Spring naar bijdragen

Zuske stelt zich voor

Zuske

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben een vrouw van 41 jaar en ik drink al vanaf mijn 17e regelmatig. Alcohol heb ik vooral altijd gebruikt als medicijn als ik me rot voel, (verdrietig, kwaad, onrustig, somber) of als ik me onzeker voel in gezelschap. Of als ik geen zin heb in gezelschap en niet weet hoe ik anders de tijd uit moet zitten..

Vorig jaar ben ik bij de Brijder beland nadat ik me had aangemeld bij een buro voor maatschappelijk werk omdat ik ondersteunende gesprekken wilde. Zij vonden dat ik eerst iets met mijn alco-probleem moest doen. Over de Brijder ben ik heel positief! Ik kreeg, op mijn verzoek, gesprekken met een psychologe, zowel voor een leefstijltraining en om het te hebben over "life-events", individueel. Praten over dingen waar ik het moeilijk mee heb. Het lukte me om te minderen! Met mezelf sprak ik af dat ik maximaal 2 dagen per week mag drinken en maximaal 3 glazen per keer. Soms dronk ik zomaar 9 dagen niet. Ik ging me beter voelen "tussen de oren". Eind december is de behandeling afgerond. Helaas was er daarna geen nazorg ofzo. Ik merk gewoon dat het toch beter met me gaat als ik af en toe kan spuien bij een professioneel iemand. Dat buro voor maatschappelijk werk heb ik een heel slechte ervaring mee, ik had zelfs geen zin meer om om een andere persoon te vragen. Verder heb ik in mijn leven al heel veel therapieën gehad, dus ik heb geen zin meer in diepgravende therapie..

Dan nu de reden waarom ik hier ben: al een hele tijd geleden bedacht ik me hoe fijn het zou zijn om op een forum als dit te zijn. Om ervaringen met alcohol te delen. En vooral om te praten over "trek" en hoe die het hoofd te bieden. Want ook al heb ik "handvatten" gekregen (wandelen, lezen, schrijven, muziek luisteren en een fijne ervaring daarbij visualiseren enz.), als ik me echt rot voel, spreekt niets me aan. Behalve bier of wijn drinken, want dat verdooft nare gevoelens maar helpt tegelijkertijd ook soms om de tranen te laten komen.

De reden dat ik het nu écht doe, me hier aanmelden, is dat ik afgelopen vrijdag alwéér te ver ben gegaan. Met wijn deze keer. Okay, het was dan wel gezellig en ik deed het niet uit depressiviteit ofzo (want o ja, bijna vergeten te zeggen: daar slik ik anti-depressiva voor). Maar ik had weer heel veel last van wat ik het "spijt-in-bed-fenomeen" noem. Ziek, vergiftigd gevoel. Eerst even diep geslapen, daarna uren wakker gelegen. Dan lig ik dus in bed dikke spijt te hebben en zweer ik mezelf dat ik het nóóóit meer zal doen, zoveel drinken. De hele volgende dag ben ik dan nog brak. Maar ja, een paar dagen later doe ik het toch weer.. Het sluipt er dus weer een beetje in. Maar nu hoop ik dan toch écht het "Brijder-regime" weer op te pakken. Voor mezelf, niet voor de Brijder dus.

Ik hoop hier met jullie ervaringen te kunnen delen. Ook zag ik al dat er hier een dagdraadje is. Dat sluit wel aan bij wat ik zoek, dat ik het kan melden als ik hevige trek heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van harte welkom Zuske,

Mij is alleen nu niet zo duidelijk of je wilt gaan minderen op te proberen om helemaal te stoppen.
Ikzelf geloof niet in minderen voor mijzelf. Doodgewoon omdat ik dat niet kan als ik heel eerlijk naar mezelf kijk.
Ja en die voornemens om nooit meer te drinken na een avond veel te diep in het glaasje gekeken te hebben, kennen we natuurlijk allemaal.
Ik had overal een hele goeie smoes voor om maar te gaan drinken. Verdriet wat anders niet kwam, me lekkerder te voelen als ik niet lekker in m'n velletje zat, de eenzaamheid verdrinken, eigenlijk erg moe zijn maar dat niet willen voelen, overal zocht ik wel een rede voor om te drinken. Maar dat ik verslaafd was, o God nee, ik niet hoor.
en inderdaad, een paar uur helemaal buiten westen in bed liggen en dan uren wakker. Grote spinnen tegen de muur zien lopen pfft. en dat gebeurde op het laatst wel zo'n 3x per week.
Ik hoop echt dat je hier vind wat je zoekt. Heb je al gekeken in onze virtuele huiskamer? Daar zitten we altijd. Dat is bij ditjes en datjes de dagdraad.
Als je daar op klikt en je gaat naar de laatste pagina dan kun je mee praten.
Nogmaals van harte welkom, en wat er ook gebeurd, blijf komen. Schaam je niet als het soms niet lukt, we zijn allemaal mensen en mogen soms dingen minder goed doen.
Heel veel succes.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je reactie, Bolletje! Mijn streven is om te minderen, wat me ook vrijwel gelukt was toen ik nog bij de Brijder liep. Met enkele uitschieters dat het niet lukte en ik wél teveel dronk. Wat zou het mooi zijn als ik me inderdaad gewoon bij die 2, maximaal 3 rode wijntjes kon houden tijdens een etentje buiten de deur. Maar hoe hard ik het me ook voorneem: 9 van de 10 keer lukt het niet. Soms dus wel, en dan denk ik weer: zie je wel, ik kan het!

Wat je schrijft over spinnen op de muur zien lopen: dat heb ik gelukkig niet gehad! Brr.. vreselijk lijkt me dat...

Woensdagavond ga ik weer met twee collega's uit eten. Normaal drink ik dan altijd wijn en probeer het tevergeefs bij 2 te houden (laatst werden het er 3, dat viel nog mee dus. Maar het was toch weer meer dan ik wilde). Na afgelopen vrijdagavond heb ik me voorgenomen om voorlopig even niet te drinken. Dus bij deze zet ik het hier zwart-op-wit: ik ga IJSTHEE nemen!! En niet maar één wijntje ofzo want dat lukt me toch niet. En als er geen ijsthee is, neem ik cola.

Bedankt voor je tip over de huiskamer, ik ga me nog verder verdiepen in wat er allemaal is hier, maar moet ook niet te laat naar bed want morgen weer vroeg op..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zuske, dit lijkt mijn verhaal wel. Ook jaren gedronken om in mijn eigen wereld te komen. Waardoor ik alles liet versloeren. Vanaf mijn 15de is het ongeveer begonnen, toen was het nog stoer en gezellig. Dit ging jaren lang door in het weekend soms door de week. Toen kwam ik op mezelf te wonen en liep het uit de hand, ik deed mijn werk nog wel maar dat was het dan ook. Toen mijn vader die een dodelijke ziekte kreeg. Dit heeft twee jaar geduurd voordat hij dood was. De laatste drie jaar stond mijn zelfdestructie knop behoorlijk hoog. Liter vodka per dag, niet meer eten kon ook niet meer. Ellende rees uit de pan. Midden in de nacht een dilerium. Ik zag zwarte tentakels uit de muur komen, alsof de hel me wilde ophalen. Ik zo bang, dokter bellen, die belde niet terug en ik kon ook niet in de auto erheen. Die nacht was hel. Aangemeld bij VNN internet behandeling. Werkte niet, ik word depressief en/of ben depresief. Dus toen normale begeleiding en ook ik dacht een paar moet soms kunnen. Niet dus, onlangs drie dagen weer gestopt en ik weet nu ik kan niet drinken want ik ga op kamikazezuipen over. De laatste dagen veel zelfmedelijden. Ik was verliefd geworden maar ze moet me niet. Ik dacht/denk niemand moet mij, ben 33 en dik 10 jaar alleen. ik wil niet bestaan. Vannacht weer een nacht van zweten, angst en verdriet. Soms ben ik bang dat ik mezelf wat aan doe en daardoor moet het helemaal laten want verstand is weg als ik dronken ben. Vandaag bel ik de dokter en VNN weer. Ik ga niet drinken, maar mijn motivatie is mijn moeder en zusje om mezelf geef ik niks meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Zuske welkom:present:

Dat van jezelf voornemen om 2 à 3 wijntjes te nemen en daarna toch jezelf een stuk in de kraag drinken zullen velen hier op het forum herkennen, ik ook. Ik denk dat ik bij mezelf na al die jaren teveel drinken mijn natuurlijke rem heb stuk gedronken, zoiets...Vroeger stopte ik wanneer ik aangeschoten werd. Nu word ik niet meer aangeschoten en moet ik aardig wat drinken om de roes te voelen waarvoor ik uiteindelijk drink:$ Voor mij bleek er dus maar 1 optie: stoppen met drinken. Minderen heb ik ook geprobeerd hoor. Maar dat gaat ongeveer 1 maand goed en dan ga ik geleidelijk aan steeds meer en vaker drinken. Ik lees dat je de komende tijd wilt stoppen. Mij hielp het in de beginperiode (en die is best lastig) om geen alcohol in huis te halen, het drankenpad van de supermarkt te mijden, voldoende alcoholvrije drankjes in huis te halen, je agenda vol plannen met afleidende activiteiten (lekker sporten?) en vaak op het forum komen. En natuurlijk niet vergeten om jezelf ergens lekker mee te verwennen na bv 1 maand niet drinken, je hebt dan tenslotte ook een hoop geld uitgespaart:P
Succes Zuske!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Zuske
en ik hoop dat je hier gaat vinden
wat je helpt ADB te worden.
Ik kan je aanraden jezelf echt serieus te nemen en duidelijk te worden;
na een keer doorzakken je voornemen voorlopig niet te drinken is dus niet duidelijk
en doe je vast ook niet voor het eerst. De keren dat ik het zo bedacht duurde het
meestal maar kort, want wat is voorlopig? Na een paar dagen of weken, maanden zelfs ooit,
bleek er niks veranderd. Op wilskracht kun je veel bereiken, maar de knop kan beter op een andere manier om. Dus geef jezelf een maand, of beter nog 3 maanden niet drinken. daarna wil je misschien niet
eens meer en geloof me, niet hoeven drinken is veel fijner dan niet mogen drinken.
Het helpt om de stappen kleiner te maken: vandaag neem ik die eerste niet, en ook belangrijk: vandaag
meld ik me even op het forum en deel wat me bezig houdt, of ik lees alleen als me dat fijner lijkt.
Van niet drinken, naar wel andere, meer leuke en gezondere dingen doen, is maar een kleine stap
maar wel een met grote gevolgen. Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

Denker, heel veel sterkte, ik lees dat je nu in een moeilijke periode zit. Sterkte met stoppen met alco!

Ekstertje, ik haal sinds ik bij de Brijder liep ook geen alcohol meer in huis. Ténzij ik me héél rot voel en echt even iets nodig heb (ja ja, daarvoor ben ik ook hier, om te leren anders met die rotmomenten om te gaan. Voor steun.) Dan haal ik dus 3 (of de laatste tijd: 4 want na 3 heb ik nog steeds trek en ga dan weer naar de supermarkt) biertjes in huis. Moet wel zeggen dat ik heel erg gevoelig ben voor alcohol en na 4 biertjes al aardig aangeschoten ben. De muziek op youtube wordt dan steeds mooier. Op het laatst speel ik dan steeds hetzelfde liedje achter elkaar af.
Gek genoeg heb ik met het drankenpad in de supermarkt geen moeite als ik niet drink. Maf eigenlijk.
M'n agenda helemaal vol plannen... moet er niet aan denken! Ik heb het nodig om me lekker terug te kunnen trekken. De balans tussen teveel of te weinig leuke dingen is wel moeilijk te vinden. Te lang alleen is ook weer niet goed voor me.
Mezelf verwennen deed ik ook toen ik bij de Brijder liep. Na 1 week me aan m'n "regime" gehouden te hebben kocht ik iets lekkers of kleins voor mezelf. Na 3 maanden iets duurs, bijv. kleding bij Didi. De laatste tijd heb ik geen reden meer om mezelf te belonen. Maar wie weet, dit keer wel? Is nu m'n 3e dag zonder. Als het me deze week lukt: bij de Vomar heb ik leuke, maffe sokken zien hangen. Dan wordt dat m'n eerste beloning.

Jane: een maand niet drinken.... Wat zou ik achteraf trots zijn op mezelf! Maar ook: ik moet er niet aan denken: een maand mijn emotionele steuntje niet te mogen gebruiken... Voorlopig betekent nu: 1 week. Elke dag is er één... Niet hoeven drinken i.p.v. niet mogen drinken. Heerlijk lijkt me dat. Ik vind "trek" het moeilijkste onderdeel van mijn alcoholprobleem. Er zijn zat leuke dingen die ik zóu kunnen doen als ik me rot voel. Maar niets trekt me aan, nergens heb ik dan zin in. Behalve drinken dus. Ik forceer mezelf dan wel 's om naar het bos te gaan, wat ik normaal heerlijk vind. Maar ook dat helpt dan niet echt.

Ik denk dat jullie me af en toe wel zullen zien in het dagdraadje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zuske als je besloten hebt niet te drinken
doet het drankenpad je niks schrijf je; dat is het dus
je hebt dan duidelijk een keus gemaakt en dat geeft rust.
En wordt weer trots op jezelf en hebtr een reden om jezelf te belonen.
Is een heel goede manier om de tijd uit te breiden naar langer niet drinken.
Als je lijf de onrust en het gif kwijt is zul je merken dat het je beter en trotser voelen
al reden/beloning genoeg is. Dan wordt het al wat vanzelfsprekender.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van die heldere keuze maken voor jezelf snap ik nu beter. Dus: morgen bij de pizzeria ga ik ECHT niet drinken!

Ben benieuwd hoe het over 4 weken voelt als het me lukt echt niet meer te drinken. Ik las net ergens hier op het forum dat het ongeveer zo lang duurt voordat alle alcohol echt uit je lichaam is. De laatste tijd was mijn maximum zonder alohol: 10 dagen.
Een paar jaar geleden eens 8 weken. Dat was toen ik bij een accupuncturiste liep vanwege mijn prikkelbare darmsyndroom. Ik zou teveel "hitte" in mijn lijf hebben. Ze raadde me aan om alcohol en chips te mijden. Eerlijk gezegd had ik nog méér moeite met het laten staan van chips. Omdat het toen redelijk goed met me ging. Dan heb ik die alcohol niet zo nodig. Die onrust van de laatste jaren had ik toen nog niet. Het was eigenlijk zó zonde! Ik had een gezellige dag gehad en nam na 8 weken dat eerste wijntje bij de pizzeria....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje heeft bij thema's ooit een meditatiedraadje aangemaakt Zuske,
zal het zo even naar boven halen.
Mij heeft Mindfulness en een yogamatje
erg veel rust gebracht.
Ik dronk vnl om mijn hoofd tot rust te brengen in stressvolle dagen
en op de korte termijn lukte dat natuurlijk wel, ik sliep er heerlijk op in.
Maar doorslapen was al gauw een ramp, tenzij in in een soort coma insliep.
Na het stoppen heeft het weer goed kunnen slapen bij mij erg lang geduurd.
En het piekeren halverwege de nacht bleef een bezoeking.
Sinds ik mijn Yantramatje heb, is dat weg; ik start de nacht ermee of ik ga er halverwege opliggen als ik
het idee heb klaarwakker te zijn. En dan slaap ik alsnog heel diep en word uitgerust wakker.
Had ik dat maar 10 jaar eerder ontdekt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...

Welkom. Bij het consumeren van alcohol hoort nu eenmaal dat je over de schreef gaat.
Dat heeft iedereeen. Als alcoholist kun je wel proberen te minderen, maar die rem ben je kwijt.
Dat is een van de factoren die je een alcoholist heeft gemaakt.
Niet drinken lijkt mij de enige optie. In ieder geval voor een lange periode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...