lady jane Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 ik ga lekker naar het strandhet is daar blauwer dan hierff beetje vakantiesfeer proeveneen zinvolle dag mensen:heart: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Goedemorgen,De angst voor refusal of antabus die Borretje uit kan ik me goed voorstellen. Toen ik nog aktief dronk is me dit middel ook wel eens aangeraden door alcoholisten die dit gebruikten en die zich daar goed bij voelden. Maar ik had ook die gedachte: als ik wil drinken dan drink ik en dan houdt niets of niemand me tegen, zelfs geen pilletje... ik ken mezelf, en houdt op dat moment geen rekening met de consequenties op langere termijn, alleen met het onmiddelijke effect dat alcohol op me heeft. Ik heb het gelukkig nooit zelf ervaren, maar heb wel van dichtbij (in een kliniek en een zelfhulpgroep) gezien wat er gebeurt als je wel drinkt terwijl er antabus of refusal is ingenomen. Dat sterkte me alleen in mijn gedachte: dat nooit. En dan niet in die zin dat ik nooit zou drinken als ik refusal of antabus had geslikt, maar in de zin van: dat risico wil/durf ik niet te nemen want ik heb mijn drinken niet in de hand.Vaak heb ik om hulp gevraagd aan mensen om mij heen, aan hulpverleners en wie al niet meer, in de vage veronderstelling dat zij mij van m'n alcoholprobleem konden afhelpen om dan later tot de ontdekking te komen dat ik toch weer ging drinken. In mijn toenmalige optiek hadden de hulpverleners gefaald en ik was daarvan het slachtoffer.Toen ik op een gegeven moment echt helemaal op de bodem van de put zat en er niemand meer was die me eruit wilde of kon trekken, heb ik zélf de beslissing genomen om het helemaal anders te gaan doen. Niemand heeft die beslissing voor mij genomen of kon die voor mij nemen. Ik moest zelf bereid zijn om de drang naar drinken te willen overwinnen. Ik heb mij toen laten inschrijven bij een behandeling volgens het zgn. "Minesota model", oftewel de 12 Stappen. Tijdens die behandeling werd me langzaam duidelijk gemaakt dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn herstel en dat ik moet erkennen dat ik geen macht heb over mijn verslaving. Om mijn leven weer hanteerbaar te maken heb ik stukje bij beetje geleerd dat ik moet vertrouwen op machten, krachten, gebeurtenissen, die groter zijn dan ik onder controle kan hebben.Ok, ik had grote bedenkingen bij sommige delen van dat 12 Stappen programma, maar ik moest ook een heleboel dingen die daar genoemd worden gewoon toegeven. Mijn eigenwijsheid en mijn beste denken hadden me op die bodem van de put doen belanden. Ik had totaal geen controle over mijn leven, ook al hield ik stug vol van wel. Door die controledrang voorzichtig los te laten en dingen te gaan aanvaarden voor wat ze zijn kreeg ik langzaam weer grip en zicht op m'n leven. Niet een leven zoals ik zou willen dat het zou zijn, maar een leven dat ik kon accepteren om wat het was. Door acceptatie verdween de drang om te vluchten in drank. En dit is de kern van mijn herstelprogramma: vertrouwen en acceptatie. Soms probeer ik nog wel eens het programma naar míjn hand te zetten omdat me dat beter uit zou komen. Maar ik kom keer op keer tot de ontdekking dat ik dan onrustig en/of ontevreden wordt. Door toe te geven dat ik machteloos ben in bepaalde dingen en feiten te accepteren voor wat ze zijn, kan ik de rust creëren die ik nodig heb om mijn verantwoordelijkheden af te wegen en de nodige stappen te nemen. Ik weet dat er veel weerzin en weerstand is tegen het 12 Stappen programma en ik kan me daar wel wat bij voorstellen want ik had dat zelf ook voor ik er aan begon. Maar ik lees o.a. op dit forum ook mensen die al langer droogstaan zonder 12 stappenprogramma en zonder refusal of antabus of wat voor chemisch middel dan ook, maar die -zonder dat ze daar voor gekozen hebben- toch veel van de principes van dat 12 stappen programma toepassen. Dat vind ik knap en ik hoop dat ze op deze (zelf)gevonden weg door zullen gaan. Ik was niet zo bijdehand om het zelf allemaal uit te vinden en heb dus die handvatten van de behandeling en de 12 stappen gegrepen. Ik had ze nodig. En ik leer er nog dagelijks veel van en ik ben nog altijd blij dat ik destijds de beslissing heb genomen om voor die behandeling te kiezen. En ik weet dat ik niet de enige ben.Ik wil met dit bericht dus niets promoten maar wel wijzen op een mogelijkheid. Ieder moet voor zichzelf een weg vinden om uit die neerwaartse spiraal van verslaving te kunnen komen zonder dat een ander hem of haar daartoe dwingt. Voor mij was dwang altijd weer een reden om te drinken. Een ander kon mij niet doen stoppen met drinken, wel de weg wijzen naar herstel.Lees dit, negeer dit, doe ermee wat je wilt.. ik wilde dit even schrijven. En that's it. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gaby Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Goedemorgen allen! (kan nog net)eerst maar eens bijlezen, ik heb echt gruwelijk uitgeslapen, hoop emoties hier en erg druk geweest met werk, hoef nu pas om 15u te beginnen , wou van alles gaan doen deze morgen, kasten uitruimen enzo... maar heb heerlijk geslapen In Juli krijg ik het een stuk rustiger, dus ik ga nu koffie maken en dan rustig in bed bijlezen. Er zijn ook voordelen als je alleen woont Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 quote: Originally posted by: Sowhat1 ding moet er van mijn hart,wat vreselijk Bor dat je zo tekeer bent gegaan en zo de aandacht naar jezelf hebt toegetrokken door te drinken dat je dochter op 1 van de belangrijkste momenten in haar leven,daar moest staan zonder vader en moeder. Alle andere met ouders ,applaus en een bloemetje,gadver,ik moet er gewoon om janken! Dit lucht jou misschien op, Sowhat, maar wat moet Bor daarmee? Ok, zo gaat het in real life ook wel, dat weet ik ook, maar erg bemoedigend vind ik niet niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fleurtje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Als je het zo stelt Max klinkt het ook helemaal anders max. Daar ben ik helemaal in mee Ook jouw blokje vind ik mooi Ko.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Nou dat was me een nachtje welPoehIk ben wel 100x die trap af gelopenBlaffen kan echt niet, dan worden de buren wakkermaar geen weg meer terug, want dan heeft het blaffen resultaat Dus doorzetten nuBen vannacht om 04.00 maar met een matrasje in de keuken gaan slapen (bedstee )maar ze hebben wel in hun mand geslapen, en niet bij mij dus hoezee dat is al heel knap (moest wel even net doen of ik een riem om deed...soms werkt dat)Veel over lezen en vannacht ga ik nog eens in de bedstee. Volgende nacht in een aangrenzende ruimte En zo steeds een stukje verder. Zoiets ofzoWe komen er wel. Eerste stap is gemaakt, ze sliepen in de mand. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zoermuis Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Ben net naar mijn ostheopaat geweest. Eigenlijk voor mijn knieklachten, maar ik was al een paar dagen zo misselijk en nu heeft zij mij onder handen genomen en nu voel ik me toch echt een stuk beter. Ben echt blij met haar. Enkele jaren geleden ben ik 3 maanden behandeld door een fisiotherapeut voor hevige pijnen in mijn schouder. Na een tip van iemand ben ik naar een ostheopaat gegaan en na 3x behandelen was de pijn weg. Lag dit aan mijn aanhechting van mijnpacemaker. Ja zeg..... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igor Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 quote: Originally posted by: borretjeMisschien stelt het jullie wat geruster dat wanneer ik zeg dat ik werk gemaakt heb vanmorgen.Ik stop met aanmodderen en pak aan wat mij geboden kan worden.Knorrie niet weg blijven hoor. ik ben blij dat je er werk van hebt gemaakt, en nu eindelijk aanpakt. we hebben de bor meegemaakt die niet zo lekker ging laat ons nu dan ook zien wie de echte Borrieknorrie is. kop op Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 haaloooootjes allemaal!!Heerlijk gesport en nu de rest van de dag vrij!!I LIKE!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Goede namiddag iedereen, ik weet long time no seenmaar in ieder geval, de zon schijnt hier, dus bij dezewens ik iedereen een leuke dag toe Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Jeeetje Zonnetje!Das lang geleden ja!Hoe heb je het gehad??vertel vertel vertel!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 hey Yajala het is idd lang geledenhet was fijn ginders!!! veeel geleerd en ontdektmaar nu effe terug hoe gaat het met jou meis? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 ikLieve Hannah.... !eindelijk ontmoet we elkaar weertja die foto ... dit heb je sowieso tegoed ik zal er werk van maken! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Wat een ervring zal dat geweest zijn zonnetje!Stiekem wel een beetje jaloers hoor! hihi!Met mij gaat het goed!Heeel goed eigenlijk kan ik je melden!Morgen sta ik namelijk 8 maanden droog!!Eindelijk is de knop omgezet en bevalt me prima!M,n leven heeft een heel andere wending gekregen en nu dus eigenlijk alleen nog maar genieten!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igor Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Knorrie laat je nog eventjes weten hoe het afgelopen is bij de verslavingszorg??? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 ik zie dat mijn vervoegingen niet meer kloppen, zijnde 'spellingsfouten'mijn excuses Hannah teveel in't Engels en Hebreeuws aan het denken/ vertalen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Ben sinds begin maart terug : huwelijk met M Wat betreft de emmigratie: Ja idd vanmorgen nog bevestiging gehad van de Jewish agency dat ik de isralische nationailteit heb van zodra ik het land terug binnenkom. Oef... alles kan u eindelijk in orde worden gebracht.Wat betreft mijn gezondheid .... binnen 2weken terug test ... ik laat je iets weten maar in ieder geval dank je voor je medeleven!!!liefsx Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Jeetje zon!Wat gaaf dat je daar mag blijven!Ga zo door hoor!Mag je trots op zijn!Kom je ons af en toe nog wel even opzoeken? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 indien je het ziet zitten yaja kom gerust langstgeen probleem!!!er zijn al zoeel mensen die me beloven te komenmaar ik ben realisticheerst zien en dan gelovenmaar in ieder geval , bij deze, je bent welkom!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 HumIk lees dat honden melatonine mogenniet echt om te slapen maar wel om rustig te blijvenvoor vuurwerk, onweer, verlatingsangstokayZogenaamd aan de riem werkte goed, dat is een duidelijk ´blijf´signaal, zonder dat je hele drama´s en commando´s hoeft op te voeren. Vandaag dus mn atelier grondig doenMuziekje aan, en aan de slag. Niet piepen, gewoon doen. Hoeft geen hele dag, 1,5 uur is lang genoeg, kan je een hééééééleboel doen. in ieder geval ernstig stofzuigen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Oh zonnetje,lief van je maar pffffff,wacht ik even tot alle kiddies het huis uit zijn!Deze mama kan heeeel slecht zonder de kleintjes hihi!Maar bedoelde dat je ons hier op ADB nog wel eens komt opzoeken en ons op de hoogte houdt van al je avonturen daar! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zonnetje Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Sowieso beloof ik ADB te blijven bezoeken Yajala ook al ben ik niet meer in BelgieEn wat betreft de vakantie met kids and mother= jullie zijn welkom.Wat is het probleem? Was jaren alleenstaande moeder met 2 kids... tell me what's newDus bij deze geen excuses. Je bent welkom met of zonder kids!!! liefst de laatste optie! x Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lien2206 Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 goedemiddag Allemaal, heb net ff alles teruggelezen, wat een heftigheid allemaal!En wat fijn dat jullie zo'n steun zijn voor elkaar.Ik hoop dat ik dat ook voor jullie kan zijnjullie zijn toppersgr Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 Nou wie weet zon!En als ik kom......dan zonder kids!!Jeetje en getrouwd inmiddels!Hoe leuk is dat!Nou ik nog! hahahaha!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PROUD2BME Geplaatst 30 juni 2011 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2011 goeeeedemiddag Lientje!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden