Spring naar bijdragen

Toch maar de stap nemen..


NickyLJ80

Aanbevolen berichten

Het is alweer een aantal dagen terug dat ik iets van me heb laten horen, maar in dit geval is geen nieuws, goed nieuws! Inmiddels dag 10 zonder drank en ik moet zeggen, het gaat super. Ik voel me erg goed, alhoewel het "moe-zijn" nog steeds blijft. Dus ik lig op tijd (héél erg op tijd) in bed en met alle bezigheden die ik om me heen verzamel, heb ik dus niet erg veel tijd om hier te schrijven.

Beste wat me overkomt nu, is het gevoel echt tijd te hebben voor mijn dochtertje. Wat een feest om met een nuchter hoofd wakker te worden en samen aan de ontbijttafel te gaan zitten. Lekker eten en daarna gelijk naar boven, wassen, aankleden en iets gaan "doen", om het even wat. Voorheen moest mama toch echt eventjes bijkomen met een stuk of zes kopjes koffie en peukjes, voordat ik uberhaupt aan eten kon denken. Laat staan dat ik vrolijk om 8 uur met haar de hort op ging. Nee hoor, op die dagen zette ik haar met haar bordje voor de TV en ging zelf buiten zitten roken met een peukie, ondertussen denkend "waar ik nou in hemelsnaam mee bezig ben".

Ik vind dit nog steeds eigenlijk het ergste dat ik door mijn drankmisbruik heb gedaan, gewoon te weinig aandacht hebben voor wat echt belangrijk is en daarmee feitelijk zo'n schat van een meid verwaarlozen. Ik weet dat je met spijt achteraf niet veel bereikt, maar toch sluimert dat nog in mijn achterhoofd. En door die spijt is toch ook wel de knop om gegaan. Liever een moeder die zich op tijd heeft gerealiseerd dat het zo niet langer kan en er wat aan doet, dan een moeder die zich maar door het leven sleept met twee liter witte wijn per dag.

Relationeel zal nog wel een zware dobber gaan worden. Er is natuurlijk best veel gebeurd en dat is allemaal niet zo vergeven en vergeten. Aan de andere kant, merk ik nu ook dat ik de drank (onder meer) gebruikte om me te ontspannen en om maar niet de negatieve dingen in mijn relatie te zien of aan te pakken. Het aanpakken is nu nog een beetje te veel gevraagd. Maar het besef dat er toch wel dingen zijn die ik wil veranderen in mijn (en ons) leven begint nu toch wel te komen. En dat besef mag er zijn, hoeft niet te worden verdrongen. Het is er en wanneer ik weet hoe ik het moet aanpakken, dan doe ik dat!

Ik merk toch echt wel dat ik mezelf beter voel en dat mijn gezondheid wat vooruit gaat. Dit ook mede door het stoppen met roken. Dat kost overigens ook veel moeite en is daarmee ook gelijk een afleiding van het "ik-wil-alcohol-roepertje" in mijn hoofd.

Ik lees zo af en toe wel eens op de site mee, maar kom er niet altijd aan toe om te reageren of te schrijven. Vind het ook best lastig om me te mengen in de dagdraad, die moed moet ik nog eventjes opbrengen, maar ik vertrouw erop dat die best komt.

Allemaal vanaf deze kant een fijne dag gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky, ik moest 2x naar je stopdatum kijken...

Morgen ben je 10 dagen nuchter!

In 10 dagen van 2 liter per dag naar een

vrolijke stralende moeder.

Het is geweldig...

En ik ben er stil van.

Nu.Hou dit vast.

Easy does it.

Bij AA zeggen ze:"geen grote veranderingen

in het eerste jaar".

Wees heel zuinig op je nuchterheid.

Neem niet het eerste glas.

Probeer je leven per dag te bekijken.

Meestal ben ik niet zo van de tips,

maar deze adviezen kreeg ik van

mijn sponsor, toen ik ze nodig had.

Ga goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky, spijt heb je bijna altijd achteraf

anders had je het zo ver niet laten komen.

Spijt, berouw en zelfs schuldgevoelens kunnen

je helpen alert te blijven niet dezelfde fouten opnieuw te hoeven

maken. Ook over de situatie rond je relatie kun je spijt hebben,

gelukkig kun je erover praten op een juist moment en wie weet

kunnen jullie wel degelijk samen verder groeien hierin, ook je

partner zal zijn fouten hebben en als jullie ervan leren is het niet voor niets geweest.

Door jouw stoppen met drank is er iets veranderd in jullie relatie; samen een nieuw evenwicht

hervinden, respect weer opbouwen en elkaar weer leren vertrouwen; het kan!

Veel succes meis; stoppen is één, gestopt blijven en dingen nuchter onder ogen zien en aangaan is een interessant vervolg.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie steun en bemoedigende woorden!

Natuurlijk moet ik het helemaal zelf doen, maar af en toe een "aai-over-de-bol-met-schouderklop-en-bijbehorende-veren" is toch ook wel fijn, zeker zo in de beginfase, dus dank daarvoor!

Ik wilde vandaag eens op de dagdraad meedoen, maar ik laat toch even verstek gaan. Ben al een tijdje bezig met "inlezen" en ik kan er niet echt chocola van maken, daarvoor ben ik hier nog te kort en snap ik niet helemaal hoe of wat.

Komt wel, alles op zijn tijd.

En gezien de tijd.... ik doe verstandig, ga alles voor morgen klaar leggen en dan lekker mijn mandje in, Wekkertje gaat weer om 6 uur, dus dan heb ik nog mooi 8 uurtjes slaap.

Ik hoop dat jullie allen nog een fijne (en gezellige) avond hebben hier (of elders) en nogmaals dank voor jullie reacties!

Liefs Nicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

En nog steeds is geen nieuws, goed nieuws. Ik heb sinds 19 augustus geen druppel alcohol meer gedronken. Meer dan drie weken droog dus en dat eigenlijk probleemloos, gek maar waar :huh:

Ook het stoppen met roken (vanaf 27 augustus geen sigaret meer aangeraakt) lukt zomaar.

Ik heb me aangemeld bij de sportschool en ben ook bezig met wat gezonder eten en het gaat dus eigenlijk voorspoedig. Waarom dan "eigenlijk"... (ja Jane, je opmerking van het begin blijft erg hangen en heeft veel duidelijk gemaakt :D)

Ik kom nog steeds zoveel energie tekort, begrijp er niets van. Ik had hoop op een wat sneller "herstel", maar ik ben toch nog steeds wel erg moe. Vroeg naar bed en veel (heel veel) slapen. Zou dat dan toch nog lichamelijk afkicken zijn? Of is het geestelijke moeheid door toch in het koppie erg druk te zijn met al die verslavingen die je probeert af te zweren?

Ik weet het niet, maar vind het soms wel vervelend. Voorlopig laat ik het nog maar even gebeuren en geef ik toe aan de moeheid, maar het zou prettig zijn als mijn energieniveau weer een opkikkertje krijgt!

Dit is overigens niet in het minst een reden om weer te gaan drinken, aan motivatie ontbreekt het nog steeds niet en ik heb nog niet eens de neiging om een flesje open te trekken.

Denk dat ik het gewoon even van me af wil mopperen, en dat kan hier makkelijk, zonder dat ik iemand dwars zit :D.

Goed, het is inmiddels negen uur geweest en dat is de laatste tijd dus zo'n beetje mijn bedtijd... Ik duik er zo in, lees nog even een stukje in een boek en morgen gezond weer op.

Allen, veel succes en sterkte gewenst en natuurlijk een fijne avond nog!

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky,

wat een geweldig goed nieuws! Super volgehouden zeg...en dan ook nog stoppen met roken...pffff...knap hoor. Wat mij heel bekend voorkomt is de moeheid. Ik ben nu zelf iets meer dan 2 weken 'alcoholloos' :) en had ook verwacht me nu veel fitter te voelen. Maar ik betrap me erop dat ik om half 10 's avonds al op de klok aan het kijken ben of ik met goed fatsoen naar bed kan gaan! Ik hoop maar dat het er allemaal bijhoort, en dat we misschien te snel resultaat willen zien. Ik ben ervan overtuigd dat we ons snel beter zullen voelen! Veel succes, super dat je ook gaat sporten, dat gaat zeker ook helpen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hopeful,

Erg hè, die moeheid. En het totale gebrek aan energie pff. Slik me suf aan allerlei vitamines en alles wat beloofd energie te geven, maar het mag nog niet baten helaas.

Het "met goed fatsoen naar bed gaan" hoef ik gelukkig niet te vaak te denken. Ik ben meestal (zeker doordeweeks) alleen thuis 's avonds, dus ik hoef me niet "schuldig" te voelen dat ik "ongezellig" ben naar mijn man toe. Dat scheelt! Dochter ligt tegen half acht op bed dus als moeders er om half negen in duikt, heeft helemaal niemand daar last van haha.

Super dat jij zo goed gaat ook! En positief blijven denken inderdaad, je hebt me weten te inspireren :D

Ik ga er ook wel vanuit dat we ons op termijn vele malen beter moeten gaan voelen, dat kan gewoonweg niet anders.

Jij ook heel veel succes verder, je gaat het vast redden!

Dag voor dag bekijken en zo kruipen (vanwege dat gebrek aan energie hè ;) ) we de weken door... Op naar de eerste maand droog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky, count your blessings!

Je gaat echt geweldig.

Al drie weken zonder alcohol, gelukig zonder

enorme cravings.

Over moeheid...

Ik ben nu een jaar droog, en regelmatig zo moe

dat ik overdag een powernapje doe.

Ik denk dat ik door altijd maar te drinken

ik mijn lichaam kunstmatig in een "up"

hield.

Die moeheid, af en toe is dus blijkbaar mijn gewone status.

Maar als ik me er niet tegen verzet past het prima

in mijn dag.

Hopeful, fijn je zo hopeful te lezen!

Al meer dan 2 weken droog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jane,

dank voor de tip!

Moet dit weekend toch weer voor alle multivitaminen gaan shoppen, dus ik zal er zeker eens naar uit kijken.

@Gwen,

Ik slaap tegenwoordig altijd overdag, behalve als ik werk dan natuurlijk (mijn baas ziet me aankomen... ik duik even onder het bureau hoor!)

Zodra mijn dochter naar bed gaat 's middags (die is net twee, dus die heeft nog een middagdutje.... heerlijk :-) ), dan ga ik ook slapen. En ik slaap dan ook echt zeker wel een uur. Nu kan het nog, dus ik geniet er gewoon ook even van. Toch wel druk met zo'n tweejarige, dus het momentje rust pakken doe ik sinds kort ook echt! Denk inderdaad dat ik mezelf door het drinken ook "schijn-actief" heb gemaakt en gehouden. Nu je dat zo schrijft, denk ik dat je daar best eens gelijk in hebt. Zolang alles nog loopt nu, zal ik het ook maar gewoon laten begaan en er niet tegen vechten. Komt vanzelf weer in orde!

Heb trouwens een super eye-opener gehad vannacht die ik hier toch even neer wil schrijven. Gewoon voor mezelf, om nog eens terug te lezen.

Dochter werd rond 23:00 uur wakker gisteren en begon te hoesten. Althans, pas toen ik naast haar stond, zag ik dat het hoesten was. Het leek wel of er een zeehond in haar gevaren was, allemachtig wat een geblaf. En maar huilen, mama au! Vreselijk dus. Meteen ook weer hartstikke benauwd, dus gelijk weer met ventolin aan de slag gegaan. Ze werd maar moeilijk rustig dus heb haar uiteindelijk bij me in bed genomen omdat dat de enige manier was om haar rustig te krijgen. Na anderhalf uur hoesten, huilen en draaien, is ze heerlijk in slaap gevallen naast me. En toen ze daar zo lag, inmiddels dus rustig slapend, besefte ik me ineens dat ik er voor haar was! Echt voor haar was! Zonder warrig hoofd, zonder roes. Ik had haar naar een dokter kunnen brengen zelf, omdat ik nuchter was en dus gewoon mocht en kon autorijden. Ik kon haar dragen op mijn arm en met haar rondlopen in de slaapkamer, zonder te wankelen of te wiebelen en zonder risico op struikelen en vallen. Ik heb haar uiteindelijk zachtjes opgetild en in haar eigen bedje gelegd, maar niet nadat ik haar even goed heb vastgehouden. Ik was trots op mezelf en voelde me goed. Zo'n moeder wil ik zijn, daar ben ik naar op zoek geweest en ineens was daar het besef dat ik dat dus nu ook echt ben.... Uiteindelijk heeft zij verder de nacht rustig door geslapen en ben ik ook heerlijk naar dromenland vertrokken, maar wat een goed gevoel had ik vannacht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de lieve reacties!

Ik voel me ook echt goed, begint een beetje ergens op te lijken zo :-)

Ik log zo gauw weer uit, zit op mijn werk en mijn baas betaalt me natuurlijk niet om op fora te gaan rondneuzen ...

Fijne dag allemaal!

Zonder drank, zonder roes en zonder kater morgen!

Liefs,

Nicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Beste allemaal,

Een hele tijd niet geweest en ik dacht “ik kom weer even kijken”. Een heel enkele keer lees ik nog eens wat op het forum, maar eigenlijk kom ik er niet zo vaak meer. Wel kan ik zeggen dat ik nog steeds, sinds 19 augustus, alcoholvrij ben. Stoppen met roken houd ik ook nog steeds vol. Eigenlijk gaat “het” dus super.

Mijn grootste reden om te stoppen met alcohol en roken, is mijn dochtertje geweest (en zij is dat natuurlijk nog steeds) en voor haar heb ik dit gedaan. Voor mij dus duidelijk een reden die goed is, anders had ik er echt niet vanaf kunnen blijven al die maanden.

Waar ik wel tegen aan loop nu, is dat ik er zelf helemaal niet zo veel “voordeel” van heb. Ik voel me nog steeds niet “gezonder en fitter” en blijf maar moe moe moe. Ik had zo’n hoop op een berg energie en een gezond gevoel, maar dat valt me dus erg tegen. Ik slaap ook nog steeds erg veel. Overigens is dit niet in het minst een reden om ook maar te overwegen om weer te starten met al die ongezonde dingen, maar het is wel een enorme teleurstelling. Hebben meer mensen er zo lang over gedaan om “af te kicken”? En is het eigenlijk nog wel afkicken of moet ik gewoon hiermee leren leven?

Veel liefs, Nicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Nicky,

begrijpelijk dat 3 maanden lang lijkt

vooral omdat we met drank gewend waren

een snelle reactie te krijgen. Maar dat jaren

achter elkaar doen en dan stoppen, dat vergt ook

een proces dat vrij lang kan duren. Bij mij was het ook

lang wachten op goede nachtrust en meer energie.

Maar wat ik wel merkte was dat ik me psychisch wel sterk

genoeg voelde om de keus om niet meer te drinken, vast

te houden. En die beloning kwam dus heel geleidelijk.

Het eerste jaar kun je dus als een soort van "rouwjaar" zien

elke feestdag/verjaardag, vakantie, herfstdip of wat dan ook een keer meemaken

zonder drank en mèt de eventueel bijbehorende emotie/verwerking.

Jij boft dat je veel kunt slapen, ik denk dat dat helend werkt. En het helen

ook versnelt, want het proces is niet algemeen geldend voor iedereen.

Dus neem het zoals het komt en weet dat elke week erbij je sterker maakt.

Ik drink nog steeds yerba maté, sport en sauna voor mijn energie en gezondheid,

daar vul ik tekorten mee aan en maak endorfientjes aan, want mijn verslaving van was vooral psychisch. Nu, 3 jaar en ruim 3 maanden later voel ik me weer als vóór de drankjaren, en qua beleving ben ik 10 jaar jonger geworden. Dus het loont wel, maar

hoe snel en hoe intens, dat wordt afwachten en accepteren voor je.:present::rose::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Nicky,

Ik sluit me helemaal aan bij de vorige spreekster! Eigenlijk ben je nog gelukkig dat je goede hoop mag hebben dat het beter wordt. Mijn trigger is/was chronische pijn en daar verandert geen spat aan.

Wel kan ook ik zeggen dat ik me geestelijk iets sterker begin te voelen en dat ik beter naar mijn lichaam ga luisteren, i.p.v. met een borrel op door te denderen. Ook merk ik dat ik problemen beter aan kan.

Misschien komen er ook nog dingen uit het verleden boven, omdat je die met drank hebt verdrongen. Uiteindelijk krijg je een opgeruimd gevoel in je hoofd. Bovendien word je gezonder, ook al lijkt het nu misschien niet zo. Je dochtertje zal je er dankbaar voor zijn.

Goed trouwens dat je hier even om de hoek komt kijken. Doen, als je het moeilijk hebt zeker.

Doorzetten hoor.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Nu dan maar weer eens mijn eigen draadje bekijken en herlezen.

Want, het is toch weer mis gegaan. Ik baal er stevig van eerlijk gezegd, want het ging echt goed.

Alhoewel ik nu, als ik terug lees, al wel weer zie dat ik in december toch alweer ging "tutten".

Het "ik heb er weinig voordeel van" blijkt nu achteraf dus het zoeken naar excuses om weer te gaan drinken geweest.

Want wat een gel.. zeg, "ik heb er weinig voordeel van"! Natuurlijk heb ik dat wel, dat heb ik nu weer goed voor de bril.

Vandaag rustig aan weer beginnen met een nuchter leven, voor altijd.

Ik ga me ook niet meer laten verleiden door bijvoorbeeld mijn man, die het dan zo gezellig vindt als ik een glaasje mee drink.

Het is me duidelijk, drank en ik gaan niet samen. Ik kan het niet met mate, dus dan is de conclusie simpel.

Ik drink niet, nooit meer, geen druppel.

Ik schrijf het hier even neer, zodat ik het kan terug lezen. En mocht ik dan een zwak moment hebben, dan hoop ik dat het herlezen van dit stukje me helpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...