gwen Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Rapi is al pleite, Lytse. Ik ben van de limoenen vandaag. Het wordt sorbetijs! Sjieke bedoening bij jullie in Belgie! Met afsluitend vuurwerk vanavond, zag ik. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 @VM natuurlijk verschilt het van mens tot mens. Wij dronken behoorlijk veel, toch al snel een stuk of 8 halve liters bier per dag. Mijn man begon een 2 jaar geleden al steeds minder te drinken en steeds meer te slapen (de eerste verschijnselen dat je lever het niet meer aan kan) 1,5 jaar geleden tijdens een weekje weg is hij met een, achteraf, paniek aanval op de hartbewaking terecht gekomen. Daar zagen ze zijn leverwaarden en adviseerden hem om bij thuiskomst een leverecho te laten maken. Daarop zagen ze wat vervetting (vervetting is het begin van cerose) dus na een half jaar maar weer een echo te controle. Die echo hebben we laten vervroegen omdat hij zich niet lekker voelde. Hij stond geplant op maandag, maar dat hebben we niet gered. Vrijdags is hij door mij en zijn zus naar de EH gebracht omdat hij helemaal geel zag, zijn oogwit was kanariegeel. Oorzaak ? Jarenlang alcoholgebruik. Al van jongs af aan (niet in die mate) en de laatste 10 jaar echt overmatig. Vrouwen lopen trouwens een verhoogt risico op lever, nier en alvleesklier problemen (even een wist u dat tussen door) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Ik ben nogthans aan het twijfelen Gwen, camping of nie.. veel zuipende hollanders (sorry hoor ) bange hond geexiteerde kids die nie willen slapen ikke die me zit op te fokken voor niks en zo nog een paar... (kids willen gaan natuurlijk...) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Thx beertje, moet wel schrikken zijn dan... raar maar waar dat soort Horror stories heb ik zo nu en dan wel weer es nodig. ps: Oh, en nu zijn dus na een jaar niks zijn leverwaardes weer normaal dan? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 O ja Gwen, ik zie mijn vergissing! Limoenijs heerlijk!!! Die Vlaamse nationale feestdag is helaas aan mij niet besteed: de Flevopolder is mijn stekkie. Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Ik ga maar weer eens aan het eten beginnen. Tot vanavond. Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Schrikken was het zeker ja, maar misschien hadden we dat ook wel even nodig om wakker geschud te worden. Terwijl ik het vorige stukje zat te tikken kwam het weer even heel hard binnen: IK HAD HEM KWIJT KUNNEN ZIJN !!! Pas geleden weer gecontroleerd en zijn bloed was helemaal goed. Ik heb nog nooit een arts zo euforisch gezien Geweldige arts trouwens, van af het begin heel duidelijk geweest naar ons toe. Nu in november nog een laatste bloedcontrole en echo en dan hoeft ie niet meer terug te komen. Al na de eerste controle (een maand na de zkh opname) was er een, volgens de arts, indrukwekkende verbetering. Dus na 3 maanden terug, nog veul beter. Dus doe maar over een half jaar terug komen. Alles helemaal goed. Een succes verhaal wat een MDL arts natuurlijk niet zo heel vaak meemaakt Maar om je vraag duidelijk te beantwoorden: Ja helemaal binnen de normale waarden (welke onder de 90 moet liggen). Nog een "wist u dat"................ruim 80% van de mensen met een alcohol gerelateerde leveraandoening gewoon blijven of weer gaan drinken..........:$ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Zoals vele Belgen, voel ik nis bij dat nationaal feestdag gedoe. Wellicht leeft dat sterker in Nederland zo een nationale feestdag? Hier in de straat is het jaarlijkse rommelmarkt en zangpodium met bijhorende hamburgers en drankstand. Heel boeiend om te zien welk soort mensen hier plots tevoorschijn zijn gekomen. Geen idee waar die de rest van het jaar zich schuilhouden?? Met alle respect maar het lijkt wel een schilderij van Breugel ;-) Bon, ik trek ook een paar uur de grote wereld in met jullie en mijn liefste maatje in mijn binnenzak tussen de lavendel, ter herinnering Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dylan Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Ook ik heb lang gedacht dat leverschade, o.a. door alcohol, onomkeerbaar was. Dit blijkt echter helemaal niet per definitie zo te zijn maar is afhankelijk van het soort schade, stadium etc. In de meeste gevallen kan de lever zich gewoon herstellen. Er is ook wel het nodige over te vinden op internet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Onlangs, naar aanleiding van die testen van Jen, heb ik al eens verteld dat ik ook zo een test moest doen ooit. En buiten dus dat gesprek, de reactiesnelheids test was er ook een bloed test. Ik had enorm schrik natuurlijk... was juist in een periode dat twee flessen witte wijn per dag geen uitzondering waren. maar verbazingwekkend maar waar, mijn leverwaarden waren binnen de tolleranties. enigsinds aan de hoge kant maar toch... Dus ben ik wel van plan om een van de weken (die test is nu zo bijna twee jaar geleden) nog eens laten bloed te prikken. Om es te kijken of er een verschil is. (zou normaal wel moeten lijkt me..) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Klopt helemaal Dylan. vervetting kan zich nog herstellen, meen ik. Littekenvorming daarin tegen weer niet. Dan is het ook nog afhankelijk van hoeveel de lever beschadigd is. Een halve lever kan prima functioneren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 @ VM Ja daar zal best een verschil in moeten zitten nu, hoe lang drink je nu eigenlijk al niet? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Beer, ik ben hier einde 2009 gekomen (op het forum). Dat was dan eigenlijk eerder omdat ik toen in een relatie zat waar ik werd mee gesleept in alcohol en nog meer alc.. (ja natuurlijk deed ik dat zelf). Maar dat ik dus op zoek ging naar en hoe en wat en stoppen of minderen.. Heel snel daarna was het gedaan met die relatie maar ik ben wel hier blijven schrijven, hoewel ik niet helemaal stopte. Daarna relatie met iemand van hier... maar dat ging ook niet echt goed. Wel raakte ik door allerlei omstandigheden meer en meer gedegouteerd van dat drinken, rondom mij ook. Dan heb ik een t ene middel door t andere een tijdje vervangen en heb ik een hele tijd helemaal niks gedronken. Dat middel ook weer gestopt dan en weer terug nu en dan gedronken. Maar nooit meer die hoeveelheden van toen. En nu, sinds een tijdje alweer, drink ik heel zelden nog. En dit dan ook zonder andere middelen. Maar mijn uiteindelijke doel is , zonder forceren, niet meer te hoeven drinken. Zo das in t kort "mijn verhaal" Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Respect VM Als ik het goed begrijp ben je dus ADB en niet meer andersom. Wie weet word ik dat ook ooit nog is Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 @Spike de aanhouder wint, hou vol mop Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igor Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 ...... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 knuffel voor Igor maar ik wil hem morgen wel van je terug Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Goed je te lezen, Spikey. Er is altijd een park om de hoek, met een zonnetje erbij,kijken hoe dat ook weer gaat... leven. ik leef mee... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Spike Igor bij mij mag je ook leunen, hoewel ik met m'n 1m63 en 49 kilos misschien wel omval. En tja Beer, ADB, met momenten denk ik van wel maar eigenlijk snap ik dan toch ook weer niet waarom die 4 glaasjes soms dan nog nodig zijn. Dus miss gewoon niet is beter.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igor Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 spike Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gwen Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 lieve Igor, 't is..... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
igor Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lidia Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Goedenavond samen Mag ik er even tussenvallen? @bo Ik ben aan het bijlezen en wat jij op dinsdag 10 juli 0m 13.47 schreef over de redenen waarom je niet meer wil drinken is precies hetzelfde als waarom ik maar weer eens gestopt ben. Mar nu toch wel met de intentie het vol te houden. Ben nu aan mijn 3e dag, nadat ik de week daarvoor gemiddeld 2 fl. wijn p.dag naar binnen werkte. Te beginnen vaak al direct na het opstaan, wat niet al te vroeg was natuurlijk. Maar ik werd het zo zat, die gammele toestand en alleen het hoognodige doen, dat ik de beslissing heb genomen nu toch maar voor stoppen i.p.v. minderen te gaan. Het gaat goed, geen trek, wel hoofdpijn, die gek genoeg, tegen de avond komt opzetten en dan steeds erger wordt. @ Jane Wat jij de laatste keer dat i k hier was schreef is bij mij blijven hangen, n.l.: Jij bent op weg een stopper te worden en zie daar mss heb je wel gelijk gekregen. Maar jij bent ook een zeer wijze ervaringsdeskundige. Dank!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 Lidia, ik vroeg me al af waar je was.... Misschien moeten we dan toch maar met zijn allen stoppers worden... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Truffel Geplaatst 21 juli 2012 Rapport Share Geplaatst 21 juli 2012 lieve mensen ik ga even met manlief aan de koffie (met slagroomsoesjes, ja ja daar is de slagroom weer hihihih) en dan nog even met het hondje een rondje. Tot laterssssss Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden