Spring naar bijdragen

zondag 17 juni


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hele goede zondagmorgen beste frummers,

Belangrijke dag vandaag, vaderdag blijkbaar (niets van gemerkt),

verkiezingen in Griekenland,

Oranje vanavond erop of eronder,

en mijn kleindochter wordt vandaag 1 jaar oud!

Deze namiddag verjaardagsfeest met haar eerste verjaardagstaart.

Dat zal een smulfestijn worden.

Gek misschien maar ik dacht,

nog een heel mensenleven nog voor de boeg,

wat staat haar allemaal nog te wachten?

Al goed dat we dat allemaal niet kunnen voorspellen hé?

@kameleon: jouw posting van 09:04 is er ook eentje om in te kaderen! :present::present:

Tot later, F.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal!

Frodo, in België vierden we vaderdag vorige week. Of, in sommige delen van het land, op 19 maart, de dag van Sint-Jozef. (Vreemd eigenlijk, want die arme Jozef was bij mijn weten helemaal geen vader).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Jen
(Vreemd eigenlijk, want die arme Jozef was bij mijn weten helemaal geen vader).quote>


Haha, ja Jen, maar die "onbevlekte ontvangenis" zoals het beschreven staat, heb ik toch altijd
iets eigenaardigs gevonden hoor ... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen.... Poe wat een zware draad was dat gisteren zeg! Er werd zeker ondersteunend geschreven door veel met mooie woorden maar voor mij maakt dat het zo zwaar! Ik houd me juist vast aan termen als 'zo erg is trek nou ook weer niet' of 'doe normaal, je gaat toch niet zuipen op een woensdagmiddag' of 'niet * maar poetsen' en spring op de fiets om hard te trappen of ff een vette bek halen bij de Mac of broodje kerriekip met sambal en zuur... dat soort dingen. Misschien is het voor mij makkelijker om dat ik mezelf toesta 2 dagen in de week te drinken (met vrienden of alleen maar dan alleen als ik me happy voel(depri en dan gaan drinken is killing voor mij)) Ik lees best veel, romans en niet de vrolijkste of makkelijkste soms, hou van filosoferen maar juist de problemen die ik heb (drinken, angsten, add) onderga ik juist met rationeel blijven, bek op het stuur als sommigen zeggen en op je tandvlees lopen. Oude cirkels en gewoonten doorbreken door doorzettingsvermogen, wetende dat het dan op den duur minder wordt. En dat wordt het..... Zo dat wilde ik even schrijven;-) Meer een noot naar mijzelf misschien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rickert,

waar ik in het verleden wel eens last van had, is wat ik een "foert"-gevoel noem. Op zo'n moment is mijn motivatie om niet te drinken doodgewoon verdwenen, en dan helpt een gedacht als "zo erg is trek nou ook weer niet" niet, omdat ik het simpelweg niet belangrijk vind om nuchter te blijven. Voor mij is het dan ook belangrijk om mijn motivatie dieper te zoeken, en dan kom je algauw bij filosofische beschouwingen uit.

De opmerking van jopie over het verschil tussen willen en velangen is voor mij wel helpend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jen,

Ik snap wat je bedoeld.... Bij mij was het alleen juist door te blijven hangen in filosofische gedachten, graven in het verleden, vragen te stellen van 'het waarom' het met mij zo gelopen is dat ik die momenten had. De momenten dat ook ik geen reden zag om niet te drinken.

Heb deze week bij de Jack&Jones een boek(je) gekregen met voetbaluitspraken en 2 kan ik zo goed vertalen naar mijzelf...

'Geef mij een bal om tien keer een boom te passeren en ik loop er acht keer tegenaan' (Kevin Hofland)

'Als je 2-0 achterkomt, is 1-1 niet langer mogelijk' (Aleksander Ristic)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frodo veel plezier met je kleindochtertje! :rose:

Ik hoop dat ik dat ook op een dag mag meemaken!

Tja die onbevlekte ontvangenis, daar zijn we hier in Vlaanderen al enkele generaties lang mee grootgebracht....dan verschiet je toch niet dat mensen aan de drank geraken :(

Gwen hoe bedoel je dat de passie in je bloed zit? Klinkt zo mooi..

Heeft er iemand info over dopamine en alcohol....Ik was vrolijker en energieker na enkele glazen ( natuurlijk niet meer na twee flessen, hoor...) en nu voel ik me nogal depri. Het schijnt dat dit te maken heeft met het dopamine gehalte dat zich moet regulariseren?

Voor mij helpt het wel als ik de waarom vragen voor mezelf kan beantwoorden.

Lavendel gaat lavendel plukken in de tuin (echt!). 20 frambozen oogsten en mixen met overrijpe aardbeien, njamie! Men zou zeggen dat het zomer is, "zonderzonzomer" dan wel :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allemaal,

Marc supergelukkige verjaardag dude :musicnote::musicnote::musicnote::musicnote::musicnote::musicnote:

Vaderdag bij jullie ?? Misschien dan even de grens over steken om dit gevoel nog eens te krijgen. Van mijn ex-stiefkids zal ik toch nooit meer iets horen :(

Aniway, ik geloof nog steeds in een ijzersterk Oranje, dus jullie gaan me horen roepen tot in het noorden van Nederland :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: lavendel1
Heeft er iemand info over dopamine en alcohol....Ik was vrolijker en energieker na enkele glazen ( natuurlijk niet meer na twee flessen, hoor...) en nu voel ik me nogal depri. Het schijnt dat dit te maken heeft met het dopamine gehalte dat zich moet regulariseren?
Voor mij helpt het wel als ik de waarom vragen voor mezelf kan beantwoorden.quote>

Hoi Lavendel,

Er gebeurt inderdaad het een en ander in het beloningscentrum van je hersenen. Dat gedeelte heeft de natuurlijke neiging bij 'goede' zaken belonende neurotransmitters zoals dopamine te produceren. Bv. een baby die weent om voedsel en dan aan de borst kan liggen .. een en al mindfullness genot in dat hoofdje.

Wat gebeurt er bij langdurig misbruik van roesverwekkende middelen:
1. Er wordt minder dopamine geproduceerd (want de hersenen reageren: hela, ik word hier zo al volgepropt met kunstmatige genotsmiddelen)
2. Het aantal receptoren dat die dopamine ontvangt vermindert stevig in aantal wegens de voortdurende overdosis genotsmiddelen.*

Het gevolg is dat bij nuchterheid de hersenen niet langer natuurlijk reageren op positieve prikkkels en er ook tijd nodig is om het aantal receptoren terug op peil te brengen. Bij alcohol duurt dat herstel zo'n half jaar, naargelang de ernst van het misbruik. Bij crack, heroine etc kan dat langer dan vijf jaar duren.

Dat betekent niet dat je geen welzijn, genot of geluk kunt ervaren in die periode! Het gaat om subtiliteiten, en naargelang de ernst van de verslaving zijn er inderdaad minder of meer klachten van een kale, grijze ervaring van de werkelijk.

Opmerkelijk is dat, wanneer de belonende neurotransmitters en receptoren zich volledig hersteld hebben, ze in een mum van tijd kunnen terugvallen op het niveau van toen je nog gebruikte (kwestie van dagen, ipv jaren).

Een antwoord beetje uit de losse pols over die dopamine, voor meer accurate info misschien es wikipedia raadplegen of dat boekje van Rickert.

doei o/
Rae

* vandaar de 'gewenning': meer nodig om hetzelfde effect te verkrijgen.



Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha jongens & meisjes,

Al zo n week ben ik niet actief op de dagdraad maar lees wel mee

Dat is voor nu even een bewuste keuze die goed voelt

Ik realiseer me dat ik daardoor alleen neem en niet geef

Egoistisch vind ik het wel, doch

Als ik er klaar voor ben, zien jullie me weer vaker

PB-en doe ik wel

Gistermiddag stond een héél 'gemakkelijke' drankavond voor de boeg

Dus las ik de dagdraad van voor naar achter

Van achter naar voor

En weer terug

De berichten waren top!

Ik had er enorm veel aan!

Het sterkte me 's avonds!

Al jullie positieve bijdragen

Herkenning en inzichten!

@Jopie, speciale dank voor jou

Die van verlangen/trek accepteren, een dag, week, maand, jaar, leven

Niet aan irriteren, laat het over je heengaan en beslis!

Dat deed ik

En hield het droog

Het was dan ook prachtig opstaan vanochtend

Daarom gebruik ik vandaag de dagdraad

Om jullie publiekelijk te bedanken

Voor jullie enorme hulp

Mede daardoor gaat het goed met me!

:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...