Spring naar bijdragen

dinsdag 25 november 2008


blacky

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 282
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Winchun,

Man ik heb wat alcohol weggedrukt, dat wil jij niet weten!! Ik heb nooit vissen zien vliegen. En ik twijfel wel aan de verpleegkundigen!!!!!!!
Deze "verpleegkundigen"zitten een verslavingspatroon in stand te houden. En als deze niet bijdehand genoeg zijn, zou je het zelf moeten in zien.

Als ik vier dagen achter elkaar doordronk, ging ik ook even langzaam dalen. Een dag 4 halve liters, een dag 2 en dan gooide ik alles weg! Vier vuilniszakken blik!!!

Je zit te tellen en te meten. Zo wordt een mens horendol.

Ik vind het verder best. No hard feelings. Vliegende vissen. :)

De mensen die het redden zijn de stoppers, niet de minderaars.

Ik heb zes weken de mist in mijn kop gehad. Maar als je stopt dan defog je het best!!

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet Wing.
Het leek eerst aardig te gaan.
de laatste dagen voel ik je wegzakken.
Het is met de beste bedoelingen.
We kunnen onszelf heel slim voor de gek houden...

Je bent eerder voor lange tijd gestopt.
Toen heeft het niet gewerkt zeg je.

Maar toen is niet nu.
Dat wil ik zeggen, in die tijd ben je,
neem ik aan, gegroeid.

Ik wil het wel snappen.
maar snap sinds ik in één keer ben gestopt het best nu
waar ik mee bezig ben.
Ik ben er nog lang niet. Maar de drank is niet langer een optie.
Ik kan pas verder groeien als dat eruit blijft.

Hang on, Wing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wingchun: je lijkt wel mijn 'alter ego', die praat op precies zo'n manier tegen mij. Allemaal niet helpende gedachtes die het drinken legitimeren. Hoe komt het dat die stem nu weer de overhand heeft? Je ging juist de goede kant op. En ik heb ook nog nooit vissen zien vliegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of, Nee.. Wacht!
Ik zie Rudy binnenkomen en denk aan zuurkool :D
Dat heb ik ook nog liggen, mét spek én worst... MMMmmm!!!
Vinden kinderen niet zo lekker,
maar die hadden gisteren al een mazzeltje!

Zuurkool dus!
Goed voor mijn darmen na dat stomme gegrill...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een Mickey mouse club.
Winchun is niet het probleem, die wil drinken, het zijn de so called hulpverleners, die dit gedrag in stand houden!

Ik kreeg wel 4x 50mg librium, tegen het schudden en shaken! Er lag meer koffie op de grond, dan in m'n bekertje!
En B1 injecties!

Als je nooit een insult hebt gehad is de kans klein dat je dat krijgt.
En ook een echt delier komt weinig voor.
Tijdens mijn diverse opnamen, heeft niemand ratten en muizen gezien.
Verder vind ik het allemaal best!!!

Een drinker wil drinken!!!

Misschien dat ik zelf iets in de verslavingszorg ga doen!! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Carolien, het was geen inhaalmanouvre op een 2baansweg. Vlgs mij reed hij op de linker baan.Dan haalje gewoonlijk wel in. Ik weet ook niet of de vader doorhad dat het zo glad was. Maar evenzo goed is het een drama voor alle achterblijvers van zo,n gezin.Het zal je kind en kleinkind maar wezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja ik denk wel aan mij een tijdje terug, nah ja 7 maanden geleden nog, toen dronk ik ook terwijl ik refusal gebruikte, lees nu net van Carolien dat dat dus heel link is.......ik had wel last van hartkloppingen, maar had er schijt aan......

Tjee wat zelfdestructief moet ik zijn geweest.......

Schrik er wel weer van als ik er aan terugdenk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mensen,

Even meegelezen.
Wil toch even reageren
Allereerst gefeliciteerd met een heel jaar niet drinken!!!!
Zover ben ik nog niet maar wel op de goede weg.

Ik moet vaak lachen om Soothe,zo,n heerlijke klare taal.
Kappen met die zooi,anders hou je het alleen maar in stand zeg je.
Ja,ook ik ben het daar helemaal mee eens,maar goed dat is mijn mening,zoveel mensen zoveel meningen.

Verder, over partners die gewoon vrolijk doordrinken, ik heb er ook zo een.
Maak me er zorgen over maar hoef er echt niets van te zeggen want hij leeft liever korter als dat hij niet eens kan leven is zijn motto.
Dus ja, misschien moeilijk voor mij maar ik ga er echt niet door drinken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een beetje stoppen bestaat niet 15-11-2004

Bestrijd je verslaving met pillen of met therapie? De Jellinek in Amsterdam combineert een dagbehandeling voor alcoholverslaafden indien nodig met medicijnen.

'Ik geloof in het effect van beide. Dé behandeling van verslaving bestaat niet', zegt Carla van der Bent, coördinator Team Ambulante Behandeling van de Jellinek, instelling voor verslavingszorg in Amsterdam. 'Wij proberen met zo min mogelijk interventie een zo groot mogelijk effect te krijgen.'

Uitgangspunt voor de dagbehandelingen van de Jellinek is dat de cliënt het zelf moet doen en dat de behandelaars hem of haar slechts ondersteunen. Een korte interventie bestaat uit een aantal gesprekken ('leefstijltraining') die gericht zijn op het versterken van de zelfcontrole.

Cognitieve gedragstherapie is de basis van de behandeling, eventueel ondersteund met medicatie. Meestal zijn dat middelen tegen angst en depressie, die het gevoel van trek verminderen of het effect van alcohol (ziekmakend) veranderen. 'Verslaving is aangeleerd gedrag', zegt Van der Bent. 'Zulk geconditioneerd gedrag kun je nooit afleren, evenmin als fietsen.'

Het conditioneringseffect van alcohol is zo groot, dat de gebruiker de controle verliest en de eigen wil ondergeschikt raakt. Een beetje stoppen is er daarom voor de meeste alcoholisten niet bij. Volledige onthouding biedt de beste resultaten. Helaas, constateert Van der Bent, is de groep die toch weer naar de fles grijpt, groot.

Voor de cliënt is het vechten tegen de trek het moeilijkst. 'De trek dooft wel langzaam uit, maar ligt voortdurend op de loer, als een smeulend vuur.' En alcohol is overal. 'Na jaren onthouding kan het gebeuren dat het gezellig is en iemand je een biertje in de hand schuift. Dan kan er kortsluiting in de hersenen ontstaan en ga je automatisch voor de bijl.'

Dan is er een situatie ontstaan waarin de ex-drinker zo'n trek krijgt, dat hij de geleerde vaardigheden niet meer kan toepassen. 'Het is net als met zeilen', zegt Van der Bent. 'Met mooi weer weet je de instructies toe te passen, maar als het weer omslaat, wordt dat aanzienlijk lastiger.'

Emoties hebben een enorme invloed, evenals een confrontatie met de conditionerende situatie. 'Stel; iemand was gewend aan het eind van de dag naar de stamkroeg te gaan om flink jenever te drinken. Als deze ex-verslaafde rond diezelfde tijd langs die kroeg komt, is er sprake van zwaar weer. En als hij een glaasje neemt, treden onmiddellijk de oude verslavingsmechanismen in de hersenen in werking.'

Trudi Tromp, verslavingsarts van Jellinek, ziet verslaving duidelijk als een hersenziekte, een chronische fysieke aandoening die een combinatie van therapie en medicijnen vergt.

Alcoholverslaving is ingewikkeld omdat alcohol niet alleen werkt op het dopamine-systeem in het brein - waar ook de behoeften aan seks, lekker eten en lust in het algemeen door worden gestuurd - maar ook op andere hersensystemen. Tromp onderscheidt drie groepen problematische alcoholgebruikers, die met verschillende middelen geholpen kunnen worden.

De eerste zijn de roes-, lust-, of kickdrinkers. Het medicijn naltrexon (Revia), dat via de opiaatreceptoren het lustcentrum in de hersenen platlegt, helpt hen vaak. Daardoor hebben ze geen trek in alcohol, ze vinden er niks meer aan. Maar ook ander genieten wordt minder.

De sociale drinkers, bij wie het drankgebruik na een nare gebeurtenis, zoals een sterfgeval of ontslag uit de hand is gelopen, kunnen baat hebben bij acamprosaat (Campral). Dat beïnvloedt één van de hersensystemen waarop alcohol effect heeft (het glutamaatsysteem). Daardoor denken ze minder aan hun verslaving en hebben ze minder trek tijdens situaties waarin ze gewend zijn te drinken. En bij een terugval zijn de gevolgen minder ernstig.

De laatste groep bestaat uit de depressieve drinkers die alcohol gebruiken om hun stemming te verbeteren. Bij hen werkt alcohol vooral op het serotoninesysteem, waarop ook antidepressiva als Prozac inwerken. Tromp: 'Zijn ze gaan drinken door hun depressie of depressief geworden van de drank? Je moet die depressie wel serieus nemen, maar als ze stoppen met alcohol heeft 80 procent na een paar weken geen last meer van depressie.'

De succespercentages van de alcoholverslavingszorg zijn in vijftien jaar verdubbeld van 15 procent naar 30, constateert Tromp. 'De winst zit vooral in de vermindering van de frequentie en de ernst van terugval. Als mensen toen terugvielen, waren ze terug bij af. Dat is nu niet meer zo.'

Voorheen hadden de psychotherapeuten het in de verslavingszorg voor het zeggen, nu komen de artsen eerder in beeld. Tromp: 'Er zijn nu stromingen die pillen voor praten stellen. Ik geloof in het effect van beide en zie veel toegevoegde waarde van medicijnen. Cliënten schieten opeens een stuk op, komen 'droog' te staan en kunnen van daaruit verder.'

Maar dat werkt niet zonder gedragstherapie waarin duidelijk wordt dat het leven uit 'minibeslissingen' bestaat, momenten waarop je steeds de keuze maakt of en hoe je met alcohol omgaat: wel of niet naar dat feestje, wel of niet van te voren pillen slikken tegen drinken?

Een aantal verslaafden is ondanks medicijnen en therapie niet goed te helpen. Daarvoor heeft de Jellinek een 'harm reduction programma'. De verslaafden worden eens per kwartaal zes dagen lang opgenomen en krijgen dan de drie B's: bed, bad en vitamine B. Daarmee wordt voorkomen dat ze helemaal terugvallen.

'Ik vind het het lastigst als mensen niet terug komen. Ik probeer altijd de deur open te houden. Daar is dat programma ook voor bedoeld', zegt Tromp. 'Vaak is door de verslaving in de hersenen veel veranderd, waardoor de behandeling veel moeilijker is. Daarom ligt het succespercentage niet hoger dan dertig. Wellicht kunnen betere medicijnen het omhoog brengen, maar we moeten ons ook realiseren dat het slagingspercentage voor het stoppen met roken op slechts zestien ligt.'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet nog bijlezen maar allereerst maar een apart postje voor Soothe en Kaia. Had verdorie de slinger al klaarliggen maar in de haast vanmorgen hier vergeten op te hangen :$ Nou, komt ie dan alsnog:

:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D:musicnote::sun::present::moon:B):camera::heart::present::heart::present::D

Hartstikke goed, jullie 2!!!!
Ieder doet het op zijn/haar manier..Soothe met een no nonsence beleid, Kaia is spiritueel bevlogen ;)
Ook Anna een beetje gefeliciteerd met jouw droogstaan Soothe, kan me zo voorstellen dat de liefde er ook aan bij kan dragen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...