Spring naar bijdragen

Donderdag 7 mei 2009


Aanbevolen berichten

Kohtje en Spud,

:moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::lips::moon::lips::moon::lips::moon::lips::moon::lips::moon::lips::moon::lips::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon::present::moon:

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULLIE VERJAARDAGEN.

De derde persoon die vandaag jarig heb ik wel gefeliciteerd, maar niet van harte.
Meer omdat dat moet en zo hoort als je broer jarig is.


Ons optreden met het koor vanmiddag was echt goed geslaagd. Ook al zaten wij aan het eind van een lange dag met activiteiten, niemand is opgestapt, integendeel er kwamen juist nog mensen bij om te luisteren. En dan ging de zon nog eens schijnen ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Marjo, je ziet spoken.

je hebt een experiment gedaan, ik vond dat niet bijster slim maar de conclusie was toch dat je liever niet drinkt.

Ik las het meer als mensen die sociaal kunnen drinken en dat en dat hier ook nog komen vertellen horen hier niet thuis. Verkeerde forum.

Mensen die weten dat ze alcoholist zijn moeten zeer zeker hier niet gaan melden dat een glaasje geen kwaad kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo, ik weet zeker dat ik geen spoken zie!
Ik zie weer oordelen, altijd weer oordelen

Als ik ga drinken stel ik geen limiet
in de zin van twee of drie glaasjes
Maar zoveel als ik wil

Niet vanuit emotie
Maar bewust
En kijken wat het doet
En schrijven.
Bladzijden vol in mijn dagboek

Ik vind dat ik dat mag doen
Ik heb (bijna) anderhalf jaar droog gestaan
Kom weer bij mezelf terug

Ik hak knopen door die er al mijn hele leven
hebben gezeten

Misschien hoor ik hier idd niet meer thuis
Dat zou best kunnen

Ik ga me potverdorie niet schuldig voelen omdat ik weer LEEF!

De conclusie is nog niet definitief getrokken
Hoe zou ik dat kunnen?

Nu hou ik op
Ik wind me op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet meer met een verslaving in gevecht

Maar alweer met mijn hoofd
of ik nou naar andere mensen moet luisteren
of gewoon naar mezelf

Ik kies voor mezelf

Ik voel dat pillen me belemmeren
mezelf te zijn

Ik voel dat als er geen vrijheid meer is in het wel
of niet drinken

Ik daar heel erg moe en bang van wordt

Dat wil ik niet meer

Misschien drink ik over een jaar weer wat
misschien over een maand
Misschien ook wel niet meer

Of heb ik de bodem nog niet gezien

Ik weet het niet
Hoe kan ik dat nou weten?

Ik sluit hierbij mijn bericht af
En ik ga overwegen of het het voor mij
en andere mensen handig is om er nog meer te schrijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
marjo

De vraag impliceert voor mijn gevoel iets


nl het willen oordelen over wie hier wel of niet welkom is


en op welke voorwaarden dan wel en


aan wat voor eisen moet worden voldaan




Ik vind het geen fijne vraag


Hij was leuk verpakt


Maar er klopt iets niet




Ik ga hier niet roepen dat ik niet


slim bezig ben




Dat weet ik niet


Wat slim is




De tijd zal alles uitwijzen



HEAR, HEAR!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat mensen die denken
dat hier alleen maar echte die-hards..stoppers mogen melden hoe het hun vergaat
dat diegenen dan van mij net zo lief
dus een eigen forum van mij mogen beginnen of schrijven op het forum van de AA.
DIT IS ALCOHOL DE BAAS
Bij hun heb ik in therapie geleerd dat minderen een optie is

Ik vind wel dat ik hier evenveel recht heb om te schrijven hoe mij dat vergaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi,

In mijn laatste bericht aan jou, heb ik een tik van de Moderator op mijn vingers gehad!
Ik mocht niet zeggen, dat ik je "niet serieus neem".
Dus ik zal het nooit meer zeggen.

Safi, wees eens eerlijk! Jij behoorde tot de zeldzame species, die gecontrolleerd kon drinken.
Velen weerlegde dat. Nee jij was uit ander hout gesneden.
Wat voor de meeste alcoholisten geldt, gold niet voor Safi.
Het ging af en toe fout, (kan gebeuren)

Dan is alles toch oké met je!! Wat dan nog over minderen praten. Je kon het toch!
Van mij mag je schrijven. Maar waarover, je had het immers in de hand.

Val dan dan de serieuse stoppers niet aan.
Er wordt uit onmacht op de echte stoppers afgegeven. Zijn wij een soort paria's?
Hoe zit het nu eigenlijk?

Groet.

P.S de "hardliners" geven tips. De struikelaars(niet allen)gaan in de aanval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het voor mij belangrijk dat ik door vallen en opstaan geleerd heb dat er een leven naast de alcohol is.
Alcohol als boeman, als terugval, als misstap benoemen werkt voor mij niet.
Duidelijke afspraken met mezelf door de internet therapie, heeft ervoor gezorgd, dat ik al meer dan 2 jaar alcohol niet meer met angst bekijk.
Dit leeft voor mij prettiger en dit was ook mijn streven toen ik besloot dat ik verslaafd was.
Gelukkig kan dat met alcohol, voor mij tenminste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat minderen een optie is, zoals de therapie zegt, geldt natuurlijk lang niet voor iedereen.
Sommige mensen hebben echt geen andere keuze dan alle alcohol uit hun leven te bannen.
Zij zijn alleen Alcohol de Baas als zij niet drinken, geen slok, nooit meer.
Voor hen bestaat er niet zoiets als minderen, omdat alcohol gewoon een dodelijk gif geworden is.
Dat men daar graag met lotgenoten over praat, is logisch, want het is een zwaar proces.
Dan wil je niet horen dat het allemaal wel meevalt want het valt niet mee.
Dan wil je niet horen dat het wel moet kunnen want het kan niet.

In de therapie wordt ook geleerd dat je risicovolle situaties zoveel mogelijk moet mijden.
Al dat vergoeilijkende gepraat over drank schept voor mij een risicovolle situatie.
Als puntje bij paaltje komt ben ik toch liever nuchter zonder verleidingen van dit forum.
Maar we zullen zien waar deze discussie nou weer toe leidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk toch dat je het verkeerd ziet Soothe.
Jij en nog enkele anderen zijn diegene die keer op keer mensen die soms wel drinken aanvallen
dat ze niet meer hier moeten schrijven als ze er mee om kunnen gaan.
Of dat het allemaal leugens zijn die we onszelf voorhouden.
Ik bedoel maar ik hou jouw toch ook niet voor dat je stoppoging een leugen is?
Ik geloof in jouw.

Er wordt uit onmacht op de echte stoppers afgegeven zeg je en alweer geef je een smaak aan de minderaars, wij schrijven uit onmacht.
Dat is wat mij en misschien ook wel Marjo tegenstaat.
Jullie geven een vieze smaak aan diegenen die er anders dan keihard stoppen mee om willen gaan.
Dat voelt niet lekker en ik weet van mensen dat ze daarom hier niet meer schrijven.
Dat is jammer , er zou meer vrijheid moeten zij om er open over te discussiëren en elkaars mening te respecteren.

Ik heb trouwens ook een tik gehad want ik mocht je geen predikant meer noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water ik begrijp wat je wilt zeggen maar ook in het echte leven wordt je dagelijks geconfronteerd met alcohol.
Dus daar zou je aan gewend moeten zijn.
Ook minderaars hebben wat aan jullie verhalen en het zou fijn zijn als jullie ook wat aan onze verhalen zouden hebben
en zo zwart/ wit schrijven we het nu toch ook niet:
"dat het allemaal wel meevalt en dat het wel moet kunnen "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi, je snapt me niet.
Van mij mag je schrijven. Waarom niet?

Oké, je kan er mee omgaan!! Dat geloof ik wel.
Waarom dan steeds verslagen geven.

Mijn buurman, die dagelijks z'n biertje drinkt, hanteert het ook.
Maar komt hier niet steeds verslag uitbrengen.

Drink af en toe wat en leef door.
Dan is er toch niet aan de hand!

Safi, ik heb een defect, ik kan het niet. Dus tel je zegeningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja Safi, ik moet niets he, en toch zeker niet gewend zijn aan alcohol om me heen.
In het dagelijkse leven ben ik al zo vaak weggelopen als er drank op tafel kwam...
Ik heb mijn keuze gemaakt, en ik aanvaard dat als een ander wil drinken dat ik dan wegga.
Voor mij is er geen "leven naast de alcohol", zoals jij dat zegt wel te hebben.
Ik wil daar ook niets van weten, geen details, geen uitleg, niets.
Dat zijn allemaal aanvallen op mijn nuchterheid. Daar doe ik dus niet aan mee. Mijn keuze.
Als ik open wil discussieren over de vrijheid die er met alcohol mogelijk is dan ga ik wel naar de kroeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst: gefeliciteerd Kohtje en Spud :D:musicnote::heart:

Allebei tegelijk jarig???? :huh:

Ik heb niets bijgelezen, dus begin aan mijn/een monoloog.

Mijn gedachten begonnen net tijdens het journaal. Normaal is het journaal datgene wat ik zo graag kijk. Herinneringen kwamen deze keer echter bovendrijven.

Eerst wil ik graag vertellen dat het me gelukt is om vanaf een - elke dag twee flessen wijn te drinken naar een "ik drink drie weken niet" te gaan. Langer lukt niet meer. :huh: Daarna ga ik de fout in :(

Ik ben bang. Heel erg bang dat het leven dat ik nu heb me tegenvalt. Dat het niet is wat ik wou. Toch weet ik dat ik over heel belangrijke dingen altijd een échte keuze heb gemaakt. Vooral voor het bestaan van mijn dochter en ook voor mijn baan.

Mensen begrijpen mijn relatie met vriend niet. Maar begrijp ik hun relatie dan wel? Voor mij is écht belangrijk dat dochter goed en veilig wordt opgevangen als ik het niet kan. Is dat gek?

Ook heb ik een moeder die niet in staat was om liefde te geven. Ze was gewoon nooit aanwezig; altijd aan het werk. Zelfs als kind probeerde ik haar mee te krijgen naar het Riagg. Haar antwoord was steevast: "ik heb geen tijd, ik moet naar werk". Datzelfde doe ik (gelukkig niet naar dochter) maar wél naar haar. Nu reageert zij als met een "je hebt het altijd maar zo druk".

Ik heb zoveel behoefte aan een leuk contact. Ben altijd aan het werk. Zowel op werk als thuis. Ik kan nooit lachen.

Gelukkig begint het met de buurvrouw wel te groeien. Deze periode heb ik even wat minder tijd voor haar, maar daarna zal ik haar zeker uitnodigen om gewoon gezellig een kopje koffie te komen drinken.

Overigens: komend weekend kan ik mijn gang gaan met het aanleren van een sociaal gesprek:
- zaterdagochtend heb ik tuinbeurt op de moestuinen; moet ik helpen algemene paden schoon te houden. Normaal is dat trouwens ontzettend leuk; je kletst wat, je werkt wat, je drinkt koffie en kletst nog iets meer :D
- zaterdagavond hebben we de moeders (eigen- en schoon) plus schoonvader uitgenodigd bij de chinees
in de buurt om te gaan wokken.
- zondagochtend hebben vriend en ik samen dienst in de kantine van de tennisvereniging. De eerste keer (vorige keer) werd dat ook heel gezellig :D


Oefening genoeg dus! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi: ik ben het totaal NIET met je eens en ben deze discussie ook HEEL erg moe.

Safi je schrijft aan Soothe:
'Jij en nog enkele anderen zijn diegene die keer op keer mensen die soms wel drinken aanvallen
dat ze niet meer hier moeten schrijven als ze er mee om kunnen gaan. '

Dat is dus compleet onwaar.

Het gaat erom HOE de ervaring van het drinken wordt omschreven.

Je bent een alcoholist of je bent het niet.
Als je het wel bent dan is een slok teveel.
Als je het niet bent dan zal het best mogelijk zijn dat na enige controle,
tellen en zelfreflexie je erachter komt hoe je jezelf niet meer moet voltanken.
Wanneer de grote levensproblemen zich even niet laten zien en je je leven weer op het spoor krijgt.

ALS je dus WEET dat voor een alcoholist het eerste glas kan betekenen dat je in het ziekenhuis terecht kan komen... dan WEET je ook dat je zeer en ZEER omzichtig moet gaan vermelden wanneer je als NIET alcoholist wel hebt gedronken, dat het maar twee glazen waren en dat het zo goed ging en dat het zo prettig was en dat je nu dus een week niet gaat drinken.

Ik heb er lang over nagedacht en ik vind het ronduit respectloos.
En die toon zet jij hier de laatste tijd nogal sterk.

Bij Marjo zie ik het anders. Als ik het mis heb Marjo, prima, maar Marjo is zoekende en probeert uit te vinden HOE ze nu over alcohol moet denken. Hoe het leven er MET en ZONDER drank eruit ziet.

Ik ben een alcoholist en voor mij is het vergif en als dit respectloos gepraat nog langer duurt hier op het forum besluit ik beslist er mee te stoppen.
Dat zou voor mij een enorme stap zijn, maar overweeg het zeer serieus.

Ik zeg dus niet dat JIJ niet meer mag schrijven, maar ik ZEG wel dat je niet zomaar alles kan schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komend weekend wel Water.

Dit klinkt allemaal veel positiever dan ik me voel.

Op werk gaat het goed.... Met dochter ook.... Met relatie ook....

Wees blij! Waarom voel ik me dan niet zo? :huh:

Midlife-crisis? Een jongere vriend heb ik al! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
kirky

Wing , zoveel mensen zoveel meningen .


Naar mijn mening word er door sommige mensen te krampachtig omgegaan met alcohol .




mensen die proberen om alleen af en toe wat te drinken moeten wel in hun achterhoofd houden dat er op het forum ook mensen zijn die absoluut willen stoppen en het daar moeilijk mee hebben , en dus een beetje rekening houden met de formulering.




mensen die stoppen met drinken moeten niet krampachtig omgaan met het alcoholgebruik van anderen want dan blijf je ondanks dat je zelf niet drinkt toch in de ban van alcohol .






respecteer elkaars beslissingen en waarschuw elkaar voor eventuele valkuilen . dat is zinvoller dan een discussie over wie ''gelijk'' heeft .




tot zover de mening van iemand die van zich zelf weet dat stoppen voor hem de enige oplossing is .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sorry, ik doe iets vekeerd.....

4 1/2 week sta ik nu droog.
het is zwaar maar ik wil niet terug.
ik heb een stuk nieuwe vrijheid gekregen waar ik van begin te genieten.
sociaal drinken is voor mij geen optie gebleken.
het is alles of niets, en dat niets is eerst ontzettend wennen en eng.
(ik heb overigens wel drank in huis, zowel wijn, bier als sterke drank.
en af en toe steek ik mijn tong uit naar de flessen....)
en tòch komt af en toe dat verdomde duiveltje terug in mijn hoofd...
daarom heb ik voor mezelf onderstaand stukje geschreven.
dan weet ik weer hoe het was en hoe ik nooit meer wil leven: als alcoholist.


--------------------------------------------------------------------------------


1 dag uit de lange periode van mijn voortdurende strijd met de alcohol:

elke ochtend sta ik tussen 5 uur en half 6 op, mijn leven lang al, zonder wekker.
het opstaan valt me steeds zwaarder maar mijn "plicht" roept: het verzorgen van al mijn dieren.
eerst naar het toilet en weer flink diarree.
de contactlenzen krijg ik amper tussen mijn gezwollen oogleden door op mijn oogbollen.
ik voel een vage hoofdpijn en ik walg van mezelf.
zoals elke avond voor het slapen gaan heb ik me voorgenomen dat het me deze dag zal lukken: afgelopen met de wijn!
nog steeds vol goede voornemens eet ik mijn boterham en drink ik mijn koffie.
na een uurtje ga ik een kaartspelletje op mijn pc doen, met trillende handen en een onverklaarbare nervositeit in mijn lijf.
eerst maar een diazepam (2 mg.) om rustig te worden.
rond 7 uur tanden poetsen, de tandpasta prikkelt dermate mijn slokdarm dat ik moet overgeven.
om 8 uur gaat mijn partner de deur uit en de supermarkt gaat open...
mijn doel staat vast: eerst 2 literflessen wijn kopen, en morgen ga ik ècht stoppen.
onderweg in de auto bedenk ik me dat ik nu nog kan terugrijden, dan ben ik pas ècht een flinke meid.
maar ik rijd door, naar supermarkt X, want bij Y en Z ben ik gisteren en eergisteren al geweest. (zo ook wat de glasbakken betreft, ik ken ze allemaal.)
ik kan niet anders dan voor één dag kopen want koop ik er meer dan drink ik meer.
het liefst flessen met een schroefdop, een kurk trekken maakt lawaai en is omslachtig, en stel dat mijn partner mij betrapt of de "plop" hoort.
thuisgekomen moeten de flessen verstopt worden, hier ben ik zeer inventief geworden: in tonnen dierenvoer, in een oude caravan of in het kippenhok.
met trillende handen rond 9 uur mijn 1e glas, daarna braakneigingen, en ik walg weer van mezelf.
langzaam ga ik me beter voelen, zeker na het 2e glas.
de alcohol tilt mij even over de pijn van het leven heen, en ik doe mijn dagelijkse dingen zonder moeite, ja, ik word zelfs zeer actief!
tussen de middag 1 uurtje naar bed.
mijn partner is altijd rond 14.00 u. thuis en rond 15.00 u. moet de 2e fles open.
het inschenken vereist weer zorg, aangezien mijn partner in het aangrenzende kantoor zit met de deur open laat ik de kraan lopen om het geluid van het klokken uit de volle fles te camoufleren.
rond 18.00 u. is ook deze fles leeg, en heel soms neem ik 'avonds nog 1 flesje bier...
boos en teleurgesteld lig ik rond 10.30 u. in bed met het heilige voornemen dat dit ècht de laatste keer is geweest....enzovoort.
dag in dag uit, week in week uit, ook enzovoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wing, jij bent in gevecht met koning alcohol, daar is het forum voor.
Soms was je een beeje boos(ik ook) dat mag.

Safi kan met mate drinken. A different cattle of fish.
Dan zeg ik drink met mate en laat het verder rusten.

Safi had het licht gezien. het werd hanteerbaar.
Dat kunnen we van Wing niet zeggen.
Het forum heeft mij erdoor getrokken, en ik hoop dat jou tijd ook komt.

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...