Spring naar bijdragen

woensdag 10 december 2008

PEM

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 291
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoihoi! Ik kom ook nog even een updateje geven... :)

Ik zit al een paar weken in ietwat woelig vaarwater op emotioneel gebied. Ruzie met mijn zus, kerst- en nieuwjaarsbijeenkomst afgelast, mijn tante die daar een drama van maakt... En natuurlijk gaat de ziekte van mijn lief haar ex me ook niet in de koude kleren zitten. Bijgevolg is het allemaal nogal verwarrend de laatste tijd. Ik ben ook weer keihard tegen mijn eigen grenzen, beperkingen en angsten opgebotst daardoor. Een paar keer flitste de gedachte aan alcohol door mijn hoofd, vanuit een soort van opstandig en destructief zelfmedelijden zeg maar. Zoiets van: "Nou moe, als het dan toch zo moeilijk moet allemaal, kan ik ook wel weer gaan zuipen." :wacko: Maar dat duurde niet lang, want de gedachte aan de ellende uit mijn dranktijd zette me razendsnel weer met beide voeten op de grond. En bovendien ben ik de 11 maanden voorbij en ben ik heilig van plan om mijn jaar te halen. (En nog veel langer ook!)

Ik dronk dus niet, maar herviel in oude patronen van niet of ongezond eten, roken als een schoorsteen en veel te veel koffie drinken, de afwas laten staan, te lang opblijven... Enfin, de hele reutemeteut. Ik ben ook nog ziek geweest, en toch niet voor mezelf willen zorgen, hé! Weer die kleuter die naar boven kwam en stampvoetend "Nee, ik wil niet!" krijste. Ik heb wel gewerkt ondertussen, wat ik een enorme vooruitgang vind. :present: voor mezelf! :D Dat was vroeger wel anders geweest!

Ik heb de voorbije tijd veel nagedacht en veel gelezen, en ben er voor mezelf uit dat alle negatieve of onaangename gevoelens bij mij met angst te maken hebben. Als ik dingen ga opschrijven en ontleden, kom ik altijd bij een soort doodsangst uit. Dat klinkt zwaarder dan het is, maar volgens mij is het de angst van de krijsende baby die niet getroost wordt en dus als volwassene ook zichzelf nauwelijks getroost en gekalmeerd krijgt. Een soort doodsangst van vroeger dus, toen ik nog helemaal weerloos en hulpeloos en afhankelijk was. Vroeger zeiden ze tegen moeders dat ze hun kind maar moesten laten huilen omdat het anders verwend zou worden. Ik geloof dat het tegendeel intussen wel bewezen is. :huh: Dat niet zorgen voor mezelf is dan een -- zijn doel compleet voorbijschietende -- manier om de controle terug te krijgen, denk ik. Als de omstandigheden niet meewillen, heb ik dáár wel controle over, en dus maak ik het voor mezelf nog wat slechter. Zoiets. Terwijl ik de controle ook zou terug zou kunnen krijgen door op dat moment extra goed voor mezelf te zorgen, maar dat doe ik dan niet. Begrijpe wie begrijpen kan. :o

Nu ja, ik geloof dat ik het ergste achter de rug heb. Ik begin weer greep te krijgen op mezelf en ik heb niet gedronken! Hoera! Ik heb moeilijke gesprekken gevoerd zonder me eerst te bezatten. Hoera! Ik kan het! Kijk mama, zonder handen! :D

Dus voor wie nu nog worstelt: het wordt alsmaar beter! Gewoon de eerste laten staan. Daar word je groot en sterk van. Zeker als je ook het andere werk niet schuwt. En dat is: anders leren omgaan met emoties. In mijn geval helpt het om dingen op te schrijven en te onderzoeken. En de visie van een "buitenstaander" kan ook een heel andere kijk op de zaken opleveren. Maar vooral zelf aan de slag gaan en heel eerlijk proberen te kijken naar jezelf. Vooral ook je eigen aandeel niet uit het oog verliezen. Soms moet ik dan achteraf wel lachen om mezelf. Ik raak zo snel uit mijn lood geslagen, soms om heel kleine dingen... Moe word je daarvan, hoor! Zucht. :(:) Beetje zelfrelativering kan vaak geen kwaad. Maar ik leer elke dag wel bij, en dat had niet gekund als ik nog had gezopen!

Tot zover deze lezing. :D

Ik laat de eerste weer staan vandaag. (En morgen ook!) Ik hoop van jullie hetzelfde. Het is de moeite waard!

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe: ja daar kwam ik ook achter. Geen mens die het interesseert of An wel of niet drinkt hoor. Wat kon ik mezelf toch belangrijk voelen. Alsof het wat uit maakt WAT je drinkt.

Wel grappig de ontwikkelingen hier in huis. De vriendjes van mijn man komen nog wel, maar het gemopper, jongens jongens. Ze hebben aangekondigd, ja aangekondigd komend jaar niet meer te komen. Nou ja, vriendje alcohol is toch belangrijker. Mijn man is wel zwaar teleurgesteld in ze en ziet dit nu ook wel in. Ik denk dat hij dit niet had verwacht. Ook verbaas ik me dat mijn man achter me blijft staan en niet alsnog gaat zeuren om die drank. Knap. Ik hoop dat dit zo blijft.
Hij ziet wel dat het mij erg goed doet. Dat het ons allemaal goed doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo mensen,

ik ben weer een beetje bijgekomen van een paar uurtjes werken.
Niet te geloven maar van 3 uur werken ben ik kapot.
Op zich was het allemaal wel oké,
ik heb het geluk dat ik veel mensen ken en daardoor mijn eigen
werkzaamheden wel een beetje kan creeren.
Het werk wat ik eigenlijk zou moeten doen is er niet,
dus ik ben het kantoor maar zo'n beetje rond gegaan en zit nu wel
op een leuk plekkie.
After Sales.
Wat mij wel verbaasd is dat de flessen champagne vrolijk in de rondte vliegen.
Tja zo gaat het in de commerciale wereld, alles wordt gevierd met drank.
Nou geef mijn portie maar aan Fikkie.
Ik heb er nooit begrip voor gehad dat er onder werktijd wordt gedronken.
Maar goed, wat dat betreft kan ik nog een paar weken toeschouwer zijn.
Tjonge ik denk wel bij mezelf, waar moet dit allemaal eindigen?
Geen idee, na een paar vette borrels en dat begint al bij de lunch,
stappen de dames en heren weer gewoon de auto in.
En ja voor dit soort banen worden top salarissen betlaald.
Begrijpen doe ik het niet, ik buig slechts mee, als een van de weinigen niet drinkenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran: goed dat je niet heb gedronken bij al die zorgen , maar... wie oh wie schrijft dat zo goed....

... het loskoppelen van drank, of willen drinken, van zorgen, vermoeidheid, van de omstandigheden... het een heeft NIKS met het ander te maken... wil degene zich melden en dit nog eens voor mij omschrijven.... DIT heeft mij n.l. erg geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tina: het is PRECIES zoals met de krediet crisis. Iedereen kon op zijn vingers natellen dat het op een dag fout zou gaan. Banken die maar uitlenen, mensen die het niet kunnen afbetalen.

Zo is het ook met de drank. Het is de afgelopen jaren alleen maar erger en erger geworden.
Het valt me vooral op in tv programmas. Ze zitten allemaal met drank voor het hoofd.
Dus op een dag gaat het mega giga fout.

Voor jou lijkt het me toch zwaar om er steeds mee geconfronteerd te worden.
Bij mij op het werk zijn het de taarten die om de oren vliegen.
Maarja, daar heb ik dus weer geen last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An: loskoppelen! Wat er ook gebeurt of hoe je je ook voelt: NIET DRINKEN. Je wilt drinken omdat je een alcoholist bent, niet omdat je daarmee je problemen oplost. Je kunt je problemen pas oplossen als je nuchter bent. Alles staat of valt dus met je nuchterheid. Zo simpel is het. Nou ja, heb dit al vaker geschreven. Is vast nog terug te vinden...

Groetjes,
Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe,

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Dat ik maar denk dat ze daar zo mee bezig zijn dat ik niet drink.
Het zou wel eens heel goed tussen mijn oren kunnen zitten.
Dat het dus mijn eigen idee is dat ze daar mee bezig zijn .
Dat zei mijn behandelaar tenminste ook al.
Soms moet ik nog veel leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,

ik heb er geen last van,
het doet mij niet zoveel.
Het enige dat mij stoor is dat mensen
ook nog betaald worden.

Ik kom er wel.
al moet de onderste steen boven komen.

Orleando,
het spijt mij oprecht te moeten zeggen dat ik je postings
niet meer serieus kan nemen.
Een ieder doet zijn of haar best je te helpen.
OOk moet ik denken aan de posting van Har een aantal maanden geleden,
besta je wel of niet?
Maakt op zich niet zoveel uit, ben je dan onder het fietsen kopen voor je kids gaan drinken?
Sorry ik ben klaar met je, zoek het uit,,,,,,,,,,,,,
Mijn gemoed heb je weer flink aan het wankelen gebracht.
Niet dat ik door jou ga drinken hoor,
je bent iemand waar ik niets maar dan ook niets mee kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn voorgevoel bewaarheid.
Orleando, buiten jezelf stel je ook veel andere mensen teleur.
Wordt gauw nuchter en ik begrijp niet hoe je in hemelsnaam hebt kunnen
stoppen met refusal.
Neem zo snel mogelijk contact op met je begeleider.
Ik wens je sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran fijn je weer te lezen, bedankt voor het delen.
Je hebt het gegrepen, je kan winnen vermits je de drank laat staan.
Uiteindelijk is drank niet de hoofdzaak maar een bijkomend probleem.
Loskoppelen en hoofdzaken in de gaten houden.
Hoofdzaken van de bijzaken scheiden.

Ik kom niet uit de volgende passage die gaat over controle.
Wie of wat moet je dan controleren

======================================================
Dat niet zorgen voor mezelf is dan een -- zijn doel compleet voorbijschietende -- manier om de controle terug te krijgen, denk ik. Als de omstandigheden niet meewillen, heb ik dáár wel controle over, en dus maak ik het voor mezelf nog wat slechter. Zoiets. Terwijl ik de controle ook zou terug zou kunnen krijgen door op dat moment extra goed voor mezelf te zorgen, maar dat doe ik dan niet. Begrijpe wie begrijpen kan.
===================================================

Kun je een voorbeeld geven.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mensen!

Orleando, wat erg zeg. Je wilt gewoon drinken.
Daarmee kies je ben ik bang voor je eigen ondergang.
Meiske STOP en zoek direct hulp! Geen loze beloften meer!

Hier een zeer sportieve middag achter de rug. Een uur gefietst met de kinderen,
en we hebben zeker anderhalf uur op de ijsbaan gestaan. Nog lekker wat gedronken
en gegeten. Wat een fun! Geweldig! Ze maakten gelijk kennis met andere kinderen
en gingen tikkertje spelen.
Ha! Er werd weer gefilmd door de regionale omrop, dus misschien zo ons zelf bekijken :D
Leuke foto's en filmpjes gemaakt!

Dochter heeft wat afgejankt op die "ouwe rotfiets" van mij. Jammer dan.
Geen keus! Wel om gek van te worden, maar goed, overleefd.

Geen zin om te koken. Erwtensoep van Un@x staat op het vuur..
Niet dat ze dat lusten... Ook stokbrood erbij.
Ze hangen nu op de bank met rode wangen, en ook ik val bijna in slaap :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik nog op tijd op jouw Corinne
een meesterlijk optreden te wensen met je koor!
Heel veel zing plezier!

Ik ben weer thuis van mijn nieuwste vrijwilligersbaan...galleriehoudster
bij het nieuwe Kunstpand om de hoek.
Op de vraag of ik ook verzekerd was, werd met verbazing gereageerd.
Nooit van gehoord zeiden ze.
Toch even doorgezet want soms ben ik er als enigste aanwezig en ja hoor
een keurig contractje met WA en ongevallenverzekering geregeld via de hoofd organisatie.
Kijk endaarvoor wil ik dus vrijwilligerswerk doen zodat ik kan leren weer voor mezelf
op te komen buiten mijn 4 muren om.
Door mezelf belangrijk genoeg te vinden voor een contract.

Dat verder alle andere vrijwilligers(kunstenaars) dit niet hebben moeten zij weten, maar ik
ben liever voorbereid op het onverwachte. Sommige kunst stukken kosten over de 2000 euro.

Verder was het heel ongedwongen en gezellig en ik heb zelfs iets kunnen verkopen.

Orleando..ik ben sprakeloos..dit is erg rot voor jouw en je omgeving.
Hoe heeft het nu toch weer zover kunnen komen??

typvout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran: ja LOSKOPPELEN... het een heeft niks met het andere te maken.
Hoe vaak lees ik dit weer en hoe vaak denk ik dat zelf toch weer.
Ik hou me nu overeind doordat ik tegen mezelf zeg dat ik een alcoholist ben. NIet om mezelf de grond in te werken, maar mee zo van, je hebt een ziekte en je kunt gewoon niet drinken.

En.. het LOSKOPPELEN. Wat een nonsens gedachten om te denken dat drank iets zou oplossen of zo. Of dat je minder moe, minder boos of minder verdrietig zou zijn. Wat een rare ideeen allemaal.
Of dat proosten op van alles en nog wat ook al zo raar eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Rudy!

Met controle terugkrijgen bedoel ik "iets zelf in de hand willen hebben". Je hebt datgene wat je overkomt, of het gedrag van andere mensen, dus veel dingen waar je geen controle over hebt, die je ondergaat. Om toch het gevoel te krijgen dat ik ergens controle over heb, ga ik dan opstandig tegenstribbelen als een klein kind, in casu slecht voor mezelf zorgen. Wat natuurlijk nergens op slaat, dat weet ik wel. Maar ja, ik zit geloof ik wat gek in elkaar soms. Zou anders ook niet 16 jaar gedronken hebben...

Altijd fijn om je te lezen, Rudy!

Liefs,
Fran

En nu ga ik als de wiedeweerga naar mijn aardappelen en witlof kijken. Even de controle bewaren! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weinig relevant!!!!

Mensen, ik ga een pizza in de oven leggen (en opeten)
Ik was naar de kapper, ben tien jaar jonger, ik leek wel een bosduivel, het kon echt niet meer!
Ik kan niet tegen dat gescharrel op mijn hoofd. Ben doodop, dat verklaart de pizza!

Ook wel lekker hoor, beetje aankleden (de pizza) en smullen!
Al Tonno, van Lidl.
Groet, en wie moet eten, eetse!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...