Spring naar bijdragen

zondag 24-6-2012.

bolletje

Aanbevolen berichten

Jaap is terug :D :D

BB, ik voelde de roes wel maar er zat op dat moment geen gevaar in. De reden maakt een groot verschil. Dit alles wil ook niet zeggen dat ik plots alles over een andere boeg gooi of op een andere manier over alcohol denk.

Ik vind het wel een dooddoener de lading in de trend van 'fijn voor je maar ik kan het niet dat gecontroleerd proeven of drinken omdat...'.

Het niet kunnen van de meesten overschaduwd soms anderen die wel kunnen en dit willen delen. Het doet me afvragen waarom.

Nu aan de kook

Laters

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Omdat ik persoonlijk niet geloof in een gecontroleerd proeven voor mijzelf Fleurie. En vanuit die wetenschap reageer ik vaak. Maar zeg er ook altijd bij dat ik het heel knap vind van diegene die dat wel kunnen. Maar ook heel vaak denk ik er bij voor hoelang kun je dit vol houden. Toch een stuk wantrouwen wat ik heb, omdat het bij mezelf zo vaak is misgegaan in het verleden. Maar dat zeg ook niet alles hé? Er zijn genoeg anderen die sterker zijn dan ik.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bol, misschien is dat het wel. Jij schrijft: er zijn er genoeg die sterker zijn dan ik.

Dat vind ik het gevaarlijke eraan. het heeft, m.i., niets met sterk zijn te maken. Als ik alcohol in mijn lichaam giet gebeurd er iets. Ik weet niet meer precies hoe het werkt, is vast ergens te vinden, maar er gebeurd ook iets in mijn hersenen en de rest van mijn lijf.

En dan doet het er niet toe of anderen sterker zijn. Dat heb ik lang van mezelf gedacht; dat ik geen ruggengraat had, slap was omdat ik niet kon stoppen. Ik ben verslaafd, dat is een ziekte. Geen medicijnen voor, wel een manier van leven om niet meer te drinken.

En ik geloof ook niet dat de reden waarom men drinkt ertoe doet. Vreugde, verdriet, blijdschap, gewoon, niet gewoon, allemaal smoesjes.

Ik ken iemand die een glaasje champagne nam met oud en nieuw. Die beste man is nu dood omdat hij niet meer kon stoppen. En hij was heel lang droog geweest en had het toen best naar zijn zin. Maar een mens moet tochy een glaasje champagne kunnen drinken, ja toch? Nee, niet dus.

Ik ken ook een mevrouw die een glaasje egg nocg(schrijf je dat zo?) nam tijdens kerst. Dat ging goed. Ze nam een glas champagne tijdens oud en nieuw. Vier weken later was ze weer elke dag zo zat als een tor.

Misschien bedoel ik dat er wel mee. Ik weet het niet zo goed. Ik vind het link om luchtig te schrijven over twee glaasjes. Fleur, niet dat ik van mening ben dat jij er vluchtig over doet.

Maar een alcoholist kan zich dat niet veroorloven. Misschien zijn ze er, dat kan zijn, die wel een paar kunnen drinken.

En wat Bol ook schrijft; ik heb hier ook al teveel mensen gezien die een glaasje nemen. 'Ik kan weer gecontroleerd drinken'. Tuurlijk. Maar meestal duurt het niet lang of ze blijven weg en/of drinken weer als vanouds. Het staat een ieder vrij om te drinken, mij niet gelaten. Ik doe het niet want iki wil niet terug.

Ik weet nog maar al te goed mijn hunkering naar drank. Ik kan die zelfs voelen als ik me erop concentreer. Ik vraag me zelf af waarom ik er twee zou drinken, ik weet toch al dat ik meer wil.

En ja, een heerlijk Belgisch biertje in zo'n mooi glas, lijkt me soms heerlijk. Maar ik doe het niet.

En dat is voor mij geen hunkering, dat waren de lekkere biertjes want die waren er ook. Maar ik weet ook nog maar al te goed het op me heen kijken waar de bediening bleef als ik mijn glas nog half vol had. Of balen als ik in het gezelschap van trage drinkers was, wat een ellende.

Waarom denk jij dat het is Fleur? Ik weet het echt niet goed.

Mensen waarschuwen voor al teveel luchtigheid, te gemakkelijk denken over?

Weet je, sommige mensen die terugvallen komen nooit meer terug. En als ik lees dat iemand een liter wodka drinkt in een uur dan mag diegene blij zijn dat ze nog leeft. Je lever kan zo'n enorme optater op een gegeven moment niet meer verwerken.

Voor ik gestopt was kende ik eigenlijk geen mensen die dood waren gegaan van/aan de drank. Nu wel. En dat heeft geweldige indruk op me gemaakt. Wellicht dat het daar ook mee te maken heeft.

En ik weet ook dat iedereen zijn/haar eigen weg moet bewandelen.

En ik waag ook nog steeds te betwijfelen, had ik meer kennis gehad van alcoholisme, in mijn 'actieve' carrière of ik dan eerder had kunnen stoppen. Denk eigenlijk van niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En met alle respect Fleur; je schreef dat je het magische moment niet wilde doorbreken. Je had toch kunnen proosten en daarna wat anders kunnen gaan halen?

Ik meen dan toch te lezen dat je min of meer zwicht omdat je én geen zin hebt iets uit te leggen(wat vlgs mij helemaal niet hoeft) en b; nieuwsgierig bent.

Maar goed, ik wil het mooie moment van de doop en je metekind niet teniet doen, zeer zeker niet.

En zo heeft het voor jou gewerkt en dat vind ik fijn voor je.

En het wil idd ook helemaal niet zeggen dat je vanaf nu weer als een razende aan de zuip gaat. Zo hoeft dat niet te zijn en niet te gaan.

Het is gewoon, denk ik, dat ik er al teveel de mist heb zien ingaan.

Ik had ook niets kunnen schrijven maar dat lukte toch niet.

Er gaan altijd alarmbellen rinkelen bij zo een bericht. Dat ligt niet aan jou of wie dan ook.

Maar goed, ik denk er nog eens over na. Zoals ik al schreef; een ieder gaat haar eigen pad en een ander heeft daar meestal niet veel invloed op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,

Vanmiddag kwam ik dit tegen op Internet, en wil dat met jullie delen.

Alcoholisme is een symptoom met onderliggende kwaal.

Het komt erop neer dat er dwangmatig en overmatig voor een korte termijnbevrediging gekozen wordt die op langere termijn alleen verder weg van huis voert en die vaak ook ellende meebrengt, zowel voor het zelf als voor de omgeving.

Gedrag dient verandert te worden om het zelf niet ten gronde te richten. Maar zolang de drang van gebruiken groter is, blijft de vicieuze cirkel bestaan, met alle negatieve gevolgen van dien. Voor wie nooit verslaafd is geweest kan het moeilijk zijn om te begrijpen dat het iemand zoveel moeite kost om te breken met iets wat vooral last en lijden oplevert.

Dat is de kern van ver-slaaf-d zijn.

Wie ver-slaaf-d is, is de controle kwijt en is letterlijk de slaaf geworden van een destructief gedragspatroon.

Eén mogelijke verklaring is een gebrek aan verbinding met eigen gevoelens en intuïtief weten.

Wanneer is aangeleerd om gevoelens en behoeftes te ontkennen, bagatelliseren, veroordelen of wantrouwen dan is de link met het diepere weten verstoord. Velen hebben niet geleerd om op een gezonde, constructieve manier om te gaan met gevoelens en emoties. Vaak geleerd van jongs af aan hoe ervan afgeleid te worden. Is een kind verdrietig, dan krijgt het vaak een snoepje om weer vrolijk te worden of wordt de favoriete film opgezet. Zo leert een kind niet kijken naar de oorzaak van het verdriet en naar manieren om dit te transformeren, maar wordt het gevoel verdoofd of ontvlucht.

Verslaving is vaak een poging om niet te moeten kijken naar wat er onder de oppervlakte schuil gaat en werkelijk aandacht vraagt.

Als geleerd wordt de energie en levenskracht te richten op een manier die vervult, dan hoeft niet langer gezocht te worden naar surrogaten die nooit bevrediging zullen schenken.

Om het verslavingsniveau te doorbreken, is een symptomatische aanpak een goede stap in de richting. En nog wordt hier het probleem niet in de kern aangepakt.

Verslaving woekert op vier verschillende niveaus: lichamelijk, geestelijk, emotioneel en spiritueel. Om van een verslaving af te komen, kijk heel eerlijk naar kwetsuren en transformeer zodanig dat er niet langer gevlucht hoeft te worden voor innerlijke onrust en pijn.

Wie succesvol van een verslaving wil afkomen is geholpen met kijken naar de dieperliggende oorzaak en oude door nieuwe inzichten te vervangen.

Wordt deze stap overgeslagen dan is de kans groot dat de verslaving verschuift.

Bevrijding van verslavingen en ongezonde afhankelijkheid gaat samen met eigen verantwoordelijkheid voor geluk.

Succesvol ‘afkicken' draait niet om verzet en wilskracht, maar om inzicht.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ff een stukje gekeken maar ook daar zie ik weer dat mensen geen verantwoording nemen voor hun gedrag. Het zijn toch altijd anderen die de schuld zijn van hun drinken. Vader die alci was, vrienden die dwongen om mee te gaan drinken enz.

Al met al erg om te zien, en heel dankbaar dat ik tot nu toch zo sterk ben geweest om niet te drinken. Ik hoop dat we met z'n allen het vol kunnen blijven houden, en onszelf niet voor de gek houden dat we wel kunnen drinken. Op een gegeven moment slaan de meesten toch weer door.:(

Het eerste glas blijft het grootste risico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het hard werken!

het gaat echt niet vanzelf

de ene dag makkelijker dan de andere

stap voor stap, dag voor dag

en soms te moeilijk,

vallen op de bek, weer opstaan en bek weer op het stuur

ieder met zijn eigen weg, in zijn eigen fase en met zijn eigen doel

of dat nu gaan stoppen, gestopt blijven, minderen of whatever is

respect voor elkaars weg heb ik :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Coco
Goedenavond,

Vanmiddag kwam ik dit tegen op Internet, en wil dat met jullie delen.

Alcoholisme is een symptoom met onderliggende kwaal.
Het komt erop neer dat er dwangmatig en overmatig voor een korte termijnbevrediging gekozen wordt die op langere termijn alleen verder weg van huis voert en die vaak ook ellende meebrengt, zowel voor het zelf als voor de omgeving.
Gedrag dient verandert te worden om het zelf niet ten gronde te richten. Maar zolang de drang van gebruiken groter is, blijft de vicieuze cirkel bestaan, met alle negatieve gevolgen van dien. Voor wie nooit verslaafd is geweest kan het moeilijk zijn om te begrijpen dat het iemand zoveel moeite kost om te breken met iets wat vooral last en lijden oplevert.
Dat is de kern van ver-slaaf-d zijn.
Wie ver-slaaf-d is, is de controle kwijt en is letterlijk de slaaf geworden van een destructief gedragspatroon.

Eén mogelijke verklaring is een gebrek aan verbinding met eigen gevoelens en intuïtief weten.
Wanneer is aangeleerd om gevoelens en behoeftes te ontkennen, bagatelliseren, veroordelen of wantrouwen dan is de link met het diepere weten verstoord. Velen hebben niet geleerd om op een gezonde, constructieve manier om te gaan met gevoelens en emoties. Vaak geleerd van jongs af aan hoe ervan afgeleid te worden. Is een kind verdrietig, dan krijgt het vaak een snoepje om weer vrolijk te worden of wordt de favoriete film opgezet. Zo leert een kind niet kijken naar de oorzaak van het verdriet en naar manieren om dit te transformeren, maar wordt het gevoel verdoofd of ontvlucht.

Verslaving is vaak een poging om niet te moeten kijken naar wat er onder de oppervlakte schuil gaat en werkelijk aandacht vraagt.

Als geleerd wordt de energie en levenskracht te richten op een manier die vervult, dan hoeft niet langer gezocht te worden naar surrogaten die nooit bevrediging zullen schenken.

Om het verslavingsniveau te doorbreken, is een symptomatische aanpak een goede stap in de richting. En nog wordt hier het probleem niet in de kern aangepakt.
Verslaving woekert op vier verschillende niveaus: lichamelijk, geestelijk, emotioneel en spiritueel. Om van een verslaving af te komen, kijk heel eerlijk naar kwetsuren en transformeer zodanig dat er niet langer gevlucht hoeft te worden voor innerlijke onrust en pijn.
Wie succesvol van een verslaving wil afkomen is geholpen met kijken naar de dieperliggende oorzaak en oude door nieuwe inzichten te vervangen.
Wordt deze stap overgeslagen dan is de kans groot dat de verslaving verschuift.

Bevrijding van verslavingen en ongezonde afhankelijkheid gaat samen met eigen verantwoordelijkheid voor geluk.

Succesvol ‘afkicken' draait niet om verzet en wilskracht, maar om inzicht.

:present:quote>

Goed te lezen ook op jaarpact geplaatst x
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond mensen.

Het is rustig in de huiskamer.

Vandaag weer naar de AA geweest,

dank trouwens voor de lieve reacties daar over!

Het was weer net zo fijn als de vorige keer.

Ik ben dan ook vastbesloten om daar veel naar toe te gaan.

Het voelt heel goed en ik word er blij van.

Er komt ook een nieuwsgierigheid over me,

hoe ga ik dit pad volgen, wat gaat het met me doen etc...

Zeker als ik de verhalen van lotgenoten hoor.

Ik hang aan hun lippen.

Dit weekend heb ik het erg druk gehad,

het was daardoor ook druk in mijn hoofd.

Dus ik meld me droog af en duik vroeg mijn bed in.

Weltrusten allemaal en sterkte voor wie het nodig heeft.:lips::present::lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...