Spring naar bijdragen

Maandag 30 November


Michiel

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 285
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kate, enige dagen geleden reageerde je op iets wat ik had geschreven over dat het een schande is als je niets aan je ziekte/verslaving doet. Misschien moet ik dat anders formuleren. Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte/allergie/verslaving, wel is het mn eigen verantwoordelijkheid daar iets aan te doen.

In het begin was ik fel anti drank. Ik ben begonnen toen ik bijna 18 was. Ook niet laat maar ja.
In al die jaren dat ik dronk heb ik er niet over geprakkezeerd naar de AA te gaan. Eerst had ik lange tijd niet in de gaten dat ik een alcoholist was. Wat zeker een beetje vreemd is gezien de familie waar ik uit kom, maar ja, ik zag het niet. Daarna was mijn angst vele malen groter dan mijn moed. Ik zag wel es wat op tv over Amerikaanse meetings en moest daar heeeel hard om lachen. No way dat ik daar naar toe zou gaan en me voorstellen met mn naam en zeggen dat ik alcoholist was. Net als dat ik toen ik 18/19/20 was ik altijd hard moest lachen om al die mensen die in therapie gingen. Tssss, modeverschijnsel vond ik dat. Ik was sterk, stoer en had die shit niet nodig. Hoe fout was het van mij zo te denken en dat te denken. Ik heb alles nodig gehad waar ik vroeger de draak mee stak. Nu pas zie ik in dat angst mijn raadgever was. Angst voor de pijn, woede, onvermogen, teleurstelling, gekwetstheid, noem maar op, ik had angst voor alles wat er zat. Dat besef is maar zeer geleidelijk aan gekomen. Net als het inzicht dat ik een alcoholprobleem had. En toen ik me dat besefte heeft het nog jaren geduurd eer ik mijn ziekte/allergie/verslaving aan durfde pakken.
Pas bij de AA begon ik het principe van die eerste laten staan te begrijpen. Jij wilt niet weten hoe vaak ik heb afgesproken om niet meer dan vier biertjes of wijntjes te drinken. Wist ik veel van craving en kapotte remblokjes, om in Ferry's terminologie te spreken. Ik had werkelijk geen idee! Er gebeurd iets in mijn lijf als ik drink. Ik kan het niet bij één houden, twee of drie. De fles moet leeg, het fust moet leeg, het liefst.
Ik wist niet dat er een oplossing was. Ik voelde mezelf een slappeling, een stom wijf. Ik had immers gezworen niet hetzelfde te doen zoals mn vader. Ik heb erg geleden onder zijn alcoholisme. En toen toch, was ik er zelf ook ééntje. Ik schreeuwde het soms uit van machteloosheid, dat ik het niet wilde maar het toch deed.

Pas toen ik een stukje in de krant had gelezen over dit forum begon er iets te dagen. Ik heb het stukje in mei ofzo uit de krant gescheurd en me pas in september van dat jaar aangemeld. Eerder was ik er dus niet aan toe. Gelukkig wel met als resultaat dat ik, per dag, niet heb gedronken en inmiddels drie jaar verder ben. Door hier te lezen en te schrijven kwam er geleidelijk aan inzicht. En doordat er mensen naar de AA gingen, ik las hoe positief het hun leven kon beinvloeden kreeg ik de moed om ook te gaan.

En dat was een beetje de strekking van mijn verhaal aan Hannah. Waarom het niet es een maandje of wat proberen. Niet meteen roepen dat je niet in God gelooft of nix hebt met een Hogere Macht. Hier valt te lezen dat het velen goed doet om met de Twaalf Stappen aan het werk te zijn en dat het dus echt kan. Een leven zonder drank, maar nog belangrijker, een leven zonder angst. Het leven leven op de voorwaarden van het leven. met alles wat erbij komt kijken. Mooie dingen en minder mooie dingen, soms geweldige dingen maar ook intens verdrietige dingen.
En als iemand hier al wat langer schrijft weet je dat er oplossingen zijn. Jouw oplossing schijnt niet te werken, zoals Hannah beschreef. Ze schreef dat ze misschien wel gedoemd was altijd te blijven drinken. Misschien is dat zo, misschien niet. Ook voor haar is er een uitweg. Ik kan haar en jullie alleen mijn verhaal vertellen, niets meer en niets minder. Maar het werkt. Voor mij doet het goeie dingen, mits ik eraan werk. Het komt me niet aanwaaien. En dat gun ik een ieder zo! Maar ik kan niemand moed inblazen, das is een stap die een ieder voor zichzelf zet als hij/zij eraan toe is.

Toch blijft staan; waarom niet proberen als je leest dat zovelen hun leven een positieve wending hebben kunnen geven. Niemand kan het alleen en met hulp gaat het zoveel gemakkelijker. Ik kan meerdere mensen bellen als ik moeilijk zit. Dat komt door de fellowship van de AA. Ik heb gelukkig ook niet drinkende vriendinnen die ik kan bellen maar velen hebben die niet. Ik ben nooit meer alleen.

Ok, ik wil het soms vd daken schreeuwen; ER IS EEN OPLOSSING. Maar weet ook dat reclame maken niet altijd goed werkt. Ik kan alleen door mezelf te laten zien, hoe het voor mij werkt, hopelijk een voorbeeld zijn voor anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenmorgen allemaal

Wat een vrolijk zonnetje hier bij jullie ook?????
daar wordt een mens toch weer heel anders van dan al die regen:D

Wing wat goed van je zomaar een een fles wijn leeg gieten
dat verdiend een dikke knuffel;)bij deze heb je hem

Niknok welkom hier ,

Coco heel veel sterkte voor jou en je dochter tjonge
is niet niks meis, zou jammer zijn als ze zich wer eenzaam gaat voelen:present:

Floor heel veel sterkte meis en laat je verdiet maar toe hoor:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi coco
wat een gedoe zeg..
maar je moet maar zo denken ..verlaag je niet tot t niveau van die moeder
want dat is beneden peil''
en dan als t echt twee dikke vriendinnen zijn ..dan laten ze zich niet door een moeder kisten en zoeken elkaar toch op ..
ik heb in mijn jeugd soort gelijk meegemaakt maar ik en mijn vriendin waren niet uit elkaar te halen hihi
no matter what mom said....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moggu Kanjers,

Goh Co wat een vervelend verhaal zeg. Zou dat mens jaloers kunnen zijn om het zo kapot te willen maken tussen jouw dochter en haar vriendin? Ben heel benieuwd hoe het nu af gaat lopen.
Goed dat je niet gedronken hebt wijfie en heel begrijpelijk dat je hier erg kwaad om bent. Wat heen rotverhaal bha. Maar echte vriendschap gaat niet kapot.

Welkom Niknok hoop dt je je hier thuis voelt.

En iedereen die op het forum zit ook een goede morgen.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Co Dan zullen ze toch wel stiekum met elkaar om blijven gaan hoor.
Heb zelf vroeger vaan kee gemaakt dat mijn moeder geen een vriendin goed vond. Maar nu weet ik dat ze gewoon stinkend jaloers was en het liefst mij de hele dag bij zich wilde hebben. Maar had daar een beetje poep aan en bleef mijn vrienden houden. Hopelijk dat die meid dit ook gaat doen. Los komen uit de ijzeren greep van haar moeder. Erg moeilijk hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal,

Coco
ik lees nu pas bij (was ook aan de telefoon voor die dochter van mij!)
als ik het goed lees, komt het met die vriendinnen wel goed als dat nodig is.
Die moeder is een ander verhaal, verlaagt zich tot msn ruzies
dat hoort bij die pubers helaas, maar ze durft duidelijk niet in het echt open te zijn
naar jou/dochter, anders was dit nooit zo ver gekomen.
Ze krijgt haar trekken wel thuis,
heb jij nu niks aan natuurlijk, aar gelukkig kon jij nuchter en wel, wel de konfrontatie aan
en naar school gaan is het beste wat je kon doen.
Laat zij de vinger maar aan de pols houden
en jij zorgt voor dochter!!!

Ik zit nu ook tegen mezelf te praten merk ik,
heel andere sitauatie
dezelfde liefde en zorg voor dochter
en tijd gelukkig
en nuchter zijn.
Ik zou gisteren echt voor de bijl zijn gegaan en kan me dat nu minder dan ooit
permitteren, ben er wel erg wanhopig onder. het wordt me soms te veel.

Zullen we weer een pact sluiten? Ik heb het nodig, heb niks in huis
en ban vastbelsoten niet te drinken. Maar dit voelt echt als een
ultieme test. Niet alleen door dochter, maar meer door de situatie
rond scheiding, daarin loopt alles tegen. Ik wil er voor dochter kunnen blijven
en voor zoon ook, dat loopt ook niet echt van een leien dakje, maar minder
accuut. Ik hoop dat je ja zegt, kunnen we elkaar extra steunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coco, alleen vandaag! Niet te ver vooruit denken. Er zitten allemaal beren op je pad die misschien vanzelf aan de kant gaan. Misschien ook niet maar dat weet je nu nog niet. Je hebt geen invloed op anderen, alleen op jezelf. Ik snap je zorg wel hoor. Als je kind lijdt, lijd jij ook. Tenminste, dat hoor en zie ik wel bij mn zussen(heb zelf geen kinderen). Sterkte meid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coooo Haar dochter bang voor jouw dochter???? Dan is er toch geen vriendschap????? Vreemd hoor, maar ik denk dat die moeder misschien wel bang is om haar dochter te verliezen. Kinderen zijn capabel genoeg om te kiezen. Hoeft die moeder niet te doen hoor. Probeerd ze die meid misschien om te kopen door haar zoveel zakgeld te geven? Daar verpest je kinderen mee. Leren niet met geld om te gaan:devil:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Jane Goeie morgen trouwens. Ja misschien is het goed dat je een pact af sluit meis. Toch ben te zo sterk geweest gisteren om niet te drinken en dat blijf ik sterk vinden, ondanks de spanningen die je nu hebt en de zorgen om je dochter. Hoop dat jij en Co vandaag veel op het forum kunnen schrijven. Dit zijn momenten waarop jullie veel steun kunnen vinden bij elkaar. dikke :sun: voor jou, lieverd.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Co ik blijf toch het gevoel houden dat er jaloezie in het spel is. Kan er niets aan doen. Ze is bang dat ze de greep op haar dochter misschien kwijt raakt. Juist omdat ze zo veel weg is. Probeerd dit te vergoeilijken door haar veel zakgeld te geven dan voelt ze zich minder schuldig. Vooroordeel? Misschien wel maar ik kan het niet anders zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo.
Vanmorgen veel gepraat over dochters. Coco en Jane ik wens jullie er veel sterkte mee. Die meiden komen er wel met jullie steun.
Ik geloof wel dat ouders hun kinderen het liefst willen behoeden voor het verdriet dat ze zelf hebben gehad. En dat lijkt me een enorme verantwoording. Pet af voor jullie dus.

Ik heb niet veel meer te melden dan dat ik gisteren weer eens ballet heb gedaan en nu strompel als een oud vrouwtje van de stijve kuiten. Nou ja, als het erger niet is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi BamBam,
Ik ben juist van die halve zinnetjes gaan tikken op verzoek van iemand hier die
zei dat je op een laptop die brede zinnen niet goed kan lezen. Ben ik dan al die
tijd lastig te lezen voor anderen? In het vuur van mijn betoog vergeet ik ook altijd
om ze kort te houden dus eigenlijk maak ik ook liever brede zinnen. Stom he, doe
ik al maanden wat iemand mij vraagt, heel braaf. Graag reaktie dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Vie,
ik wil mijn dochter behoeden voor dingen die ik juist niet ken(de) op die leeftijd.
Drank, sex, de kombi zou wel eens op verkrachting uit kunnen lopen zelfs.
En natuurlijk kan ik haar niet voor alles behoeden, het is een andere tijd als toen ik jong was.
Maar mijn taak is wel haar te beschermen, ook tegen zichzelf als ze niet voor rede vatbaar is.
Drank is natuurlijk een teer punt, zekers.
Ik hop dat niemand zich buiten gesloten voelt, maar de grootste correspondentie hieromtrent
doe ik liever per pb, dan mag het wat ellenlangere berichten worden, zonder het forum te vervuilen
(misschien geen goed woord) en ik durf me dan kwetsbaarder op te stellen ook.

Het pact is er in elk geval, want we kunnen elkaar steunen in niet drinken en er zijn voor onze kinderen.
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia,

Harstikke bedankt voor je reactie. Het is wat laat maar ik was even weg.
Vandaag komt mijn vrouw terug. Zij heeft wel gedronken waar ze was. Ik niet.
Je moet voor je zelf kiezen. Ik liet me vaak overhalen.

Je moet er op vertrouwen dat je er veel voor terug krijgt wanneer je niet meer drinkt.
Daar geloof je nog niet echt in in dit stadium.
Dat was met stoppen met roken ook zo. Maar stoppen met drinken ervaar ik als moeilijker.
Willie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane, misschien is dat zo voor die persoon. Ik kan alles lezen, ik typ gewoon en de zinnen worden vanzelf afgebroken. Ook in het kadertje van het forum. Wellicht heeft die persoon een andere instelling van computer ofzo? Ik vind het zelf lastig als iemand een lang bericht schrijft met korte zinnen omdat ik dan zo moet scrollen. Maar ja, zoveel mensen, zoveel wensen. Schrijf hoe jij het prettig vindt. Ik lees toch wel, hihi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...