Spring naar bijdragen

vrijdag 20 april 2012


snoepje

Aanbevolen berichten

Als eenmaal de 'fles' niet meer centraal staat, begint het echte werk.

Menigeen die gestopt is met drinken zal dat aan den lijve hebben ervaren.

Leuke maar doorgaans minder leuke ervaringen passeren de revue, maar het is en blijft, volgens mij, de enige manier om de confrontatie met alle problemen en bijbehorende emoties, die vroeger eindigden in de fles, nu recht in de ogen te kijken.

De spanning die dit opriep omdat ik niet met deze levenswijze bekend was en al helemaal niet met emoties kon omgaan, deed me weer naar de 'fles' grijpen.

En dan is de circel weer rond.

Het hele verslaving proces bestaat uit talloze van deze kleine cirkels die moeten worden onderzocht en doorbroken.

Panische angst was over het algemeen de oorzaak dat ik dingen niet durfde aanpakken.

Angst is zo'n circel, die dient te worden doorbroken, om vervolgens te kijken wat er achter zit, naar het waarom van het bang zijn.

De oorzaak lag over het algemeen in het verleden, noem het een opvoedkundig probleem.

Belangrijk voor mij is geweest dat ik anders leerde denken dan vroeger over mijn problemen.

Beseffen dat er keuze is en dat iedereen daar recht op heeft en vooral de op hol geslagen gedachten afstoppen en mij afvragen of wat ik denk de realiteit is.

Op het moment ik mijn gedachten uitsprak of aan papier toevertrouwde bleek ik ineens een eigen mening te hebben.

Doodeng want een eigen mening hebben en die ook nog eens onder de aandacht van mensen brengen was vroeger niet toe gestaan.

Maar door dit toch te doen begon ik zonder erg te knabbelen aan mijn afhankelijkheid probleem.

Nadat ik me bewust werd van de consequenties van mijn keuze en beslissingen begon er een vorm van verantwoordelijkheid in mij de kop op te steken.

Verantwoordelijk dragen voor mijn eigen doen en laten en de consequenties daarvan.

En dat geeft een goed gevoel, de twijfel verdwijnt op den duur als nevel voor de zon.

Trouwens door te weten dat gedachten uitspreken is geoorloofd loste geleidelijk aan de mist in mijn hoofd op.

Ik weet wat wordt bedoeld als ik iemand hoor zeggen' het i of ik watten in mijn hoofd heb'.

Nadat er duidelijkheid was gekomen in het onderscheid tussen liefde op voorwaarden en onvoorwaardelijke liefde, durfde ik wat meer op mijzelf vertrouwen en mijn kwetsbare kant laten zien.

Het heeft jaren geduurd voor ik zelf het gevoel kreeg weer een relatie aan te kunnen zonder in de gevaren zone te belanden, weer gaan drinken bedoel ik.

In de nieuwe relatie kwam ik mijn jaloersheid, vluchtgedrag en seksuele onhandigheid tegen terwijl ik dacht klaar te zijn voor het grote werk.

In plaats van op de vlucht te slaan ben ik gebleven.

Veel gepraat, veel pijn en verdriet verwerkt uit mijn verleden.

De 'fles' uit mijn leven bannen ofte wel regelrecht de confrontatie aangaan met het werkelijke leven heeft me goed gedaan.

Het heeft een sneeuwbaleffect veroorzaakt en alles wat is blijven liggen of niet aan bod gekomen tijdens mijn leven vroeger, nieuw leven ingeblazen.

Zelf moest ik het hardst blazen, maar het resultaat mag erzijn, iets om trots op te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hi Lenie,

Lekker gamba's. Ik heb het eten er al op zitten en ben ook al naar bed geweest.

Het kleine mannetje viel tijdens het voorlezen in slaap! Zo schattig! Hij had van zichzelf een pandabeer gemaakt, d.w.z. zich geschminkt zonder toestemming en zonder spiegel. Gelukkig wel met kinderschmink. Zag er schattig uit.

Daarna as usual total loss, maar inmiddels weer op de been.

Eet smakelijk.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Rudy

Op het moment ik mijn gedachten uitsprak of aan papier toevertrouwde bleek ik ineens een eigen mening te hebben.
Doodeng want een eigen mening hebben en die ook nog eens onder de aandacht van mensen brengen was vroeger niet toe gestaan.
Maar door dit toch te doen begon ik zonder erg te knabbelen aan mijn afhankelijkheid probleem.


quote>


Wat is dit herkenbaar, Rudy! Bedankt voor het delen.

Ik heb gisteren op de valreep nog een mail gestuurd met mijn mening en vragen. Mailen valt me voorlopig gemakkelijker dan praten, dus ik dacht, laten we het zo eens proberen. Zonet kreeg ik een uitgebreide reactie waaruit blijkt dat ik wél beluisterd word. Zo'n gekke ervaring. Ikke, Jen, word gehoord?:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jen dat is mooi.

Te horen of te lezen dat er naar je geluisterd wordt.

Aktie is het toverwoord.

Maar pas als je zelf voelt het aan te kunnen

en je nuchterheid niet in gevaar brengt.

Ik zelf had nood aan veiligheid en die vond ik bij AA.

t Was even zoeken maar ik vond een groep die

mij die veiligheid bood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Lytse
Hi Lenie,

Lekker gamba's. Ik heb het eten er al op zitten en ben ook al naar bed geweest.
Het kleine mannetje viel tijdens het voorlezen in slaap! Zo schattig! Hij had van zichzelf een pandabeer gemaakt, d.w.z. zich geschminkt zonder toestemming en zonder spiegel. Gelukkig wel met kinderschmink. Zag er schattig uit.
Daarna as usual total loss, maar inmiddels weer op de been.
Eet smakelijk.

Lytse.
quote>



dat zijn fijne momenten :heart:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bevestiging nodig, dat is helemaal waar Rudy. Ik ben stil, maar eigenlijk wil ik diep van binnen érg veel aandacht. Soms vraag ik me af of dat ook een vorm van narcisme is. Uiteindelijk draait de wereld toch niet rondom mijn navel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Igor drank is eveneens een kort bevrediging traject, sinds ik me daar niet meer mee bezig houd blijft de geest in de fles.

In princiep gaat het hele verslaving proces niet om het middel maar om achterliggende problemen, dus om daar bij te kunnen moet de fles verdwijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...