Spring naar bijdragen

Woensdag 6 januari 2010

alaine

Aanbevolen berichten

Goeie morgen Wing. Ikzelf heb niet zo veel last meer van depressies Maar wat ik slik is Amitriptyline. Dit gebruik ik af en toe nog om beter te slapen. De tijd dat ik depressief was is al jaren geleden.
Verder gebuik ik in het najaar een lamp, en die helpt mij erg goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 378
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ikzelf heb goed geslapen. Alleen erg laat. Veel gedacht aan het berichtje gisteren van Hannah. Heb geprobeerd om te begrijpen waarom mensen een doodwens hebben, maar dat lukt niet. Toen ik me dat realiseerde , en probeerde te gaan slapen, werd ik wat verdrietig. Rede onmacht om iets voor Hannah te betekenen. Dat gaf een rotgevoel. Een gevoel van teleurstelling.
Maar ben gelukkig toch in slaap gevalen en fit op gestaan. Nu ga ik aan de gang en ben over een uurtje weer weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane, Dar, Bolletje, Tina, Vie,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht dat ik wist wat lankmoedigheid was, nou niet dus. maar dat woord ga ik vandaag "uitpakken" en dan ga ik er mee "spelen".

Moet weer slapen, hoofd muist teveel, dus ga ik uitloggen.

Fijne dag nog voor eenieder, oh ja, Kimni, ik hoor slecht en dat is soms een zegen hahaha maar wat een fantastische opmerking van je dochterje, steek die in je zak en bewaren!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen lieve mensen,

In den beginnen van het forum(daar was ik niet bij) waren er dagdraadjes van 33 berichten. Geen pagina's zoals nu maar berichten. In de loop vd tijd hebben vele mensen de weg naar het forum gevonden. Dat is goed want er zijn veel alcoholisten en mensen met een drankprobleem. Dat leidt onvermijdelijk tot draadjes van meerdere pagina's. Inherent aan de toestroom van velen. Dat is ook niet erg. Ik snap dat het soms moeilijk lezen is als er zo ontzettend veel geschreven wordt. Toch is dat wel te doen, mi. Het forum is wat ik er insteek. Er wordt bijna altijd gereageerd op seriuese berichten. Als ik het gevoel heb dat mijn bericht ondersneeuwt en ik wil graag meer reaktie kan ik er altijd om vragen.
Ik zie niet zoveel in een aparte chat. Tussendoor wordt er gegeit en dat is ook een functie van het forum. Tuurlijk zitten sommige mensen teveel op het forum. Een verslaving aanpakken en echt veranderingen doorvoeren kun je niet alleen doen vanachter je pc. Toch kan ook dat veranderen. In mijn begintijd zat ik eindeloos op het forum, het heeft me door menig moeilijk moment geholpen. Ik ondervond hier veel steun, herkenning en begrip. Ik was alweer begonnen met therapiegesprekken en na een half jaar niet drinken ben ik naar de AA gegaan wat voor mij heel belangrijk is geworden. In real life het niet drinken bespreken, steun krijgen, ervaringen aanhoren van anderen, steun geven is een belangrijk onderdeel van mijn leerproces. Een proces waar ik de rest van mijn leven tijd voor heb.
De discussie over 'gegeit' speelt ook al sind ik me ingeschreven heb op dit forum. Dat zal wellicht ook zo blijven. Accepteer wat ik niet kan veranderen, schenk me moed te veranderen wat ik wel kan veranderen en de wijsheid tussen deze twee onderscheid te maken.

Ik zeg niet dat iemand niet kan schrijven over de niet alcoholgerelateerde onderwerpen. Natuurlijk niet, wie ben ik om daar iets van te vinden. Wat ik wel vind is dat het een functie heeft. Voor mij en anderen. Ik voel me verbonden met de mensen die hier schrijven en het forum. Het is aan mezelf te onderzoeken of mijn input hier van dien aard is dat ik er zelf ook wat aan heb of dat ik alleen maar zit te ouwehoeren.
Dat is een proces en mensen zitten in verschillende fases. De éen is net gestopt, de ander een paar maanden en anderen al een twee of drietal jaren of nog langer.

In plaats van onder de aandacht te brengen van hoe ik het graag zou willen kan ik er ook mee beginnen.
Ik heb altijd kunnen leren van berichten. Zelfs van het geouwehoer. Als er bv iemand alleen maar 'chat' berichten plaatst leer ik daarvan dat ik dat niet wil. Als iemand steeds terugvalt besef ik dat ik moet blijven werken aan mezelf, de twaalf stappen(of voor anderen een andere manier) om niet te hervallen. Ik leer daarvan dat ik eerlijk moet blijven, eerlijk wil blijven.

Kom ik weer op een punt van; onderzoek wat het met je doet en leer daarvan. Dat klinkt misschien belerend, zo bedoel ik het niet. Mijn ervaring is dat ik het meeste leer door mn eigen motieven, verlangens, angsten, ergernissen etc te onderzoeken. Ben ik eerlijk, verwacht ik toch niet teveel van anderen, doe ik alles wat in mn macht ligt of ben ik liever lui dan moe enzovoort.

Mede door het schrijven hier ben ik in ontwikkeling, leer ik, zie ik, herken ik, leer ik dus.

Herstel is hard werken en dat is niet erg. Ik vind het zeer de moeite waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geertje,

Vaak is het moeilijk precies in te schatten hoe iemand iets bedoeld. Je kent iemand niet goed, ziet zijn houding en gezichtsuitdrukking niet, hoort geen intonatie. Op het eerste bericht van VM kwam al direct reactie, waardoor een discussie loskwam en VM kon uitleggen hoe ze het wel bedoelde.
Om me hier dan nog mee te bemoeien vond ik niet nodig op dat moment. Wel doe ik dat als ik dingen wil zeggen die nog niet of nog niet vaak genoeg gezegd zijn.

Daarnaast vond ik het een wat vreemde discussie (niet direct alc.-gerelateerd, bovendien alleen vaag vermoeden van zw.schap). Het leek me zinvoller voor de anders-geinteresseerden het verder over andere zaken te hebben. Dat vind ik dan nu ook wel prettig aan het wat drukker bezochte forum; je kunt kiezen op welke items je wilt reageren (sommige dingen zeggen me meer dan andere). Zodoende lopen er dan dus ook verschillende discussietjes door elkaar heen; vind ik geen probleem.

Overigens, vandaag 1e thuisklusdag zonder drank (nu 14e dag). Ik merk al dat ik bij mijn vaste patroon van huishouden en opleiding (en man pas laat thuis) nu al bedenk dat ik vanavond eigenlijk vast weer zou gaan drinken (past zo in het vaste patroon). Ben me gelukkig bewust van de 'gewoonte' en laat het gevoel gewoon voor wat het is. Ik weet wel beter. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen deze morgen! :rose:

Bolleke, is het bij jou in de omgeving heel erg glad? Ik kan niet zo goed van die weersvoorspellingen op aan dus vraag het dan maar liever aan een omgevingsdeskundige. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
wingchun

Goeiemorgen!

Het is niet gelukt iets zinnigs te zeggen

over depressie gister.

Daarom geef ik graag het woord aan iemand die het zou kunnen weten.

Hannah! Did you feel that?

Ik wel!
Meid, zo herkenbaar
De afgelopen tijd weer
diep weggezakt..
Alles kwijt en blijkbaar
nog niet genoeg want
maar door

En alles werd zwaarder en zwaarder
En natuurlijk wou ik dood

Ik lig nog in bed
Voor het eerst in
een maand na ontslag
(zonder zwarigheid)

En ik denk POEP!
En als ik poep denk
Ben ik

Alive and kicking!!!

Hannah! Kom op!
Let's go!!!!

Het allerbelangrijkste hebben
we nog, raken we nooit kwijt en
zal er altijd zijn..

Daar doen we het voor!

De rest is.....
U raadt het al

Bijzaak/Poep!

Ik ben voorlopig weg
Weer zin! Om te leven!

Was even vergeten hoe het moest
Maar niet heus! Hoe kun je dat nou
vergeten?

Meis, love you!

Laten we weer gaan huppelen!
Het is niet zwaar, maar vederlicht!

It is
as you like
it is!

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, hahahaha, Spud wrijf je ogen dan ook eens uit! :D Bolleke is weg! :)

Fijne dag allemaal! Sterkte voor wie sterkte nodig heeft! Warmte voor wie nog warmte kan gebruiken! En iedereen heel veel succes met alles waar die voor staat! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

Ik heb al een paar dagen amper gelezen dus ga alleen ad hoc wat zeggen

Het is heel tegenstrijdig.
Het forum is me zeer, zeer dierbaar omdat ik hier bijzonder fijne mensen heb leren kennen.
En zeker in het begin, met het stoppen met drinken, heb ik hier veel steun, begrip en
warmte gevonden.

Maar (nu ga ik meteen analyseren, sorry daarvoor terwijl ik niet bijgelezen ben...),
als ik 's avonds nog even inlog om kwart over tien of zo, even kijken hoe de vlag erbij
staat, en ik moet 683 berichten lezen, dan denk ik tegenwoordig sneller "laat maar".

En dat vind ik onaardig van mezelf, omdat ik daarmee de mensen die nú aan het
ploeteren zijn, niet de nodige ondersteuning geef, waarvan ik eigenlijk vind dat ik dat
wel moet doen (als ik het kan hè).

Hoe komt dat nou?
Veel problemen die hier voorbij zijn gekomen de afgelopen jaren, waren weliswaar niet
direkt alco-gerelatieerd (wat een woord toch) maar hadden zijdelings er toch mee van
doen. Je leven verandert, hoe ga je daar mee om, je emoties zijn er weer (heel fijn en
ook heel vreselijk en erg pijnlijk soms)... en dat soort berichten, maar ook berichten over
verloren relaties, omgaan met kinderen, werk, of verloren werk, zijn de onderwerpen
die MIJ aanspreken.

Na 4 jaar en een paar maanden (ik ben in jan. 2006 met een andere nick verder gegaan)
op het forum, ligt het misschien aan mijzelf, dat ik niet meer de moeite neem om alles
te lezen en eruit te halen wat antwoord behoeft.

En sommige discussies waar ik me voorheen vól instortte (en dat is heel wat, hoor)
zoals stoppen of minderen, zijn voor mij een gepasseerd station, ik bemoei me er niet
meer mee. Het gaat té vaak niet meer over de inhoudelijke kant van die discussie,
die best zinvol is, of kan zijn, maar om de gepersonaliseerde toon van de berichten,
mensen die op hun teentjes getrapt zijn, elkaar bij voorbaat al bijna veroordelen, nee,
ik kan geen dag, tijd of nummer van een bericht noemen, maar dit is mijn idee)
en daarmee gaat de funktie van de discussie verloren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
BamBam

Goedemorgen lieve mensen,

. Toch is dat wel te doen, mi. Het forum is wat ik er insteek. Er wordt bijna altijd gereageerd op seriuese berichten. Als ik het gevoel heb dat mijn bericht ondersneeuwt en ik wil graag meer reaktie kan ik er altijd om vragen.

Ik zie niet zoveel in een aparte chat. Tussendoor wordt er gegeit en dat is ook een functie van het forum. Tuurlijk zitten sommige mensen teveel op het forum. Een verslaving aanpakken en echt veranderingen doorvoeren kun je niet alleen doen vanachter je pc. Toch kan ook dat veranderen. In mijn begintijd zat ik eindeloos op het forum, het heeft me door menig moeilijk moment geholpen. Ik ondervond hier veel steun, herkenning en begrip. Ik was alweer begonnen met therapiegesprekken en na een half jaar niet drinken ben ik naar de AA gegaan wat voor mij heel belangrijk is geworden. In real life het niet drinken bespreken, steun krijgen, ervaringen aanhoren van anderen, steun geven is een belangrijk onderdeel van mijn leerproces. Een proces waar ik de rest van mijn leven tijd voor heb.

De discussie over 'gegeit' speelt ook al sind ik me ingeschreven heb op dit forum. Dat zal wellicht ook zo blijven. Accepteer wat ik niet kan veranderen, schenk me moed te veranderen wat ik wel kan veranderen en de wijsheid tussen deze twee onderscheid te maken.

Ik zeg niet dat iemand niet kan schrijven over de niet alcoholgerelateerde onderwerpen. Natuurlijk niet, wie ben ik om daar iets van te vinden. Wat ik wel vind is dat het een functie heeft. Voor mij en anderen. Ik voel me verbonden met de mensen die hier schrijven en het forum. Het is aan mezelf te onderzoeken of mijn input hier van dien aard is dat ik er zelf ook wat aan heb of dat ik alleen maar zit te ouwehoeren.

Dat is een proces en mensen zitten in verschillende fases. De éen is net gestopt, de ander een paar maanden en anderen al een twee of drietal jaren of nog langer.

In plaats van onder de aandacht te brengen van hoe ik het graag zou willen kan ik er ook mee beginnen.

Ik heb altijd kunnen leren van berichten. Zelfs van het geouwehoer. Als er bv iemand alleen maar 'chat' berichten plaatst leer ik daarvan dat ik dat niet wil. Als iemand steeds terugvalt besef ik dat ik moet blijven werken aan mezelf, de twaalf stappen(of voor anderen een andere manier) om niet te hervallen. Ik leer daarvan dat ik eerlijk moet blijven, eerlijk wil blijven.

Kom ik weer op een punt van; onderzoek wat het met je doet en leer daarvan. Dat klinkt misschien belerend, zo bedoel ik het niet. Mijn ervaring is dat ik het meeste leer door mn eigen motieven, verlangens, angsten, ergernissen etc te onderzoeken. Ben ik eerlijk, verwacht ik toch niet teveel van anderen, doe ik alles wat in mn macht ligt of ben ik liever lui dan moe enzovoort.

Mede door het schrijven hier ben ik in ontwikkeling, leer ik, zie ik, herken ik, leer ik dus.

Herstel is hard werken en dat is niet erg. Ik vind het zeer de moeite waard.

Topie Bambam, hopelijk kunnen we hier eens goed aandacht aan besteden.

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Francesca,

Graag wil ik je feliciteren met het kado wat jij jezelf gegeven hebt, twee jaar niet drinken. Je bent hard op weg een nuchtere alcoholist te worden en dat vind ik geweldig. Geweldig vind ik het ook dat ik dat proces van zo dichtbij mag meemaken. Dank je wel.

Je bent een geweldig mens. Enjoy.
I GOT LIFE!:musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::musicnote::heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, in plaats van dat de discussies minder zinvol zijn (ik zeg liever "lijken te zijn") zou het niet zo kunnen wezen dat je eigen kijk op de dingen verandert naarmate je langer niet meer drinkt?
Van veel mensen die hier nog maar pas schrijven lees ik weer wel dat ze er veel aan hebben.
Het forum is inderdaad gaandeweg veranderd in die ruim twee jaar dat ik er nou meeschrijf. Maar wat geeft dat? Je eigen leven blijft toch ook niet op het zelfde punt staan?
Dit is trouwens geen kritiek, maar een overdenking.

Soud, een paar stappen naar buiten en je weet zelf wat het weer is. ;)
De oma-tip van Tapas heb ik uitgeprobeerd, met sportsokken die toch al een beetje uitgelubberd waren. Het ziet er heel raar uit, sokken over je schoenen. Maar misschien hielp het vroeger toen iedereen nog zelfgebreide geitenwollen sokken droeg... ik lag in ieder gaval na twee stappen alweer in spagaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen nu ben ik wel weg. Hopelijk kunnen we vandaag inderdaad (gewoon) accepteren dat er zoveel verschillende mensen met zoveel verschillende gevoelens, en behoeften zijn.
En inderdaad, veroordelen heeft geen zin. Ik denk dat als men wil veroordelen, men eerst eens moet kijken waarom men dat doet. Het heeft geen zin, het forum zo te laten draaien, zodat men zichzelf hierin het prettigsd voelt. Dan wordt het een vorm van machtstrijd.
Zo mensen, later weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik hiervóór schreef over de discussie stoppen/minderen geldt ook voor de discussie
over depressies van gisteravond. Iedereen moet doen wat hij of zij goed acht, maar ik
heb 99% hetzelfde meegemaakt als Anna, en ben met veel geknok, therapie en medicatie
nu een stuk verder dan ik 3-4 jaar geleden was.

Ook ik vind het leven niet gemaakt voor de lol. En soms in deze donkere maanden denk
ik ook "geef mijn portie maar aan fikkie". Maar ik heb wel geleerd, dat ik dat meestal niet
zonder reden zeg. Dat ik een gedachtenschema kan maken, waarom ik bij die gedachte kom.
Alleen leven voor mijn kinderen, dat deed ik vroeger ook.

Het waren mijn touwen en ringen waar ik me aan vasthield. Wat ook inhield dat bij direct
wegvallen van kinderen of zo iets dergelijks vreselijks, ik geen nut, functie of wat anders
zou hebben en dus zou willen ophouden te bestaan.

Dat is toch echt wel veranderd. Ik heb heel wat taken, vrienden en andere rollen gekregen.
En dat heb ik voornamelijk zelf gedaan, ja, met therapie, hulp en medicijnen, maar met
vooral strijdvaardigheid, overlevingsdrang en nieuwsgierigheid. Waarom leven anderen
wél ongevraagd door? Dat soort zaken houdt me overeind.

Ik lees weer meer. Heb een goeie krant genomen. Praat erover. Een ander heeft zijn of
haar eigen ding, muziek, boeken whatever. Ergens ligt de sjeu van het leven. Maar je moet
zelf op zoek.

Wat Tapas altijd zegt, ben ik het roerend mee eens. Voor mij is dit forum een oefenplek
(geweest wellicht?) voor het echte leven.
Ook Bambam, haar veranderingen, nieuwe inzichten en begrippen kan ik onderschrijven.
Niets is het waard om te gaan drinken.
(dit is even een ongenuanceerde greep, voor iedereen zich in zijn kuif gepikt voelt.
En dáár heb ik dus geen zin meer in!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend nog ff gescrold door draadje van gisteravond. Ging over depressie. Wat ik in gauwigheid gelezen heb is zeker niet minder zinvol of wat dan ook. Er worden elke dag mooie dingen geschreven. En dat is altijd al zo geweest en blijft ook zo, daar ben ik van overtuigd.

Houtje, het is toch ook helemaal niet erg dat je hier minder bent? Je doet nu wrs andere dingen, dat is toch goed. Je kunt onmogelijk iedereen steunen of overal je eigen ervaringen over delen, dan zou je hier bijna 24/7 moeten zijn. Ik wens dat anderen iets vinden in mijn berichten. Velen ook niet en ook dat is ok. Meer kan ik niet doen, dat ligt niet in mijn macht. Gelukkig maar.

Ok, werken nu, aktie. Heb een fijne dag allen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo! Houtje!
Die staat!

En ik las het
met heel veel genoegen

Super meid!
Zo kan het ook!!!

Bam, same to you!
Mooi wat je naar Fran schrijft

Hee Fran! Way to go!

En ik.. Doe het
op mijn manier!

Onhandig sruikelend, vallend
weer opstaan, huppelend verder
Fier, met opgeheven hoofd
Gewoon door! Net zolang tot
dat ik het onder de knie heb
:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...