik zoek een stopmaatje, iemand die VANDAAG met mij stopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke, :heart: en:sun:... denk eraan.. jij bent één van de mensen die mij over de AA streep hebben getrokken... je laat je reddende engeltje toch niet in de steek, hè??? Blijf gaan zoals ie gaat, blijf naar jezelf kijken en blijf jezelf trouw... vooral jezelf... je omgeving profiteert daarvan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, ik stop ook vandaag weer.. ik ben en blijf een alcoholist.. elke dag moet ik me bewust toeroepen om vandaag niet te drinken, dus elke dag stop ik... ik wil wel samen met jou stoppen.. en gestopt blijven, want ik neem aan (gemakshalve) dat het je daar om te doen is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, respect hoor! Je overwint zo je angst en checkt je negatieve gedachten hier op het forum door te schrijven dat je gedronken hebt. het is ook zo'n automatisme, en met het dagelijks leven heb je dat onder de knie, maar met studeren werkt het dus weer anders dus daar moet je nog een plan voor maken. Hoe je jezelf kan belonen na zo'n geslaagde studiedag? warme douche of bad, maskertje, iets heel lekkers mogen eten? we zijn teveel gewend om onze positieve en negatieve energie en adrenaline weg te drinken.

Ik herken zo goed dat het niet meer leuk is om te drinken en dat is mede een reden voor mij om het ook niet te doen, daar sterkt je berichtje me ook weer in, zelfs het eerste glas is niet lekker meer omdat het gemixt is met schuldgevoel en die mix is er bij elk volgend glas weer. De laatste keer dat ik flink heb gedronken (in november ergens) bleef tot het laatste glas het rotgevoel overeind, al was ik nog zo dronken, ik wist gewoon dat ik een stomme fout had gemaakt en dat ik dat bezatten helemaal niet wilde. Ik werd er dus niet eens lekker onbezorgd dronken van, sindsdien heb ik zoiets van.. drinken levert me dus echt niks meer op als het dronken worden ook nog eens gepaard gaat met schaamte, boosheid en schuldgevoel.

Misschien is dat een helpende gedachte voor je?
Ik ben blij dat je vandaag al geschreven hebt dat je gedronken hebt en inderdaad er nu voor kiest om niet nog dagen door te drinken, zie de uitglijders vooral als een soort reminder waarom je ook alweer wilde stoppen en straf jezelf niet teveel voor je "fout"

Zo, mijn haar is weer netjes geknipt, en verzorgd, ik heb mijn pony dit keer heel kort laten knippen, en zo moet er altijd net even iets anders aan mijn haar zijn dan normaal is hihi
leuke boeken bij de bieb gehaald en nieuwe sportsokken gekocht, met dat baggerhardlopen van mij zijn witte sokken echt niet handig.

Ik heb wel zin in de paas, dingen doen die blijven liggen, gang afschilderen, voordeur schilderen, boven nog wat schilderwerk afmaken en wie weet dan eens beginnen met schilderen op doek, oja en mijn haar moet ik ook nog 'schilderen'. Het wordt hier dus een verf-schilder-paas, zonder eieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koh: vanaf augustus ben ik bezig met stoppen en heb het voor 90 procent droog gehouden, maar vandaag heb ik toch besloten dat dit mijn echte stop dag is.

Marieke: het stinkt ook nog eens ja. Marieke, vandaag heb ik alle deuren echt dichtgegooid. Het was ronduit een negatieve ervaring dat drankgelag van gisteren. Zou ik er nog tenminste lol aan hebben was het een ander verhaal, maar ik kan er dus echt niet van genieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas: precies dus mijn ervaring van gisteren. Tot het laatste glas voelde het helemaal harstikke fout.
Lijkt me trouwens leuk een hele korte pony!


Pippi: :musicnote: PROFICIAT met je vierling!!! Hier een kraam kado voor ma schaap! Ga je ze namen geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, ik wilde mezelf ook steeds redden door alle deuren dicht te gooien.. het hielp niet.. juist achter die dichte deuren begon het allemaal weer te broeien.. ik heb nu alle deuren en ramen juist opengegooid.. ventileren.. en dat werkt erg verfrissend en helpend.. laat anderen maar ruiken hoe ik stink, ze leren me zo goed kennen.. Als dank mag ik ruiken hoe anderen stinken... en gek genoeg vind ik dat fijn.. het geeft me de wetenschap dat ik niet de enige ben die stinkt... Ik had vroeger een leraar die zei bij binnenkomst van de klas altijd: het stinkt hier, dus het is hier gezellig... heel fijne leraar was dat... ik kom nu, ruim 30 jaar later pas achter de waarde van dat zinnetje....

heb broeden in broeien veranderd... want dat bedoelde ik..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, je stopt nooit alleen, we stoppen allemaal, elke dag, weer opnieuw.
Dus sluit je gewoon aan bij ons allen!!

Vreselijk Pip, als er te pas en te onpas mensen binnenvallen, ook al zijn ze nog zo lief!!
Ik baal al als er mensen komen, maakt niet uit wie, en ik zit nog in mn ochtendjas ofzo, of het is overal een lekkere bende omdat ik lekker bezig ben....en vooral als ze gaan vragen "meid, heb je het niet koud, zo'n dun truitje aan" , oid...

Dus ben benieuwd dat áls jullie ooit samen gaan wonen, wáár dat is, hihi.

Leuk, een vierling!!! Nu nog leuke namen verzinnen he. Ze moeten zeker wel bijgevoerd worden??
(heb helaas de ballen verstand ervan..:D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjemig, ik ben vandaag zo verdrietig als ik bijna nog nooit ben geweest. Familieperikelen, en ja, natuurlijk heb ik daar zelf ook schuld aan. Zoveel pijn heb ik in jaren niet meer nuchter meegemaakt. Het valt niet mee om daarmee om te gaan zonder een middel. Hard zeg! Auw!!!! Ik wil alle kanten wel opgaan, tegen het plafond of voor mijn part naar Timboektoe of Verweggistan, maar de pijn blijft en ik kan niet weglopen. Drank is geen optie, dat zou het vroeger wel zijn geweest op korte termijn, maar voelen is zo, hoe moet ik het zeggen, het voelt zo naakt. Ik kan me niet meer verschuilen achter grappen of een lach. Ik moet er iets aan doen, aan de dingen in mijn leven. Veel te lang heb ik me verscholen achter grapjes, ook toen ik alweer maanden lang niet meer dronk. Verantwoordelijkheid, daar gaat het om.
Wat je doet en wat de gevolgen daar van zijn. Pfff, ik krijg vandaag wel een harde les, maar het is vast ergens goed voor.

An als er hier in huis drank zou zijn, zou ik meteen naar de fles grijpen. Ik vind je sterk dat je het een hele tijd niet heb gedaan. Is er nu echt geen optie dat de drank helemaal uit je huis wordt verbannen? Zo kan je toch niet doorgaan? Jij wordt wel als de kat op het spek gebonden. Het lijkt me een onmogelijke situatie, drank in huis hebben als je alcoholverslaafd bent.
Kun je echt niet vragen om begrip van je man en zeggen dat drank in huis voor jou een tijdbom is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie voor jouw en alle anderen die het nodig hebben nog even de
Tien geboden voor ZELF LIEFDE


1. IK BEN DIE IK BEN.
Met dit lichaam als voertuig en met déze op overleving gerichte geest moet ik het doen. Ergens in mijn zenuwgestel huist mijn ziel die gelukkig mijn levensopdracht kent. Deze drie-eenheid is alles wat ik heb. Ik kan niet meer ruilen. Dit is blijkbaar precies zoals ik moet zijn; zonder mij, zoals ik op dit moment ben, was de schepping niet volledig. Ik stop met mezelf verwijten te maken voor dingen die ik (nog) niet kan. Ik leun niet meer op anderen, ik geef niemand de schuld, ik neem alle verantwoordelijkheid voor de les die ik zelf gecreëerd heb. Ik ga niet wachten tot mijn leven eindelijk begint.

2. IK MAG FOUTEN MAKEN.
Voor de mens is perfectie een eindpunt, stil­staan en stilllstantd (foutje) is dood. Ik leef dus maak ik fouten, màg ik imperfect zijn. Ik hoef niet te kunnen wat ik niet kan. Van fouten leer ik. Ik geef mezelf de speelruimte om de 'fouten' te maken die ik maak. Zo houd ik mijn persoonlijke groei en de evolutie van het geheel op gang. Ieder mens heeft schaduwkanten die geaccepteerd moeten worden om hun schaduw­kwaliteit tot zijn recht te kunnen laten komen. Dan pas komt er echt evenwicht. Ik durf op oude beslissingen terug te komen, ook mijn verontschuldigingen aan te bieden als dat gepast is.

3. IK KRIJG PRECIES WAT IK NODIG HEB.
Alles helpt om mijn opdracht op aarde te vervullen - ook de tegenslag en de ziekte, de vijanden en de ruzies, de verloren liefdes en de gebroken harten. Als ik dat nu niet zie, zal ik het later wel kunnen zien. Ik besef bij elk moeilijk moment, dat alles altijd nog veel erger had kunnen zijn. Ik durf te zeggen wat ik voel en hoe ik me voel. Ik deel mijn ontwikkelingen vol vertrouwen met hen die me na staan.

4. IK HOEF ALLEEN MAAR VOLSTREKT EERLIJK NAAR MEZELF TE ZIJN.
Totale eerlijkheid naar andere mensen is niet altijd liefdevol, integendeel. Soms is een voorzichtige leugen of iets verzwijgen een betere oplossing dan de confronterende waarheid. Soms moet ik mezelf beschermen, dat is nu eenmaal zo in deze wereld. Als ik mezelf maar niet misleid; als ik maar weet wat ik doe en waarom. Nooit liegen blijft overigens een ultieme dapperheid. Spreek altijd eerlijk met God, de goddelijke stroom in het universum. Wees totaal oprecht en jouw gebed wordt een schitterend fenomeen. De wezenlijke werking van bidden is wetenschap­pe­lijk onderzocht en bevestigd.

5. IEDEREEN MAG VAN MIJ GENIETEN OP ZIJN OF HAAR EIGEN WIJZE.
Ik ben nodig op aarde. Anderen leren van mij, ik leer van hen. Maar hoe, dat weet ik niet altijd en dat hoef ik ook niet te weten. Ik hoef niet elk beeld van een ander over mij te corrige­ren. Kritiek probeer ik zo eerlijk mogelijk te incasseren. Ik geef mijn openlijke en subtiele slachtofferrolletjes op en neem de macht terug. Ik probeer niet te oordelen over anderen. Ik accepteer dat er altijd wel iemand zal zijn die mij veroordeelt en een ander die mij bewon­dert. Wat de één goed vindt, vindt een ander waarde­loos. Laat me maar gewoon genieten van complimenten en verder ontspannen doen wat ik voel dat ik moet doen. Ik hoef het niet de hèle wereld naar de zin maken.

6. IK HOUD MIJN AANDACHT HIER.
Hier is mijn lichaam, dus hier ben ik. Hier is de belangrijkste plek op aarde! Alleen hier kan ik werkelijk zien, ruiken, horen, voelen, proeven - hier klopt mijn hart, hier haal ik adem. Ik ga niet zweven, geen twee dingen tegelijk doen met mijn geest, want dan doe ik er minstens eentje half. Ik ga me niet nodeloos druk te maken over de eventuele gevoelens en gedachten van andere mensen over mij elders. Ik laat me ook geen quasi spiritueel paradijs op een andere wereld aansmeren of het idee dat het in andere dimensies (of in een ruimteschip buiten de aarde) beter is. De aarde is mijn oermoeder. Bij haar leg ik mijn loyaliteit en daarom houd ik van het stoffelijke, materiële leven. Ik ben hier. Ik leef hier en ik wil voluit leven hier in alle situaties die zich voordoen.

7. IK HOUD MIJN AANDACHT IN HET NU.
Ouwe koeien horen in de sloot. Alles is gebeurd omdat het moest gebeuren - nutteloos om er over te piekeren. Ook vage toekomstfantasieën verspillen mijn energie. NU is verreweg het boeiendste, interessantste moment van mijn leven! Ik maak wel nuttig gebruik van mijn geheugen, maar ga niet zeuren of klagen over toen en daar. Ik probeer vroegere opponenten te vergeven. Als er toch een kwetsuur uit het verleden blijft schrijnen, dan benader ik degene die hem veroorzaakt heeft en deel ik dat gevoel. En daarna zien we wel verder.

8. ALLES EN IEDEREEN HEEFT ZIJN EIGEN TEMPO.
Ik kan niet sneller groeien dan mijn lichaam en geest aankunnen. Elk proces heeft zijn eigen tijd nodig. Een vlieg doet een hele cyclus in één dag, een kat leeft misschien vijftien jaar, het menselijk gemiddelde is vierenzeventig. Of ik nu wil leren vliegen of een goed mens worden, dat heeft allemaal oefening, geduld en toewijding nodig. Het is belangrijk dat ik een doel vaststel en dat ik dat krachtig en consequent nastreef. Ik hoef ondertussen mijn ontwikkeling niet te vergelij­ken met die van anderen. De wereld is al druk en gestresst genoeg. Het is niet nodig dat ik mezelf opjaag. Het scheelt al enorm als ik mijn eigen zich herhalende gewoonten en gedragspatronen eerder herken.

9. MIJN INNERLIJKE WEZEN IS HEEL DAPPER.
Door mijn geboorte heb ik mezelf een dapper geschenk gegeven. Ik houd vanuit die dapperheid mijn angsten kritisch tegen het licht. Lijdt een mens niet het meest onder 't lijden dat hij vreest? Ik wacht rustig af en ik bereid me voor, maar ik ga niet fantaseren over alle vreselijke dingen die eventueel ooit zouden kunnen gebeuren. Dat vind ik zonde van de tijd. We zien wel! Als alles goed gaat, heb ik gelukkig niet vergeefs geleden. Mocht er toevallig wèl iets akeligs gebeuren, dan heb ik tenminste niet vooraf óók al geleden. Ik hoef niet meer bang te zijn. En als ik tòch bang ben, dan màg ik bang zijn. Bij groei hoort soms tijdelijk stilstand. Niet alles hoeft in één keer goed te gaan.

10. IK HOUD ONTZETTEND VEEL VAN MEZELF.
Daarom kan ik ook van andere mensen houden. Net zoals ik houd van dieren, planten, bomen, rotsen. En alles houdt van mij. Overal is overvloed voor wie het kan zien. De zon en de maan beminnen mij. Alles is Liefde en ik ben er een deeltje van. Ik werk onophoudelijk aan mijn zelfvertrouwen. Ik hoef niet alles persoonlijk te nemen, veel mensen projecteren immers hun eigen onvolko­menheden op anderen. Wat de mens ziet van de werkelijkheid, is immers niet meer dan een subjectieve interpretatie.


Sterkte meissie..niet vergeten...ook dit gevoel/ruzie/meningverschil gaat weer voorbij...het is en blijft altijd je zus wat er ook gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie,
jullie geven om elkaar!! Daarom komt er nu ook zoveel gevoel bij kijken!
Probeer je eigen reactie eerlijk na te gaan en het van haar standpunt te bekijken. Laat het ook even rusten/betijen.
Jullie hebben samen veel meegemaakt, het kan een stootje hebben! jullie lijken misschien erg veel op elkaar? Dan botst het extra hard! Sterkte!! :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi je heb echt een zesde zintuig. Ja het gaat over mijn zus. En ik heb me nu te verantwoorden voor de dingen die ik gedaan heb toen ik dronk.
Eigenlijk wil ik zeggen, ja maar toen was ik mezelf niet! Daar kon ik niets aan doen! Maar ja, ik heb het wel gedaan.
Zij verafschuwt verslavingen, want ze is twintig jaar lang door een alcoholverslaafde man in elkaar geslagen. Wel vroeg ze naar mijn alcoholdagboek, omdat ze zei dat ze alles van me wilde weten. Ik heb haar dat gestuurd.
Dat viel niet in goede aarde. Ik kreeg een mail dat ik het maar moest bekijken en dat ze verder geen aandacht meer aan me zou besteden.

Slik.... Ik zit nog steeds een beetje met mijn hoofd te schudden van: huh?
Ik ga dit niet aan mijn man vertellen, want zij en hij mogen elkaar graag. Gelukkig dat ik het hier even kan vertellen, want morgen is de soep vast iets minder heet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie als ze een beetje op jouw lijkt in reageren op moeilijke dingen dan zou iik het inderdaad maar even laten betijen...ze is waarschijnlijk geschrokken dat jij onder haar neus zo diep was gezonken.
Vooral omdat ze zich verantwoordelijk voelt voor haar kleine zusje en ze ervaring had met alcoholverslaving.
Ik zou niet reageren en erkennen dat je zus dit niet fijn vind om te moeten erkennen.
Het is vast geen aanval op jouw persoonlijk dat weet ik haast wel zeker.
Maar wel erg moeilijk voor jouw.
Waarom kan je het niet met J. bespreken, je zus mag toch ook wel minder leuke kanten hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie: je hebt het wel heel moeilijk nu. Goed dat je in ieder geval hier naartoe komt. Misschien dat schrijven je pijn wat verzacht. Ellendige toestand Vie.

Drank uit huis is niet haalbaar hier.Afgelopen week heb ik het buiten de deur kunnen houden. Mijn man heeft familie en vrienden die geregeld komen en dan willen drinken. Ik kan hem dat niet gaan verbieden, dat is gewoon onmogelijk. Het zou inderdaad een stuk makkelijker zijn, maar ik kan hier de boel niet gaan domineren omdat ik een probleem heb. Nu zitten ze ook aan het bier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie, dat is best heftig. Ook wel begrijpelijk van je zus, gezien haar verleden.
Maar dat ze boos wordt omdat je haar je alcoholdagboek stuurt waar zij zelf om gevraagd heeft, snap ik niet, eerlijk gezegd.
Zou het niet helpen als jullie op neutraal terrein ens een gesprek zouden hebben??
Vertel haar alles, dat je idd jezelf niet was door de alcohol, maar nu al een hele poos je gloeiende best doet en hulp hebt aan oa een forum...
Praten, praten, praten.....wil soms helpen. In ieder geval een :sun:van mij!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie,

Oeps, dat is wel erg hard, eerst alles van je willen weten en dan zo'n reactie.
Als dit mij zou overkomen zou ik er niet op reageren, het is al mooi dat je
haar je vertrouwen schenkt en je dagboek opstuurt.
Het zegt mij dt je zus last heeft omdat zij geconfronteerd wordt met haar eigen verleden.
Bah, een reactie als deze heb je niet verdiend.
En waarom niet met J. bespreken? Het heeft er niets mee te maken dat zij elkaar erg graag
mogen, zij heeft jou gekwetst, daar gaat het om.
Voel je niet schuldig Vie, je verdient dit gewoon niet.
Nou lekker heftig van mijn kant uit, maar zo voel ik het gewoon.

Nu ben ik weg even naar pa en dan naar een vriendin lekker eten.
Tot later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja! Dank Safi, zo is het ook. Zij is net als ik in haar reacties. Iedereen die ons samen ziet zegt altijd, zo, zussen hè? Alleen zij is veel verstandiger en rijker dan ik. Hè. zie je wel dat ik even naar het forum moest komen om van de drank af te blijven. Jullie woorden zijn als balsem. Gewoon even de boel de boel laten.

An ik vind niet dat je iemand iets moet verbieden. Dat werkt niet. Je kan hooguit vragen of er begrip is voor jouw situatie. En dan zelf de beslissing nemen of je daarin wil blijven leven.

Wat ik hier op het forum heb geleerd is dat je steeds keuzes hebt.

En nu moet ik weer een sociaal gaan zijn in real-life. Kusjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schrik eigenlijk van mijn heftige reactie,
het komt omdat ik wel een familie en vrienden heb die open staan
voor mijn alcohol verleden,mij niets meer kwalijk nemen,en hun vertrouwen schenken,
daarmee zie ik nu in dat ik bevoorrecht ben.
Het neemt niet weg dat ik het triest vind te lezen dat het ook vaak anders kan zijn.
Vie sterkte en Pippi zo is het, zoals jij het schreef.
Nu moet ik er echt vandoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

albertina jij zegt hetzelfde als Pipi maar met andere woorden.

Ik denk ook dat de confrontatie met het dagboek haar deze beslissing heeft doen nemen.
De oude pijn van vroeger is nog niet verwerkt en komt nu in alle hevigheid naar boven.
En wij willen nu eenmaal zo snel mogelijk van de pijn af en nemen daarom vaak de verkeerde beslissing.
Denkende dat daarmee de pijn over gaat.
Maar dat is een illusie, op een dag loop je er weer tegen aan.
Is het niet zo dat wij verslaafden deze emoties altijd hebben verdrongen, verdronken.
Ik tenminste wel.

Eigenlijk Vie moest zij jou dankbaar zijn.
Ze krijgt nu een handvat aangeboden de oude pijn te verwerken.
Omarm degeen die je pijn doet, pijn heeft je wat te zeggen.
Verwerken van pijn is een voorwaarde voor geestelijke groei.

Probeer ondanks in gesprek te komen met je zus.
DEze emoties met elkaar bespreken of delen verbind mensen met elkaar.
Een verbondenheid die niet met geld te koop is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik heb toch nog even de reacties gelezen, wat lief. Dank jullie wel. Het is altijd ontroerend als je iets schrijft en dat er dan mensen zijn die met je mee denken. Dank!
Ik vertel dit niet aan J. omdat hij toch altijd lacht en zegt, maak je toch niet zo druk! Mijn zus N. zal ook wel bijdraaien, nu is ze laaiend op me. Het is inderdaad schokkend als je iets uit het diepst van je hart naar iemand stuurt omdat ze daar om heeft gevraagd, en je dan te horen krijgt van bekijk het maar. Terwijl ik steeds tegen haar heb gezegd, dit wil jij niet weten want het is veel te confronterend voor jou. En zij weer van: ja maar ik wil alles van je weten, gun me toch een blik in jouw binnenkant.
Ik heb hier twee dozen vol dagboekschriften, van 1972 tot ongeveer 1999, die wil ze ook hebben als ik te overlijden kom. Ja, beetje moeilijk nu.
Enfin, ik denk maar zo, de wereld vergaat niet, het is maar een ruzie en een afwijzing. Afwijzingen zijn niet gemakkelijk maar wel te dragen, zeker als je ze met forumvrienden kan delen. Voel me al weer beter.

Safi vanavond drink ik niet, doe jij ook niet "een paar biertjes maar"?

Vandaag drinken we niet, ook al is het zaterdag, bijna pasen, een rotdag, een fijne dag, of wat ook.
Vandaag drinken we NIET!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...