Spring naar bijdragen

Zondag 6 April


Dory23

Aanbevolen berichten

Gisteravond laat, toen we terug waren van de voorstelling hadden we het hier over feestjes en verjaardagen. Dochter heeft weer eens trek in uit eten gaan. Voorlopig hebben we geen feestelijke gelegenheden. Toen zei ik dat ik volgende week jarig ben. Oh ja, zei mijn man, dat kunnen we vieren. Zullen we daar een borrel op gaan nemen. Hij zei het voor de grap, maar ik kreeg het gevoel dat ik rood werd tot achter mijn oren. Kennelijk heb ik met een gremlinnetje op de schouder rondgelopen. Ben blij dat ik hem tijdig ontdekt heb, omdat hij zich verraden heeft door die grap van man. He, he.
Zo, dat wou ik nog even kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Spud, fijn dat het goed met je gaat. Ik dacht al je een tijdje niet gelezen te hebben.

Corinne, de drankduiveltjes zullen het blijven proberen. Goed dat je deze trigger tijdig ontmaskerd hebt.

Zo Tapas, je gaat als een speer! Als je lekker gaat trek je ook weer leuke dingen naar je toe en komt er vanzelf van alles op je pad. Leuk joh. Laat je koppie niet gek maken en hou de balans erin.

doei,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik frappant en storend vind Corinne is dat binnen de verslavingszorg de mogelijkheid om te minderen als het ei van Columbus wordt gepresenteerd, zelfs aan een doorgewinterde alco als ik.
Ik voel me dan dus echt niet serieus genomen en dat steekt nog het meest. Heb daarover ook ervaringen van andere AA'ers gehoord, bij diezelfde instelling (Novadic).
Een aantal van hen zijn pardoes in herhaling gevallen uit frustratie over het onbegrip (!).
Dat heb ik mezelf maar bespaard door voor Tactus te kiezen; dan heb ik de regie zelf in de hand alhoewel ik natuurlijk voor de geboden inzichten dankbaar ben.
Ik laat me niet in een hokje duwen, daarvoor ben ik te ver op weg..ik neem mijn eigen beslissingen wel, als ik dat niet doe hoef ik mezelf daar alleen maar op aan te kijken.

Ik aanvaard de hulp van anderen mocht ik die nodig hebben maar dat kan ik alleen doen door zelf die vraag te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har,
Begrijp me niet verkeerd. De verslavingszorginstelling waar ik geen succes bij boekte, e aanpak paste niet bij me op dat moment of ik was er niet klaar voor, is wel helemaal voorstander van de nullijn.
Dat van Novadic begrijp ik, op zich wel. Hun aanpak zou bij mij mss wel gewerkt hebben. Ik denk dat ze daarmee beogen dat iemand zelf gaat inzien dat stoppen de enige optie is voor de meeste alcoholisten. Het 'je mag niet' van de verslavingszorginstelling werkte op mij in als een rode lap op een stier. Dus ik ging de tegenovergestelde richting in.

Kate,
Ben idd blij dat die stiekemerd op tijd ontdekt is. Hij zou me toch een week hebben kunnen doorsudderen. Moet er niet aan denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aura,
Ik ben begin februari in overleg met mijn huisarts gestopt met de Refusal. Ik was daar heel onzeker bij. Rudy heeft me toen een zeer helpend bericht gestuurd. Dat heb ik vele malen gelezen. In januari heb ik zelfs de stap naar de aa genomen in de hoop dat ik daar een klankbord zou kunnen vinden. Toch ben ik aan de dag voorafgaande aan mijn tien maanden bijna onderuit gegaan (ik was toen net 2 weken van de refusal af). Ik stond toen zelfs met de fles jenever in mijn handen. Naar het forum hier en de fles naar mijn dochter gebracht en uitgelegd waarom. Ik was helemaal in paniek. Ik heb geen idee waar ze met die fles is gebleven en dat wil ik ook niet weten. De aa bleek uiteindelijk ook niet bij mijn behoefte aan te sluiten. Een starre opstelling werkt bij mij averechts.
Dus ik heb negen en een halve maand refusal geslikt en ben zo bereid er weer aan te gaan als het nodig blijkt.
Refusal en Antabus zijn geen trekremmers, maar het idee dat je ziek wordt (en het heeft effect), was voor mij voldoende. Bij de eerste behandeling heb ik trekremmers gebruikt, maar daar dronk ik stug doorheen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jullie hoeven mij niet te geloven , maar momenteel is het hier enorm aan het sneeuwen , en hierdoor gun ik mijn eigen een pauze .
ben een andere gasfles gaan halen , ander merk dus weer eens waarborg mogen betalen maar liever dat als koud lijden .
het gedicht of wat ik ook neer geschreven heb stond in het progamma boekje van de AA bezinning te drongen gisteren , er staan er nog enkele in zal ze later mailen .
mijn handen zijn kapot , kloven en noem maar op , maar ook de voorkant is nu gedaan van de caravan en zelf een compliment gekregen van 3 mannen die hier naast hetzelfde werkje aan het doen zijn .
tapas ik ga je als ik thuis ben toch eens een foto door sturen van japans schilderij :-))
zo luitjes ik ga hier binnen eens opruimen want er is precies een tornado voorbij gekomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
CPAS

Dat van Novadic begrijp ik, op zich wel. Hun aanpak zou bij mij mss wel gewerkt hebben. Ik denk dat ze daarmee beogen dat iemand zelf gaat inzien dat stoppen de enige optie is voor de meeste alcoholisten.




Dat dacht ik dus ook. En daarom heb ik die vraag aan de psycholoog gesteld tijdens het 2e gesprek.
Hij was open een eerlijk daarover en zei dat het als een serieuze optie wordt gezien om een zware alcoholist toch aan een minimum te brengen, omdat helemaal niets in die optiek moeilijker is (!?)
Ik ken dit standpunt vanuit de AA.
Ooit heeft een landelijk voorzitter van de AA dit standpunt voor hemzelf aangenomen; hij is er op teruggekomen, bleek niet te werken. Ik vraag me af voor wie dan wel.

Natuurlijk blijft de verslavingszorg naar methodes zoeken om een hoger slagingspercentage te bereiken.
Op zich niets mis mee; bedenk dat alcoholverslaving een zeer moeilijk probleem is en zelfs een ziekte wordt genoemd. In dat laatste kan ik me niet vinden maar het is aan ieder vrij om dat te geloven.

Voor de duidelijkheid en volledigheid, ik wil niemand ontraden om contact met verslavingszorg te zoeken. Integendeel zelfs, je kunt er je voordeel mee doen en je eerste schreden op het pad van herstel zetten. Niets mis mee en soms hard nodig!
Ik heb 4 maanden in een kliniek gezeten en was blij dat ik daar terecht kon.
Ik durf vanuit overtuiging nu te zeggen dat ik de handvatten heb om het alleen te doen. Daarvoor heb ik al wel heel wat stappen gezet zodat ik het onderscheid kan maken wat ik nodig heb en wat ik zelf kan doen.
Alles wat ik hierover geschreven heb vertel ik dus uit eigen ervaring, hang je er niet aan op!
Het is MIJN verhaal, niets meer niets minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aura,
Goed die wandeling en het is nog gezond ook.
Ik functioneer niet goed in groepen. Ik voel me eenzaam dan. Als ik alleen thuis zit, voel ik me niet eenzaam, maar met een hoop mensen om me heen wel. Ach ja, daar wordt in de toekomst ook aan gewerkt.
Eerst mijn depressiviteit de baas worden. volgende week het eerste behandelgesprek. Ik zie er tegen op, ik ben er benieuwd naar, ik wou dat het al achter de rug was, ik wou dat ik er niet aan begonnen was. Enfin, ik zal er doorheen moeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky,
Sneeuw?! Zal wel een aprilse gril aan zee zijn. Ik heb hier nog geen neerslag gezien, wel een klein beetje zon. Wisselvallig weer.
Hoe dan ook, ik hou het wel droog.

Har,
Ik hang je nergens aan op. Ook ik geef aan wat ik er van denk. Juist dat de behandeling hier niet klemmend oplegt dat je MOET stoppen, dat je HELEMAAL NIETS MAG drinken, heeft op mij goed ingewerkt. Het gaat om wat je zelf wilt en ik wilde eerst niet stoppen. Eerst in de behandeling en door het lezen op het forum heb ik mijn mening herzien en er voor gekozen te stoppen, al hoefde dat dan niet voor altijd te zijn. Ik ben er inmiddels al lang van doordrongen dat voor mij niet drinken het beste is. MAAR HET NIET DRINKEN WORDT MIJ DOOR NIEMAND OPGELEGD, dus ga ik niet in de fatale contrastand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
CPAS

Har,


Ik hang je nergens aan op. Ook ik geef aan wat ik er van denk. Juist dat de behandeling hier niet klemmend oplegt dat je MOET stoppen, dat je HELEMAAL NIETS MAG drinken, heeft op mij goed ingewerkt. Het gaat om wat je zelf wilt en ik wilde eerst niet stoppen. Eerst in de behandeling en door het lezen op het forum heb ik mijn mening herzien en er voor gekozen te stoppen, al hoefde dat dan niet voor altijd te zijn. Ik ben er inmiddels al lang van doordrongen dat voor mij niet drinken het beste is. MAAR HET NIET DRINKEN WORDT MIJ DOOR NIEMAND OPGELEGD, dus ga ik niet in de fatale contrastand.

Ooh..sorry. Het laatste deel van mijn post was niet aan jou gericht maar in het algemeen bedoelt. Ik had daar wat duidelijker over moeten zijn.
Ik weet ooh zo goed wat je bedoelt met dat men je niets op moet leggen, hier is er nog zo een bij wie dat absoluut niet werkt. Dan gaan mijn haren overeind staan.
NIEMAND ontneemt mij mijn eigenwaarde :P dat bepaal ik zelf wel als ik denk de malloot uit te moeten hangen. Ik heb geleerd mezelf een trap onder de kont te geven!

aanvulling geplaatst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har,
Juist en dat dwingende had dus de verslavingsarts. Met mijn stomme contrakop ging ik na bijna elk bezoek aan die man naar de slijter. Verkeerde koppigheid.
Maar koppigheid heeft ook zijn goeie kanten bij me. Ze heeft me geholpen te stoppen en aan te dringen op refusal als ondersteuning.
De ene mens luistert braaf naar wat hem opgelegd wordt en de andere wil de keuze hebben uit verschillende opties.
Zoals je al zei: de mens is psychologenvoer. Je raakt er niet op uitgekeken en toch kom je er nooit achter hoe die denkt. De mens weet het zelf niet eens wat hij is, hoe hij denkt.
Ik heb vast een autoriteitsprobleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het zo'n mooi weer boven de riolen? Wat een rust hier...;)
Hier is het trouwens best wel zonnig, goed weer om te wandelen. Ben alleen helemaal op vandaag..pffff, blijf hier maar een beetje stand by.
Morgen wordt Jira opgehaald, vind ik best jammer. Zal het beessie missen maar besef ook dat zelf een hond nemen niet wenselijk is.
M. is allergisch en ik moet toch weer eens aan de bak; lijkt me niets om een hond dan op de flat te laten zitten. Tzt een poes of kat dan maar, die kan hier wel naar buiten via het balkon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, Har,

Ook ik ga vanavond weer iets drinken. Ik heb door het niet-drinken sinds vrijdag na tennisles een kl*te weekend achter de rug. Gisteren tussen 17.00 uur en 21.00 uur op bed gelegen. Twijfelen tussen halen, vriend laten halen of afwachten hoe het de volgende dag zou vergaan. Om 21.00 uur huilen; nu was het te laat, nu waren de winkels dicht.

Vriend heeft vanochtend geholpen met het hek afmaken om de moestuin heen. Er lopen daar wilde konijnen rond en die eten alles op, daarom gaan bij ons de moestuintjes in hokjes, althans, als je zelf er ook wat van wilt eten. Ik ga daar woensdag alleen nog een deurtje in maken en dan is het af.

Vriend is vanmiddag nog even naar de voetbal gegaan. om 18.00 uur verwacht ik hem thuis. Hij heeft beloofd een flesje mee te nemen. Sorry dat ik het noem, was niet echt mijn bedoeling, maar ik wil ook eerlijk blijven.

Tussen elke dag twee flessen naar binnen kieperen en alleen in het weekend wat drinken (minder dan 10 per week/weekend dus) vind ik al een mega verschil. Doordeweekse dagen gaan al heel goed. Weinig trek en ik ga ook niet meer drinken op die dagen: maandag t/m vrijdag. Vrijdag na de sport en op mijn vrije woensdag afwennen, dat vind ik al een goed begin. Alvast twee hele grote gramlins die ik aan ga pakken. Alles op 0 is me nog te moeilijk. Ik ben bang dat ik ook dit dan niet vasthoud en helemaal los ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben benieuwd hoe het je dan verder vergaat Floortje na dat flesje vanavond. Als je denkt het nodig te hebben moet je het doen, dat bepaal je helemaal zelf.
Lijkt me een belangrijk moment om te kijken in hoeverre je het écht nodig hebt. Zo creeer je zelf de situaties om dat te onderzoeken; je zou het als een opdracht kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har, mijn gevoel spreekt niet in zoveel woorden als "nodig hebben". Ik genoot er wel van; het is mijn beloning na (voorheen een drukke werkdag, nu) een drukke werkweek. Een glaasje waar je echt van kunt genieten.

Inderdaad, als ik maandag veel meer last heb, dan doe ik het helemaal verkeerd. Ik wil ook zeggen: stoppen met roken dat deed ik door niet te kopen. Terwijl ik op vrijdag wist dat ik om 21.00 uur ging tennissen heb ik voordien niks gekocht. Geen moment in de winkel zelf dat ik het moeilijk heb, dat is thuis, als er niets is.

Ik zou vriend kunnen vragen voor het weekend te halen. Dan blijf ik evengoed niets kopen. Dat is mijn kracht - toen en nu.

Sorry, ik weet dat jullie op 0 staan. Ik nu ook nog. En daarom Har: ik noemde mezelf "groentje" omdat ik nog niet zeker genoeg was van mijn zaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het nodig hebt om beloond te worden dan zou je een alternatief kunnen kiezen waar je van kunt genieten. Uiteraard kan dat belonen ook uit andere dingen bestaan, enfin dat weet je wel van de lijstjes die je hebt opgemaakt.
Even terzijde: ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zoveel chocola heb gegeten als de afgelopen 2 maanden (mijn lijf schreeuwt om zoet) :D Voor mij niet zo'n probleem, er mogen best een paar kilootjes bij. Dat is vooralsnog naast goed eten voor mij een beloning omdat ik juist niets anders dan bier door mijn keel kon krijgen. Ik geniet nu van de smaak van eten en de chocola..

En Floor, nogmaals je bent voor mij geen groentje maar iemand die serieus haar probleem aan wil pakken. Als je dat stapsgewijs doet ben je gewoon heel goed bezig, je geraakt dan vanzelf bewust van je gedrag. Je doet het beter dan mij toen ik stopte de 1e keer; ik zocht niet genoeg naar handvatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Floortje,

Ik respecteer je besluit, maar wil je toch even laten weten, dat je in MIJN OGEN, verkeerd bezig bent.
Bedenk eens voor jezelf, wat is nu de meerwaarde van dat ene flesje?? Ik maak het mezelf alleen maar moelijker, denk ik dan.
Ik ben dan ook erg benieuwd,naar hoe het verder met je gaat, na dat ene flesje.

Dit is echt geen aanval of zo. Puur bezorgdheid.

Sterkte, Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
ferry

Hallo Floortje,




Ik respecteer je besluit, maar wil je toch even laten weten, dat je in MIJN OGEN, verkeerd bezig bent.


Bedenk eens voor jezelf, wat is nu de meerwaarde van dat ene flesje?? Ik maak het mezelf alleen maar moelijker, denk ik dan.


Ik ben dan ook erg benieuwd,naar hoe het verder met je gaat, na dat ene flesje.




Dit is echt geen aanval of zo. Puur bezorgdheid.




Sterkte, Ferry.

Ferry, wil me er niet mee bemoeien maar weet dat Floortje dit als doel heeft gesteld.
Ze gaat daarin dus haar eigen weg om te ondervinden wat dat voor haar betekent onder begeleiding van Tactus.
Niets mis mee...jouw ogen zijn de hare niet ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...