Spring naar bijdragen

nieuw en bang


mdoorn

Aanbevolen berichten

Hoi Mensen,

ik ben marlies, 29 jaar, en volledig nieuw hier. en zoals de titel zegt ook bang.

sinds mijn 'studententijdperk' 10 jaar geleden ben ik voor het eerst 'echt'gaan drinken. en als student zijnde, niet met mate dus. Deze trend heeft zich 10 jaar doorgezet tot op het punt waar ik nu ben...nog steeds drinkend en doodsbang.

2/3 maand geleden kreeg ik last van m'n darmen en na een tijdje ook van m'n rechteronderbuik. Ik ben vrij hypogonder aangelegd dus ik dacht gelijk het ergste: maag, lever ziekte of wat dan ook door het drinken.

Alhoewel ik nu 3 weken niet meer drink, ben ik wel bang dat ik het al 'verpest' heb in zekere zin wat mijn lichaam aangaat.

ik denk als ik eerlijk moet zijn over mijn drinken dat het de afgelopen 2 jaar wel over 1.5 fles wijn per dag gemiddeld gaat...kan een menselijk lichaam dit aan? Alcoholisme zit al op 4 glazen per dag. Laat staan 1 fles per dag.

eigenlijk ben ik meer naar bewijs uit dat er mensen zijn die meer (of evenveel dronken) over zo'n lange periode en al een hele tijd gestopt zijn, en nog steeds in 'perfecte' gezondheid leven. Deze zin vind ik erg egoïstisch klinken maar zo voel ik me op dit moment helaas. sorry.

angst en 'lichte' depressie is ook wat meer geworden in m'n langste onthouding tot nu toe. vandaar m'n vraag dus.

bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom marlies,

10 jaar stevig drinken

geeft schade. je depressieve gevoelens en gedachten

zijn daar een voorbeeld van en je fysieke klachten zeker ook.

Een groot wonder is dat het lichaam erg veel kan herstellen,

mits je natuurlijk de verantwoordelijkheid voor jezelf oppakt en vasthoudt.

ik heb ruim 30 jaar gedronken en ik leef in wat jij perfekte gezondheid noemt.

Mijn geheugen hapert nog wel eens, en ik noem dat overgangsdementie,

maar drank kan daar heel goed mede oorzaak van zijn.

Er is dus hoop voor je;

ik weet wel bijna zeker dat de reacties na mij

je ook gerust zullen stellen.

Maar weet dat het gestopt blijven niet gemakkelijk zal worden.

Je gaat dingen tegenkomen die zijn blijven liggen in je leven, die je ooit weg dronk,

die je konfronterend vindt misschien. En je sociale leven gaat waarschijnlijk ook

anders worden, want de drankorgies en de mensen die daarbij hoorden, dat kun je

beter mijden voorlopig. Lees veel mee, ook op andere draadjes, en schrijf ook als je

dat al wilt. Er is zoveel winst te halen uit alle ervaringsdeskundigen hier,

je hoeft niet helemaal het wiel weer uit te vinden. velen gingen je hier voor. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Marlies

Ook ik blijk redelijk hersteld te zijn na jaren drankmisbruik.

Zoals Jane zegt: het menselijk lichaam is een wonder.

Hoe jonger je stopt hoe flexibeler je lichaam nog is.

1 à 2 flessen wijn per dag is helemaal erover. Dat dronk ik ook, zoals vele anderen hier.

Het is een vreemde dosis en toch algemeen onder ons?

Bij mij was de angst, veroorzaakt door al die rare kwalen, de eerste aanzet om ernstig te overwegen om te stoppen. En elke week verdween er weer een kwaaltje meer.

Waak erover dat angst je niet te veel overneemt. Leer vertrouwen in je lichaam, het is zoveel wijzer dan we beseffen.

Je kapt er geen vergif meer in, wat een prachtig geschenk voor je lijfje, toch?

Het weet nu heus wel hoe het verder moet. Jij bent nu terug de dirigent, niet meer de alcohol.

Hey en je bent nog zo jong, geweldig dat je nu beseft dat er iets moest gebeuren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goede morgen marlies, goed dat je gestopt bent. je lichaam en geest kunnen nu herstellen. en je angst neemt af. maar pas op meisje je hebt nu reactie's van mensen die lichamelijk hersteld zijn, maar het kan ook goed fout gaan als je blijft doordrinken. zet 'm op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Marlies.

Je hebt jezelf een kadoo gegeven door te stoppen.

De eerste klap is een daalder waard, alle nieuwe

pogingen zullen je veel zwaarder gaan vallen.

Dus probeer die echt te vermijden.

Je lichaam herstelt.

Nu de rest nog.

Je geest heeft 10 jaar emotionele ontwikkelingsachterstand.

Daar kun je nu mee aan de slag.

En dat hoeft allemaal niet vandaag.

Neem alle tijd.

Bekijk het dag voor dag.

Wees zuinig op je nuchterheid.

Gefeliciteerd, Marlies.

Drie weken is geweldig!

Wat een mooie start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Marlies,

Welkom op dit mooie forum. Goed dat je je hebt aangemeld, die eerste stap is al moeilijk genoeg. Je bent nog jong, heerlijk toch. Nog zoveel te ontdekken zonder drank. Zodra je je daar ten volle van bewust bent zal het volhouden alleen maar makkelijker worden.

Er zijn nog 2 leeftijdgenootjes van je en ook nog een vrouw. (Sorry mannen, soms is dat fijn). Misschien kunnen jullie elkaar steunen? Dat zou heel mooi zijn. Lees lekker mee en als je de behoefte hebt, schrijf dan van je af. Dat helpt velen onder ons. En heb je het moeilijk, gewoon aan de bel trekken!

Wens je veel succes en sterkte. Geloof in jezelf!

Liefs,

Joy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marlies,

Van mij ook welkom hier. Jane heeft het prima verwoord en já, er is dus nog hoop voor je. Gooi nu het roer om! Er zijn hier genoeg mensen die eerst alles moesten verliezen voordat ze inzagen dat ze moesten stoppen met drank.

Ik heb zelf de internetcursus van Tactive gevolgd en daar veel aan gehad, vooral voor wat betreft de gedachten die je aanzetten tot drinken en de valkuilen.

We hebben hier een virtuele huiskamer, op ditjes en datjes, de dagdraad. Elke dag wordt er een nieuwe dagdraad aangemaakt. Er is daar altijd wel iemand en de onderwerpen variëren van virtueel ontbijt naar serieuze vragen om hulp. Werp je gewoon in de conversatie en mochten ze je niet horen, omdat ze teveel geinen, dan ROEP je gewoon nog een keer.

Veel succes en vooral doorzettingsvermogen,

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marlies, welkom op het forum.

Ik voelde me eventjes aangesproken door Joy, maar wie weet had ze een andere forummer voor ogen, haha! Ik ben net als jij nog relatief jong en een vrouw. Ikzelf ben 33 en heb de knoop doorgehakt om voorlopig helemaal te stoppen met drinken.

Ik ben zelf op dag 11 vandaag, dus in hoeverre mijn lichaam helemaal hersteld is weet ik niet. Op dit moment focus ik me meer op het nuchter blijven en dag voor dag te leven.

Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten hoe anderen het stukje fysiek ervaren, maar elk lichaam herstelt zich in een eigen tempo. Vraag me dus af of je er echt een antwoord op zult vinden....

Hoe dan ook vind ik het knap dat je al 3 weken nuchter bent! Super hoor...

Hoop je nog regelmatig te lezen hier op het forum en mocht je er behoefte aan hebben kun je altijd een pb sturen of je gewoon midden in de groep gooien op de dagdraad.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...