Spring naar bijdragen

Woensdag 6 januari 2010


alaine

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 378
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Had Kirky al niet thuis moeten zijn? Normaal gesproken had ie al lang iets laten horen. Nou ja we wachten gewoon af.
Zit eigenlijk al heel lang met een vraag. Hoe zou het toch komen dat, wanneer iemand stopt met roken of de alcohol, hij of zij dan zoveel behoefte heeft aan zoetigheid. Wat zit er dan in waardoor die behoefte ontstaat?:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje,

Een verhaal van Carolien ergens in 2008 ik heb het even voor je gekopieerd

Waarom (stoppende of gestopt zijnde) alcoholisten beter voorzichtig kunnen zijn met snoepen.

Heb een poos zitten zoeken naar dat artikel waarin stond dat met name chocolade populair is vanwege een heleboel andere stoffen die een prettig gevoel geven, maar kan het helaas niet terugvinden, had ik het maar gelijk opgeslagen.
Evengoed is de wetenschappelijke onderbouwing bewezen, anders zou de politie het niet onderkennen.
Pak maar om het even welke site die antwoord geeft op de vraag waarom bij de blaastest in het verkeer de limiet niet domweg op 0,0% wordt gezet.
Zoals deze:

http://www.politie.nl/Frieslan..._januari_2006.asp


Maar goed, dan vertel ik het (dat artikel wat ik ergens alcoholgerelateerd trof) in m'n eigen woorden.
Door het eten van (veel) zoetigheid en dan met name chocolade, bereikt de alcoholist die wil stoppen of reeds is gestopt, tóch een bepaald % alcohol in het bloed.

Gezien dit vrij weinig is, merkt de alcoholist alleen maar het prettige effect ervan.
Maar het lichaam is slim en zet aan tot méér snoepen zodat er méér alcohol kan worden gevormd.

Onbewust van dit proces, zet de alcoholist dus wel de trigger in gang, om het verlangen naar alcohol (weer) op te wekken.

Dit verklaart de spiraal van:

Omdat het lichaam heeft geleerd ,en daar een heel goed geheugen voor heeft , dat snoepen alcohol vormt , komt de onweerstaanbare trek in zoetigheid zoals chocolade, ijs etc. ja zelfs overmatig fruit, liefst heel rijpe.
Tegelijkertijd wordt dan steeds opnieuw de hunkering naar (echte) alcohol aangewakkerd waardoor de arme, nietwetende dappere strijder, zelf het gestuiter veroorzaakt.

Het heen en weer slingeren tussen overmatig snoepen, denkend dat dat werkt om de 'trek' te bedwingen, en dan juist weer een terugval of uitglijder omdat het snoepen in feite fungeerde als 'dat eerste glas.'

Zo blijft de niet drinkende (of dat trachtende) alcoholist zichzelf kwellen door onbewust steeds opnieuw de hunkering aan te wakkeren, met al of niet regelmatige uitglijders tot gevolg.

Wie vermoedt hier slachtoffer van te zijn, kan het simpel uittesten.
Bij een 'snoepaanval', kies dan voor chips of kaas of wat dan ook, maar géén zoet.
Kijk hoe je erop reageert.
Pak een keer wél zoet en kijk hoe je reageert.
Merk je duidelijk verschil in craving, dan heb je de sleutel gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp zit je met twee problemen als je stopt met drinken. De verslaving en aan alco. en suiker. Hebben jullie die behoefte ook zo sterk gehad? En wie weet hoelang je nodig hebt om van die suikerverslaving af te komen? Ik merk n.l. na het eten een enorme behoefte aan iets zoetigs.
Geef daar dan ook ruim aan toe.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf had ook ineens ontzettend veel zin in zoet, maar had niet de indruk dat ik daar een reactie van kreeg dat ik alcohol wilde.

Ook at ik oooontzettend veel de hele dag door en dat was niet alleen zoet hoor.

En nu nog af en toe, ik drink ook heel veel ik jaag er twee literflessen limonadesiroop doorheen in de week:huh:

Volgens mij kan ik gewoon geen maat houden;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Appie bedankt. Dat dat zo werkt zeg. Nooit geweten. Ja ik weet wel dat er een bepaalde stof in chocolade zit wat een prettig gevoel kan geven maar dat dit een vervanging is eigenlijk van de alcohol, dat heb ik nooit geweten.
Dus de volgende verslaving aan pakken.:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb gezegd dat ik vandaag niet zou drinken en dat is mij gelukt, ga zo trots naar bed en morgen weer fris op. Ben wel bezig met sonja bakker, heb ik ook gedaan met stoppen met roken, tegelijkertijd lijnen, als je dan wilt smokkelen dan kun je dat beter met eten doen.
mariam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...