Spring naar bijdragen

minderen of stoppen??


jannekeW

Aanbevolen berichten

Daar is geen standaard antwoord op Janneke.
Er zijn hier erg weinig minderaars, terwijl de meeste
mensen wel zo binnenkomen, mede omdatr het idee nooit meer te kunnen
drinken ze benauwt. Maar de meesten vallen vroeger of later terug opn hun oude niveau of hoger nog.
En dan geeft stoppen vaak meer rust en duidelijkheid.
Dat zul je nu wel merken al, dat blijven denken entwijfelen, dat maakt dat je veel meer tijd kwijt
bent met drank-energie en dat is reuze vermoeiend.
Je kunt een paar dingen doen om erachter te komen wat bij jou past.
Bijv. toch een stopperiode inlassen om vanuit de ervaring dat je dat kunt, te kijken of je kunt minderen;
je kunt een drankschriftje bijhouden en noteren wat en hoeveel, wanneer en waarom je drinkt.
Dat kan een patroon of inzichten geven die je verder helpen.
Je kunt (met doktersverwijzing, door de verz. vergoed) de ADB training hier online volgen van Tactive;
dan krijg je een persoonlijke begeleider en heb je een leidraad om duidelijkheid te krijgen.
En je kunt per dag gewoon stoppen; vandaag drink ik niet en morgen is het weer vandaag. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Janneke, voel je niet 'aangevallen' door onderstaande :present:

ik denk als je bij jezelf goed te rade gaat dat je eigenlijk zelf het antwoord wel weet
als ik bij jouw 'wie is wie' lees:
ik kan het niet bij 1 glas houden, de fles moet leeg.............

zoals ik al schreef was dat zeer herkenbaar voor mij
zelf durf ik het niet aan, bij mij is de rem eraf
1 glas wordt bij mij namelijk ook fles leeg met als gevolg
volgende fles kan ook wel open, ik heb nu toch al gedronken

en voor de gezelligheid..............het went (geen alcohol)
langzaam... maar toch, ben ik iedere dag nog blij dat ik de avond ervoor niet heb gedronken
veel succes bij je keuze!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik vanmorgen wakker werd, wist ik het idd ook zeker... minderen is geen optie op het moment. Ik kan het gewoon niet bij 1 glas houden dus kan ik die ook maar beter laten staan.

@shahire: ik voel me niet aangevallen hoor! je benadrukt alleen maar wat ik eigenlijk ook al wist, maar ik begin het op deze manier meer en meer te beseffen. Ben ook al aan het zoeken naar andere alternatieven en 'beloningen' voor als ik de fles laat staan. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dagje saunakomplex
ab. sportschool
bosje bloemen
fietstocht met terrasje: thee en bitterballen:D
yantramatje (zie thema's meditatiepact)
reep chocola voor de volgende trek-aanval
een maatje op het forum
een CD met je lievelingsmuziek
video 28 days
een boek lezen geschreven door anderen die je voorgingen (boekendraadje)
het forumboek (gratis te downloaden op de site van Tactive)
enz enz
je weet vast wel meer te verzinnen wat misschien beter bij je past

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Janneke ik persoonlijk geloof helemaal niet in minderen voor mij. Bij mij slaan de stoppen door als ik een slok gedronken heb dus voor mij geld maar één ding, stoppen.
Maar je bent nog maar net bezig hé? Je bent toch al een paar dagen droog? Heb je het daar erg moeilijk mee gehad? Dat zou n.l. een rede zijn om nooit meer te drinken denk ik. Maar inderdaad, gewoon per dag bekijken, en na het vallen, als dat gebeurd, weer opstaan en lering uit trekken.
Ik wens je heel veel suc6.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een stopper. Ik drink al bijna vijf jaar niet meer.
Ik zeg niet nooit, ik bekijk het nog steeds per dag.
Wel weet ik dat een glaasje drinken mij niet boeit.
Ik ging altijd voor de roes. En ik heb mijn leven
nu aardig op orde maar twee glaasjes drinken...
ik weet het niet, vlgs mij wil ik dan meer.

Ik ben een alcoholist. Mss dat een probleemdrinker wel weer es wat kan drinken.
Ik weet het echt niet. Ik probeer het voorlopig niet, t leven bevalt me zo wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai bolletje!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het aan de ene kant wel kan volhouden, heb niet echt last van afkickverschijnselen en ik voel me veel energieker (vooral 's ochtends). Dat hou ik maar steeds in mijn hoofd, want af en toe klinkt er dan wel weer dat stemmetje, ach een klein glaasje kan geen kwaad toch? Maar ik weet dat ik dan weer steeds meer wil.
Nu ik al de ervaringen en meningen op het forum lees begin ik steeds meer bij mezelf te denken en na te gaan waarom ik drink. Vaak zijn het redenen die helemaal nergens op slaan. Voornamelijk om even 'rust' te krijgen. Terwijl ik juist meer echte rust krijg door de drank te laten staan.
Misschien dat ik ooit nog wel eens een borrel ga drinken, maar dan idd zoals Kirky al zei om de juiste reden. En misschien bevalt het me strax ook wel zo goed zonder dat ik het voor altijd laat staan. Eerst maar eens ervoor zorgen dat ik de komende maanden droog blijf.
Heel erg bedankt voor je reactie!
Grtjs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam,

1 glaasje drinken boeit mij op het moment ook nog niet, dan drink ik liever niets of veel. Ik vind het knap dat je al zo lang droog bent.. ben benieuwd of mij dat ook kan lukken.
Ben ook bang dat als ik een hele tijd de alcohol heb laten staan en dan weer een keer zou gaan drinken, ik meteen weer elke dag aan de drank ben. Na een dag niet drinken ben ik nu trots op mezelf, als ik gedronken heb baal ik de dag er na van mezelf en heb ik spijt. zolang dat nog het geval is kan ik maar beter helemaal niet drinken lijkt me.
Vandaag is weer een dag voorbij en morgen is weer vandaag (zoiets was het toch?:D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Janneke,
Lastig he? dilemma stoppen of minderen.
Ik lees vooral hier op het forum dat er vaak eerst geminderd wordt (tenminste geprobeerd wordt), dit vervolgens vaak niet lukt om dan toch helemaal te stoppen. Ik vind het echt bewonderingswaardig dat er zoveel mensen hier zijn die zo sterk zijn om helemaal te stoppen en droog te blijven. Dat geeft de burger moed!

Misschien stoot ik binnenkort ook mijn neus, besloten dat ik eerst minder-poging ga doen, en ga ik ook voor de stop-poging, maar wil eerst kijken of ik mijn eigen plan kan blijven volgen en of ik mij daar lekker bij blijf voelen, want ik lees hier vaak dat het erg vermoeiend is om toch met drank bezig te blijven, niet dat je dat als je stopt niet hebt...,maar
constant glazen en dagen tellen tijdens minderen vreet ook energie.

Ik denk dat dat ook het belangrijkste is: waar jij je goed bij voelt! ook al voelt dat nu nog niet zo. als dat op dit moment bij jou stoppen betekend dan ga je daar toch voor!!..wanneer je het niet probeert dan zul je het nooit weten!

Jij ook veel suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Noortje,

Ja ik vind het erg lastig...tot nu toe bevalt het me wel even om helemaal niets meer te drinken, maar jouw aanpak lijkt me ook wel wat. Misschien dat ik dat over een paar weken/maanden ook eens probeer en als dat niet lukt is de enige oplossing om helemaal geen druppel meer te drinken. We shall see...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen heeft alles al gezegd dus heb weinig toe te voegen.

Wel vind ik persoonlijk dat een stop periode inlassen je een goede basis geeft. Voor mijn stop periode had ik net als velen de kant van het minderen gekozen. Dat ging me goed af. Ik had geen problemen met me te houden aan mijn vooropgesteld plan. Ik hoef niet zo nodig de fles leeg te boemelen. Maar het is wel telkens een knop omdraaien. Het vraagt net als stoppen de nodige waakzaamheid. Ken je triggers, drink om de juiste reden, gooi je patronen om etc. Voor sommigen is het gevecht te veel..voor anderen weer niet.
Ik ben niet aan mijn stop periode begonnen omdat ik in het algemeen geen maat kon houden. Ik heb wel een mega uitschuiver gehad van weken in die periode maar die had ik ook gehad moest ik volledig gestopt zijn geweest. Dus het één is niet noodzakelijk gelinkt aan het ander.
Een stop periode raad ik echt aan. Als je bang bent en niet weet hoe je zonder drank twee maanden verder geraakt is minderen eigenlijk maar een soort van lapmiddel. Bovendien leer volgens mij in een stop periode echt je triggers kennen. Daarna kan je nog steeds je keuze maken..
Vele minderaars hebben het zo gedaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fleurtje,
Bedankt voor je reactie. Ik ben nu net gestopt met drinken en ik voel me al steeds beter. Begin mijn valkuilen al wat te herkennen, maar het blijft af en toe nog moeilijk. Er zijn er zo veel:)
De afgelopen dagen heb ik vaak gedacht 'och eentje kan toch geen kwaád?', maar eerlijk gezegd durf ik dan toch niet omdat ik bang ben dat de rest er dan ook achteraan gaat. Omdat die drang er wel zit. Zolang ik dat nog heb lijkt het me beter om helemaal niets te nemen. 1 dag in de week, wordt al snel 2 dagen in de week en meer, 1 glas wordt 2 en waarschijnlijk de hele fles.
Dus wat dat te gaat neem ik je advies aan: eerst maar eens een tijd niet.

liefs janneke:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...