Spring naar bijdragen

Zondag 6 April


Dory23

Aanbevolen berichten

hee lieve mensen,
ben een poos niet geweest, omdat ik me veel sterker voel.
maar nu heb ik een lastig momentje. er is veel drank in de buurt, dat merk ik wel,
maar ik merk ook dat ik wel sterk genoeg ben om er af te blijven.
wel weer even voetjes op de vloer, het gevaar is nog lang niet weg!
ik blijf volhouden, dag voor dag, en zit inmiddels al op 6 weken en twee dagen!
hoe is het verder hier?
liefs, Dory

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Dory,

Ja, we moeten alert blijven hè! Knap van je hoor.
Hoe het hier gaat, vraag je.
Ik in ieder geval wel steeds een stapje verder, zolang ik die eerste laat staan verval ik ook niet in ongecontroleerd drinken, waar het uiteindelijk altijd toe zal leiden...
Soms makkelijk, soms ook nog heel moeilijk.
Dory, succes! En hou vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben klaarwakker, paar uurtjes geslapen. Senseo, peuk en de verwarming maar aangezet. Jira was behoorlijk onrustig en blafte bij het minste geluid in het trappenhuis...ik uit mijn slaap en ook onrustig dus :huh:

Dory, fijn dat het goed met je gaat. Niet verwondelijk trouwens dat je het nog tegen kunt komen, bedenk dat je jaren teveel gedronken hebt en dat is zo maar niet uit je systeem. Verstandig om te melden dat je er vanavond moeite mee hebt gehad, daar zijn we tenslotte voor hier.
Met mij gaat het goed, boven verwachting zelfs: al 73 dagen geen gremlin gezien. Ik blijf hier wel plakken om ze buiten de deur te houden of ze met hulp van hier de nek om te draaien :P

Ik ga eens browsen naar opmerkelijke berichtjes, voorlopig nog geen slaap. Ik kijk wel eens op deze site, kan ik lekker bij fantaseren en wegdromen en meestal ook hartelijk om de onzin lachen :D
Voor straks alvast goeiemorgen...gaaaaap Har

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik lees allemaal Kanjers hier.

Voel me zelf bepaald geen kanjer want ik sta in de struikelmodus momenteel.
Beetje uit het evenwicht, noem ik het maar.
Onmatig in alles.
Thil overdrijft steeds. Nogal.
Advies voor de meesten hier, scrollen maar
Thil sleept wel erg veel haar huis in op het gebied van eten en drinken.
Ik krijg morgen over de hele dag verspreid nogal wat familiebezoek ivm. met mijn zoon die nu toch weer een zware chemo te verstouwen heeft en dat gaat wat mij betreft met veel kook- en bakwerk. Appeltaart, minestronesoep en voor de avondeters Indiaas.
Mijn zoon eet niets, want misselijk, ik kook tegen de klippen op.
Eet zelf ook bijna niets.
Raar compensatiegedrag.
Voer voor psychologen.

Nu ik mijn berichtje teruglees moet ik lachen om mezelf.
Voor mijn zoon maak ik veel fruit klaar maar het seizoen is wat dat betreft nog wat armoedig.
Er ligt een gedeukt meloentje en een twijfelachtige ananas van Albert H. Wel aardige sinaasappelen, mandarijnen en citroenen paraat.
De dietiste in het ziekenhuis gaf me nog een compliment. Bij de chemo van vorig jaar , de zwaarste die je krijgen kan, is mijn ventje aangekomen ipv. afgevallen. Dat komt nooit voor.
Als Thil nou de JWW es he/le/maal kan laten staan wordt het pas écht minder lastig aan het chemofront.
Wish me luck.
Thil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,
even een kopje thee en een sigaret, dan weer naar bed!

Thil,
dat is de kracht van dingen opschrijven! Je houdt jezelf een spiegel voor! Ik vind het heel begrijpelijk dat je nu niet stevig in je schoenen staat! Maar daar heb je niets aan. Kortom meis, ga ervoor!
Laat die JWW staan, want je hebt alle kracht en energie nodig op dit moment!
Veel kracht toegewenst ook aan je zoon! :present:

Adam,
waarom is stoppen gemakkelijker voor mij dan minderen?
Allereerst heb ik jaren geprobeerd te minderen, wat dus helemaal niet lukte!
Het blijkt dat het voor mij (maar anderen schrijven dit ook hier) veel gemakkelijker is om de afspraak met jezelf te maken elke dag niet te drinken. Heel belangrijk dat je dat elke dag doet. Toen ik net stopte moest ik er niet aan denken om een week of een maand helemaal niet te drinken! een dag is overzichtelijk.
Als ik mezelf toesta om 1 of 2 glazen te drinken dan blijf ik de hele tijd met alcohol bezig. Mag ik nu een glas, wanneer moet ik stoppen enz.!
Bovendien blijf ik dan trek in alcohol houden omdat ik af en toe drink.
Ik denk wel dat het meespeelt hoelang je al gedronken hebt en hoeveel, of je wel eventueel kunt minderen. Ikzelf heb ruim 20 jaar teveel gedronken. Dan lukt het niet meer om te minderen.
Ik was toen ik op het forum kwam van plan weer te gaan drinken, als ik mijn alcoholprobleem onder controle had. Ik ben er van overtuigd geraakt dat dat niet werkt. Althans niet voor mij. Mijn kans om van de drank af te blijven ligt er uitsluitend in om niet te drinken!

Tapas,
leuk maar ook (positief) spannend, wat er allemaal gebeurt met je werk! Geweldig! Al was het fijn geweest als het wat meer gedoseerd werd!
gelukkig drink je nu al geruime tijd niet dus kan je het aan. Je kent jezelf zoveel beter...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen adb,ers,
gisteren was ik in drongen op het bezinnings weekend van AA oost vlaanderen , het was weer heel leerzaam ,en heel fijn oude vrienden weer tegen te komen .
houtje chapeau ivm gisteren .
het deed mij denken aan de voor mij echte begrafenis van mijn ma , mijn ma is gestorven 14 januari 2005 , en na een lange wachttijd begraven 28 me 2005 , dit was in het gezelschap van mijn oudste broer en mijn vriendin.
maar voor mij is de echte begrafenis die geweest in december 2005 samen met mijn jonste broer uit japan en zijn twee kinderen en zijn vrouw , het rituel van zijn half japanse kinderen hoe zij afscheid namen van hun groot ouders welke ze amper gekent hebben daar denk ik og veel aan .
ok ik heb beide begrafeissen nuchter mee gemaakt en dat vindt ik voor mijn eigen ook zo een pluspunt , mijn broers iedere avond aan het bier en de whisky en ik aan de koffie en af en toe en glas melk .
tapas het is fijn je vooruitgang te lezen , zit ik altijd te denken ik ga aan tapas vragen dat ze een dubbel maakt van mijn speciaal japanse schilderij :-))
died voor mij werkt ook maar het niet drinken , want een glasje drinken kan mij weken achteraf weer naar de hel brengen naar het dagdagelijkse drinken , en eerlijk gezegt wil ik niet naar die hel terug , ik was geen baas meer over mijn eigen leven , de alcohol was mijn baas geworden .
hier aan zee begint het zonneke er door te komen , hopelijk droogt het een beetje buiten want ik zou graag verder werken aan de buitenkant van de caravan .
safi fijn je gisteren tegen te komen op het forum
indien ik zin en tijd heb ga ik starks iets delen met jullie wat ik in een boekje gelezen heb , maar eerst een beetje meer wakker worden .
heb mijn koffie alut mijn handen laten vallen , mijn sigaret is al gevallen , blijkbaar ga ik straks zonder gas zitten want beide gas flessen zijn lijkbaar leeg , allez een is propaan , andere is butaan , dus zal het koud lijden worden want het is zondag .
kohtje fijn te lezen dat je u wg aan het inden zijt .........dsv .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Wat een bedrijvigheid hier vannacht en in de vroege morgen.

Thil,
In mijn ogen ben je toch een kanjer! Ten eerste kijk je goed naar jezelf en je bent eerlijk!
Ik kan mij voorstellen dat het je allemaal heel erg zwaar valt, het is verdrietig je kind zo ziek te zien.
Het is een hele strijd dit mee te maken en dan ook de strijd tegen de jww.
Ik hoop van harte dat je toch de kracht vindt de jww te laten staan.
Veel liefs en sterkt voor jou Thil.
:heart:

Dory,
Je gaat geod, knap van je hoor.

Gem,
Vroege vogel, ik ga ook nog even mijn bedje op zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen..

Ook hier schijnt het zonnetje volop.. heerlijk. De zon is onze energiebron, ook als je hem niet ziet. Toch zie ik hem graag want dat geeft een extra energie-boost.

Thil, ik wens jou en je zoon heel veel sterkte en Luck!! Je doet erg je best, dus ben je in mijn ogen toch een kanjer, ook al voel je je niet zo.

Blacky, ik hoop voor jou dat dat zonnetje aanhoudt, helaas zijn de weersvooruitzichten minder zonnig. Maar misschien hebben ze het mis.. hoop doet leven, toch??

Ik ga me vandaag maar aan mijn dagboek wijden. De vele indrukken die ik de laatste weken opdoe eens proberen op een rijtje te krijgen. Ze zeggen dat je (vooral in je begin van gestopt zijn) niet teveel hooi op je vork moet nemen.. dus ik ga proberen wat hooi van die vork af te schudden. Valt niet mee, want alles lijkt even belangrijk. Al schrijvende hoop ik het onderscheid te kunnen gaan maken wat voor dit moment het allerbelangrijkste is. De enorme berg sh1t in kleine bergjes opsplitsen.

Fijne en succesvolle dag allemaal. Ook voor mij geldt: vandaag drink ik niet. In elk geval het eerste uur niet. Stapje voor stapje. Nuchter kan ik het overzien, nuchter is het een uitdaging, een avontuur. Na het eerste glas is het avontuur weg..dan weet ik hoe het verder gaat en dat verhaal wil ik niet nogmaals beleven.. Ik weet nu wel dat het ijdele hoop is dat dezelfde fout maken dit keer tot een ander resultaat leidt. Vandaag trap ik daar niet in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes Houtje, ik vind het een grote overwinning hoor! Je mag nu rustig vandaag op je lauweren rusten (zou dat lekker zitten? die lauweren??, wat zijn dat eigenlijk?)
is de adrenalinedip weer over? dat zijn bij mij altijd echt de allergevaarlijkste trekmomenten. Ik ben trots op Houtje!

Het zonnetje schijnt ook hier maar het is wat kouder dan verwacht. Ik ga proberen te schilderen, echt waar!

Achter mijn balcon staat een kastanjeboom en die gaat hard nu, ik zou die knoppen wel open willen kunnen kijken. Ik kan me niet voorstellen dat er vorig jaar een hittegolf was rond deze tijd... vind het maar koud brrrrrr... maar als dat een voorbode is van een mooie zomer mag het van mij.

Iedereen een fijne dag vandaag en we houden het weer droog toch!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen iedereen

Ben vrijdag terug in de drank geweest en het voornemen,ik zal niet ineens stoppen
maar het rustig aan doen met minderen was weer het stomste dat ik kon bedenken.
Vandaar met deze gedachte had ik ook de pillen niet genomen.
Moet zeggen heb ze nu wel binnen en kan dus niet drinken,ik was op goede weg
en had het gehaald tot de 5e dag voor de uitschuiver maar bij de nieuwe poging ging het maar tot de
2e dag dus zal ik het met de pillen moeten doen en als ik er volledig van af geraak nooit meer mogen drinken want ik kan geen maat houden.Ik probeer dus weer opnieuw.
groetjes Nicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ben uit mijn coma. Over dat niet drinken ipv matigen ook hier een voorstander. Heb dat al geprobeerd, is weliswaar toen een aantal jaren goed gegaan maar daarna ben ik alleen maar meer gaan drinken dan ooit tevoren. Nul, nada, niets is nu de definitieve norm. Ik ben er mooi klaar mee met dat gesjoemel, eens een alco altijd een alco!

Ik weet dat in verslavingszorgland daar de laatste tijd anders over gedacht wordt want, schrik niet, meer dan 96% valt terug in herhaling. Gaat 1 of meerdere keren de fout in en het merendeel blijft aan de drank (!), geen enkele reden dus om Jww te onderschatten. Het klinkt erg zwaar maar het zijn de feiten.
Leren drinken is de nieuwe norm...is mij ook onder de neus gewroven door Novadic. Ik pas en ga voor de nul! Vind ik hanteerbaarder dan stoeien met...
Ik zal niet zeggen dat ik nooit meer drink en dat hoeft ook niet. Een terugval neem ik dan maar op de koop toe; kan ik beter accepteren dan tegen beter weten in met mate consumeren...dan blijft het meer drinken imo continu op de loer liggen.
Noem mij maar ervaringsdeskundige, beetje arrogant misschien maar zijn zij dat ook niet door te veronderstellen dat het wel kan? Moet de 1e alco nog tegenkomen die dat blijvend voor elkaar krijgt.
Zal eens aan Tactus vragen wat hun ervaring daarmee is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben elkaar veel meer nodig dan we laten blijken
Wij hebben elkaar veel meer te bieden dan we gewoonlijk geven
Wij hebben elkaar veel meer te zeggen dan we meestal fysiek uitspreken.

Wij kunnen elkaar veel meer troosten dan we beseffen
Wij kunnen elkaar veel meer steunen dan we tot nu toe deden
Wij kunnen elkaar veel meer danken dan we vermoeden

Wij kunnen elkaar veel meer vergeven indien we onszelf kennen
wij kunnen elkaar veel beter begrijpen indien we aandachtig zijn
Wij kunnen elkaar veel meer verdragen indien we rustig zijn.

Wij zouden elkaar veel meer moeten aanmoedigen in het goede
Wij zouden elkaar veel meer moeten bewonderen in het schone
Wij zouden elkaar veel meer moeten helpen in het moeilijke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha..mooi Blacky en ooo zo waar! Al helemaal in deze tijd van onverdraagzaamheid. Alles moet immers snel en dan mag niets ons doel in de weg staan; dat is alleen maar lastig. Daarbij regeert ook nog eens de angst die uit onrust voortkomt; met figuren als Wilders en Verdonk waar hele volksstammen achteraan hollen. Die twee horen helemaal bij deze tijd...ze zijn een spiegel van de maatschappij. Ken je nagaan hoe beroerd we er voorstaan.
Ik kies mijn eigen weg door bewust te willen leven en vooral bij de kleine dingen des levens stil te staan; oog voor de medemens! Dan maar een zonderling, altijd nog beter dan een volgeling!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren moest ik wel aan je denken, Houtje, de vriendin van meer dan 100 van mijn pianomaat was toch nog plots overleden. Mijn vriendin heeft heel veel geregeld i.s.m. de neef tijdens leven en voor haar uitvaart. Ook zij vroeg bevestiging of ze wel voldoende had gedaan (niet zo letterlijk). Voor haar is er nu ook een groot gat gevallen. Ze kende die vrouw al meer dan 10 jaar en heeft nog met haar samen gespeeld. Ook jij, Houtje, hebt heel erg je best gedaan. Meer kun je niet doen. Je kunt echt met een rustig gemoed terugkijken. En dat pact dat je met Gem sloot, vond ik wel een heel sterke zet van je. Chapeau!

Died,
Even terugkomen op je vraag van gisterennacht over het waarom dat de meesten kiezen om niet meer te drinken. Voor anderen kan ik niet spreken, wel voor mezelf. In verhouding tot de meeste mensen hier heb ik maar een korte dranktijd gehad, maar wel een heftige. Vanaf 1999/2000 ben ik glas per glas steeds meer gaan drinken op zoek naar ontspanning na het werk. Mijn kinderen waren nog jong en vroegen veel aandacht en ik moest koken. Vandaar : ontspanning uit het glas. In de loop van 2003 dronk ik al meer dan een fles wijn per dag en begon ook ontwenningsverschijnselen te krijgen, vooral op mijn eerste werkdag in de week. Dat loste ik op door gelijk bij thuiskomst een paar glazen na elkaar te nemen. In maart 2005 wees iemand mij op mijn dranklucht halverwege de middag en vroeg hoeveel ik dronk. Daar stond ik verbaasd van te kijken, zoveel. Ik ben toen op eigen houtje gaan minderen. Dat lukte gedeeltelijk. Augustus 2005 dronk ik nog 'maar' een fles wijn per dag. September ging ik met lichamelijke klachten naar de huisarts. Die raadde me aan helemaal te stoppen met drinken. Ik moest bloed laten prikken en de week erop terugkomen. Ik had niet kunnen stoppen en de uitslagen van het bloed waren zodanig dat stoppen echt noodzakelijk was. Ze verwees me naar de verslavingszorg. Nog steeds onderschatte ik mijn alcoholgebruik. Ik moest alleen maar zien te komen tot een normaal gebruik. Over de geboden hulp vanuit de verslavingszorg was ik niet tevreden. De consulente heeft wel e.e.a. bij me bereikt, maar meestal ging ik na een bezoek aan de verslavingsarts een fles kopen (die man joeg me telkens weer op de kast; hij wist beter wat ik dacht en voelde en ik was het daar niet mee eens, want zo dacht en voelde ik niet). Ik ben in mei 2006 uit de behandeling gestapt en ben zelf verder gaan modderen en waarachtig in juli en augustus dronk ik ei na niks. In onze vakantie heb ik matig gedronken. Na onze vakantie, waarvan de terugreis nogal turbulent verliep, ben ik teruggevallen en niet zo een klein beetje. Net voor de herfstvakantie zat ik in een zodanige depressie dat ik uit wilde stappen. Ik heb het niet gedaan, want ik kon dat mijn kinderen niet aandoen. Ik koos toen voor het leven en dat leven moest beter worden, dus ik moest stoppen met drinken. Genieten van de drank deed ik eigenlijk niet. Ik dronk omdat ik niet zonder kon. Ik dronk ook het klokje rond en sliep nog nauwelijks. Enfin, op zoek naar hulp (zelf deze keer) met steun van mijn vriendin. Ik wou per se niet terug naar de verslavingszorginstelling. Die aanpak werkte toch niet. Toen we op een punt waren aanbeland waarop er niets anders op zou zitten dan terug naar die instelling, vond ik deze site. Ik heb me gelijk aangemeld voor de behandeling en kon (wonder boven wonder) gelijk beginnen. Nog steeds was ik overtuigd dat ik zou kunnen minderen naar een normaal gebruikerspatroon, maar hoe ik ook probeerde: minder dan vijf glazen lukte me niet. Het forum heeft me over de streep getrokken en ik ben gestopt. Eerst met pasen en dan gelijk ook maar stoppen met roken, op 8 april, maar de dinsdag erna had ik alweer wijn en sigaretten gekocht. Mijn dochter boos, met haar gesproken en afgesproken dat ik de dag erop zou stoppen met drinken, maar bleef roken. Twee verslavingen aanpakken was me teveel. En ja sinds die 11de april 2007 heb ik niet meer gedronken. Als ondersteuning heb ik Refusal gebruikt. Daarmee ben ik februari dit jaar gestopt. Die eerste stop week was geen lolletje, maar ik heb doorgezet. Ik heb mij bevrijd uit de ketenen van de alcohol. Volgende week vier ik dan ook bevrijdingsdag.
Minderen leidde bij mij tot meer trek. Het was pure zelfkwelling.
Stoppen was duidelijk: 1 keer de keuze gemaakt. Refusal gaan nemen en toen kon het gewoon niet meer. Het was duidelijk: niets en goed naar mijn gedrag en denken kijken. Ik ben een realist en ben mij bewust van het feit dat ik alcoholiste ben, maar ik hoop echt dat ik bij die schamele 4% hoor die het volhoudt.

Dory,
Goed van je dat je hier komt als je trek ervaart.

Thil,
Je doet je best. Ik heb bewondering voor je. Sterkte voor jou en je zoon.

Blacky,
Heb je dan weer een lekke slang? Mss zijn die slangen verduurd en kun je er beter nieuwe kopen.
Geniet nog lekker van de gezonde zeelucht.

Aura,
Refusal, het broertje van de Antabus, heeft mij ook menigmaal gered.

Kohtje,
Goed bezig.

Tapas,
Hier mijn eigen fantasie. Op de lauweren rusten is letterlijk op de verse laurierblaadjes gaat zitten. Een krans van laurierblaadjes was in de romeinse tijd de hoogste onderscheiding.
En ik was blij met die hittegolf vorig jaar. Ik had het me toch koud door het stoppen. Dik ingepakt zat ik toen op ons balkon met de rug in de zon te klappertanden.

Nicky,
Niet zo gevaarlijk doen. Je weet dat Refusal en Antabus zich opstapelen in je lichaam. Alcohol en een van die twee gaat echt niet samen.

Verder groet ik een ieder die hier langs is gekomen.
Hh taken wachten op actie mijnerzijds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag!

Blacky, wat een prachtig gedicht weer, dank je wel.

Nicky en Har, ik ben ook een matigingsdeskundige. En het kan best aardig gaan hoor, het is maar waar je de lat legt. Vind je het ok dat je toch geheid weer een keer gaat meerderen, en dan weer stoppen, oh nee toch maar weer matigen want stoppen lukt niet, pfff een levenstaak kun je er aan hebben.
Nu ik voor mezelf heb toegegeven dat ik het niet bij 1 of 2 glazen kan laten en altijd een probleem met drank zal hebben kan ik echt stoppen. En kan ik ervaren dat ik mezelf optimale kwaliteit geef. Een heldere geest in een helder lichaam. En heb ik een stevigere basis om alle problemen van het leven aan te gaan. Maar ik hou mezelf niet meer voor de gek. En dat heb ik lang gedaan.

fijne dag!
liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allemaal!

Ik kom ff "spieken" hoe het met iedereen gaat voordat ik weer aan den arbeid ga. :D
De trek is er wel maar ik drink nog steeds niet! Vind het veelste prettig om nu zelf de controle te hebben over mijn leven. Een avondje doorzakken weegt daar niet tegenop.. Behalve dat ik er nu doodziek van zou worden zet ik ook weer een achterdeurtje open voor de Gremlins/Freggles dat doorzeuren blijkbaar toch werkt. Nu is het duidelijk, niet dus en houden ze ook vrij snel op met zeuren...
Ik denk dat ik ze ga trainen om hun eigen ras te bestrijden, zodra dat gelukt is laat ik ze los hier op het forum zodat ze de andere Gremlins/Freggles kunnen gaan overtuigen... ;) Maar dat zal nog wel even duren want die wezentjes zijn behoorlijk hardleers!

Ik wens iedereen de power, moed en kracht om de eerste te laten staan!
Ik denk aan jullie. :heart:

Groetjes,
Spud :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Spud, leuk je weer te zien!
Wat voor werk doe je nu? En heb je het naar je zin?

Nee, minderen is hier ook geen optie, al denk ik nog steeds van wel, maar ik probeer het toch maar niet uit. Niet drinken is makkelijker dan een beetje drinken.
Ik heb mijn atelier op orde gemaakt, muziek aangesloten en mijn eerste kwaststreken gezet, weliswaar gewoon witte verf als ondergrond maar de start is gemaakt
Ik heb al mijn bandjes naar mijn atelier versleept, muziek uit de jaren 80 en 90.. leuk!

Nu staat La Pat aan, denk niet dat iemand dat (nog) kent, hoewel, ik zit nu op haar te googlenen en zie dat ze een nieuwe CD heeft! Hier beneden staan de balcondeuren open en ligt de hond heerlijk te zonnen. Ik krijg er zowaar een lente-gevoel van!

Blacky, flink in de zon zitten anders is het wel erg koud in je podovan! lukt het met de tegels?
okee ik verdwijn weer in mijn "atelier"!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...