Tatum Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Gees, als je nog aan de diaree bent: : "Stop van Roosvicee!" te verkrijgen bij de DA-drogist.Neem er niet "te veel" van (misschien 1 à 2 glazen per dag - aangelengd met water?) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Gees: echt de tranen lopen over mijn wangen, WANT DIT IS HET ENIGE ECHTE VERHAAL !!!Daarom ben ik momenteel zoooooooooooooo ontzettend boos dat ik wel kan schreeuwen.Wij moeten telkens weer herinnerd worden hoe het ook alweer was.Zelfs jij, die nog maar een paar weken droog staat.Want we zijn verslaafd en de drank trekt.Je bent een moedig mens en ik wil je enorm bedanken voor je verhaal !!!!!Ik hoop ook mede jouw bijdrage hier vanavond dat mensen zoals Safi nog eens goed gaan nadenken voordat ze weer in de verdediging schiet.Safi kijk eens naar Gees: WILLEN WIJ GEES OP ANDERE GEDACHTEN GAAN BRENGEN??Nee, dat willen wij niet, wij zeggen tegen Gees: Laat in godsnaam die eerste staan.Een andere weg is er nu niet.Gees een hele dikke kus Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Klasse Gees. En zeer herkenbaar!Grijp het forum beet. Dan kan het lukken!Groet.Trouwens welkom! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Hallo,Zal ik mij ook eens mengen en mijn (reeds bekende) mening verkondigen? OK, Ziza, scrollen maar, want anders moet je weer zo diep zuchten. Ik wil je dat niet aandoen. Er zijn hier mensen gekomen met het doel minderen met hun overmatig alcoholgebruik en eventueel eerst een periode helemaal niks te drinken om dan vervolgens een verantwoorde hoeveelheid te gaan drinken. Het forum is er OOK voor deze mensen.Er zijn hier ook een heleboel mensen gekomen die met de rug tegen de muur staan/stonden door hun drankgebruik. Voor hen geen optie meer van matig drinken.Het forum is er OOK voor deze mensen.Ik herinner me dat hier zelfs iemand kwam die wat aan de pancreas (dat was het toch achter de maag?) had en daardoor absoluut geen alcohol meer mocht drinken. Dit was een 'normaal' drinkende persoon, niet iemand die misbruik of overmatig gebruik van alcohol maakt. Toch had ook deze persoon moeite met het opgeven ervan, ook al was hier van verslaving geen sprake.Het forum is er OOK voor deze mensen.Voor mij is drank gif. De trek ernaar is er echter nog wel en vooral de roep naar verdoving is bij tijd en wijle heel erg. Drie keer ben ik in de mist gegaan en de laatste keer zelfs met sterke drank. Geen enkele keer heb ik van te voren aan de bel getrokken, geen enkele keer heb ik naar de vuistregels bij een terugval gekeken, ik ben gaan kopen en gaan drinken met maar twee redenen: drinken en zo mogelijk een roes halen. Ik weet donders goed dat dat niet goed is voor mij. Tot op heden sta ik daarna weer op mijn pootjes - tot op heden, want wat de toekomst te bieden heeft, weet ik niet. Ik praat het niet goed naar mezelf toe, maar ben wel in staat om mezelf te vergeven. Echter zit ik met een enorm ongemakkelijk gevoel naar anderen toe: is men bereid mij weer mee te laten lopen op het pad? of word ik nu helemaal afgewezen en laten ze me achter? Door de manier waarop sommigen hier reageren op een terugval van mij of van een andere persoon of van iemand die om de haverklap struikelt, vind ik het heel moeilijk om te melden dat ik gedronken heb. De meeste mensen hier hebben een vrij laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Het is goed dat in reacties de daad - het drinken - wordt veroordeeld. Echter wat ik vrij regelmatig merk (vooral het laatste jaar), is dat de persoon wordt afgekeurd, veroordeeld en het vertrouwen in hem of haar wordt opgezegd. Die vindt zich vervolgens nog waardelozer, want zelfs lotgenoten keuren hem/haar af, dus wat heeft het dan nog voor nut om opnieuw te stoppen?Daarom keur ik dit soort reacties dus helemaal af. Blijf de persoon serieus nemen ook al is de persoon in kwestie (nog) niet in staat om zijn/haar probleem serieus te nemen. Mensen die gaan voor volledige abstinentie zal ik ook in die zin ondersteunen en mijn reacties zullen bij toch drinken wel vrij heftig zijn. Mensen die zelf hebben aangegeven dat ze naar een verantwoord drankgebruik streven en die aangeven dat ze over hun maximum zijn gegaan, zal ik ook steunen om terug op de rails te stappen en goeie kans dat ik ook zal aanbevelen om een periode helemaal niets te drinken.Hoe dan ook, we zijn hier allemaal bezig om uit een negatieve spiraal te breken. Dat is voor niemand gemakkelijk. Onze eigen omgeving snapt niets van ons probleem en is dikwijls niet eens in staat of zelfs niet eens bereid om enig begrip op te brengen. Dus blijf a.j.b. steungevend naar de persoon toe.En a.j.b. mensen blijf komen melden als het dreigt mis te gaan, als het mis gaat en nadat het mis is gegaan. Ik denk toch dat iedereen hier hetzelfde wil bereiken, nl. niet meer onder de plak van de alcohol zitten.Weet ook dat ik ook nog dronk toen ik hier kwam. Ik was toen al bijna twee jaar bezig met stoppen. Het rare is ook dat ik juist in die periode van knokken tegen de drank meer ben gaan drinken en max. een kleine 2 maanden helemaal vrij van alcohol ben geweest om vervolgens helemaal door te slaan naar 24/24 drinken. Geloof me maar dat ik het drinken kots en kotsbeu was. Alleen dat stoppen lukte maar niet. Tot ik in de internetbehandeling serieus werd genomen en vooral als mens werd gezien en bruikbare handvatten kreeg, o.a. inzicht in mijn gedrag en denken. Een wereld ging voor me open en dan ook nog het forum. Het forum heeft er de doorslag in gegeven dat ik gestopt ben met drinken. Ik hoop dat het forum een veilige en helpende vorm van lotgenotenondersteuning blijft. Dat is al. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Kijk, als ik Gees lees, dan krijg ik een kick om door te gaan!Dit nooit meer!!Dus het werkt naar twee kanten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Gees wat fijn dat je hier bent! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 7 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 An ik kan nu ook wel gaan zeggen dat ik het respectloos vind dat jij mijeen NIET (waarom hoofdletters???)alcoholist vind.Je kent mijn hele verhaal door en door.Ik heb hier nog nooit geschreven dat het maar twee glazen waren en dat het zo goed ging en dat het zo prettig was en dat ik nu dus een week niet gaat drinken. Ik schrijf wel dat ik af en toe nog wel eens drink, maar er wel voor zorg dat er een voor mij gezonde en handelbare periode tussen zit en dat ik er voor zorg dat ik met mate drink.Het is jammer dat je me nu als ronduit respectloos ziet en dat je zegt dat je dan van het forum weg wilt blijven en mijn gepraat ook als respectloos ervaart.Ik denk dat je mij als spiegel van jezelf ziet en er daarom zoveel moeite mee hebt.In mijn ogen ben jij keigoed bezig en ondersteun jij het forum op jouw manier.Ook ik heb vaak genoeg gehoord dat ik ondersteunende berichten op het forum zet.Nu ik in deze fase van mijn alcoholverslaving zit, (want ondanks dat jullie denken, dat ik denk, dat ik geen alcoholist meer ben, ikzelf daar toch echt een andere mening over heb)wil ik ook van me af kunnen schrijven op een forum van mijn lotgenoten.Ik zou dat respect ook graag van jouw willen hebben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 7 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 An quote: Safi kijk eens naar Gees: WILLEN WIJ GEES OP ANDERE GEDACHTEN GAAN BRENGEN Daar ga je al weer An ik wil niemand op andere gedachten brengen.Dat zit in jouw hoofd niet in het mijne.Gees is alcoholist.En natuurlijk moet hij niet meer gaan drinken.Goed van je Gees, 4 1/2 week zonder.Ik wens je succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Safi, even wat anders:je bent een goeie om mee te discussiëren hoor, want je weet het altijd helder en goed te verwoorden.Maar dit: "Ik denk dat je mij als spiegel van jezelf ziet en ..." doe je wel heel erg vaak.Daarmee ga je voorbij aan de vraag van de ander om eens in jezelf te kijken of het waar zou kunnen zijn.En mis ik altijd het aspect van hoor-en-wederhoor aan het gesprek.'t Valt me gewoon op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tatum Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Ik heb niet meegelezen en hoor niet te reageren.Wil wél heel graag een "welterusten" horen van iedereen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 De discussie over minderen dan wel stoppen wordt al zo lang gevoerd als ik hier kom, en ook al voor die tijd. En ik ben hier nu bijna 3 jaar, zoals oplettende lezers zullen kunnen vaststellen.De toon waarop die discussie gevoerd wordt is zowel mild als heftig geweest, vaak hetzelfde en ook vaak weer anders. De manier waarop de discussie hier nu al geruime tijd gevoerd wordt is al lange tijd reden voor mijn verminderde aanwezigheid hier, en het feit dat ik me doorgaans niet meer in die discussie meng.De reden dat ik dat nu wel doe, is dat ik het na al die maanden stilzwijgen eigenlijk SPUUGZAT ben. Degenen die hier het recht opeisen ongecensureerd hun mening te spuien, die ieder onwelgevallig woord als kritiek en 'oordeel' opvatten, die als eersten iedere uitglijder, valpartij of hoe we het ook willen noemen goedkeuren en goedpraten, zijn degenen die met enige regelmaat nog drinken.Ik behoor ook tot degenen die niet kunnen drinken, net als Water, Soothe, An en nog een stel anderen. Daar ben ik na jarenlang proberen en experimenteren en vallen en opnieuw vallen met schade en schande achter gekomen. Ik WEET hoe gevaarlijk één glas alcohol voor mij kan zijn, uit ondervinding, en ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt niet meer te drinken. Dat heeft me ongelooflijk veel moeite en doorzettingsvermogen gekost, dus ik zet datgene wat ik nu bereikt heb niet graag op het spel.Ik veroordeel geen mensen die drinken, of ze het nu wel of niet kunnen. Het is ieders eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid. Ik ben hier lang nadat ik gestopt was met drinken nog aanwezig geweest, zowel omdat ik het forum zelf nog nodig had als reminder, als omdat ik dacht sommige mensen met een alcoholprobleem misschien een beetje te kunnen helpen met mijn ervaringen. Want zowel mijn vroegere drinkgedrag als mijn ervaringen nadat ik stopte zijn niet zoveel anders dan die van heel veel mensen hier, als ik op hun verhalen mag afgaan. Ik kan heel veel begrijpen.Maar wat hier al maandenlang gebeurt, is dat mensen die vragen om een beetje begrip voor het feit dat zij niet drinken, omdat ze niet KUNNEN drinken, genadeloos neergesabeld worden. Geen enkel begrip voor hun vriendelijke verzoek om niet uit te weiden over die paar glaasjes, die goed onder controle bleven, omdat dergelijke opmerkingen gevaarlijk voor hen zijn. Water vroeg het daarnet toch nog?Voor sommige mensen, waaronder ik ook, zijn dit soort opmerkingen levensgevaarlijk, omdat het de alcoholist van binnen wakker maakt die begint te fluisteren dat ik het dan misschien óók wel kan. En hoe vaker het herhaald wordt, des te gevaarlijker is het voor ons.Ik begrijp Soothe, en Water, en An, en Ziza en nog enkele anderen heel goed. Wij proberen af en toe een tegenwicht te bieden tegen al die opmerkingen dat een glaasje af en toe wel moet kunnen, dat een fles na maanden niet drinken eigenlijk heel goed is, dat Jantje of Pietje het wel in de hand heeft, of dat het zo begrijpelijk is dat iemand gestruikeld is.Want dit soort opmerkingen zijn voor mij vreselijk gevaarlijk, en ik moet OOK MEZELF steeds weer opnieuw ervan overtuigen, dat IK HET NIET KAN! En ik ben diep in mijn hart ook bang dat Soothe, of Water, of An of iemand anders die niet kan drinken in de verleiding komt naar dat stemmetje van binnen te gaan luisteren, dat zegt dat hij of zij het dan misschien ook wel kan.En ik wil een eventuele nieuwkomer hier, die misschien óók niet met mate kan drinken, laten merken dat er hier meer mensen zijn zoals hij. En dat het MOGELIJK is te stoppen met drinken, en gestopt te blijven.Tenslotte voor Safi: ook ik heb me destijds aangemeld voor de internetbehandeling met het doel te minderen, niet te stoppen. Aan het eind van de meeting vorig jaar in Deventer heb ik mijn begeleider tijdens de internetbehandeling gevraagd waarom hij tijdens de behandeling eigenlijk nooit tegen mij gezegd heeft dat ik waarschijnlijk helemaal niet kan drinken. Waarom ik daar hier, op het forum, achter moest komen?Het antwoord was, dat een dergelijke uitspraak te veel mensen al tijdens de behandeling af zou schrikken. Dat het ook een functie van het forum is, om er via ervaringen van lotgenoten en de discussies hier zelf achter te komen, dat stoppen een betere optie is, als het minderen niet goed lukt. Maar dan moet dit forum wel óók de mensen die niet kunnen en niet meer willen drinken de kans geven hun zegje te doen, en hun ervaringen te delen.Dit is een forum voor minderaars én stoppers. Niet alleen voor minderaars. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Gees,Hartelijk welkom en gefeliciteerd met al 4,5 week. Knap! Ik hoop dat je hier veel steun zult kunnen ontvangen en ook geven. Dat laatste doe je al met je beschrijving van 1 dag uit je lange periode strijd met de alcohol. Veel herkenning en vooral die diarree, het beven en zweten tot je de eerste twee glazen achter de kiezen hebt. En natuurlijk de logistiek van inkopen en afvoeren en het verhullen van plopjes. Ja, ik vond een schroefdop ook prettig. Alleen die krengen gingen ook niet altijd open. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 quote: Originally posted by: safidepafiGelukkig kan dat met alcohol, voor mij tenminste. ....Kijk Safi... het gaat om dit soort opmerkingen.Gelukkig ben je, dus ik lees voor mij .... dat ik dus 'ongelukkig' ben.Het is moeilijk de vinger op te leggen.Je houdt er een manier van interpreteren op na die af en toe behoorlijk confronterend is.Zo ook die verhalen over al je vrijheid.Gelukkig ben je daar wat minder scheutig in dat soort verhalen, want daarin geldt precies hetzelfde.Als je heel hard moet werken, terwijl je depressief en ziek bent, om je gezin overeind te houden en een ander verteld zo heerlijk luchtigjes dat die ander dat dan ook maar moet doen...iets in die strekking.Je doet het zeker niet expres, want je bent een goede en beste, maar denk er goed over na, voordat je nog verder hierop doorgaat.Als een duveltje uit een doosje kom je tevoorschijn als dit soort discussies opduiken.Ik had dit al VEEL eerder moeten schrijven. Afgelopen maand speelde het ook en had er enorme moeite mee, alleen kon ik niet precies duiden waar het zat .Nu wel.Maar helaas, snap je het nog steeds niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Slaap lekker Floortje! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 7 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Ik denk dat dat komt omdat er al begonnen wordt met een veroordeling van de andere kant, WaterDat vind ik geen goed begin van een gesprek/discussie dus vind ik ook niet dat ik vanuit dat perspectief naar mezelf moet kijken.Want je verwacht dat ik kijk of er iets bij mij fout is.Als je nu eens 3 dingen op papier zou zetten die je het meeste irriteren aan mijen 3 dingen die je het meeste waardeertmet mijn naam erbovenen dan mijn naam doorstreept en die van jezelf erboven zet.Dan kom je erachter dat de drie dingen die je het meeste aan mij irriteert3 dingen zijn die je diep van binnen niet kan waarderenen de drie dingen die je aan me waardeert 3 dingen zijn die je graag bij jezelf verbeterd wil zien.Het leven is een spiegel als je het wil zien.maar goed ik beloof dat ik diep naar binnen zal kijkenHet antwoord ben ik je dus nog schuldigWing alleen ikzelf Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tatum Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Water, morgen weer een nieuwe dag.Morgen drinken we niet! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Dankjewel Anna en een dikke {{{ knuffel }}} Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Anna je zegt precies hoe ik het voel, dank je wel!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 7 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Anna het verbaast me elke keer weer dat je op een forum over Alcohol de Baas de discussie over wel of niet drinken SPUUGZAT bent quote: Degenen die hier het recht opeisen ongecensureerd hun mening te spuien, die ieder onwelgevallig woord als kritiek en 'oordeel' opvatten, die als eersten iedere uitglijder, valpartij of hoe we het ook willen noemen goedkeuren en goedpraten, zijn degenen die met enige regelmaat nog drinken. En bovendien is dit gewoon niet waar quote: Maar wat hier al maandenlang gebeurt, is dat mensen die vragen om een beetje begrip voor het feit dat zij niet drinken, omdat ze niet KUNNEN drinken, genadeloos neergesabeld worden. En dit is ook niet waar quote: Dit is een forum voor minderaars én stoppers dat zeg ik dus ook quote: Niet alleen voor minderaars. En dit beweerde ik niet.Wel dat ik het niet goedkeur dat minderaars verzocht wordt om niet meer hun ervaringen te delen quote: En ik wil een eventuele nieuwkomer hier, die misschien óók niet met mate kan drinken, laten merken dat er hier meer mensen zijn zoals hij Schrijf daar dan over!Anna je schrijft hier niet vaak meer maar bent er wel als er een discussie is over minderen of stoppen en de laatste tijd schrijf je vaak dat : Degenen die hier het recht opeisen ongecensureerd hun mening te spuien, die ieder onwelgevallig woord als kritiek en 'oordeel' opvatten, die als eersten iedere uitglijder, valpartij of hoe we het ook willen noemen goedkeuren en goedpraten, zijn degenen die met enige regelmaat nog drinken.Dat is jammer want hieruit blijkt ook jouw mening over minderaars die niet waar is.Er is misschien meer begrip bij terugvallers voor elkaar, maar dat is toch begrijpelijk.Dat mag toch net zogoed gezegt worden als jouw: quote: Ik begrijp Soothe, en Water, en An, en Ziza en nog enkele anderen heel goed. Wij proberen af en toe een tegenwicht te bieden tegen al die opmerkingen dat een glaasje af en toe wel moet kunnen, dat een fles na maanden niet drinken eigenlijk heel goed is, dat Jantje of Pietje het wel in de hand heeft, of dat het zo begrijpelijk is dat iemand gestruikeld is. Want dit soort opmerkingen zijn voor mij vreselijk gevaarlijk, en ik moet OOK MEZELF steeds weer opnieuw ervan overtuigen, dat IK HET NIET KAN! En ik ben diep in mijn hart ook bang dat Soothe, of Water, of An of iemand anders die niet kan drinken in de verleiding komt naar dat stemmetje van binnen te gaan luisteren, dat zegt dat hij of zij het dan misschien ook wel kan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Indrukwekkend verhaal Gees, en zéér herkenbaar. Klasse dat je 4 1/2 week droog staat, ga vooral zo door! Ik wil jouw dag ook niet terug.Spud en Kohtje, van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag!Water Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Volle maan!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Er is saamhorigheid tussen mensen die af en toe nog drinken... begrijpelijk: we zoeken allemaal die steun, die begrepen en gedragen wordt... maar ook gevaarlijk, want het zal je zeker een beter gevoel geven op het moment of nadat je gedronken hebt... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Gees, welkom hier op het forum, goeie keus gemaakt om te stoppen met de alcohol, en een hele goeie keus om hier te komen schrijven en je ervaringen te delen. Werkelijk en wat een ervaring heb je als openingszin neergezet ik zat te janken achter mijn pc. Dit is namelijk de waarheid. en die zie je niet als je drinkt. Ik herken er zoveel in, iedere keer een andere winkel, iedere keer andere glasbak, vrijdags naar diverse winkels of op zaterdag nog eens voor het weekend want ineens 9 flessen in 1 winkel halen valt ook op. die opgezwollen ogen en wallen de hele dag door, opgefokt ook de hele dag door, meteen na het avond eten nou ja ik geloof na ieder eten meteen naar het toilet, spontane kotsneigingen en zelfs overgeven rond een uur of 17.00 uur of 18.00 uur, de hele dag niet eten en `s avonds, meer `s nachts, vreetbuien, vies en vadsig voelen en vinden deed ik mezelf ook nog. `s morgens naar drank stinken als je tegen iemand praat, voorbij mensen praten dus of excuses maken van lag laat in bed en had nog wat gedronken. 18 januari dit jaar gestopt met het drinken van ruim twee flessen martini per dag, vier dagen later zag ik al verbetering in mijn gezicht en mijn gezichtsveld (lees kijk op mezelf) werd steeds ruimer en opener ik ben ondertussen van maat 54 naar 48 gegaan heb weer een leuk gezicht, en vreet me het ongans aan allerlei dingen waar ik nooit naar omgekeken heb. Iedereen valt het op dat ik er beter uit zie en iedereen is aardiger voor me lijkt het.Hulde aan de forummers:present::present:ieder op eigenwijze;) want zonder hun was ik niet zover gekomen. 18 mei dus 4 maanden drankvrij.Gees jij kunt het ook en heb veel steun aan het forumsorry ik zat op de praatstoel geloof ik;) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Molle Vaan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 7 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2009 Mal di luna. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden