Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Asje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik op het forum zit. Gisteren mijn eerste alcoholvrije dag gehad. Als het goed is volgen er nog velen in mijn leven!

Ik heb al eens 5 jaar niet gedronken met behulp vd AA. Dacht daarna dat ik wel weer af en toe zou kunnen drinken, maar 1 werden weer veel te veel glazen wijn. Toen weer naar de AA, maar het ging weer mis; te veel drinken, ook stiekem drinken, ziek melden, e.d.

Ik heb er nu zo'n genoeg van, maar durf niet meer naar de AA. Gelukkig dit forum gevonden. Fijn dat dat jullie zo actief zijn en elkaar steunen!

Ik probeer het nu maar via de AA-methode en spreek met mezelf per dag/24 uur af dat ik niet drink.

Heel veel succes allemaal vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Asje,

Ook ik ben nieuw op dit forum (sinds afgelopen dinsdag). Sta nu voor het eerst in jaaaaren 6 dagen droog. Dus ik voel me niet ervaren genoeg om je van advies te dienen. Maar ik heb gemerkt dat er velen hier zijn die dat wel heel goed kunnen!

Vijf jaar met hulp van AA niet gedronken vind ik een hele prestatie! Volgens mij zou het dan, via welke weg dan ook, opnieuw moeten kunnen lukken om van de drank af te komen/blijven.

Hoop van harte dat je de steun vindt, hier en elders, om een nieuwe stap te zetten.

Ook jij heel veel succes!

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Asje,

We lijken wel een beetje op elkaar. Ik was 4 1/2 jaar nuchter dank zij de AA. Probeerde het ook weer eens en... Daarna bleef ik iedere keer toch weer drinken na even een droge periode. Nu doe ik het met Refusal en met de AA methode. Ik kom nauwelijks nog bij de AA omdat ik te ver weg woon. Maar je kunt altijd terug hoor ( als het een goede groep is).

Er is hier een AA- draadje. Zoek maar daar wisselen we van gedachte over de AA.

Ik drink ook per 24 uur niet hoewel door de refusal het ook gewoon even niet kan. Ik vind dat wel zo rustig. Geen discussie. Ik zie wel wanneer ik het weer op eigen kracht kan.

Kom op joh, ga er tegen aan. Je kunt het. Dat heb je bewezen. Hoewel ik wel merk dat stoppen iets moeilijker is als je na een paar jaar weer begonnen bent. Maar het is niet onmogelijk. En als je kan: Ga terug naar de AA als de groep je beviel. En zoek anders een andere groep als dat kan.

Wel is het zo dat wij alcoholisten voorzichtig moeten zijn met ons oordeel over de groep. We zijn vaak bijzonder en kritisch.

Heel veel succes!

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Asje.

Toen ik je verhaal las, dacht ik: "Weer iemand die dacht dat het wel weer kon!" Wat gebeurt het toch vaak. Elke keer bevestigt het mij in mijn voornemen om het niet meer te proberen! Voorheen zaten we ook in zo'n glijdende schaal: 's avonds een glaasje en in het weekend ook voor het eten. Dan "zo'n zware dag gehad, ik verdien nu wel een glaasje voor het eten", daarna werden het er wel twee en begon het weekend al op vrijdag. Na verloop van tijd vonden we dat we nu toch wel veel dronken, dus weer terug naar dat ene glaasje enz. enz.

Ik heb de internetbehandeling van Tactive gedaan. Misschien is dat ook iets voor jou? Het voordeel is dat je je vragen en opdrachten kan doen wanneer je wilt, je houdt een alcoholschrift bij, leert waarom je drinkt en vooral: je leert alternatieven te ontwikkelen.

Heb je onze virtuele huiskamer al ontdekt. Die zit op "ditjes en datjes, de dagdraad" met de datum van vandaag. Daar zijn vaak wel mensen die over van alles praten en je ook willen steunen als je het moeilijk hebt. We hebben daar ook een dagpact, d.w.z. dat je je op dat pact zet en jezelf en de anderen van het pact belooft dat je vandaag niet zal drinken. 's Avonds vertel je dan hoe het gegaan is. Voor mij is dat op zwakke momenten een stok achter de deur, want ik vind het vreselijk als ik 's avonds moet bekennen dat het niet gelukt is.

Hoe je het ook wilt aanpakken, veel succes en stug blijven volhouden hoor.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Bedankt voor de lieve berichtjes. Het voelt als een enorme steun in de rug!

Die dagpact lijkt me wel iets; is toch een stok achter de deur om die dag niet te drinken. Heb ik volgens mij wel nodig, want de komende maanden hang ik weer aan elkaar van feestjes, vakanties, e.d. Dit zijn wat moeilijke dagen waarop anderen volop drinken en ik niet.

Zie jullie op 'ditjes en datjes, dagdraad'!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anderen volop drinken Asje? Daar zit een groot deel (zelf)bedrog bij. Of misschien wel zelfmedelijden. Er zijn veel meer "anderen" die dat niet doen.

Grappig trouwens. Je toch niet zo veel voorkomende naam deed me plots denken aan een vroegere vriend die ik zo rond het begin van de studiejaren uit het oog verloren ben. Sindsdien nooit meer gezien dus ik dacht laat ik eens googelen op zijn naam. Tot mijn verbazing spatten de foto's en video's plotseling van mijn scherm.

Hij blijkt het tot burgemeester van Barneveld geschopt te hebben zie ik zojuist :) Wist ik niet eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Asje (vrouw?; ik dacht aan een vrouwelijke versie van Astrid, Dylan:D)

en ja ook ik zou je adviseren juist wel de Aa en jezelf een nieuwe kans te geven.

Als je ergens geen last van valse schaamte hoeft te hebben is het daar (en hier).

Ervaringsdeskundigen he.

Of kan het zijn dat er iets in jou nu in de ontkenning zit van je drankprobleem?

Dat kan een valkuil zijn dat deze nieuwe poging misschien gaat saboteren, dus wees kritisch en eerlijk naar jezelf.

Dan ga je het kunnen redden.

Feestjes en vakanties zijn triggers als je nog niet sterk genoeg in je schoenen staat;

sta je dat wel, dan merk je ook dat je juist veel intenser feest en vakantie

nuchter kunt vieren. En als je mede gangers wel (te veel) drinken, jij observeert

en leert. Het hele leven is één grote les Asje, hier mag je virtueel oefenen en

in het echie komt de praktijk. Het is heerlijk voldoendes aan jezelf te kunnen

geven en met vlag en wimpel slagen in het leven geeft vele momenten van

geluk en tevredenheid. naast de momenten en tests die soms ook gewoon moeilijk

zijn en blijven. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben inderdaad een vrouw en geen man (en al helemaal geen burgemeester, hihihihihihihi). Wel leuk Dylan dat je een oude vriend weer hebt opgespoord door een naamassociatie!

Jane, ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij ga ik niet naar de AA, omdat ik nog ontken dat ik een drankprobleem heb. Je slaat de spijker op zijn kop. Ik denk toch dat ik de drank wel aan kan. Maar de praktijk wijst steeds het tegenovergestelde uit. Als ik naar de AA ga, dan zeg ik echt tegen mezelf dat ik een groot probleem heb én ergens vind ik dat niet/wil ik dat niet aan.

Je hebt gelijk, het is een grote valkuil voor mij!

Ben er nog niet uit wat ik ga doen. Eerst maar eens proberen via dit forum én als de drang toch te groot wordt dan ga ik naar de AA.

Bedankt voor jullie inzichten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Asje. Heel herkenbaar je terugval. Hoe vaak ik niet gedacht heb na een langere periode van geen alcohol drinken dat een glaasje af en toe weer zou kunnen. Dat gaat bij mij hooguit een paar dagen goed en dan sluipt het oude gedrag van dagelijks (teveel) drinken er weer in. En dan lukt het mij vrijwel niet meer om een dag helemaal niet meer te drinken.

Ik doe vandaag met je mee. Geen alcohol vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...